van der Heide schreef :
even gejat van deze site
www.sp28.nl/sp28blog/?page_id=20
Dynastart, gelijkstroom generator en startmotor
De Spirit 28 is voorzien van de orginele motor uit 1975, een Renault RC11D.Voor het starten en laden van de accu wordt gebruik gemaakt van een dynastart van het merk Bosch. Een dynastart is een startmotor en gelijkstroomdynamo in één. Bij het starten werkt de dynastart als elektromotor en zodra de Renault diesel gestart drijft deze de dynastart aan die dan als generator werkt. De dynastart is uitgevoerd met een externe regelaar waarin drie relais zitten. Het eerste rails is het start relais en verbindt zodra de startknop wordt ingedrukt, de plus van de accu met contact 30 van de dynastart. Het tweede relais verbindt de accu door met de dynastart zodra deze genoeg spanning levert en zorgt er voor dat zolang de laad spanning lager is dan de accu spanning er geen stroom van de accu naar de generator kan lopen.. Het derde relais regelt de opgewekte spanning.
eh ja, das allemaal duidelijk maar ik snap niet waarom dit relevant is:
1) Ik heb een Beta Marine motor uit 2005 erin, en die heeft zeker geen Dynastart.
2) Ik lees in dit verhaal nog steeds niet dat tijdens het starten de lichtaccu van de lichtaccu-gebruikers wordt afgesloten.
3) Ik weet ook dat dat niet zo is, ik heb nog nooit gehad dat mijn meters resetten tijdens starten, of dat de radio stopt met spelen, of het licht uitgaat.
4) zelfs als dat wel zo was is het niet relevant voor mijn vraag want ik was niet aan het starten.
nu voldoende duidelijk??, zelfs 3 relais
Ik heb blijkbaar iets gezegd waardoor je geïrriteerd bent? Dat spijt me dan, was iig niet zo bedoelt.
Evenzo vriendelijke groet,
Bas