Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: effecten brakke dataverbindingen.....

effecten brakke dataverbindingen..... 19 aug 2016 21:18 #760647

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Toch eens aanroeren.......

Zo af en toe kunnen we mee lezen met ZFers die op zoek zijn naar storingen in hun instrumentarium. Soms is het makkelijk en snel gevonden, andere keren blijft het een listig dingetje.
Zo had ik dit voorjaar last van een haperende windmeter. Het eerste uur allemaal prima, maar dan ineens de logsnelheid als windsnelheid. Uit en meteen weer aan hielp niks. Nachtje of weekje uit: eerste uurtje weer goed, maar dan hetzelfde euvel. Bleek dat een van de schuifstekkertjes (windgever aan display) een beetje lam was. Opnieuw goed aangedrukt: probleem weg. Weekje of drie. Nu het stekkertje iets dichtgeknepen en toen weer terug. Inmiddels al wwer maanden goed.

Ander keertje: Geen AIS weergave op de plotter. Rest allemaal in beeld. Verbindingkjes na gelopen, allemaal weer even aangedraaid. Geen enkele zat echt los, maar wel weer AIS op de plotter.

Laatste voorbeeld: geen STW uit de mux, wel op Seatalk. Zelfde ritueel: alle verbindinkjes weer na gelopen. Eentje zit op zo'n verbindingsstrip. Niet echt los, maar kon vaster. Zeg maar van handvast naar HANDvast. En weer STW op de mux. Gekke van deze is dat andere seatalkdata wel goed doorkwam uit de mux.

Ik gis een beetje naar wat er dan gebeurt. Als je wil weten of er NMEA op je draadje staat kan je dat bijvoorbeeld met een multimeter zien. Allerlei verschillende spanningkjes lees je dan af. Seatalk net zo. Komt het dan door ietsje meer weerstand oid dat het niet of half werkt?
Is zoiets een bekende kwetsbaarheid van NMEA of Seatalk?
Laatst bewerkt: 19 aug 2016 21:20 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 00:39 #760665

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29452
koko schreef :
Toch eens aanroeren.......


Is zoiets een bekende kwetsbaarheid van NMEA of Seatalk?

Wij doen heel, heeel, heel veel met NMEA, maar dit soort problemen herken ik niet. In somigeb gevallen treffen we wel eens aan dat het draadje in een klemmetje niet voldoende ver gestript is en de klem dus eigenlijk rust op de isolatie. Dan helpt aandraaien soms,maar is niet de echte oplossing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 06:09 #760669

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Normaal is zo'n ouderwetse serieele data verbinding redelijk foolproof. Mits goed aangelegd natuurlijk.
Kan het zijn dat:
  • Je een stoorzender aanboord hebt, bv een schakelende voeding en/of LED verlichting.
  • Dat een van je apparaten z'n (-) voedingspanning krijgt via de afscherming (of nmea-) van de nmea datakabel.
  • Dat er aardlussen in je verbindingen zitten.
Dan zou het kunnen dat meestal het stoornivo op de data net onder het "niet meer bruikbaar" zit, maar bij een verbinding die maar 98%, opeens boven dit niveau komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 06:26 #760670

Net als met kroonsteentjes, is er ook verschil in kwaliteit bij die schuifstekkertjes, heel slappe of heel stevige.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 07:30 #760676

Ik had idd een paar schuifstekkertjes die wel erg los zaten. Ik heb alles vervangen door Wago klemmen iig. Ik weet niet of dat het probleem was maar voelt wel beter.

NMEA signaal meten met multimeter kan wel denk ik als je naar AC kijkt, zie je wel iets, maar niet echt een betrouwbare methode omdat je totaal niet weet waar je naar kijkt. Denk dat weerstand tussen alle verbindingen meten dan nog het beste is, maar vaak lastig als ze ver uit elkaar liggen, moet je hele lange draden aan je multimeter hangen.

Wat ik wel eens doe is bv de 2 signaaldraden (+ en -) aan 1 kant los maken, andere kant meten, moet oneindig zijn uiteraard, en dan aan de open kant verbinden, dan moet de weerstand laag zijn.

Maar goed, mijn 'tips' zijn misschien niet zo waardevol aangezien ik toch blijbkaar een probleem had wat ik ook niet had gevonden.. :-) (zie andere draadje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 08:43 #760691

Nu een jaar of 25 NMEA aan boord, begonnen met een Shipmate GPS en Wingps versie 1 (shareware), en tegenwoordig best een erg ingewikkeld systeem.
Nog nooit een probleem met dataverbindingen gehad. Wel 2 keer een afgebroken draadje aan een opstekertje (ST60 Wind en Fluxgate aan stuurautomaat, dus beide Raymarine).

Alle dataverbindingen zijn nu Wago-klem, maar dat is 20 jaar kroonstenen geweest, zonder problemen.

Wel software-problemen met de PC, soms, met name het niet meer werken van een COM-poort.
Soms helpt daar alleen een PC-herstart tegen.
En WinGPS Voyager verliest soms de AIS-input (via USB-COM). Dan zie je alleen een oude situatie.
USB eruit en erin, en hij doet het weer.
Ook een COM-sw-probleem dus. Gebeurt ca eens per 2 weken. Windows 10.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 20 aug 2016 10:54 #760730

Bij ons de volgende problemen.
pc is een pipo. Deze loopt af en toe vast in Wingps. Ik dacht dat het aan de vorige laptop lag maar niet dus. Tevens verdwijnen regelmatig de gegevens op de Simrad is15 repeater buiten. Deze krijgt zijn gegevens via de mux. Deze winter alle draadjes maar eens langslopen en alle verbindingen maar eens in beeld brengen door middel van een schema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen.. 20 aug 2016 17:02 #760781

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
rooiedirk schreef :
Normaal is zo'n ouderwetse serieele data verbinding redelijk foolproof. Mits goed aangelegd natuurlijk.
Kan het zijn dat:
  • Je een stoorzender aanboord hebt, bv een schakelende voeding en/of LED verlichting.
  • Dat een van je apparaten z'n (-) voedingspanning krijgt via de afscherming (of nmea-) van de nmea datakabel.
  • Dat er aardlussen in je verbindingen zitten.
Dan zou het kunnen dat meestal het stoornivo op de data net onder het "niet meer bruikbaar" zit, maar bij een verbinding die maar 98%, opeens boven dit niveau komt.

Ik heb het draadje meer gestart omdat er soms van die malle dingen voorbij komen op het forum. Zelf geen problemen meer na die genoemde 3. Over het algemeen net als BK wago's, adereindhulsjes en dat soort meer solide verbindingen. Enkele verbindingen zijn nog niet definitief en die zijn nog van mindere kwaliteit. Alleen de schuifstekkertjes blijken wel eens van mindere kwaliteit. Maar goed, die zitten vooral in de voedingshoek. Bij mij geen gecombineerde draad voor voeding en Nmea. Aardlussen ook niet denk ik.
Led of voeding had ik nog niet aan gedacht, ook al is dat vaker genoemd. Zo zie je maar weer.
Het toont wel aan dat je ontzettend veel aandacht moet besteden aan de aanleg van de draadjes.

In hoeverre kan je dingen ondervangen met ferrietkralen? Standaard om de voedingsdraad van je led lampjes? Of juist standaard om je nmea kabeltjes? Altijd afgeschermd, of juist twisted pairs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen.. 20 aug 2016 17:59 #760797

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29452
Ferriet is alleen zinvol bij storingen in het radio spectrum
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 29 aug 2016 10:53 #763141

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Afgelopen donderdag-avond ligt ineens mijn fluxgate er uit. Alle stekertjes bij de meter los en vast. Geen effect. Dan maar de gever open. Speciaal soort verbindingkje binnenin (zo'n platte kabel in klemmetjes schuiven). Los en weer vast. Opgelost.

Niet perse een brak type verbinding, maar toch kwetsbaar blijkt.
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 10:55 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

effecten brakke dataverbindingen..... 15 sept 2016 06:42 #767900

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik probeer dit draadje af en toe bij te vullen met ervaringen van met brakke verbindingen. Deze komt uit het draadje van BK over zijn wind meter.

www.zeilersforum.nl/index.php/...arine-st60-windmeter
Baasklusje schreef :
Een paar dagen voor de 24Uurs een uur lang rondjes gedraaid bij de haven om de windset te kalibreren. Ging niet helemaal lekker, er bleven wat afwijkingen over.

En tijdens de 24Uurs zag ik af en toe ook gekke afwijkingen. Zo hebben we volgens de log van Tactictool een rak een stuk met TWA 30 gevaren. Dat kan natuurlijk niet waar zijn.
Afgelopen zaterdag havenwedstrijdje in Medemblik, en ook daar gekke aanwijzingen.
Vooral aan de wind over stuurboord was de meter niet correct.

Vandaag dus weer rondjes draaien. Maar eerst de 5 opschuifstekkertjes waarmee de kabel van de windgever vastzit aan de display (ST60 Wind) eens bekeken. Na 15 jaar waren er een paar wat groen en gecorrodeerd. Afgeknipt, verse stekkertjes aangeknepen en weer aangesloten.
En zie! Vrijwel direct correcte aanwijzigen, wel nog even rondjes gedraaid voor de laatste fine-tuning.

Die windset wordt gevoed met 8 volt (vanuit de display). 1 draad is de GND, 1 is de windsnelheid (0-5 volt) en dan is er een SB en een BB windrichting-draad. Die leveren 2 tot 6 volt, afhankelijk van de windhoek.
Er loopt natuurlijk vrijwel geen stroom, maar kennelijk is een beetje corrosie toch voldoende om de spanning een beetje te verlagen en daardoor een foute aanwijzing te geven.
Laatst bewerkt: 15 sept 2016 06:44 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl