Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Raar elektrisch probleem of niet?

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 10:36 #754068

Gisteren tijdens het varen viel mijn motor uit (verstopt filter, al draadjes genoeg over, ik weet wat ik moet doen.. :-) ). Maar wat ik heel raar vond: de motor ging heel langzaam draaien en op dat moment vielen ook al mijn instrumenten (log, diepte, wind) uit.

Hoe kan dat? Het enige wat ik kan bedenken is dat bij draaiende motor de regelaar er voor zorgt dat lichtaccu circuit wordt overgenomen door generator en dat als die dan (door zeer laag toerental van de motor) net onder de drempel komt hij niet genoeg meer levert om mijn meters levend te houden, maar nog net te veel om ervoor te zorgen dat de regelaar terugschakelt op de accu?
Maar ik niet
1) of deze verklaring klopt
2) of dat normaal is of dat er dus een probleem is met de 'drempel' instellning of zo.

Toen de motor definitief afsloeg kwam alles weer op.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 10:44 #754072

Da's raar, je theorie klopt ook niet, tenzij dat er iets heel verkeerd is aangesloten.

Was het filter ook echt verstopt?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 10:50 #754073

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Ik kan me eigenlijk alleen voorstellen dat iets erg veel stroom trok, dat daardoor de dynamo de motor sterk afremde. Hierdoor kan de spanning onder de drempel zakken.
Normaal gesproken heb je altijd de buffer van de accu die spanningswisselingen binnen de perken houdt. Toerental wisselingen kunnen en mogen dit niet veroorzaken.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 10:56 #754074

Koezt schreef :
Ik kan me eigenlijk alleen voorstellen dat iets erg veel stroom trok, dat daardoor de dynamo de motor sterk afremde. Hierdoor kan de spanning onder de drempel zakken.
Normaal gesproken heb je altijd de buffer van de accu die spanningswisselingen binnen de perken houdt. Toerental wisselingen kunnen en mogen dit niet veroorzaken.

Die kant zat ik ook op te denken, alleen moet dat dusdanig veel zijn geweest dat er ook welhaast rookwolken te zien moeten zijn geweest.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 11:42 #754083

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
als het een elektrisch probleem is dan is denkelijk de enige verbindende factor de dynamo die En op de motor En op het elektrisch circuit is aangesloten.

Zou dan een heel vette kostsluiting en mechanisch vastlopen moeten hebben met idd rookwolken, gillende V snaar en dat soort dingen.

Zou dan ook zoveel stroom moeten hebben getrokken dat de klemspanning van de (licht??) accu zou zijn gedaald.

Inderdaad vreemd verhaal. Erg onwaarschijnlijk
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 11:42 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 12:03 #754088

HPV schreef :
Inderdaad vreemd verhaal. Erg onwaarschijnlijk

Ik heb het toch echt niet verzonnen :-)

Ja, filter was behoorlijk verstopt.
En daarna geen probleem meer gehad.

Ik vind het ook raar maar omdat alles nu normaal lijkt te werken is het ook lastig zoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 12:03 #754089

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Toch maar even al contacten na lopen. Wellicht iets losgetrilt.

Heb je het verstopte filter al gereinigd? En was dat ook de oorzaak van de terugval in toeren?
Of heb je de kraan op de diesel toevoerleiding nog dicht (of net an open)?

Zoek het ook even in van die suffe winterklaar dingetjes die je nog moet opheffen. Je ligt er net een week in toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 12:45 #754094

Bedankt voor het meedenken maar:
Het was absoluut het filter, zit veel zwarte drab in , leidingen, filter.

En ja, dit was eerste tochtje van dit jaar. Ik lig er 2 dagen in om precies te zijn.

De haven uit sloeg de motor al af, toen heb ik het groffilter vervangen en liep hij weer.
Gezeild en bij terug de haven in sloeg hij weer vast en was het nieuwe filter weer volkomen smerig.

Zit nu 80ml Gotamar71 in de tank. Morgen kijken, mijn plan is nu als de Grotamar zijn werk doet om alle filters te vervangen en dan eerst de tank een groot deel leeg te varen en dan schoonmaken. (anders weet ik niet waar ik 60l diesel met laten).
Maar als ik het niet vertrouw en nog steeds prut zie dan gaat alles er nu al uit.

Terug naar het elektrische probleem: als het een los contact is zou het dus 'toeval' zijn dat het net even uitviel toen mijn motor slecht liep en weer aan ging toen de motor uitviel, dat vind ik wel moeilijk te geloven.
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 12:46 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 12:54 #754096

Als het een los contact betreft kan het betreffende contact mi alleen van de laadstroomregelaar zijn. Kortsluiting elders zou ook kunnen, maar ik hoop voor je dat het gewoon ongunstige samenloop van omstandigheden was. Als je niets meer merkt geen zorgen meer over maken :whistle:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 12:54 #754097

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Toen je motor zo langzaam liep, net voor het definitief stoppen, stond hij toen erg te schudden?
Er zal toch niet ergens een breuk in een draad zitten die alleen onderbreekt als er aan de draad getrokken wordt?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 13:01 #754099

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
mag toch aannemen dat de accu gewoon op het boordnet staat aangesloten en onafhankelijk van de motor stroom levert. dus tenzij de accu volkomen dood is zou het net spanning moeten blijven houden.
Misschien idd meer dan 1 oorzaak.

Ik zou overigens alle diesel er subiet uithalen en eerst de tank grondig reinigen.
Tank aanpassen zodat er geen sludge meer in kan blijven staan
Daarna een kleine hoeveelheid diesel met een flinke dosis grotamar erin en gaan varen. filters in de gaten houden en pas als alle troep eruit is opnieuw tanken. en liefst premium brandstof of -is ie weer- GTL.
En grotamar blijven gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 13:20 #754105

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Dit kan gebeuren als je volle kortsluiting krijgt via een defecte diode in de dynamo.
Maar dan komt er wel aardig wat rook van af, je accu stroomt dan met vol vermogen over de dynamo tot de boel uitgebrand is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 14:01 #754115

Ik zou het eerder verklaren door het startrelais de schuld te geven.
Immers als je start worden alle verbruikrs stroomloos gemaakt om volledige stroom te hebben voor de startmotor.
Net op het moment dat je motor dreigt af te slaan zit je op het punt dat hij dat contact wil verbreken, als hij dan werkelijk af slaat komen de meters weer op, gevoed door de accu.
Niks aan de hand lijkt mij. Probeer maar uit met je auto ;) , flink op de rem en je koppeling laten opkomen, dan slaan je meters ook ff naar nul, en komen daarna weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 14:11 #754118

dehler schreef :
Dit kan gebeuren als je volle kortsluiting krijgt via een defecte diode in de dynamo.
Maar dan komt er wel aardig wat rook van af, je accu stroomt dan met vol vermogen over de dynamo tot de boel uitgebrand is.

Maar dan zou ik ook geen laadstroom hebben toch?
Heeft het iig altijd prima gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 14:13 #754121

van der Heide schreef :
Ik zou het eerder verklaren door het startrelais de schuld te geven.
Immers als je start worden alle verbruikrs stroomloos gemaakt om volledige stroom te hebben voor de startmotor.
Net op het moment dat je motor dreigt af te slaan zit je op het punt dat hij dat contact wil verbreken, als hij dan werkelijk af slaat komen de meters weer op, gevoed door de accu.
Niks aan de hand lijkt mij. Probeer maar uit met je auto ;) , flink op de rem en je koppeling laten opkomen, dan slaan je meters ook ff naar nul, en komen daarna weer terug.

Hi,

Ik snap niet goed wat je bedoelt.

- Ten eerste was ik niet aan het starten maar liep de motor al.
- Ten tweede: waarom zou startrelais de stroom naar andere verbruikers onderbreken? Die staan uiteraard niet op dezelfde accu... De vergelijking met een auto snap ik ook niet goed, want daar is de sitatie totaal anders doordat je maar 1 accu hebt lijkt me.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 15:25 #754133

Zodra je een motor start gaat alle stroom naar je startmotor. Er is een werkrelais dat er voor zorgt dat alle andere verbruikers tijdelijk geen stroom krijgen, aangstuurd via contactslot met sleutel of startknop. Dubbele accu of niet, er is maar een dynamo. Dynamo levert alleen stroom als je motor voldoende toeren maakt, dat doet ie niet als je motor op het punt staat af te slaan, dus die doet in het hele verhaal niet mee.
Heb je een schema van hoe de verbruikers en laadspanning staan geschakeld? Daar moet je dat ook kunnen zien.
Op het moment dat je motor af slaat , verbreekt het werkrelais de verbinding en krijgen de verbruikers weer spanning.

Vergelijking met de auto was om te verduidelijken dat het daar ook zo werkt. Geen verduidelijking dus :blink:

Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :unsure: komt door de brug vanWheatstone

Nee, geen raar electrische probleem om je vraag met ja of nee te beantwoorden.
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 15:33 door van der Heide. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 16:17 #754139

van der Heide schreef :
Zodra je een motor start gaat alle stroom naar je startmotor. Er is een werkrelais dat er voor zorgt dat alle andere verbruikers tijdelijk geen stroom krijgen, aangstuurd via contactslot met sleutel of startknop. Dubbele accu of niet, er is maar een dynamo. Dynamo levert alleen stroom als je motor voldoende toeren maakt, dat doet ie niet als je motor op het punt staat af te slaan, dus die doet in het hele verhaal niet mee.
Heb je een schema van hoe de verbruikers en laadspanning staan geschakeld? Daar moet je dat ook kunnen zien.
Op het moment dat je motor af slaat , verbreekt het werkrelais de verbinding en krijgen de verbruikers weer spanning.

Vergelijking met de auto was om te verduidelijken dat het daar ook zo werkt. Geen verduidelijking dus :blink:

Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :unsure: komt door de brug vanWheatstone

Nee, geen raar electrische probleem om je vraag met ja of nee te beantwoorden.

Nou, misschien dat ze er bij jou een werkrelais op hebben gezet, echter op 999 van de 1000 jachten zit dat niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 16:35 #754142

Ik weet iig zeker dat mijn meters normaal niet uitgaan als ik de motor start, want dan zou mijn trip log etc gereset zijn, en mijn GPS signaal wegvallen, mijn Ipad geeft dan gelijk alarm, dus dat had ik wel geweten als dat normaal zo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 16:38 #754144

even gejat van deze site www.sp28.nl/sp28blog/?page_id=20

Dynastart, gelijkstroom generator en startmotor


De Spirit 28 is voorzien van de orginele motor uit 1975, een Renault RC11D.Voor het starten en laden van de accu wordt gebruik gemaakt van een dynastart van het merk Bosch. Een dynastart is een startmotor en gelijkstroomdynamo in één. Bij het starten werkt de dynastart als elektromotor en zodra de Renault diesel gestart drijft deze de dynastart aan die dan als generator werkt. De dynastart is uitgevoerd met een externe regelaar waarin drie relais zitten. Het eerste rails is het start relais en verbindt zodra de startknop wordt ingedrukt, de plus van de accu met contact 30 van de dynastart. Het tweede relais verbindt de accu door met de dynastart zodra deze genoeg spanning levert en zorgt er voor dat zolang de laad spanning lager is dan de accu spanning er geen stroom van de accu naar de generator kan lopen.. Het derde relais regelt de opgewekte spanning.

nu voldoende duidelijk??, zelfs 3 relais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 16:46 #754145

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Bas van Dijk schreef :
Gisteren tijdens het varen viel mijn motor uit (verstopt filter, al draadjes genoeg over, ik weet wat ik moet doen.. :-) ). Maar wat ik heel raar vond: de motor ging heel langzaam draaien en op dat moment vielen ook al mijn instrumenten (log, diepte, wind) uit.

Hoe kan dat? Het enige wat ik kan bedenken is dat bij draaiende motor de regelaar er voor zorgt dat lichtaccu circuit wordt overgenomen door generator en dat als die dan (door zeer laag toerental van de motor) net onder de drempel komt hij niet genoeg meer levert om mijn meters levend te houden, maar nog net te veel om ervoor te zorgen dat de regelaar terugschakelt op de accu?
Maar ik niet
1) of deze verklaring klopt
2) of dat normaal is of dat er dus een probleem is met de 'drempel' instellning of zo.

Toen de motor definitief afsloeg kwam alles weer op.

Groet
Bas

Gelijkstroom dynamo met een defecte regelaar. Ging je motor even aandrijven?

Edit: ik zie net de voorgaande post.
Het is dus duidelijk; een relais fout met een dynastart. Dynastart is tenslotte een DC startmotor die misbruikt wordt als gelijkstroom dynamo. Tja, aan alles komt een eind, zeker aan een dynastart. Geen "raar" probleem dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 16:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 22:18 #754224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bas heeft geen Renault met dynastart meer in zijn boot. Als ik het me goed herinner uit zijn aankooptopics heeft hij 10jaar oude motor. Iets van een Kubota oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 23:30 #754230

van der Heide schreef :
even gejat van deze site www.sp28.nl/sp28blog/?page_id=20

Dynastart, gelijkstroom generator en startmotor


De Spirit 28 is voorzien van de orginele motor uit 1975, een Renault RC11D.Voor het starten en laden van de accu wordt gebruik gemaakt van een dynastart van het merk Bosch. Een dynastart is een startmotor en gelijkstroomdynamo in één. Bij het starten werkt de dynastart als elektromotor en zodra de Renault diesel gestart drijft deze de dynastart aan die dan als generator werkt. De dynastart is uitgevoerd met een externe regelaar waarin drie relais zitten. Het eerste rails is het start relais en verbindt zodra de startknop wordt ingedrukt, de plus van de accu met contact 30 van de dynastart. Het tweede relais verbindt de accu door met de dynastart zodra deze genoeg spanning levert en zorgt er voor dat zolang de laad spanning lager is dan de accu spanning er geen stroom van de accu naar de generator kan lopen.. Het derde relais regelt de opgewekte spanning.

eh ja, das allemaal duidelijk maar ik snap niet waarom dit relevant is:

1) Ik heb een Beta Marine motor uit 2005 erin, en die heeft zeker geen Dynastart.
2) Ik lees in dit verhaal nog steeds niet dat tijdens het starten de lichtaccu van de lichtaccu-gebruikers wordt afgesloten.
3) Ik weet ook dat dat niet zo is, ik heb nog nooit gehad dat mijn meters resetten tijdens starten, of dat de radio stopt met spelen, of het licht uitgaat.
4) zelfs als dat wel zo was is het niet relevant voor mijn vraag want ik was niet aan het starten.
nu voldoende duidelijk??, zelfs 3 relais

Ik heb blijkbaar iets gezegd waardoor je geïrriteerd bent? Dat spijt me dan, was iig niet zo bedoelt.
Evenzo vriendelijke groet,
Bas
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 23:35 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 22 juli 2016 23:38 #754231

koko schreef :
Bas heeft geen Renault met dynastart meer in zijn boot. Als ik het me goed herinner uit zijn aankooptopics heeft hij 10jaar oude motor. Iets van een Kubota oid.

Koko was me net voor. Idd Beta Marine, dat is de ge-mariniseerde versie van Kubota.

dit is mijn motor:

betamarine.co.uk/portfolio-item/beta-14/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 23 juli 2016 09:23 #754261

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Oke, geen dynastart dus. dan wordt het wel vreemd inderdaad....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar elektrisch probleem of niet? 23 juli 2016 17:39 #754322

Is je lichtaccu nog wel in orde? Misschien is de spanning gewoon te laag zonder motor/dynamo en merkte je dat pas tijdens het haperen vd motor
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl