Joop66 schreef :
Ronaldl schreef :
Voor zover ik weet is bij hydraulisch systeem er geen "kings spoke" met andere woorden, door slip in het hydraulisch systeem is niet de zelfde spaak van het stuurwiel altijd boven in de midscheeps stand. Denk dat het dan zonder roerstandgever niet gaat werken.
Jawel hoor. Zoals gezegd houdt de stuurautomaat niet bij waar hij uithangt. Hij doet alleen tikkie links, tikkie rechts. Het is geen gesloten regelkring.
Wat echt niet werkt met dit soort slip er in: een windvaan. Dan verloopt de instelling daar steeds van.
Wat de stuurautomaat wel doet als er een roerstandmelder op zit is:
1. Controleren of het roer wel draait , zo niet dan gaat de automaat na korte tijd op standby en geeft een alarm ( meermaals gehad omdat de plastic kogelkoppeling van de aansluiting van de melder losschoot, daarom vervangen door metalen kogelkoppelingen).
2. Je kunt de maximum roeruitslag instellen wat zonder roestandmelder uiteraard niet kan.Zonder dat kan het gebeuren dat de automaat probeert verder door te drukekn dan de eindnokken in de wielbbesturing of op de quadrant en daar kan de wielbesturing erg slecht tegen. Is mogelijk een van de oorzaken van schade aan de aandrijfunit.
Ad