Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verwarmingslint

Verwarmingslint 14 nov 2016 20:02 #784340

Wilde toch even weten hoe het zit. Heb bij Roschmarine nagevraagd en het is hen niet gelukt er eentje kapot te vriezen. Met water gevuld en afgedopt meermaals tot -30 in de vriezer had niet geholpen.
Toch geven ze het advies om ze net als gebruikelijke afsluiters winterklaar te maken om zo geen aansprakelijkheidclaim te kunnen krijgen.

Een goed advies natuurlijk want dan zal je zien dat er voorbij die afsluiter een onderdeel zit wat wel kapot vriest en dan ga je het alsnog betreuren dat het niet winterklaar was gemaakt.

Maar wel bemoedigend bericht.

Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Geschikt voor vloeistoffen tot -40 dus. Water behoort daar niet toe... Die -40 zal wel slaan op de glastemperatuur van het materiaal ofzo...

Er staat "operating temperatuur". Tenslotte kan ijs ook heel koud worden bijv. in Alaska.
Want die afsluiters worden zelf ook koud.
Dat ze ook voor vloeistoffen geschikt zijn tot -40 graden slaat op gebruik in de (chemische) industrie waar zoiets vaak genoeg voor komt en heeft inderdaad te maken met het feit dat daar beneden de kunststof erg bros wordt.Glastemperatuur of beter glasovergangstemperatuur is heel wat anders en wordt hier niet bedoelt. . Die ligt voor nylon zo rond de 50-70 graden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 14 nov 2016 20:49 #784345

Knar schreef :
Evaluationcopy schreef :
Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?

Lijkt me een gevalletje risico management.
Het is wel de bedoeling dat bij een plotselinge snelle temperatuurval de aanwarmtijd overbrugd kan worden.
Daarnaast overleef je op die manier een niet al te lang durende stroomstoring.
De vorstbeveiliging in de CV thermostaten is ook altijd iets van 7%, ik neem aan om dezelfde reden.

Dick

plus dat ook de nauwkeurigheid van de thermostaat meespeelt. Daar zal je ook wel een paar graden verliezen als je pech hebt.

Ik kreeg trouwens deze week een smsje van de Tapas met de melding dat ze het koud had. +3,5 graad...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 14 nov 2016 21:08 #784346

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
roozeboos schreef :
Knar schreef :
Evaluationcopy schreef :
Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?

Lijkt me een gevalletje risico management.
Het is wel de bedoeling dat bij een plotselinge snelle temperatuurval de aanwarmtijd overbrugd kan worden.
Daarnaast overleef je op die manier een niet al te lang durende stroomstoring.
De vorstbeveiliging in de CV thermostaten is ook altijd iets van 7%, ik neem aan om dezelfde reden.

Dick

plus dat ook de nauwkeurigheid van de thermostaat meespeelt. Daar zal je ook wel een paar graden verliezen als je pech hebt.

Een andere belangrijke reden waarom men in de industrie standaard 5 gr.C aanhoudt is dat de temperatuurmeting van de thermostaat maar een spotmeting is en dus niet perse representatief is voor de gehele leiding. Als gevolg van montageverschillen, hotspots als gevolg van koude bruggen door metalen beugels, beschutte locatie of juist in de wind etc kan de temperatuur van de leiding incl appendages best wel wat verschillen over de lengte van het lint. De marge van 5 gr. C is om deze verschillen op de vangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 15 nov 2016 09:48 #784413

CeesT schreef :
hotspots als gevolg van koude bruggen door metalen beugels, beschutte locatie of juist in de wind etc

:huh: :huh: laten we maar aannemen dat je "cold spots" bedoelt :whistle: :lol:
Maar verder heb je de juiste verklaring van die 5 graden gegeven.

Ad
Laatst bewerkt: 15 nov 2016 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 15 nov 2016 10:54 #784428

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Na 1 x vorstschade aan mijn boiler, lastig om de scheurtjes weer dicht te krijgen, tap ik die nu deels af. Ik gebruik daarvoor mijn 12 volt compressor en blaas lang genoeg op de toevoer leiding dat er voldoende water uit is. Evenzo gebruik ik de compressor op de aanvoerleiding van koelwater en toilet, zodra het flink bubbelt de kranen sluiten en een beetje anti vries in de slang. Voor de zekerheid heb ik ook warmtelint rond de kranen liggen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 15 nov 2016 23:34 #784614

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Yellow Boat schreef :
CeesT schreef :
hotspots als gevolg van koude bruggen door metalen beugels, beschutte locatie of juist in de wind etc

:huh: :huh: laten we maar aannemen dat je "cold spots" bedoelt :whistle: :lol:
Maar verder heb je de juiste verklaring van die 5 graden gegeven.

Ad

Je hebt helemaal gelijk.

sorry :blush:
Laatst bewerkt: 15 nov 2016 23:35 door CeesT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl