Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verwarmingslint

Verwarmingslint 08 nov 2016 13:36 #782625

Ik heb zo'n voorgevoel dat we een strengere winter krijgen dan vorige jaren (en dat kan al snel) ;)
En denk erover om de afsluiters te beschermen met een automatisch inschakelend verwarmingslint of -kabel. Wie heeft er ervaring mee of tips over?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 13:42 #782627

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Hebben wij ook een aantal van.

Als je maar zeker weet dat de spanning erop blijft gaat het goed.
Het mooie is dat je alleen verwarmd waar het fout kan gaan.

Zo staat bij ons de boiler uit maar liggen er twee verwarmingslintjes onder en die heeft het tot -22 best volgehouden. Met de kont op de dikke oostenwind, jaartje of drie geleden denk ik.
Is maar iets van 16W de meter met een eigen ingegoten thermostaatje.

Maar op de afsluiters en dergelijke gebruik ik ze niet meer, tegen de tijd dat er ijs dik genoeg ligt varen we toch niet en kan alles winterhard worden gemaakt.

behalve die boiler dan he...aftappen vind ik zonde van het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 15:39 #782663

Zonde van het water? Ik snap hem niet. Omslachtige oplossing voor een eenvoudig oplosbaar probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 16:11 #782671

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ik heb het om de kogelafsluiters gewikkeld en in gepakt met armaflex isolatie. Stuk van 10 meter a 100W per meter met een thermo switch er op. Gaat aan onder 5grC. Vorige winter voor het eerst in bedrijf, 10€ stroom kosten, geen vorst schade, ook bijna geen vorst trouwens.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 16:12 #782672

Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 16:13 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 16:19 #782675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Heat-trace kabel, op zeer grote schaal gebruikt in de petrochemische en offshore industrie..
Zuinig is anders, maar wel effectief.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 16:38 #782680

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Evaluationcopy schreef :
Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?

Is niet instelbaar, schakelt aan of uit.

www.leidingshop.nl/verwarmingslint-1-meter/
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 16:43 #782681

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
De thermolinten die ik gebruik langs de leidingen - drinkwater en riool - tussen de wal en onze ark, schakelen ook in bij iets van 4 á 5°C.
De thermostaten zitten ingegoten en kunnen niet handmatig ingesteld worden.
Waarom ze niet pas beginnen bij iets 1°C ?
Zou je aan de fabrikant moeten vragen maar hoe dan ook, ik heb er geen omkijken naar en hoef er ook in het najaar niet aan te denken om het spulletje in te schakelen.
Op Zeebeest, die langszij de ark ligt. gebruik ik geen linten maar tap af waar het kan en gebruik voor de rest A V.
Heb geen exacte cijfers maar het verbruik valt - dankzij goede isolatie - heel erg mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 17:45 #782692

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
zonde van t water: Probeer in de winter maar eens water te tanken.....
zonder gekheid, als de boiler niet bevriest vind ik t prima. We zijn vaak aan boord, zelfs in het ijs.
Dan ga je niet 123 ergens een tank water scoren.

Het toilet is heel simpel in de antivries te zetten omdat de aanvoer gekoppeld is aan een wasbakje, de aanvoer van de motor kan ik met een slang op een T stuk tot boven de waterlijn halen om antivries in te doen, dus voor de afsluiters gebruik ik eigenlijk geen verwarmingslintjes meer.
Hebben het overigens jaren prima gedaan, schakelen keurig onder de 5 graden aan met een relatief laag verbruik.

Heb overigens ooit de boot tijdens vorst in een andere haven laten liggen omdat we het ijsselmeer niet meer op konden en toen heb ik een stuk lichtslang onder de motor gelegd. Gaf ook meer dan genoeg warmte om vortsvrij te blijven. kwam niet onder de 15 graden....
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 17:54 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 18:03 #782700

Oké, klinkt als goede ervaringen. Dank. Nog iemand tips voor fabrikaat of dealer?

PS: @HPV Hoe haal je de aanvoer koelwater boven water? Lijkt me erg handig

Edit: ik zie de link naar leidingshop.nl nu Inderdaad niet de duurste
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 18:05 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 19:47 #782736

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Ik heb beroepshalve veel met verwarmingslint (ofwel heattracing genoemd in de petrochemie) gewerkt, een prima oplossing zoals hierboven al wel aangegeven is. Toch zijn er enkele dingen die je goed in de gaten moet houden:
Zonder belerend over te komen wil ik toch wat tips geven.

Je hebt grofweg 3 soorten;
1. zogenaamd zelfregulerend lint, deze heeft geen thermostaat maar de weerstandswaarde (lees hoeveelheid afgegeven warmte) varieert met de temperatuur. Dit type is lastig toe te passen als je geen ervaring hebt omdat je een speciaal rekenprogramma moet gebruiken om het juiste type en de bijbehorende lengte te berekenen. Mijn advies, niet toepassen als je er geen ervaring mee hebt.

2. vaste weerstandswaarde per meter in combinatie met schakelende thermostaat, deze heeft dus een vast aantal WATTs per meter capaciteit. Naar dit type wordt verwezen in de diverse reacties. Goed toe te passen. Enkele aandachtspunten: zorg dat de voeler van de thermostaat de temperatuur meet van de behuizing van de afsluiter of het apparaat wat je vorstvrij wilt houden en niet de buitenlucht. Je moet het geheel, dus bijvoorbeeld de afsluiter met het lint erom wel isoleren of goed inpakken om de warmte binnen te houden. De capaciteit van het lint is namelijk beperkt. Het is lastig te bepalen hoeveel slagen lint je om een afsluiter moet leggen om te voorkomen dat de boel bevriest, de hoeveelheid benodigde warmte is namelijk afhankelijk van soort afsluiter, diameter etc etc .Wellicht kan de leverancier hierin adviseren. Als het echt gaat vriezen houd het in het begin wel in de gaten zodat je zeker bent dat het lint voldoende capaciteit heeft.

3. Verwarmingslint met een vaste weerstand, dus eigenlijk een lange weerstandsdraad. Hoe langer de kabel hoe lager het aantal WATTs per meter capaciteit. Dit type niet gebruiken omdat het lastig uit te rekenen is wat de benodigde lengte moet zijn.

En voor alles geldt, zorg voor een heel betrouwbare electrische voeding!

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 19:51 #782738

Duidelijk verhaal. Dank
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 20:03 #782744

Met de mede woonbootkapiteins/buren gebruiken we deze schakeldende warmtelinten ook. Bij zorgvuldig installeren zijn ze nooit langer dan 5 jaar heel gebleven. Voordat je je boot toevertrouwt aan zo'n lint dit even testen dus. In de praktijk vertrouwen wij er niet meer op en laten de tappunten van waaruit we onze watertanks vullen gewoon druppelen bij vorst. Lint mag zichzelf niet kruisen trouwens, dan kan het doorbranden, zeker als je om leiding+lint isolatie toepast...
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 20:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 22:49 #782792

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nachtvlinder schreef :
Met de mede woonbootkapiteins/buren gebruiken we deze schakeldende warmtelinten ook. Bij zorgvuldig installeren zijn ze nooit langer dan 5 jaar heel gebleven. Voordat je je boot toevertrouwt aan zo'n lint dit even testen dus. In de praktijk vertrouwen wij er niet meer op en laten de tappunten van waaruit we onze watertanks vullen gewoon druppelen bij vorst. Lint mag zichzelf niet kruisen trouwens, dan kan het doorbranden, zeker als je om leiding+lint isolatie toepast...

Ik heb 13 jaar op een woonark gewoond, en een paar jaar warmtelinten gebruikt voor de watertoevoer. 2x ging er iets mis met het lint en smolt de polyethyleen waterleiding door. Moet er niet aan denken dat dit gebeurt met een slang onder de waterlijn. Dus lieten we voortaan ook de waterleiding druppelen bij vorst. Stroomuitval hebben we geen last van gehad, maar dat kan natuurlijk ook gebeuren.

@ TS: Waarom de huiddoorvoeren niet gewoon vorstvrij maken met antivries, plantaardige olie of perslucht? zoveel werk is dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 08 nov 2016 23:08 #782795

Toch wel. Ik wil zoveel mogelijk doorvaren in de winter en wil dan een snelle oplossing voor als het harder gaat vriezen. Verder heb ik 2 afsluiters die erg moeilijk te bereiken zijn. Al met al leek me een warmte-lint een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Maar nu ik de laatste twee reacties lees, rijzen de twijfels daar weer over...
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 09:11 #782825

bertilbeumer schreef :
Toch wel. Ik wil zoveel mogelijk doorvaren in de winter en wil dan een snelle oplossing voor als het harder gaat vriezen. Verder heb ik 2 afsluiters die erg moeilijk te bereiken zijn. Al met al leek me een warmte-lint een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Maar nu ik de laatste twee reacties lees, rijzen de twijfels daar weer over...

Neem dan kunststof afsluiters van truedesign. Die kunnen vorst hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 09:30 #782836

bertilbeumer schreef :
Hoe haal je de aanvoer koelwater boven water? Lijkt me erg handig

zo:
- in de aanvoer naar wierfilter een T-stuk
- afsluiter eraan, en een stuk slang dat los onder de motor ligt.
- verticale slang onder T-stuk gaat naar de gewone afsluiter van koelwater.

Te gebruiken als extra pomp igv water onder de motor, en ook ideaal voor AV erin te krijgen.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 11:32 #782866

alweereengijp schreef :
Neem dan kunststof afsluiters van truedesign. Die kunnen vorst hebben

Is dat zeker?
Hebben ze wel eens zo'n afsluiter aan beide kanten afgestopt en met water erin laten bevriezen?
Zo niet , waag ik het toch te betwijfelen. Immers , de afsluiter moet minstens 10 % kunnen uitzetten zonder schade te ondervinden .En juist omdat ze van glasvvezel versterkt nylon zijn gemaakt wordt dat moeilijk.
Het zijn trouwens sowieso allemaal kogelafsluiters van True Design.
Ik zie ook niets staan in de info PFD over bevriezen .trudesignplastics-com.s3.amazo...fee3c92782bdd860.pdf

Dus , wie waagt de gok en legt er een in het vriesvak :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2016 11:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 14:39 #782893

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
bertilbeumer schreef :
Oké, klinkt als goede ervaringen. Dank. Nog iemand tips voor fabrikaat of dealer?

PS: @HPV Hoe haal je de aanvoer koelwater boven water? Lijkt me erg handig

Edit: ik zie de link naar leidingshop.nl nu Inderdaad niet de duurste

T stuk geplaatst, soortgelijk als bij de onderstaande foto. Afsluiter dicht, motor zuigt uit de tank antivries.(bij indirecte koeling, anders eerst thermostaat verwijderen)
Motor uit, Slang gevuld met antivries hoog houden, afsluiter even open en antivries laten doorlopen naar buiten. Paar keer herhalen.
De afsluiter een paar keer open en dicht draaien om rond de kogel ook antivries te krijgen.

en deze lintjes, heb je in allerlei lengtes vanaf 1 meter. Niet goedkoop maar werkt prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 14:58 #782902

Yellow Boat schreef :
alweereengijp schreef :
Neem dan kunststof afsluiters van truedesign. Die kunnen vorst hebben

Is dat zeker?
Hebben ze wel eens zo'n afsluiter aan beide kanten afgestopt en met water erin laten bevriezen?
Zo niet , waag ik het toch te betwijfelen. Immers , de afsluiter moet minstens 10 % kunnen uitzetten zonder schade te ondervinden .En juist omdat ze van glasvvezel versterkt nylon zijn gemaakt wordt dat moeilijk.
Het zijn trouwens sowieso allemaal kogelafsluiters van True Design.
Ik zie ook niets staan in de info PFD over bevriezen .trudesignplastics-com.s3.amazo...fee3c92782bdd860.pdf

Dus , wie waagt de gok en legt er een in het vriesvak :huh:
Ad

Bij operating temps staat tot -40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 09 nov 2016 15:22 #782914

Geschikt voor vloeistoffen tot -40 dus. Water behoort daar niet toe... Die -40 zal wel slaan op de glastemperatuur van het materiaal ofzo...
Laatst bewerkt: 09 nov 2016 15:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 10 nov 2016 09:30 #783080

Nachtvlinder schreef :
Geschikt voor vloeistoffen tot -40 dus. Water behoort daar niet toe... Die -40 zal wel slaan op de glastemperatuur van het materiaal ofzo...

Er staat "operating temperatuur". Tenslotte kan ijs ook heel koud worden bijv. in Alaska.
Want die afsluiters worden zelf ook koud.
Dat ze ook voor vloeistoffen geschikt zijn tot -40 graden slaat op gebruik in de (chemische) industrie waar zoiets vaak genoeg voor komt en heeft inderdaad te maken met het feit dat daar beneden de kunststof erg bros wordt.Glastemperatuur of beter glasovergangstemperatuur is heel wat anders en wordt hier niet bedoelt. . Die ligt voor nylon zo rond de 50-70 graden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 10 nov 2016 09:32 #783081

HPV schreef :
Niet goedkoop maar werkt prima

Dat lint is heel goedkoop en amper duurder dan de aansluitkabel, de prijs wordt vooral door de thermostaat bepaald.
Vandaar dat die linten bij grote lengtes tot slechts €2 per meter dalen. ;)
www.agrishop.nl/winterproducte...4kYXrue87BoCeUzw_wcB
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 09:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 10 nov 2016 17:15 #783193

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1751
Evaluationcopy schreef :
Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?

Lijkt me een gevalletje risico management.
Het is wel de bedoeling dat bij een plotselinge snelle temperatuurval de aanwarmtijd overbrugd kan worden.
Daarnaast overleef je op die manier een niet al te lang durende stroomstoring.
De vorstbeveiliging in de CV thermostaten is ook altijd iets van 7%, ik neem aan om dezelfde reden.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarmingslint 10 nov 2016 17:35 #783198

Knar schreef :
Evaluationcopy schreef :
Vanwaar die 5 graden? Bang dat het bevriest bij +2?

Lijkt me een gevalletje risico management.
Het is wel de bedoeling dat bij een plotselinge snelle temperatuurval de aanwarmtijd overbrugd kan worden.
Daarnaast overleef je op die manier een niet al te lang durende stroomstoring.
De vorstbeveiliging in de CV thermostaten is ook altijd iets van 7%, ik neem aan om dezelfde reden.

Dick

In de industrie wordt als inschakelgrens voor de vorstbeveiliging overal 5 graden aangehouden. En aangezien de leveranciers van dat spul vooral aan de (met name chemische) industrie leveren maken die geen uitzondering voor de simpele watersporter.
Trouwens , in ieder geval in mijn auto gaat het "pas op voor bevriezing en gladheid" lampje branden beneden de 5 graden.Dat is dus al dagen aan ( als ik rij dan :whistle: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl