Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kalibreren Raymarine ST60 windmeter

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 13 sept 2016 17:52 #767490

Een paar dagen voor de 24Uurs een uur lang rondjes gedraaid bij de haven om de windset te kalibreren. Ging niet helemaal lekker, er bleven wat afwijkingen over.

En tijdens de 24Uurs zag ik af en toe ook gekke afwijkingen. Zo hebben we volgens de log van Tactictool een rak een stuk met TWA 30 gevaren. Dat kan natuurlijk niet waar zijn.
Afgelopen zaterdag havenwedstrijdje in Medemblik, en ook daar gekke aanwijzingen.
Vooral aan de wind over stuurboord was de meter niet correct.

Vandaag dus weer rondjes draaien. Maar eerst de 5 opschuifstekkertjes waarmee de kabel van de windgever vastzit aan de display (ST60 Wind) eens bekeken. Na 15 jaar waren er een paar wat groen en gecorrodeerd. Afgeknipt, verse stekkertjes aangeknepen en weer aangesloten.
En zie! Vrijwel direct correcte aanwijzigen, wel nog even rondjes gedraaid voor de laatste fine-tuning.

Die windset wordt gevoed met 8 volt (vanuit de display). 1 draad is de GND, 1 is de windsnelheid (0-5 volt) en dan is er een SB en een BB windrichting-draad. Die leveren 2 tot 6 volt, afhankelijk van de windhoek.
Er loopt natuurlijk vrijwel geen stroom, maar kennelijk is een beetje corrosie toch voldoende om de spanning een beetje te verlagen en daardoor een foute aanwijzing te geven.

Om te kijken (na de rondjes) of het een beetje klopte heb ik op de motor tegen de wind in (erg precies tegen de wind in) de stuurautomaat aangezet.
Vervolgens 45 graden SB (4*10 en 5*1 op de automaat). Dat moet dan een TWA van 45 geven. En zo door, steeds 45 graden verder naar 90, 135, 180, 135, 90 en weer 45 over de andere boeg.
Daarna weer even kijken of in de wind nog steeds in de wind is.
ZO heb je een makkelijke check of de aanwijzing over de hele 360 graden een beetje klopt.
Had ik nog nooit zo gedaan. Zie je maar weer, na 54 jaar zeilen weer wat nieuws geleerd....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 13 sept 2016 18:00 #767497

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Die ga ik onthouden. ;)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 13 sept 2016 19:56 #767556

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zie ook het draadje over brakke verbindingen.

Inderdaad mooie truuk. Van de winter ga ik de koppeling op de mast ook nog nakijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 13 sept 2016 21:13 #767573

Ga je er wel van uit dat de stuurautomaat ook goed is gekalibreerd. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 13 sept 2016 22:54 #767585

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
En hoe weet je, zonder te vertrouwen op de TWA van je windmeter (die ben je immers aan het calibreren), dat je echt recht tegen de wind in voer? Hoe lichter de wind, des te sneller introduceer je ongemerkt een onzekerheid in je meting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 05:26 #767590

Ik vermoed dat die "rondjes draaien" methode dmv de AWS bepaalt of je recht tegen de wind in motort. Die AWS is dan maximaal. 180 gr later (en vroeger!) zou die AWS dan minimaal moeten zijn. En alles daar tussenin dan symmetrisch. Dan moet TWS wel hoger liggen dan de bootsnelheid om nog enige nauwkeurigheid over te houden.

Zou het zo werken?

Thomas heeft dit calibratierondje handmatig herhaald (als controlerondje). Slim idee; lijkt me wellicht nauwkeuriger om TWD te bepalen dan visueel via de windex (die kan ook scheef staan)...

Hoe consistent was die TWA nu met de koersen die je gevaren hebt? Eigenlijk zou TWD dus constant moeten blijven; jouw stuurkompas was behoorlijk goed toch?

PS: grappig dat die AWA en AWS analoog worden verzonden vanuit de mast - had ik niet verwacht. In de industrie gebruikt men voor analoge instumenten in principe een 4-20 mA stroompje trouwens; dat zou matige electrische verbindingen (of lange kabels) nog even buiten de meting houden (totdat de spanning benodigd voor dat stroompje in de buurt van de voedingsspanning loopt).

Mooi dat het weer klopt nu!
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 05:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 05:50 #767598

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Thomas, is het goed als ik een deel van je post copieer naar het draadje over effecten van brakke verbindingen?
Ik probeer daar van dit soort voorbeelden te verzamelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 07:33 #767615

Delphi32 schreef :
En hoe weet je, zonder te vertrouwen op de TWA van je windmeter (die ben je immers aan het calibreren), dat je echt recht tegen de wind in voer? Hoe lichter de wind, des te sneller introduceer je ongemerkt een onzekerheid in je meting.

Zorgen voor voldoende ware wind, dus niet te hard varen.
En dan de Windex, de schuimstrepen, en mijn neus en oren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 07:35 #767616

It Paradyske schreef :
Ga je er wel van uit dat de stuurautomaat ook goed is gekalibreerd. :-)

Dat wordt gecontroleerd adhv GPS-COG.

Het enige dat ongecontroleerd varieert is de windrichting, dus helemaal op de graad precies wordt het niet zomaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 07:35 #767617

koko schreef :
Thomas, is het goed als ik een deel van je post copieer naar het draadje over effecten van brakke verbindingen?
Ik probeer daar van dit soort voorbeelden te verzamelen.


tuurlijk
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 07:50 #767623

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Nachtvlinder schreef :
Ik vermoed dat die "rondjes draaien" methode dmv de AWS bepaalt of je recht tegen de wind in motort. Die AWS is dan maximaal. 180 gr later (en vroeger!) zou die AWS dan minimaal moeten zijn. En alles daar tussenin dan symmetrisch. Dan moet TWS wel hoger liggen dan de bootsnelheid om nog enige nauwkeurigheid over te houden.

Zou het zo werken?

Bij 15kn TWS en 5graden er naast is de AWS nog 14,85kn + SOG. Deze methode gaat wel erg veel van de precisie van je windmeter vragen. Plus compleet vlak niet stromend water.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 11:57 #767698

Mee eens hoor! Wat zou er dan gebeuren tijdens de calibratierondjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 13:09 #767720

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
tegen de wind invarend heb je geen drift.
Zodra je afvalt krijg je ook drift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 13:58 #767743

Spieboom schreef :
tegen de wind invarend heb je geen drift.
Zodra je afvalt krijg je ook drift.

Niet als je rondjes draait op de motor.....
Drift is alleen relevant bij aan de wind zeilen.
Maar dan is er ook upwash.
Zijn hele draadjes hier geweest over compensatie voor beide fenomenen.
Upshot is uiteindelijk dat de drift- en upwash-effecten op de TWA elkaar meestal vrijwel compenseren. Ik corrigeer er iig niet voor aan boord (kan wel, in Tactictool).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren Raymarine ST60 windmeter 14 sept 2016 14:18 #767751

Afgelopen winter al die effecten eens uit de Meetbrief/Speedguide netjes in een spreadsheet gezet.
Helling heeft effect op AWA (wind komt meer van voren, een horizontale mast met windset kan alleen wind recht van voren meten....), drift heeft effect, Upwash heeft effect.
Helling heeft ook nog invloed op de hoogte van de windmeter, en daarmee op de afwijking (en correctie) van de 10-meter-wind die voor de polar is gebruikt.

Alles op- en aftellend voor alle windhoeken en windsnelheden van 3 tot 24 kts krijg je dit effect op de AWA:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl