Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vergelijkbare accu

Vergelijkbare accu 23 aug 2016 18:44 #761655

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Misschien het lijstje en berekeningen nogmaals maken, maar dan met de juiste eenheden

watt(W) = volt(V) x ampere(A)
Ampereuur (Ah) = ampere(A) x uur(h)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 23 aug 2016 18:56 #761661

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
StevenT1987 schreef :
Beste allen!

snip 8--


Dit is wat ik gevonden heb over (een gelijkwaardige dynamo)

make Paris-Rhone
Type A11 M14 28A-14v (ik heb 12v)
Nominal output 336W
Load current 1.000 rpm 2A
Load current 2.600 rpm 23A

Mag ik hier vanuit gaan dat hij 23A levert bij 2.600 RPM? Dus dan kom ik zeg maar 1.2 Ah te kort?
Of maak ik hier even een rekenfoutje (volgens mij wel, zie hem niet. 23A tegenover 1.2 Ah...) anyhow. Terug naar de accu's.

Een goede accu voor de randapparatuur en mijn huidige voor het starten?
OF toch echt 1 grote stevige jonge?

Ik moet echt toegeven voor mij is het hocus pocus. Dit rekenen lukt me wel. Maar keuzes maken.... Daar hoop ik jullie te kunnen gebruiken.

Mijn dank is werderom zeer groot voor de tijd die jullie hier in willen steken.

Met vriendelijke groet,
Steven

Volgens mij betekend dit dat deze dynamo 23A kan leveren bij 2.600 rpm.
Hoeveel hij werkelijk levert hangt af van wat er aan hangt van verbruikers, en of hoe leeg de accu is. Lijkt me dus iets te weinig als je inderdaad 29A zou verbruiken.
Veel van wat je opgeeft zijn maximale waardes bvb van de radio, die zal heus niet de hele tijd die 6W nodig hebben. Maar alleen op maximaal volume.
Dus je werkelijke behoefte zal een stuk lager zijn.
Toch blijft er vermoedelijk weinig over om de accu's bij te laden en dat is mogelijk problematisch.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 18:57 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 23 aug 2016 22:15 #761731

Tony2920 schreef :

Volgens mij betekend dit dat deze dynamo 23A kan leveren bij 2.600 rpm.
Hoeveel hij werkelijk levert hangt af van wat er aan hangt van verbruikers, en of hoe leeg de accu is. Lijkt me dus iets te weinig als je inderdaad 29A zou verbruiken.
Veel van wat je opgeeft zijn maximale waardes bvb van de radio, die zal heus niet de hele tijd die 6W nodig hebben. Maar alleen op maximaal volume.
Dus je werkelijke behoefte zal een stuk lager zijn.
Toch blijft er vermoedelijk weinig over om de accu's bij te laden en dat is mogelijk problematisch.

En hoe zou dit het beste opgevangen kunnen worden? Want je kan nooit winnen met verlies.... Of is dat aan een zonnenpaneel hangen als die stil ligt? Of die er toch aan koppelen op een of andere manier?

En ik zie nu dat het verhaal een grote puinhoop is geworden. Het stond netjes achter elkaar toen ik het plaatste.

Maar zal het even op een andere manier doen.
OnderdeelWVATijdAh
Ledverlichting48124520
Navigatie Licht1.8120.1581.2
Radio6120.584
USB laders1212144
Totaal67.8485.652529.2

Werkt dit beter?

Groet,
Steven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 24 aug 2016 06:50 #761768

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Er wordt een denk fout gemaakt.

Ergens lees ik: je kan niet winnen met verlies. Dat gaat over het totaal aan verbruik in 24uur stilliggen van 29A tegenover een dynamo die max 23A kan leveren. Die 29A gebruik je verdeeld over 24uur (of was het 8?). Das 1.5Ah of 6Ah Je dynamo laad dus bij met 21,5 of 17Ah. Na twee uurtjes varen zitten je accu's al weer aardig aan hun top.

Verder denk ik dat je het niet moet over-engineren. Koop de grootste accu die je kwijt kan of kan betalen, hou je start-accu gescheiden via een diode of iets van die aard en gaan. Pas als je hebt gemeten weet je wat je daadwerkelijk verbruikt. Ik heb een boot vol met electronica, koelkast, laptop, usbladers, geeneens ledverlichting en het verbruik lag voor het huishouden op 1,3Ah gemiddeld en voor het varen/navigeren op nog geen 2Ah, maar meestal 0,9Ah (laptop en plotter in gebruik of niet). Al dat gereken op theoretische waarde geeft niet meer dan (meestal) overschatte waarde. Zo spannend is het allemaal niet dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 24 aug 2016 07:11 #761773

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ja, dit is al veel beter. Je hoeft de spanning niet op te tellen, dat het om 12V gaat is in bijna alle gevallen zo.
Weet je zeker dat je voor 48W ledverlichting voert? Dat is behoorlijk veel, maar niet onmogelijk.
De tijd optellen is ook niet interessant, er zit maar 24 uur in een dag en een aantal verbruikers zullen elkaar overlappen.
Wat is wel goed om te weten:
Je gebruikt maximaal 5,56A. Dan hoef je geen erg dikke leidingen aan te leggen.
De opgenomen capaciteit is maximaal 29,2 Ah per 24 uur. Het opgenomen vermogen is maximaal 67,8W. In dat geval maakt een 70Wp zonnepaneel je autonoom (behalve op druilerige dagen).
Nu is de vraag nog: hoelang wil je autonoom zijn? Één dag, dan is 12V 70Ah in lood-zwavelzuur een goede accu. Met mijn accuvoorkeur (LiFePO li-ion accu) heb je dan aan 40Ah een goede accu. Dit moet voldoende zijn voor een motorboot omdat je de motor meer gebruikt en de accu dus vaker bij laadt.
Met een 70Wp zonnepaneel en een MPPT-regelaar ben je dan makkelijk een week autonoom.
Het is altijd verstandig een aparte startaccu te gebruiken. Je kunt dan de motor starten en je alternatieve energiebron (de dynamo) inzetten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 24 aug 2016 09:57 #761844

koko schreef :
Er wordt een denk fout gemaakt.

Ergens lees ik: je kan niet winnen met verlies. Dat gaat over het totaal aan verbruik in 24uur stilliggen van 29A tegenover een dynamo die max 23A kan leveren. Die 29A gebruik je verdeeld over 24uur (of was het 8?). Das 1.5Ah of 6Ah Je dynamo laad dus bij met 21,5 of 17Ah. Na twee uurtjes varen zitten je accu's al weer aardig aan hun top.

Verder denk ik dat je het niet moet over-engineren. Koop de grootste accu die je kwijt kan of kan betalen, hou je start-accu gescheiden via een diode of iets van die aard en gaan. Pas als je hebt gemeten weet je wat je daadwerkelijk verbruikt. Ik heb een boot vol met electronica, koelkast, laptop, usbladers, geeneens ledverlichting en het verbruik lag voor het huishouden op 1,3Ah gemiddeld en voor het varen/navigeren op nog geen 2Ah, maar meestal 0,9Ah (laptop en plotter in gebruik of niet). Al dat gereken op theoretische waarde geeft niet meer dan (meestal) overschatte waarde. Zo spannend is het allemaal niet dus.

Voor de doorgewinterde mensen als jullie is het niet zo spannend denk ik. Voor mij wel een lekkere uitdaging haha.
Maar ik heb gekeken dat ik zo maximaal 8 uur op de accu draai.

Peper schreef :
Ja, dit is al veel beter. Je hoeft de spanning niet op te tellen, dat het om 12V gaat is in bijna alle gevallen zo.
Weet je zeker dat je voor 48W ledverlichting voert? Dat is behoorlijk veel, maar niet onmogelijk.
De tijd optellen is ook niet interessant, er zit maar 24 uur in een dag en een aantal verbruikers zullen elkaar overlappen.
Wat is wel goed om te weten:
Je gebruikt maximaal 5,56A. Dan hoef je geen erg dikke leidingen aan te leggen.
De opgenomen capaciteit is maximaal 29,2 Ah per 24 uur. Het opgenomen vermogen is maximaal 67,8W. In dat geval maakt een 70Wp zonnepaneel je autonoom (behalve op druilerige dagen).
Nu is de vraag nog: hoelang wil je autonoom zijn? Één dag, dan is 12V 70Ah in lood-zwavelzuur een goede accu. Met mijn accuvoorkeur (LiFePO li-ion accu) heb je dan aan 40Ah een goede accu. Dit moet voldoende zijn voor een motorboot omdat je de motor meer gebruikt en de accu dus vaker bij laadt.
Met een 70Wp zonnepaneel en een MPPT-regelaar ben je dan makkelijk een week autonoom.
Het is altijd verstandig een aparte startaccu te gebruiken. Je kunt dan de motor starten en je alternatieve energiebron (de dynamo) inzetten.
Groeten, Peper.

Dus dit gaat hem worden: Ik houd mijn huidige accu als start accu en koop een around 70Ah accu erbij. En dat kan gewoon een lood-zwavelzuur accu zijn (een voor mij standaard accu).

Dan ga ik nu opzoek naar een accu..... Tips, altijd welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 24 aug 2016 11:17 #761874

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Koop en installeer tevens een diode of MOSFET brug of een scheidingsrelais of een accuschakelaar, dan laadt de service accu (half)automatsch op tijdens de motor vaart.
Groeten, Peper.

EDIT: Oh ja, neem startkabels aan boord als je de motor toch onverhoopt uit de service accu moet starten!
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 aug 2016 11:21 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl