Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vergelijkbare accu

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 15:45 #759820

Beste,

In mijn bootje heb ik momenteel 1 accu zitten.
Vanwege uitbereiding van het een en ander is het gewoon verstandiger om een 2e accu erbij te nemen.

Ik heb momenteel een:

Alpinac
12 volt
44Ah
220A (DIN)
360A (EN)

Hiermee start ik de (diesel) motor van de boot.

Graag wil ik er dus een 2e accu bij voor de randapparatuur.
Afgaande dat ik deze gewoon kan houden als startaccu.

Maar wat is een vergelijkbare accu?

Voor nu weet ik nog niet het totale wattage wat erop komt en het Ah.

Wat er op aangesloten wordt is:

Ledverlichting 2 kanten onder de bank
Radio
Navigatielichten
12 volt aansluiting voor telefoon of Ipod

Het idee van een 2e accu is natuurlijk ook dat ik dan gewoon mijn hele extraatjes aan kan laten en veilig kan wegvaren zonder dat het mijn accu leeg trekt.

Ik ben op dit gebied totaal niet bekend, dus graag jullie adviezen :-)

Met vriendelijke groet,
Steven
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 16:39 #759833

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Een service accu voor randapparatuur hoeft niet gelijk te zijn aan je startaccu. Daarmee is je vraag dan geheel beantwoord.
Ik proef echter een achterliggende vraag en die luidt: hoe groot moet die service accu dan wel zijn. Voor een goede keuze moet je dan veel meer gegevens over je verbruik opgeven en ook over hoelang je in staat wilt zijn dit verbruik vol te houden.
Daarna komt de vraag voor welke kwaliteit van accu je dan wilt gaan... Nou 'dan wordt het ene grote patat' zoals ze dat in Vlaanderen zeggen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 17:21 #759840

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
je wilt een tweede accu hebben om de eerste safe te houden, das een feit ! en prima idee !.

de service accu ka je klein houden als je voor gel of deepcycle kiest, dat zijn speciale accus voor weinig stroomopname en dieper ontlading en vaak wat duurder maar wel veel beter voor jou toepassing.

je ledverlichtin is qua gebruik erg weing

je navigatieverlichting als deze led is ook weinig, als deze geen led is moet je echt weten wat je opnamen is. je accu capaciteit is van 2 zaken afhankelijk, de eerste is de opname en de 2 de is hoelang mag de opname duren voordat de accu leeg mag zijn !

je radio zal bij laag volume ook niet zo veel opnemen, maar wel rekening mee houden.

usb lader is afhankelijk van gebruik, en kan ook wel wat opnemen als alles (tablets-mobiele foons nonstop worden geladen.

Om het echt te weten moet je meten en rekenen.. en hoe laad je alles, als je lang weg bent is heel anders dan 1 nachtje overnachten !

de meeste grote boosdoener van stroomverbruik is een koelbox, en normale sterke gloeilamp verlichting.. alles wat led is verbruikt niet zoveel !

maar vergis je er ook niet in, een accu afhankelijk van de kwaliteit en soort kan je maar 50% ontladen, sommige zelfs 70% maar die zijn vaak wel een stuk duurder.......dus bij 50% is 60 ah
maar 6A gedurende 10 uur en dan ook nog maar 50% daarvan is dus 3A gedurende 10 uur, of 1,5 amp geduurdende 20 uur....dus je ziet een amperemetertje er tussen zetten is best handig om te zien wat alles doet ( wel buiten het startcircuit om).
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 17:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 18:03 #759847

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Je schrijft dat je nog niet weet wat je totale behoefte zal zijn,
en dat is toch iets wat je nodig zult hebben om een verantwoorde keuze te maken.
Meestal zul je meer bijkrijgen dan wat je nu hebt.
En gezien de redelijk kleine startaccu zou ik je aanraden op zoek te gaan naar een accu die 2X meer Ah ter beschikking heeft als je huidige startaccu.
Vermoedelijk zul je op termijn nog een grotere accu willen hebben, maar voorlopig ( eerste 4 jaar )
zal je wel vooruit kunnen, tenzij je plotseling een ijskast en tv wil hebben die je zonder walstroom 2 dagen kunt gebruiken.
Na 4 jaar is het beste van je accu er toch af, en mag je gaan sparen voor de volgende, en kun je eventueel nog een stap groter gaan.

Mijn advies is te gaan kijken naar een accu van rond de 80 a 90 Ah van het semitractie type die niet te groot of te zwaar is om bij jou aan boord een plaats te vinden.

Vergeet ook niet dat je voor die accu een passende walstroomlader zult willen hebben.
( vuistregel lader moet 10% van de accucapaciteit aan stroom kunnen leveren, dus een lader die 8 a 9 A kan leveren )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 18:09 #759851

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
waarom semi-tractie ? je hoeft niet te zorgen voor een hoge startstroom, dus kan je kiezen voor deep cycle gel accu, die kunnen veel langer mee tot soms wel 12 jaar( 700 cycles) .
en een minder hoge capaciteit om dat je wat dieper mag ontladen.
is een veel betere keuze. mischien heeft ie wel genoeg aan 30 ah en dan kost zo een accu maar 100 euro met een enorm lange levensduur !

maar eerst exact weten wat verbruikt ! en hoelang je zonder lader kan qua tijdseenheid en idd als je van plan ben om te gaan toevoegen qua verbruik dan moet er of meteen wat groters of later er iets bij.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 18:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 18:27 #759856

Beste,

Het is een klein bootje dus een koelkast ga ik nooit gebruiken. En een TV komt er al helemaal niet in.
Dit wat genoemd is, is alles wat er in komt niets meer.
Het is maar een piepklein bootje en de accu wordt altijd opgeladen. Walstroom zal ik ook niet gebruiken.

Voor de extra informatie, dit betreft geen zeilboot. Maar dit is het meest actieve forum dat over dezelfde onderwerpen gaat als ik nodig heb.
Helemaal aan het begin van mijn activiteiten op dit forum heb ik het verhaal uit gelegd en gezegd dat het om een omgebouwde roeiboot/zeilboot gaat die een motor heeft gekregen. Een soort sloep idee.

De accu wordt dus altijd opgeladen en maar daarom wel de keuze voor de 2e accu aangezien ik wel muziek zou willen draaien als ik aan de kant lig.

Ben het wel met jullie eens dat ik achter de totale behoefte aan moet, maar aangezien het zo laag is, was ik meer opzoek ook naar prijs/kwaliteit verwijzingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 16 aug 2016 19:00 #759870

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Je zou eigenlijk even de zoekfunctie moeten gebruiken en webshops afstruinen, dan vind je je antwoord zelf ook.

Je hebt in ieder geval geen tweede startaccu nodig maar een semi tractie of Deep cycle, en je hebt een manier nodig om beide accu,s te scheiden: relais of (Fet)diode. Of accu schakelaar
Semi tractie heeft als voordeel dat ie ook als startaccu kan fungeren als t nodig is.

Op mp vind je prijzen.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 19:03 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 16 aug 2016 19:45 #759891

En daarom had ik even hier het een en ander neer gezet.
Er komen een aantal gevallen voorbij als semi tractie en deep cycle.
Wat is waar goed voor?

Er komt zeer zeker een accu switch tussen die is al geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 16 aug 2016 19:50 #759893

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Je moet echt scheiden als je twee verschillende accu's hebt.
Alleen een switch zit je weer met laden.

Eenvoudigst is de motor aan de oude accu hangen en al het overige aan de nieuwe accu.
De laadstroomdraad aan beide accu's hangen maar die naar de nieuwe accu onderbreken door een relais dat je laat sluiten door de laadstroom.
De ene accu heeft dan nooit contact met de andere en je kan niet starten op de nieuwe accu. Wel worden beide geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 16 aug 2016 19:53 #759895

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
een semi-tracie accu is een accu die beide kan, een hoge stroom leveren om te starten en een lage stroom over lange tijd voor de boordverlichting e.d....niet de ultieme accu voor het lichtnet e.d
maar kan het wel ! levensduur is normaal, 50% ontlading mogelijk !

een deep cycle speciaal voor verlichting e.d kan dus niet de motor starten vanwege en hogere inwendige weerstand kan wat dieper ontladen worden en vaak een veel hogere levensduur en niet onbelangrijk kan langer zonder lader staan want loop niet zo leeg uit zichzelf.

best een heel verhaal, accus en dan ook nog laadtechnieken en zonnepanelen, generatoren en ga zomaar door is toch wel een beetje rekenwerk en uitzoeken en technisch inzicht en vaardigheden.
en dan ook nog dat je de accu niet te ver mag ontladen, anders gaat ie kapot, dus accubewaking erop, of voltmeter zodat je het zelf kan zien.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 20:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 16 aug 2016 20:48 #759927

Zit zeker ook nog te denken voor een voltmeter op beide accus.
Omdat je beide in de gaten kan houden. Uit jouw verhaal haal ik dat ik dus een Deep Cycle nodig heb.
Zal eens mijn licht op steken hoe of wat.

En dat van waterblok neem ik uiteraard ook mee.

Thanks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 16 aug 2016 21:44 #759944

Steven,

Ik lees dat het om een klein bootje gaat, geen zeilbootje.
Weinig verbruikers.
Mag niet al te veel kosten.

Mijn keus zou zijn een wat overbemeten lood vloeistof accu, het is geen zeilbootje dus helling over lange tijd zul je niet maken.
De noodzaak voor AGM of GEL is dan al niet zo groot.

Het prijsverschil tussen AGM/GEL en vloeistof accu valt ruim in het voordeel van vloeistof uit.
Ander voordeel is dat je water kunt bijvullen, maar dit is tevens ook een nadeel, je moet er op letten.

Een diodebrug tussen de start en "licht" accu is wat simpeler en wat meer bedrijfszeker dan een relais. En ook wat goedkoper denk ik.
Even opletten dat de generator de spanning van de accu kan voelen, (draad vanaf het contactslot)

Verder een voltmetertje waarop je de spanning permanent kunt aflezen en goed in het blikveld zit.
Dat is nauwkeurig genoeg om te weten hoever je accu geladen is.
De spanning bij voorkeur nooit onder ongeveer de 12,4 V laten zakken geeft een enorme levensduur.
Eventueel een keuze schakelaartje waarmee je de te meten accu kiest.
Tot op zekere hoogte kun je stellen dat -Hoe groter de accu, hoe langer de levens duur. Een teveel aan capaciteit geeft ook rust wanneer je eens wat meer stroom nodig hebt dan verwacht.
Een (te)grote "licht" accu is ook fijn wanneer je er een keer op moet starten

Start accu´s zijn niet geschikt voor langdurig gebruik, die dienen eigenlijk altijd opgetopt te zijn.

Voor de huishoud accu ALTIJD een (semi) tractie accu nemen.

Uitgaande van de 44Ah startaccu die nu alles voor z´n rekening neemt zou ik voor ergens in de buurt van de 100Ah lichtaccu gaan.
Groot genoeg om, zo nodig, op te kunnen starten. en wordt in de top 30% gebruikt, wat een zeer lange levensverwachting geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 07:43 #759987

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Je schrijft dat je een tot motor boot omgebouwde zeilsloep hebt.
Als je vaart staat de motor aan en geeft stroom voor de verbruikers. Je gebruikt dus geen stroom uit de accu voor boordverlichting radio en laden telefoons etc. zolang je vaart
De vraag is hoelang wil je ergens liggen zonder dat de motor aanstaat?
Als dit dag tochtjes zijn niks aan je accu doen en met een goede zekeringen netjes je rand apparatuur aansluiten.
wil je overnachten dan verbruik goed in kaart brengen en dan de beslissing maken of je een accu nodig hebt voor huis verbruik of dat een iets grotere semi tractie accu voldoende is.
Wil je toch zeker weten dat je nog kan starten installeer dan een accu bewaker die alle 12 volt verbruikers behalve de startmotor afschakeld bij een laag voltage. Zo kan je nog wel starten maar valt je radio en je oplader uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 08:19 #759995

Omdat je een motorboot hebt zou ik gewoon de goedkoopste loodaccu nemen die je in de buurt kan vinden met een capaciteit van 30 of 40 Ah. Moet je voor 30-40 euro kunnen vinden. Ik vaar al zes jaar met zo'n accu zonder problemen. Ook met alleen een paar lampjes, instrumenten en telefoontjes opladen. Uiteraard een diodebrug er tussen. Als je wil weten hoe het met je accu gaat kan je er een Chinees voltmetertje met een drukknop op zetten, kost minder dan een tientje
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 08:20 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 08:44 #759998

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Het is verstandig om een 2e accu die de zelfde laadspanning nodig heeft als je start accu. Als ik goed lees heb je nu een lood vloeistof accu. Daar past een een gewone loodaccu of als het iets meer mag kosten een semi tractie exemplaar. Zeker geen echte tractie accu nemen. Deze moeten doorgeladen worden met een egalisatie laad fase. Daar heb je een speciale lader voor nodig. Je startaccu kan daar dan weer niet tegen. Te ingewikkeld en te duur voor wat jij wilt. Het zelfde geld in mindere mate voor gel of agm.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 17 aug 2016 08:52 #760000

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Saeftinghe schreef :
Steven,


Een diodebrug tussen de start en "licht" accu is wat simpeler en wat meer bedrijfszeker dan een relais. En ook wat goedkoper denk ik.



Uitgaande van de 44Ah startaccu die nu alles voor z´n rekening neemt zou ik voor ergens in de buurt van de 100Ah lichtaccu gaan.
Groot genoeg om, zo nodig, op te kunnen starten. en wordt in de top 30% gebruikt, wat een zeer lange levensverwachting geeft.

Dat denk ik niet een eenvoudig relais vs diodebrug?

(Ik krijg niet alles verwijderd gaat alleen om vette gedeelte te quoten)
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 08:56 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vergelijkbare accu 17 aug 2016 11:00 #760031

Waterblok,

Wat denk je niet? De prijs of de werking?

De prijs kan per regio verschillen, de werking niet.

Een diode is de eenvoud zelve, balanceert automatisch de accu´s, heeft geen bewegende delen,geen contactpunten die kunnen inbranden,er is geen spoel die de geest kan geven. Een relais zal zeer zelden stuk gaan, maar, afhankelijk waar je ronddwaalt is het soms lastig om ze in redelijke tijd te bemachtigen.
Ik heb (hier) best wel eens heel lang moeten zoeken naar een relais wat ik nodig had.

Een diode brug zou je simpel zelf kunnen maken van twee dikke diodes op een koelplaatje, een relais lijkt me wat lastiger.

Ik zie hier net op het doosje van een Jabsco pompje staan:
"Zorg voor reservedelen VOOR je ze nodig hebt"

Zou Jabsco aan de eigen kwaliteit twijfelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 11:16 #760037

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Ik bedoel prijs en vind het een voordeel dat er geen spanningsval is in een relais

En werkt het relais niet zal de serviceaccu niet geladen worden, dat is direct merkbaar!
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 11:17 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 11:38 #760046

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Sommige AGM semi-tractie accu's zijn door de andere plaatopbouw ook geschikt tot diep ontladen (80%). Ik heb afgelopen zaterdag deze in mijn boot geplaatst nadat de oude accu overleden was:

www.hetgoedkoopste.nl/index.ph...GM-soest-accu-12v-ah

Tot 80% ontladen, net als een deep-cycle accu, maar toch geschikt om te starten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 11:54 #760049

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Dit is een semi tractie accu. van het AGM type kan tot 80% ontladen worden wat niet verstandig is ivm de levensduur. Let er wel op dat als je oude accu geen AGM was je de laadspanningen aanpast op het AGM type.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 17 aug 2016 11:55 #760050

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Zou wel eerst even uitzoeken wat ongeveer je energiebehoefte is.
Hoeveel stroom trekken je gebruikers en hoelang staan ze ongeveer aan ?
Je kunt eventueel ook al rekening houden met een energieopwekker zoals b.v. een zonnepaneel.
Een "normale" serviceaccu kun je voor ongeveer 50% leegtrekken.
Dekker in Zaandam levert diverse goede betaalbare accu's.
Bijgaand een leuk overzichtje dat je kan helpen om je accucapaciteit te bepalen.

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: Jouet_Stro...SSR.xlsx
Bestandsgrootte:33 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 18 aug 2016 20:48 #760397

Beste,

Hartelijk dank voor de reacties, blijkbaar vondt het systeem het niet nodig mij in te lichten vandaar de late reactie.

Zo ver ik weet heb ik een gewone accu, zou dus goed een vloeistofaccu kunnen zijn.

@Saeftinghe
De prijs hoeft niet echt super laag te zijn.
Kan ik het oplossen met 1 accu, dan mag die natuurlijk wel wat meer kosten.

Net wat FKZ zegt, de motor zal een groot deel overnemen tijdens het varen.
Wanneer ik stil lig en overnacht dan moet ik inderdaad even gaan kijken wat het verbruik zou zijn.
Ik weet nog wel welke artikelen ik in de boot wil hebben dus zal dat straks hier ook plaatsen.

Een USB oplader valt denk ik wel even te verwaarlozen, aangezien een kleine batterypack ook al veel kan schelen.

Ik zou me nog even moeten verdiepen in wat jullie bedoelen met een diode of een relais hoe dat zit.

3Noreen heeft het ook nog over een semi tractie accu, dit ga ik ook even nakijken, benaming zegt mij niks vandaar dat ik hier mijn vraag stel.
Maar het is niet de eerste keer dat semi tractie accu voorbij komt, dus zou wel ergens goed zitten.

Wat ik ook een handige vondt was een beveiliging voor het "leeg trekken" van de accu.
Dit is denk ik handig wanneer ik inderdaad met 1 accu ga werken.

Maar het is natuurlijk ook altijd handig om te weten hoelang het duurt voordat een accu weer 100% geladen is....
Valt dat met zo'n zelfde meter te zien of uit te rekenen?

Dank voor de informatie en omega, ik zal je lijstje er bij pakken.

Groet,
Steven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 18 aug 2016 20:58 #760404

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Met zo'n accumonitor hoef je niets uit te rekenen. Je kunt er alles op zien.

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../Product.aspx?link=1
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 18 aug 2016 22:39 #760437

Bescherming tegen leegtrekken betekent dat gebruikers afgekoppeld worden bij een lage accu spanning.
Die bescherming moet dan al heel vroeg ingrijpen. Wat dan weer vervelend is wanneer b.v. de koelikast al stopt bij 12,3V, ipv de gebruikelijke 11,5V.
Ik zou er niet al te veel op vertrouwen dat je dan de motor nog kunt starten.
Of je moet een heel ruim over bemeten accu hebben.

Het handigste is een (start) accu die je alleen voor starten gebruikt.
Daarnaast een (grotere) licht/semie tractie voor je gebruikers.

Wanneer de prijs niet zo kritisch is dan zou ik een ruim over bemeten lichtaccu nemen, nadat je uitgerekend hebt wat je verbruik is gedurende een periode zonder lading uit de generator.

Op het minimum randje gaan zitten met accu capaciteit lijkt me te gaan leiden tot irritaties omdat je steeds net te weinig hebt en een heel duidelijke kortere levensduur van je accu.
Heel ruim bemeten accu´s maken het leven een stuk comfortabeler.

Ik heb zo´n 4 keer grotere capacitiet dan het verbruik.
Accu´s samen 400Ah, waarvan 200Ah gebruikt kan worden, het verbruik zal ergens rond de 100Ah liggen. Varieert nogal met de daglengte in de zomer en winter.
Dit betekent dat mijn vloeistof accu´s nooit beneden de 60% in de winter en 70% in de zomer van hun laadtoestand komen, daarom gaan ze meer dan 10 jaar mee.
De lading wordt verzorgd door 260Wp zonpanelen die dit goed bijhouden, maar ik ben wel afhankelijk van de zon, jij start waarschijnlijk je motor wanneer je tekort denkt te komen.
Maar dan moet je startaccu dat nog wel aankunnen en niet onderin z´n lçaadtoestand zitten.
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 22:47 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijkbare accu 23 aug 2016 18:14 #761651

Beste allen!

Hier weer een berichtje, ik wist niet dat een mens zoveel dingen niet tegelijk kon doen......)

Ik heb hier een lijstje met sommetje wat ik gebruik per uur!

Onderdeel Wattage Volt Ampere Tijd in Uren Wattage/uur Ampere/uur


Ledverlichting 10 meter 48 12 4 5 240 20
Navigatie lichten 1,8 12 0,15 8 14,4 1,2
Radio 6 12 0,5 8 48 4
USB laders 12 12 1 4 48 4

Totaal 67,8 5,65 350,4 29,2

Totaal op 8 uur draaien, verbruik ik 29.2 ampere/U.
Oke, grapje, dan kan mn huidige 44ah echt niet hahahahaha......

Maar even reel gezien zou ik een accu van ongeveer 100+ah kunnen pakken, die blijft wel goed.
Dit is allemaal berekend op het feit dat de motor uit staat. En 8 uur lang de motor uit, ja, van 18 tot 24 uur en langer.
Maar verder draait die natuurlijk gewoon op de dynamo (zolang die het trekt, geen idee wat daar uitkomt aan spanning....)


Dit is wat ik gevonden heb over (een gelijkwaardige dynamo)

make Paris-Rhone
Type A11 M14 28A-14v (ik heb 12v)
Nominal output 336W
Load current 1.000 rpm 2A
Load current 2.600 rpm 23A

Mag ik hier vanuit gaan dat hij 23A levert bij 2.600 RPM? Dus dan kom ik zeg maar 1.2 Ah te kort?
Of maak ik hier even een rekenfoutje (volgens mij wel, zie hem niet. 23A tegenover 1.2 Ah...) anyhow. Terug naar de accu's.

Een goede accu voor de randapparatuur en mijn huidige voor het starten?
OF toch echt 1 grote stevige jonge?

Ik moet echt toegeven voor mij is het hocus pocus. Dit rekenen lukt me wel. Maar keuzes maken.... Daar hoop ik jullie te kunnen gebruiken.

Mijn dank is werderom zeer groot voor de tijd die jullie hier in willen steken.

Met vriendelijke groet,
Steven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl