Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Laadspanning dynamo te hoog

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 17:15 #755931

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Beste lezer,

Gisteren hebben we 2 uur gemotord van Honfleur naar Deauville. Bij aankomst viel het ons op dat de accu’s erg heet waren. Vooral de startaccu. Serviceaccu’s waren warm maar minder heet. Ook de laadverdeler/diode (blauw ding van volvo penta met koelribben) was super heet.

Met de multimeter heb ik denk ik snel de oorzaak gevonden: als de motor draait gaf deze op de accupolen 17 volt aan (op walstroom rond de 14-14,5). Dit is volgens mij veel te hoog. Klopt dit dat dit iets van 14-14,5 volt moet zijn en dat dit dus de oorzaak is van de erg hete accu’s?

Als dit klopt, dan is het nu de vraag hoe verder. Mijn lekenverstand (en wat zoeken op internet) doet mij vermoeden dat de spanningsregelaar kapot is, of misschien de alternator zelf. Wat denken jullie wat de oorzaak kan zijn?
Op zich zijn we niet meer van plan lange nachttochten te maken, dus zou het mijn voorkeur hebben dat we de alternator (of wat dan ook de oorzaak kan zijn) kunnen uitschakelen zodat we in Nederland de grondoorzaak kunnen opsporen en over een week of twee als we terug zijn, repareren.

Is dit mogelijk en zo ja hoe?

Ikzelf dacht aan V snaar eraf halen zodat alternator niet meer draait. Maar dan moet ik wel een kortere v-snaar zien te vinden die de circulatiepomp aandrijft (ik heb een Volvo Penta MD2030). Een gemakkelijkere optie is misschien de kabels van de alternator afhalen. Maar ik weet niet of dit kan zonder schade aan de alternator en welke kabels ik dan allemaal moet losmaken (bij alternator en/of bij accu)
Nogmaals, ik haal zonder stroom tijdens het motoren te kunnen draaien Nederland wel. Ik heb drie dikke accu’s en kan via walstroom gewoon opladen.

Tot slot vraag ik mij af of de accu’s (met name startaccu die erg warm is geworden) vervangen moeten worden. Spanning lijkt OK en starten is geen probleem. Het zijn gesloten accu’s dus ik kan niet zien hoe de status is.

Dus samenvattend:
  1. Is 17 volt inderdaad een veel te hoge laadspanning waardoor de accu’s heel heet zijn geworden?
  2. Is het inderdaad een optie om tijdelijk de alternator uit te schakelen?
  3. Zo ja, wat zou dan de beste manier zijn? Kan ik bijvoorbeeld een kabel loshalen en zo ja welke?
  4. Als dat niet kan, andere ideeën? Of moet ik dan hier in Frankrijk een mannetje laten komen om het op te lossen? (volgens de watersportwinkel, tevens Beneteau verkooppunt zit dichtstbijzijnde Volvo-punt in Honfleur)
  5. Moet de (start)accu vervangen worden omdat deze erg heet is geworden?

Ik hoop dat iemand met echt verstand hiervan mij kan helpen.

Harald
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 17:16 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 17:25 #755937

1. Ja
2. Ja
3. Kijk of er niet iets los zit, als de dynamo geen spanning meet, dan gaat ie maximaal laden... Heb je scheidingsrelais of diodebrug?
Bat+ aansluiting loshalen kan natuurlijk altijd, maar dan lopen de diodes weer risico van te hoge spanning....
4. Dynamo niet meer mee laten draaien.
5. Als ie nog normale spanning heeft is er niet zoveel aan de hand, wel het vloeistofpeil checken want hij heeft flink staan gassen. Geldt ook voor je lichtaccu
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 17:26 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 18:13 #755949

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Beste Hans,

Bedankt voor je snelle reactie. Heb ik wat aan!

Dat als er wat los zou zitten een reden voor max laden zou zijn wist ik niet. Bedoel je dan iets los aan de achterkant van de dynamo? Ik heb dit bekeken, veel draadjes maar zie niet echt iets los zitten. Zie foto.







Wat mij wel opvalt is dat het bruine kabeltje een los eind heeft (zie plastic stekkertje vlak bij koelwaterslang). Maar deze zit met een ti-rib zo dat deze nauwelijks kan bewegen, en dichtbij zie ik niets waar deze op zou passen. Of heb ik het mis of zie ik wat over het hoofd?

Verder stel je dat Bat+ loshalen een optie zou kunnen zijn. Maar niet goed voor diode. Zou dan de + van de dynamo zelf loshalen niet beter zijn?

Verder heb ik volgens mij een diode:





Tot slot heb ik onderhoudsvrije accu's, dus weet eigenlijk niet goed of ik vloeistof kan controleren...

groet en dank alvast,

Harald
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 18:41 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:04 #755961

Weet even niet hoe alles bij een MD2030 dynamo moet zitten.
Maar ik vermoed dat de sense vanaf een van de accu's losgekomen is.

Wie van de MD2030-experts weet of je dat gele kabeltje (van eerste plaatje) op de BAT+ kan zetten en daarmee de regelaar een goede terugkoppeling kan geven? Dan compenseer je niet meer voor de diodebrug, maar heb je wel een goede terugkoppeling van de spanning.
Op dit gevonden fotootje:




zie ik die namelijk wel op de BAT+. (Niet meteen proberen hoor Harald, eerst even bevestiging van iemand die dit type beter kent)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 19:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:13 #755965

Mocht je echt moeten behelpen dan kan je een autolamp in serie met de spoelbekrachtiging van de dynamo zetten en de sense los halen. Zo heeft de ANWB mijn '71 Volvo145 waarvan de laadregelaar bleek te ontbreken gefixt. Heb er daarna schandalig lang mee doorgereden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:19 #755968

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
wat is een sense?

Verder klikt dit voor mij als leek wel erg ingewikkeld.

Is het niet een optie om de + van de dynamo gewoon los te halen? Dat deze dan niet meer laadt tijdens het motoren is niet erg. Haal ik Nederland wel mee. Of kan daardoor de dynamo zijn energie niet kwijt en is dit gevaarlijk/schadelijk?

Ik ben benieuwd, fijn dat er mensen met me meedenken!

Harald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:20 #755969

Heb de boot niet bij de hand, dus de alternator kijken kan even niet.

Zelf ook ooit zo'n hoge laadspanning gehad, 17,7 V

Oorzaak was defect koppelrelais tussen de accu's (ipv diodes).
Daardoor 'voelde' de alternator geen spanning van de accu en ging max voltage maken.
Opgelost (tijdelijk) door een draad van de startaccu naar de sensoraansluiting op de alternator.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:23 #755971

principeschema:
Fig. 112. Connection of sensor system to standard alternator,
principle drawing
1. Sensor conductor (yellow, 1.5 mm2, 16 AWG)
2. Charging distributor (accessory)
3. Alternator
4. Fuse panel (accessory)
5. Starter motor
6. Main switch
7. Accessory batteries (accessory)
8. Start battery (engine)

GEEL is de sensedraad.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:27 #755976

Dus voor nood de geel volgen en zorgen dat ie ergens aan vast zit. Is hij los van een accu, maak m aan de + pool vast. Nog mis en lijk je diodebrug brokken te geven, maak m aan de + van je dynamo vast. Iets roods dicht bij de dynamo is voor nu ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 19:32 #755981

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Harald,

Haal de D pool los en kijk of de dynamo dan nog laad spanning geeft.
Kans is groot van niet je alarm gaat de wel af maar je kunt dan de zoemer los trekken.
Ik zou ook kunnen kijken voor een nieuwe voor je ik betaalde destijds circa €200,- en hem naar je opsturen maar weet niet hoeveel tijd je nog hebt?

Bel anders maar even.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 31 juli 2016 20:23 #756001

Is het een optie de diodebrug er tussen uit te halen? Rechtstreekse koppeling met de accu hersteld...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 20:23 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 06:07 #756036

OK, geel is dus de sense-draad.
Dat is de draad waarmee de dynamo meet of ie al de juiste spanning afgeeft.



Aan de gele draad zit aan het einde een schuifje (onderste pijl)
Die schuif je op het blikje bij de bovenste pijl.
Daarna motor starten en nog een keer de accuspanning meten.
Dan is ie of goed (tussen de 13,4 en 14,4 volt) , jippie, daar haal je Nederland wel mee.
Of hij is nog steeds veel te hoog, en dat betekent dat de dynamo zelf kapot is.

Dan moet de dynamo dus worden uitgeschakeld. Alleen de BAT+ aansluiting losmaken is niet zo'n goed idee, omdat de spanning van de dynamo dat heel hoog wordt en daarmee nog verder kapot gaat.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 06:24 #756037

Als ie nog steeds te hoog is dan de D+ draden losmaken
Zijn de draden bij de gele gele pijl:

Twee zitten er samen in een stekkertje, de rode weet ik even niet waar die van is.
Haal ze er af (moertje losdraaien) en isoleer ze samen (dus weer tegen elkaar) met tape zodat ze geen kortsluiting kunnen maken.

Dan weer testen. Als het goed is laadt de dynamo nu niet meer.
Echter, het is mogelijk dat door achterblijvend magnetisme de dynamo toch weer opstart,
in dat geval rest slechts ook de Bat+ (Dikke rode draad bij bovenste rode pijl) los te halen, en heel goed te isoleren met tape zodat ie geen sluiting kan maken.
Bijlagen:
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 08:23 #756052

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Het ziet er inderdaad uit als een losgetrilde verbinding. Was het voorheen wel goed? Is er iets losgenomen/losgetrild door werk aan de motor? Ik bedoel de verbinding van het gele draadje aan de losse strip bij de rode pijl op de foto van It Paradyske.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 08:26 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 08:56 #756064

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Gele draadje zat zat prima vast. Is echter niet op de foto te zien. Deze was met een stekker verbonden naar een draadje die richting diodebrug gaat om spanningsverlies diodebrug te compenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 09:00 #756065

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Draadje even terug zetten en kijken of je nu wel een normale spanning krijgt? Hiermee kun je een fout in het diodeblok of de bedrading uitsluiten. Eventueel is een niet gecompenseerde aansluiting ook geen ramp, iets minder efficiënt laden...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 09:07 #756067

MvN schreef :
Draadje even terug zetten en kijken of je nu wel een normale spanning krijgt? Hiermee kun je een fout in het diodeblok of de bedrading uitsluiten. Eventueel is een niet gecompenseerde aansluiting ook geen ramp, iets minder efficiënt laden...

Ja precies, gele draadje loshalen, en op punt BAT+ (dike rode draad, bovenste rode pijl) aansluiten. Andere uiteinde dat vrijhangt wel even met tape isoleren, zodat je geen kortsluiting veroorzaakt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 09:07 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 09:13 #756068

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Beste Allemaal,

Vanochtend heb ik ook contact gehad met degene die normaal bij mij het motoronderhoud doet.
Zijn advies was grotendeels in lijn met de rode draad in jullie adviezen.
Wel adviseerde hij om de sense kabel niet met de B+ te verbinden. Waarschijnlijk is de alternator kapot (en de diode brug misschien ook) en zijn advies was om het zekere voor het onzekere te nemen en de dynamo los te koppelen door:

1) sense kabel los te koppelen (zat nu met een stekker vast met een kabel richting accubank/diode om spanningsval door diode te compenseren)
2) D+ kabels los te koppelen
3) B+ kabel los te koppelen.

Ik heb dit zojuist gedaan en de losse draadjes netjes afgetaped en met een ty-wrap vastgezet om sluiting te voorkomen.

Ik kan nu weer varen!

Ik ga nog wel de startaccu vervangen. Deze is minstens zo oud als wij deze boot hebben (8 jaar) en heeft goed op zijn donder gehad. Een goede aanleiding om deze te vervangen.
Ook ben ik momenteel de servicebank aan het testen: Walstroom los, flink wat verbruikers aan en over een paar uur kijken hoeveel spanning er nog op de serviceaccu's staat. Laadt ik vannacht wel weer op met walstroom.

Ik laat in Nederland wel kijken wat er nu echt al dan niet kapot is en vervangen moet worden.

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken en adviezen. Fijn zo'n forum!

Harald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 09:19 #756072

Ook een prima method, met de gele draad op bat+ had je nog kunnen testen of de fout niet in de dynamo zat maar elders. Maar de kans is inderdaad groot dat de dynamo stuk is, en dan kom je toch op het helemaal loskoppelen uit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 09:27 #756074

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik weet niet of een Volvo tijdens draaien verbruikt (klepje bekrachtigen, metertjes..), dit is voor een benzine motor zeer zeker wel het geval.
Het kan betekenen dat een startkabel bij de hand handig kan zijn om je licht accu mee te laten helpen. Zou vervelend zijn als je motor er mee ophoudt
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 09:27 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 10:40 #756083

Even de gegevens op rij gezet:
De generator geeft RUIM voldoende spanning en laadstroom, wat betekent dat het stator circuit en diodes prima in orde zijn.

Dat de spanning, en daarom de laadstroom te hoog is heeft z´n oorzaak in het niet terug regelen van de stuurstroom.

Dit duidt op een defecte regelaar. Wanneer die niet de stuurstroom terug regelt blijft de generator op vol vermogen laden, ongeacht de accuspanning.
De regelaar krijgt WEL de accuspanning aangeleverd, maar regelt niet terug.

Een generator kan zonder bekrachtigingsstroom geen laadstroom produceren.

Het probleem kan IN de regelaar zitten, maar mogelijk ook een slecht contact in de toevoer vanaf de accu.
Net genoeg spanning om een stuurstroompje te creéren, wat dan de zelf bekrachtiging van de generator inschakelt. Maar dan te weinig spanning op de accu meet en om die reden niet terug regelt

Wanneer dit mij zou overkomen, zou ik de spanning naar de rotorwikkeling onderbreken.
Dan begint de generator niet met laden.

IN GEEN GEVAL DE B+ los nemen, dat is niet goed voor het welzijn van de generator.

Waarschijnlijk krijgt de regelaar z´n signaal via het contactslot, is dit goed bereikbaar dan zou ik daar een schakelaartje tussen steken.
Is de achterzijde van de generator beter bereikbaar, dan zou ik het schakelaartje daar in draad tussen regelaar en sleepring plaatsen.

Met met deze schakelaar open starten zou dan GEEN laadstroom geven.
Net zolang varen tot de accu´s laadstroom nodig hebben, schakelaar sluiten en de stuurstroom gaat lopen en de generator laadt weer.

De schakelaar weer openen geeft geen stoppen van de laadstroom omdat een eenmaal draaiende generator intern de spanning naar de regelaar brengt.

Om laadstroom te stoppen eerst motor stil, enkele minuten wachten en dan weer starten.
Er mag nu geen laadstroom meer zijn. Is die er nog wel dan wat langere tijd de motor af, om remanent magnetisme gelegenheid te geven om voldoende af te zwakken.

Ik ben benieuwd of de diagnose juist is en naar het resultaat nadat iemand ter zake kundig er terplaatse naar heeft gekeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 10:51 #756085

Saeftinghe schreef :
Het probleem kan IN de regelaar zitten, maar mogelijk ook een slecht contact in de toevoer vanaf de accu.
Net genoeg spanning om een stuurstroompje te creéren, wat dan de zelf bekrachtiging van de generator inschakelt. Maar dan te weinig spanning op de accu meet en om die reden niet terug regelt
Sense en stuurstroom komen via twee verschillende lijnen, dus de sense kan stuk zijn, terwijl de stuurstroom wel loopt


IN GEEN GEVAL DE B+ los nemen, dat is niet goed voor het welzijn van de generator.

Als je de stuurstroom ook onderbreekt zou de B+ kunnen blijven zitten, echter dan loop je nog de kans dat door remanent magnetisme de spanning toch weer oploopt, en je accu's aan het gassen zet. Dat wil je niet, dus voor de zekerheid zou ik toch de BAT+ loshalen, al loop je dan het risico dat de dynamo nog verder naar z'n grootje gaat.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 11:20 #756092

Paqradyske,
Die stuurstroom loopt zeker nog, maar wordt niet terug geregeld, het is juist de veel te hoge stuurstroom die de generator (teveel) bekrachtigd.

Remanent magnetisme zakt langzaam weg, meestal in enkele minuten.
Wanneer je te kort na stoppen weer start kan het wel eens gebeuren dat er nog voldoende remanent magnetisme aanwezig is om de generator weer in gang te krijgen. Maar dat is een zeldzaamheid.

Ooit heb ik een (borstelloze) generator van een veel kleinere puly voorzien om bij laag toerental toch een flinke laadstroom te hebben.
Motor starten met contact naar regelaar lukte niet meer bij een wat ontladen accu. (de generator stroom komt dan ook via de startmotor uit de accu)

Eerst starten en dan pas spanning naar de regelaar. Tot 14000 rpm zonder spanning op de regelaar zonder dat de generator ging werken.
Contact aan, motor zakte een heel stuk in toeren en volle laadstroom.
Na zo´n 5 minuten was het remanent magnetisme ver genoeg weg gezakt om opnieuw te kunnen starten zonder dat de generator ging werken.
Bij hogere toeren, kwam hij op remanent magnetisme na ongeveer 15 minuten hierop in bedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 19:20 #756182

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Naar aanleiding van de mooie technische discussie tussen Saeftinghe en Paradyske (prachtige oude namen beiden trouwens) heb ik nadat ik een nieuwe startaccu heb aangesloten de spanning op de polen van de losgekoppelde dynamo gemeten met circa 1800 toeren op de motor.

Er stond gelukkig geen spanning meer op de polen, dus dynamo lijkt helemaal uitgeschakeld te zijn. Dus lijkt me dat ik niet bang hoef te zijn voor eventuele verdere schade aan de dynamo.

In Nederland ga/laat ik wel kijken wat nu precies aan de hand is. Nu ga ik weer lekker varen!

Nogmaals bedankt voor jullie input,

Harald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning dynamo te hoog 01 aug 2016 19:43 #756186

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Harald,

Lekker zeilen nu en ik zie jullie binnenkort wel op de haven.
Prettige vakantie verder.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl