Een paar dagen voor de 24Uurs een uur lang rondjes gedraaid bij de haven om de windset te kalibreren. Ging niet helemaal lekker, er bleven wat afwijkingen over.
En tijdens de 24Uurs zag ik af en toe ook gekke afwijkingen. Zo hebben we volgens de log van Tactictool een rak een stuk met TWA 30 gevaren. Dat kan natuurlijk niet waar zijn.
Afgelopen zaterdag havenwedstrijdje in Medemblik, en ook daar gekke aanwijzingen.
Vooral aan de wind over stuurboord was de meter niet correct.
Vandaag dus weer rondjes draaien. Maar eerst de 5 opschuifstekkertjes waarmee de kabel van de windgever vastzit aan de display (ST60 Wind) eens bekeken. Na 15 jaar waren er een paar wat groen en gecorrodeerd. Afgeknipt, verse stekkertjes aangeknepen en weer aangesloten.
En zie! Vrijwel direct correcte aanwijzigen, wel nog even rondjes gedraaid voor de laatste fine-tuning.
Die windset wordt gevoed met 8 volt (vanuit de display). 1 draad is de GND, 1 is de windsnelheid (0-5 volt) en dan is er een SB en een BB windrichting-draad. Die leveren 2 tot 6 volt, afhankelijk van de windhoek.
Er loopt natuurlijk vrijwel geen stroom, maar kennelijk is een beetje corrosie toch voldoende om de spanning een beetje te verlagen en daardoor een foute aanwijzing te geven.
Om te kijken (na de rondjes) of het een beetje klopte heb ik op de motor tegen de wind in (erg precies tegen de wind in) de stuurautomaat aangezet.
Vervolgens 45 graden SB (4*10 en 5*1 op de automaat). Dat moet dan een TWA van 45 geven. En zo door, steeds 45 graden verder naar 90, 135, 180, 135, 90 en weer 45 over de andere boeg.
Daarna weer even kijken of in de wind nog steeds in de wind is.
ZO heb je een makkelijke check of de aanwijzing over de hele 360 graden een beetje klopt.
Had ik nog nooit zo gedaan. Zie je maar weer, na 54 jaar zeilen weer wat nieuws geleerd....