Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe AIS app: AIS Buddy

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 06:16 #765591

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Het Haven bedrijf Rotterdam heeft een AIS app laten ontwikkelen. De gegevens zijn betrouwbaar omdat geen gebruik wordt gemaakt van de hobby bronnen voor gegevens. Dus geen nepperij van marinetraffic en trawanten.

aisbuddy.teqplay.nl/index.html

AIS Buddy

Android:
play.google.com/store/apps/det...aytech.CallAis&hl=nl

Apple:
itunes.apple.com/nl/app/ais-buddy/id943517522?mt=8
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 06:19 #765594

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Leuk, begin dit jaar een enquete ingevuld van een student. Dit lijkt wel het resultaat te zijn.
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:01 #765612

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Idee/oplossing is wel interessant inderdaad, maar het is zo te zien wel allemaal gericht op onderlinge communicatie via smartphones....het interessante van de marifoon vind ik zelf dat je ook communicatie tussen anderen kunt volgen en daarop kan anticiperen. Dat mis je hiermee misschien wel....
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 07:01 door vrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:17 #765615

vrijheid schreef :
Idee/oplossing is wel interessant inderdaad, maar het is zo te zien wel allemaal gericht op onderlinge communicatie via smartphones....het interessante van de marifoon vind ik zelf dat je ook communicatie tussen anderen kunt volgen en daarop kan anticiperen. Dat mis je hiermee misschien wel....

Dit is een AIS app. Heeft toch niks met marifoon te maken, ik zeker geen vervangen van marifoon of zo.
AIS is juist bv handig zodat je kan zien welk schip er vaart zodat je ze gericht kan oproepen op marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:24 #765620

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk geweest... De app geeft inderdaad o.a. AIS-informatie, waarna er bijvoorbeeld, volgens de site, snel en makkelijk telefonisch contact gelegd kan worden met de andere schipper.
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 07:26 door vrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:25 #765621

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Maar wie gaat dit echt gebruiken?
Alle SOLAS-plichtige schepen hebben AIS-A.
De meeste zeegaande zeilers en motorjachten hebben onderhand ook AIS.
Grote jachthavens heb je ook niet in Rotterdam waar veel mogelijke gebruikers liggen.

Dus tjah.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:37 #765627

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
vrijheid schreef :
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk geweest... De app geeft inderdaad o.a. AIS-informatie, waarna er bijvoorbeeld, volgens de site, snel en makkelijk telefonisch contact gelegd kan worden met de andere schipper.

Er is toch niks dat je verhindert om via de marifoon contact op te nemen met een bepaald schip? Je ziet naam, callsign en mmsi-nummer, neem ik aan. Kun je zelfs een DSC-bericht direct aan het schip sturen.
Dat het nu ook telefonisch kan (hoe vraag ik mij af; geeft AIS tegenwoordig ook telefoonnummers?) is alleen maar meegenomen.
Wat me trouwens op de vraag brengt of er met een marifoon met ingebouwde AIS (die zijn er inmiddels) een persoonlijk DSC-bericht kan worden verstuurd met gebruikmaking van de informatie uit die ingebouwde AIS, dus zonder het MMSI-nummer handmatig in te tikken.

Ik zie trouwens dat de app op 14 november 2015 is bijgewerkt. Het is dus niet direct een nieuwigheidje..
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 07:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:45 #765634

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Vinni schreef :
Maar wie gaat dit echt gebruiken?
Alle SOLAS-plichtige schepen hebben AIS-A.
De meeste zeegaande zeilers en motorjachten hebben onderhand ook AIS.
Grote jachthavens heb je ook niet in Rotterdam waar veel mogelijke gebruikers liggen.

Dus tjah.....

Mja..

We spreken hier over het Rijnmondgebied. Dus hoezo zeegaande zeilers en motorjachten? Trouwens, dat iedereen in ZF tegenwoordig AIS schijnt te hebben zegt niks over het gemiddelde.

Jachthavens tussen Maassluis en IJsselmonde? Er is er één in Vlaardingen, in Schiedam, de Veerhaven, de Entrepothaven en een tamelijk grote in IJsselmonde. Bij elkaar toch wel een paar boten..
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 07:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:52 #765638

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
lodewijk stegman schreef :
Wat me trouwens op de vraag brengt of er met een marifoon met ingebouwde AIS een persoonlijk DSC-bericht kan worden verstuurd met gebruikmaking van de informatie uit die ingebouwde AIS, dus zonder het MMSI-nummer handmatig in te tikken.
Ja, dat kan.

Ook kunnen sommige AIS transponders (in ieder geval mijn Vesper WM850) een NMEA bericht versturen naar de marifoon met daarin het MMSI nummer waar je contact mee wilt opnemen. Werkt helaas niet met mijn SH GX1600 marifoon :(
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 08:10 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 07:55 #765642

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
ilCigno schreef :
lodewijk stegman schreef :
Wat me trouwens op de vraag brengt of er met een marifoon met ingebouwde AIS een persoonlijk DSC-bericht kan worden verstuurd met gebruikmaking van de informatie uit die ingebouwde AIS, dus zonder het MMSI-nummer handmatig in te tikken.
Ja, dat kan.

Ook kunnen sommige AIS transponders (in ieder geval mijn Vesper WM850) een NMEA bericht versturen naar de marifoon met daarin het MMSI nummer waar je contact mee wilt opnemen. Werkt helaas niet met mijn SH marifoon :(

Okee. Aardig om te weten. Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 08:03 #765647

Vinni schreef :
Maar wie gaat dit echt gebruiken?
Alle SOLAS-plichtige schepen hebben AIS-A.
De meeste zeegaande zeilers en motorjachten hebben onderhand ook AIS.
Grote jachthavens heb je ook niet in Rotterdam waar veel mogelijke gebruikers liggen.

Dus tjah.....

Vinni

Sinds begin 2016 moeten ook alle binnenvaartschepen met een lengte boven de 20 meter ( dus ook kleine schepen en grote pleziervaartuigen) in Nederland AIS-B hebben.
www.rijkswaterstaat.nl/over-on...1-mei-handhaven.aspx
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 08:23 #765655

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Toch nog even van de site (de app is nadrukkelijk bedoeld voor (slimmere) binnenvaart):

AIS BUDDY: VOOR NOG SLIMMERE BINNENVAART
Herkent u dit? Relevante informatie niet op het juiste moment en de juiste plek. Vergeten dat er snelheidsbeperkingen van kracht zijn of niet weten wat op dit moment de maximaal toegestane snelheid is. Geen inzicht in de stremmingen en werkzaamheden op de vaarroute. Een collega schipper direct willen spreken, maar hem privé niet kunnen bereiken. Volle kracht op weg naar de terminal, aankomen en ontdekken dat u toch niet kunt worden geholpen. Allemaal situaties waar een antwoord voor is: De AIS Buddy.

Ze hebben er (inderdaad) al in 2014 een prijs mee gewonnen.
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 08:24 door vrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 09:08 #765669

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Ik heb gister 5 sept. getest bij en met het havenbedrijf Rotterdam, TNO en RWS m.b.t. de betrouwbaarheid en specificaties voor de AIS walstations die deze data aanleveren.

Een echte freak hobbydag, jammie. :cheer:

Daar werd ik op deze app gewezen en hebben hem gebruikt. De eerder genoemde instanties spugen vuur over de brakke en slechte betrouwbaarheid van internetsites zoals marinetraffic (zo traag als stront tegen de berg op).
Deze site geven vaak verkeerde info, verouderd etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 09:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 09:10 #765671

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
lodewijk stegman schreef :
Wat me trouwens op de vraag brengt of er met een marifoon met ingebouwde AIS (die zijn er inmiddels) een persoonlijk DSC-bericht kan worden verstuurd met gebruikmaking van de informatie uit die ingebouwde AIS, dus zonder het MMSI-nummer handmatig in te tikken.
Met mijn Standard Horizon GX2100 (met ingebouwde AIS ontvanger) kan dat. Dat werk echt geweldig. Selecteer een AIS target en 'bel' hem direct op. :) Is al diverse malen erg nuttig gebleken.

Alleen... bij andere jachten werkt dat erg goed. Maar grote beroepsvaart heeft bij mij nog niet 'opgenomen', die lijken DSC nog niet zo te gebruiken :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 06 sept 2016 19:30 #765847

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Heeeeel interessant hopenljjk wordt deze info ook geintegreerd in navigatieapps

Ik had me aangemeld maar kreeg deze mail terug, toen aangemeld voor de pilot :
Goedenavond,

Vandaag registreerde u zich bij Aisbuddy. Op dat moment konden we geen associatie maken tussen uw locatie en een schip met AIS wat u bestuurt en waarvoor u zich wilt registreren.

Als u schipper bent van een schip dat met AIS is uitgerust, zou u ons dan de ENI / MMSI code kunnen doorsturen zodat we deze link kunnen maken?

Het account zorgt er overigens slechts voor dat er extra diensten beschikbaar komen die direct gerelateerd worden aan het met AIS uitgeruste schip waarvoor u zich registreert. De functionaliteit om de AIS van andere schepen te zien is ook blijvend beschikbaar zonder account.

In de omschrijving van uw aanmelding gaf u aan dat het gaat om de veiligheid op de pleziervaart. Daar hebben we momenteel een ander traject voor lopen, dat beschikbaar is via: www.koerswijzer.eu/. Daar kunt u zich ook gratis opgeven voor de laatste 3 weken van de pilot.

Met vriendelijke groet,

Richard van Klaveren

Edit : koerswijzer is dus enkel voor het moerdijkgebied!!!
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 21:50 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 07 sept 2016 16:09 #766050

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Yellow Boat schreef :
Sinds begin 2016 moeten ook alle binnenvaartschepen met een lengte boven de 20 meter ( dus ook kleine schepen en grote pleziervaartuigen) in Nederland AIS-B hebben.
www.rijkswaterstaat.nl/over-on...1-mei-handhaven.aspx
Ad

Er bestaan geen kleine schepen onder de 20 meter, maar wel grote schepen onder de 20 meter.
Ik denk dat je Klasse-A bedoeld ipv AIS-B, Ad. Maar dan de "inland" versie.
De verrassing is dat alle vaartuigen met meer dan 100m3 blokfactor óók een klasse-A inland transponder moeten hebben!
Alleen op de CEMT-1 vaarwegen hoeft het niet.
it.wikipedia.org/wiki/Classe_CEMT
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 16:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 07 sept 2016 17:28 #766061

Zo te zien bevat de app data voor heel Nederland dus dat is wel handig zeker als het betrouwbaarder is dan marinetraffic. Enig idee of dit dan gebruik maakt van het RWS DIAMONIS netwerk van AIS wal stations?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 07 sept 2016 17:55 #766065

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
waar halen zij de ais data vandaan?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 06:17 #766158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
b100 schreef :
waar halen zij de ais data vandaan?

Dat heb expliciet gevraagd, maar nog geen antwoordt.
Ik heb al gezien dat buddy data niet geheel overeen komt met marine trafic, dus er zit verschil in de bronnen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 07:20 #766169

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Sinds begin 2016 moeten ook alle binnenvaartschepen met een lengte boven de 20 meter ( dus ook kleine schepen en grote pleziervaartuigen) in Nederland AIS-B hebben.
www.rijkswaterstaat.nl/over-on...1-mei-handhaven.aspx
Ad

Er bestaan geen kleine schepen onder de 20 meter, maar wel grote schepen onder de 20 meter.
Ik denk dat je Klasse-A bedoeld ipv AIS-B, Ad. Maar dan de "inland" versie.
De verrassing is dat alle vaartuigen met meer dan 100m3 blokfactor óók een klasse-A inland transponder moeten hebben!
Alleen op de CEMT-1 vaarwegen hoeft het niet.
it.wikipedia.org/wiki/Classe_CEMT

Ik denk dat je de gewijzigde regels betreffende kleine en grote schepen(ik meen van 2014) nog niet kent ( leest het nieuwe BPR maar eens door).
In feite bestaan er alleen nog maar kleine (<20 meter behoudens een paar uitzonderingen) en grote schepen.
Hier een uitleg:
www.vaarbewijzen.nl/klein_schip.html
Hier het betreffende deel van het BPR:

Bijlage:

Bestandsnaam: Kleinengrootschip.pdf
Bestandsgrootte:528 KB


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 07:50 #766184

Dag Yugo, kun je aangeven waar dat van die 100 m3 blokfactor precies in de wetgeving staat? Als dat waar is moet ons botterclubje 4 AIS-transponders aanschaffen...

EDIT: laat maar, al gevonden. Met breedte excl. berghouten en diepgang zonder uitstekende kiel/scheg blijven we beneden de 100 m3.
Laatst bewerkt: 08 sept 2016 09:10 door partemala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 12:26 #766240

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Yellow Boat schreef :
Ik denk dat je de gewijzigde regels betreffende kleine en grote schepen(ik meen van 2014) nog niet kent ( leest het nieuwe BPR maar eens door).
In feite bestaan er alleen nog maar kleine (<20 meter behoudens een paar uitzonderingen) en grote schepen.
Hier een uitleg:
www.vaarbewijzen.nl/klein_schip.html
Hier het betreffende deel van het BPR:

Bijlage:

Bestandsnaam: Kleinengrootschip.pdf
Bestandsgrootte:528 KB


Ad

Ad,
Het zal aan mij liggen, maar ik snap niets van je betoog???

BPR 4.07 e.v. staat dat elk schip een inland transponder moet gebruiken en er staat dan voor kleine schepen expliciet:
5 Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995, een krachtens de IMO-voorschriften typegoedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/5/EG (R&TTE-richtlijn) en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren......

Echter staat in Art 1.01:
. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van
a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;
b. een passagiersschip;
c. een veerpont die vaart op een vaarweg van klasse II of hoger,
d. een vissersschip;
e. een duwbak;


Dus alles boven de 20 meter + de hierboven beschreven uitzonderingen moeten een INland klasse-A transponder hebben. Inland klasse-B bestaat niet, maar klasse-B mag dus onder genoemde voorwaarden toegepast worden. (mits deze goed werkt!)

Ook een groot plezier vaartuig dat boven de 20 meter is dient dus een Inland (klasse-A) AIS te hebben.

Bron:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2016-01-01
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2016 12:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 13:00 #766245

WADnWIND schreef :
Ad,
Het zal aan mij liggen, maar ik snap niets van je betoog???

Dat was ook alleen een commentaar op deze bewering van jou, meer niet:
"Er bestaan geen kleine schepen onder de 20 meter, maar wel grote schepen onder de 20 meter."
Er bestaan dus , althans in de zin van het BPR, geen pleziervaartuigen meer zoals vroeger maar alleen kleine en grote schepen waarbij de overgang bij 20 meter ligt.
Tegenwoordig zijn pleziervaartuigen dus i.h.a. kleine schepen maar is een jacht van 22 meter dus een groot schip .

Ad
Laatst bewerkt: 08 sept 2016 13:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS app: AIS Buddy 08 sept 2016 13:36 #766252

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Ad,
Het zal aan mij liggen, maar ik snap niets van je betoog???

Dat was ook alleen een commentaar op deze bewering van jou, meer niet:
"Er bestaan geen kleine schepen onder de 20 meter, maar wel grote schepen onder de 20 meter."
Er bestaan dus , althans in de zin van het BPR, geen pleziervaartuigen meer zoals vroeger maar alleen kleine en grote schepen waarbij de overgang bij 20 meter ligt.
Tegenwoordig zijn pleziervaartuigen dus i.h.a. kleine schepen maar is een jacht van 22 meter dus een groot schip .

Ad

oké, dan zijn we het eens....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl