Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: F of T glaszekering stuurautomaat

F of T glaszekering stuurautomaat 18 aug 2016 21:07 #760406

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Vandaag hield mijn Simrad TP10 ermee op, net bij maximale roeruitslag wat een interessante koers veroorzaakte. Nadat ik, eerst inwendig tierend op die rommel van Simrad want dit zou al de tweede TP10 zijn die er binnen tien uur de brui aan geeft, naar de haven was gevaren en eens bekeek wat er aan de hand was bleek de zekering doorgebrand. Het betreft een glazen smeltzekering T 5A - 250V. Dat is niet de correcte, want de handleiding schrijft een 10A voor.

Ik zal morgen een assortiment aanschaffen en ze allemaal even nalopen want dit is wellicht niet de enige foute. Maar vraag is nu even of ik niet een F 10 A moet hebben? Het lijkt me dat een stuurautomaat niet te maken heeft met kortdurende piekspanningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 18 aug 2016 22:04 #760428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Je moet een T(raag) zekering hebben. Piekjes komen altijd voor in het boordnet, bijvoorbeeld bij het starten van de dieselmotor. Je wilt niet dat de zekering daarop doorbrand. De zekering is bedoeld voor het beschermen van de kabels en mogelijk overbelasting van de motor. Die kunnen de pieken best hebben, maar niet als de te hoge stroom blijft lopen. T dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 08:45 #760479

Hoe zat dat ook weer...?

De F is van Fast,
de S van Slow (de slo-blo zekering....)
Maar dan een T van Traag?
Is het engels en nederlands door elkaar?

van een ander forum:
De letter geeft het "Action type" aan:
T = Time Delay
F = Fast
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 09:26 #760487

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
ilCigno schreef :
Je moet een T(raag) zekering hebben. Piekjes komen altijd voor in het boordnet, bijvoorbeeld bij het starten van de dieselmotor. Je wilt niet dat de zekering daarop doorbrand. De zekering is bedoeld voor het beschermen van de kabels en mogelijk overbelasting van de motor. Die kunnen de pieken best hebben, maar niet als de te hoge stroom blijft lopen. T dus.

Ja, klinkt logisch. Ik had niet aan de motorstart gedacht. Mijn dank is weer groot, is zal een doosje T ophalen.

T en F. Niemand schijnt te weten waar dat oorspronkelijk vandaan komt, Engels of Duits. Of Nederlands, Traag en Fluks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 09:50 #760492

F staat voor Fast
T staat voor Temporize (tijd winnen, uitstellen)

zo geleerd op school...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 09:58 #760494

Dat die zekering zo snel door is gegaan is ook niet normaal hoor.
Ik heb met mijn vorige boot zeker 7000 zeemijl gevaren met een TP10 en nooit een kapotte zekering gehad.Wel een andere storing maar dat is een ander verhaal( www.zeilersforum.nl/index.php/...-simrad-tp-20#304442 )
Overigens is het moeten varen met maximale roerouitslag niet normaal en zegt wel wat over de (verkeerde) zeiltrim en daardoor ook veel teveel actie van de stuurautomaat met het daarbij horende hoge stroomverbruik. Ook de instelling van de TP10 kon wel eens niet in orde zijn , lees de manual er maar eens op na.
Ad
Laatst bewerkt: 19 aug 2016 09:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 10:23 #760503

  • hansp75
  • hansp75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Beste Canuma,

Als de tp10 constant een zware belasting heeft dan vraag dit nogal wat van de stuurautomaat, hij is gebouwd om een max druk aan te kunnen van 65kl.
Eigenaar- www.mediawinkel.eu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 10:37 #760506

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Yellow Boat schreef :
Dat die zekering zo snel door is gegaan is ook niet normaal hoor.
Ik heb met mijn vorige boot zeker 7000 zeemijl gevaren met een TP10 en nooit een kapotte zekering gehad.Wel een andere storing maar dat is een ander verhaal( www.zeilersforum.nl/index.php/...-simrad-tp-20#304442 )
Overigens is het moeten varen met maximale roerouitslag niet normaal en zegt wel wat over de (verkeerde) zeiltrim en daardoor ook veel teveel actie van de stuurautomaat met het daarbij horende hoge stroomverbruik. Ook de instelling van de TP10 kon wel eens niet in orde zijn , lees de manual er maar eens op na.
Ad

Ik had zelf om dertig graden koerswijziging gevraagd. Maar de TP10 heeft het moeilijk met mijn schip. Overcorrectie, onnodige roerbewegingen. Ik heb al verschillende settings geprobeerd maar een eygthene is gevoelig. Eergisteren had de TP10 na ongeveer een uur door hoe hij het schip op de motor met golven schuin van achteren redelijk stabiel kon houden. Onder zeil is het ondertussen ook wel redelijk. Boot is iets loefgierig en ik krijg het niet neutraal, ook niet met gebruik overloop, bij combi atie van grootzeil en genua 2. Maar ik experimenteer rustig verder, en ditbis eigenlijk ook een ander draadje. Wel een interssante overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

F of T glaszekering stuurautomaat 19 aug 2016 10:52 #760513

Ik heb een TP10, die ik overigens niet zo veel gebruikt, aan een 10A (T) zekering hangen.

10A wordt inderdaad voorgeschreven. Ik zou een (T) monteren. Dit omdat als de TP10 tegen een eindstop loopt er even grote stromen kunnen lopen voordat de regeling de stroom beperkt. Dan moet je dus een (T) "traag" hebben om te voorkomen dat de zekering tript op de piekstroom.

Een (F) "flitsend" kan dan eerder, lees onnodig, trippen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl