Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 17:23 #764105

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
op onze boot hebben we verschillende stroombronnen die allemaal de accus (kunnen) laden

nu zat ik te prakiseren over de verschillende aansluitingen en meest efficiente manier van laden

als we even een vereenvoudige voorstelling maken van 1 huis AGM accu van 100ah waarop de solar (met MPPT) zit aangesloten en de sterling Pro Charge Ultra 50A acculader via walstroom zit aangesloten

wat nu als zowel de solar en de acculader beide aanstaan , de Solar levert (bijvoorbeeld) 1A bij 14.6v op een bewolkte dag en de accu is 80% state of charge

de acculader ziet 14.6V op de accu ,'denkt' de acculader nu dat de accu vol is 'dus ik hoef geen stroom te leveren' ?

Of moet ik van alle stroombronnen verschillende laadspanningen gaan instellen zodat de meest efficiente stroombron de hoogste spanning levert ?


De daadwerkelijke opstelling is nog iets ingewikkelder ! :

5x AGM 98 aH (huis bank)
1x starter batt
1x boegschroef batt
1x Sterling Pro Charge Ultra 50A acculader (voor huis bank)
1x 40A charger voor starter
4x 85W solar met MPPT regelaar
2x 50w flexibel solar met MPPT regelaar
1x 40w flexibel solar met MPPT regelaar
1x wind gen.
1x 6.5 KVa diesel gen (diesel gen kan via de Sterling de huisbank opladen)

(2x alternator maar even buiten beschouwing gelaten :-)

met zoveel verschillende mogelijkheden op de accu;s geladen te houden vraag ik me af of de regelaars wel 'zien' dat de accu's wat stroom kunnen gebruiken ? , als bijvoorbeeld de solar stroom leveren bij 14.6volt, wat doet/ziet de accu lader dan ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 17:32 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 17:38 #764111

Inderdaad kun je een voorkeur voor goedkopere laadbronnen inbouwen door de setpoints voor de float spanning te stapelen. Wat er in de bulkfase gebeurt weet ik niet precies; wellicht gaat met >C/10 geladen worden - bronnen weten immers niet van elkaar hoeveel stroom er per lader geleverd wordt. Wind en zon zal, qua stroom, sowiezo peanuts zijn ivm de genset. Niet echt een issue denk ik.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 18:01 #764115

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Wind en zon zal, qua stroom, sowiezo peanuts zijn ivm de genset. Niet echt een issue denk ik.

Maar is het niet zo dat de accu lader / genset dan niet de volle stroom levert , omdat de acculader bijv terug schakeld , omdat hij de 14.6volt van de solar meet ?

het zou een beetje jammer zijn als ik de gen set laat draaien en niet het volledige voordeel er uit kan halen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 18:40 #764122

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Je voorbeeldje klopt niet.
Bij een 80% geladen accu is de klemspanning bij 1A (Solar) laadstroom geen 14,6V, maar bv 13,0
Als je nu de acculader bij schakeld, gaat deze zoveel stroom leveren dat de "Bulk" spanning bereikt wordt. Dit is dan 1A minder dan zonder de solar stroom.

Als je wilt dat de goedkope solarstroom prioriteit krijgt moet je de bulk laadspanning van de solar een fraktie hoger instellen dan die van de acculader. Bv 14,3 en 14,2V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 18:48 #764125

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Zoals rooiedirk al heeft genoemd klopt je voorbeeld niet.
Ik neem aan dat wind en zon altijd mag laden indien beschikbaar.

als je het eenvoudig wilt, gewoon handmatig diesel starten indien gewenst.

wil je het wat luxer, diesel automatisch laten starten door bijvoorbeeld een arduino, die als input krijgt soc, tijdstip van de dag, huidige laad/ontlaad stroom
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 18:49 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 18:59 #764128

Al die laders "zien" exact dezelfde spanning, dat is de spanning die ze gezamenlijk opwekken.
Al die laders hebben een eigen setting, die voor alle verschillend is, dat hoeft maar 0,001V te zijn.

Ze zullen ieder op de eigen setting terug regelen, dus tegen dat de acc´s vol raken schakelt steeds de lader met de laagste setting af.
Dat gaat volkomen automatisch, merkt je accu niets van.

Je kunt al die laders op één klem aansluiten, de meest voor de hand liggende klem is de aansluiting op diodebrug/scheidingsrelais naar de huishoud accu.
Daarom zijn de boutjes op de diodebrug zo lang, dan kan alles daar op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 19:57 #764142

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Saeftinghe schreef :
Al die laders "zien" exact dezelfde spanning, dat is de spanning die ze gezamenlijk opwekken.
Al die laders hebben een eigen setting, die voor alle verschillend is, dat hoeft maar 0,001V te zijn.

Ze zullen ieder op de eigen setting terug regelen, dus tegen dat de acc´s vol raken schakelt steeds de lader met de laagste setting af.
Dat gaat volkomen automatisch, merkt je accu niets van.

Je kunt al die laders op één klem aansluiten, de meest voor de hand liggende klem is de aansluiting op diodebrug/scheidingsrelais naar de huishoud accu.
Daarom zijn de boutjes op de diodebrug zo lang, dan kan alles daar op.

ok, dank je wel , dan ga ik in ieder geval de settings controleren van alle 'laders' en eens bekijken wat nu de 'uitschakel volgorde' is

en het liefst wil ik de genset niet automatisch laten aangaan , ik zal waarschijnlijk een dag schema maken wanneer de genset handmatig aangezet gaat worden , dan meteen de watermaker en espresso app. laten draaien (dus het zal wel 's morgens worden :-) de rest vd dag / nacht mogen de solar en wind hun stroom blijven leveren maar dan kan ik iedere dag de accu's geheel volladen dmv de genset
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 31 aug 2016 20:11 #764148

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
in dat geval is, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de meest efficiënte manier van laden om 's ochtends voordat de zon de panelen echt aan het werk zet, met de generator de accus tot zo'n 85% te laden en de rest met zon en wind te doen.

De laatste 15% wordt over het algemeen met een steeds afnemende laadstroom geladen, dit in tegenstelling tot het eerste gedeelte waarin met een constante laadstroom wordt geladen.
Dit betekend dat deze fase dus ook langer duurt.

Doe je dit met de generator, staat de generator dus langere tijd relatief weinig te doen.
Als je gedurende dag de generator voor andere zaken moet starten, zou ik altijd de lader bijzetten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschillende stroombronnen :wind, solar, genset e 02 sept 2016 12:38 #764637

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
rooiedirk schreef :
Je voorbeeldje klopt niet.
Bij een 80% geladen accu is de klemspanning bij 1A (Solar) laadstroom geen 14,6V, maar bv 13,0
Als je nu de acculader bij schakeld, gaat deze zoveel stroom leveren dat de "Bulk" spanning bereikt wordt. Dit is dan 1A minder dan zonder de solar stroom.

Als je wilt dat de goedkope solarstroom prioriteit krijgt moet je de bulk laadspanning van de solar een fraktie hoger instellen dan die van de acculader. Bv 14,3 en 14,2V

Hm, vorige week mat ik een klemspanning van 14.3V op mijn huishoudaccu terwijl deze door een dynamo van mijn Volvo Penta werd bijgeladen. De accu was behoorlijk leeg: hij had voordien een klemspanning zo'n 11.8V in rust.

In je tekst lijk je te suggereren dat de klemspanning tijdens 't laden ca. 13V zou moeten zijn en pas 14.3 als de accu begint vol te raken (zodat de laders de laadstroom kunnen aanpassen), correct?

Moet ik nu dus concluderen dat er bij mij iets niet in orde is?? :ohmy:

Edit:
Na het lezen van een ander draadje (zie onder) moet ik concluderen dat mijn accu gewoon aan vervanging toe is (dat wist ik eigenlijk al, maar nu snap ik ook de hoge klemspanning bij 't laden, met dank aan rooiedirk).

't Draadje waar ik 't over had: www.zeilersforum.nl/index.php/...-parallel-met1-lader
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 13:16 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl