Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe acculader

Nieuwe acculader 21 nov 2016 21:32 #786329

Acculader (CTEK) heeft het begeven. Nu vraag ik mij af wat een handige vervanging is. Ik heb een startaccu en een huishoudaccu (110 Ah).

Ik denk aan een victron centaur 12 / 30. Deze kan beide accus tegelijk opladen met een redelijke snelheid.

Tegelijkertijd wil ik een victron cyrix tussen de accu's zetten. Ook om de huishoudaccu eventueel via de motor op te kunnen laden (als de startaccu vol is). En om in nood de huishoudaccu te kunnen inzetten om te starten.

Nu heb je met een cyrix accuscheider op zich de meervoudige output van de centaur niet nodig (omdat de oplader automatisch verder gaat met de startaccu als de huishoudaccu vol is).

De vraag is dus eigenlijk: heeft in deze situatie een victron centaur meerwaarde of is bijvoorbeeld een Mastervolt chargemaster een evengoede optie?

Eventueel wil ik er tzt nog een tweede huishoudaccu bij plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 21 nov 2016 22:07 #786339

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Heb je een PB gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 21 nov 2016 23:08 #786347

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
gerhardstoel schreef :
Acculader (CTEK) heeft het begeven. Nu vraag ik mij af wat een handige vervanging is. Ik heb een startaccu en een huishoudaccu (110 Ah).

Ik denk aan een victron centaur 12 / 30. Deze kan beide accus tegelijk opladen met een redelijke snelheid.

Tegelijkertijd wil ik een victron cyrix tussen de accu's zetten. Ook om de huishoudaccu eventueel via de motor op te kunnen laden (als de startaccu vol is). En om in nood de huishoudaccu te kunnen inzetten om te starten.

Nu heb je met een cyrix accuscheider op zich de meervoudige output van de centaur niet nodig (omdat de oplader automatisch verder gaat met de startaccu als de huishoudaccu vol is).

De vraag is dus eigenlijk: heeft in deze situatie een victron centaur meerwaarde of is bijvoorbeeld een Mastervolt chargemaster een evengoede optie?

Eventueel wil ik er tzt nog een tweede huishoudaccu bij plaatsen.

Welke Cteck lader was dat ?
Ik heb er ook een, en ben wel benieuwt waarom die het opgegeven heeft.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 07:44 #786371

Tony2920 schreef :
Welke Cteck lader was dat ?
Ik heb er ook een, en ben wel benieuwt waarom die het opgegeven heeft.

@Tony2920: het betreft een ctek multi xs 7000 (7a).

Wonderbaarlijk genoeg deed de lader het vanochtend weer toen ik hem nog een keer probeerde. Ik had de accu's en de lader zaterdag meegenomen van de boot. Wellicht was er een beveiliging aangegaan? (vocht, beweging, temperatuurverschil?).

Blijft de vraag of de lader zwaar genoeg voor een 120 Ah accu. De afgelopen jaren ging het prima, maar we willen graag een goede koelbox/koelkast aan boord. Ook blijft nog een vraag of meerdere uitgangen (1 speciaal voor de startaccu) handig zijn als je ook een cyrix accuscheider plaatst. Of wordt dat vooral handig bij meerdere huishoudaccu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 09:01 #786381

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Ipv de citrix kan je beter een diodebrug nemen. Die laad zowel de huisbatterij en de start accu gelijk tijdig op. Dan kan je zeker uit met 1 lader. Die verdeelt dan de laadstroom via de diode over beide accus. ipv eerst 1 accu vol stoppen en dan de andere laden. Als je weinig op de motor vaart zal bij een crytrix de huis accu voornamelijk afhankelijk zijn van walstroom. Door met een argo diode de laad spanning over beide accus te verdelen zal je dynamo ook meer vermogen leveren door dat de vraag hoger is. Er hangt voor de dynamo een 220Ah bank aan.
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 09:03 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 10:15 #786404

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8308
De suggestie van FKZ is natuurlijk waar.

TS heeft echter het secundaire doel om de serviceaccu's bij te kunnen schakelen mocht de startaccu onverhoopt leeg/stuk zijn.

Dat kan dan weer niet met een diode brug.

Verder kan ik me niet voorstellen dat een dubbele lader er last van heeft dat er op een gegeven moment ergens een extra lijnt je open gaat.

Zelf heb ik een CTEK10, Cyrix en 2x 105Ah. De motor laadt beide. Tot op heden nog geen reden gehad om hier iets aan te veranderen.

Mocht je twijfels hebben, dan zou ik die met een techneut van Victron bespreken. Als zowel de lader als het scheidingsrelais/diode van hen zijn, mag daar ook wel een adviesje bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 10:23 #786405

Joop66 schreef :
TS heeft echter het secundaire doel om de serviceaccu's bij te kunnen schakelen mocht de startaccu onverhoopt leeg/stuk zijn.

Dat kan dan weer niet met een diode brug.

Jawel hoor, met een accuschakelaar:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 10:26 #786407

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Verplaatst naar: Stroom & elektrische apparatuur aan boord
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 10:45 #786412

FKZ schreef :
Ipv de citrix kan je beter een diodebrug nemen. Die laad zowel de huisbatterij en de start accu gelijk tijdig op. Dan kan je zeker uit met 1 lader. Die verdeelt dan de laadstroom via de diode over beide accus. ipv eerst 1 accu vol stoppen en dan de andere laden.

Dat is nu juist een nadeel van een diodebrug..... altijd de reeds volle startaccu proberen te laden....

Bij een Cyrix (of ander scheidingsrelais) zal igv laden op de motor direct de lichtaccu worden bijgeschakeld en geladen, want de startaccu is vrijwel altijd vol. Zelfde als bij een diodebrug.
Bij laden met de lader, aangesloten op de lichtaccu, wordt de startaccu pas bijgeschakeld als de lichtaccu boven een bepaald voltage komt (en vrijwelvol is). Dan wordt de startaccu dus niet onnodig 'geladen'.

Bijkomend voordeel van een relais is dat er geen 0,7V spanningsverlies over een diode is (waardoor of je accu's nooit vol worden of de spanning van de alternator moet worden aangepast).

Een lader met enkele uitgang (naar de lichtaccu) is voldoende, het relais zorgt voor het bijschakelen van de startaccu.

Diodebruggen, zóóó vorige eeuw :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 10:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 11:13 #786422

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Baasklusje schreef :
Dat is nu juist een nadeel van een diodebrug..... altijd de reeds volle startaccu proberen te laden....

Bij een Cyrix (of ander scheidingsrelais) zal igv laden op de motor direct de lichtaccu worden bijgeschakeld en geladen, want de startaccu is vrijwel altijd vol. Zelfde als bij een diodebrug.
Bij laden met de lader, aangesloten op de lichtaccu, wordt de startaccu pas bijgeschakeld als de lichtaccu boven een bepaald voltage komt (en vrijwelvol is). Dan wordt de startaccu dus niet onnodig 'geladen'.
Bij een diodebrug wordt de startaccu ook nauwelijks geladen. Een bijna volle accu neemt maar een klein stroompje af. Zeker als de laadspanning nog niet zo hoog is door een flink lege lichtaccu. Bij mijn boot met diodes zit dat rond de 1 a 2A.
Bijkomend voordeel van een relais is dat er geen 0,7V spanningsverlies over een diode is (waardoor of je accu's nooit vol worden of de spanning van de alternator moet worden aangepast).
Met een MOSFET geen probleem meer.
Een lader met enkele uitgang (naar de lichtaccu) is voldoende, het relais zorgt voor het bijschakelen van de startaccu.
Of ieder een eigen lader: de grote aan de service accu en een klein 4-traps ladertje (15-20 euro?) voor de startaccu. Zo heeft iedere accu een ideale laadcurve en kost weinig. Die kleine lader gebruik ik in de praktijk vooral in de winter of als er lang niet gevaren is,.

Diodebruggen, zóóó vorige eeuw :woohoo:
Relais met bewegende onderdelen.... nee dat is state-of-the art. Volgens mij moet je terug naar de 19e eeuw. Bewegende onderdelen = sneller stuk en je hebt het pas in de gaten als het stuk is als ook je accu ook stuk is. Was de jouwe niet al een keer stuk gegaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 11:34 #786424

Philip schreef :
Bewegende onderdelen = sneller stuk en je hebt het pas in de gaten als het stuk is als ook je accu ook stuk is. Was de jouwe niet al een keer stuk gegaan?

Relais idd stukgegaan, maar dat viel meteen op door de hoge laadspanning: sense-draad van alternator zat aan de lichtaccu's, de alternator zelf aan de startaccu.
Toen eenvoudig opgelost door de boven geschetste koppelschakelaar. Sense-draad verlegd naar de startaccu. En een nieuw relais natuurlijk :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 11:58 #786427

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Heb dit jaar een Victron 30A lader met 3 uitgangen geïnstalleerd. Startaccu 68Ah, service accu's 2x105 Ah.

Acculader voldoet uitstekend, goede prijs/kwaliteit.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 14:37 #786470

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
CeesS schreef :
Heb dit jaar een Victron 30A lader met 3 uitgangen geïnstalleerd. Startaccu 68Ah, service accu's 2x105 Ah.

Acculader voldoet uitstekend, goede prijs/kwaliteit.
Heb ik ook. Voldoet uitstekend.Is zelf snel genoeg om als voeding te dienen als er swinters geen accus aan boord zijn. Ook voldoende power om de kachel mee te starten (18A tijdens gloeien).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 15:07 #786479

Je hoofdvraag lijkt te zijn of of Mastevolt of Victron het betere merk is?

In mijn opinie zijn zowel Mastervolt als Victron topproducten waar de fabrikant achter staat. Ik heb 8 jaar terug gekozen om mijn boot uit te rusten met Mastervolt, en ben daar zo tevreden over dat ik dat zo weer zou doen. Ik heb er vorige week een acculader van Mastervolt bijgekocht. De hoofdreden daarvoor is dat ik mijn boot in Noord Amerika heb liggen en dat ik 110V walstroom wil kunnen gebruiken om mijn accu's te laden.

Maar in het kort: Victron en Mastervolt zijn beide erg goed en gemaakt voor gebruik op schepen, aan beide kun je je geen buil vallen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 15:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 17:54 #786525

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Van het voorjaar een victron geinstalleerd: ik meen 13 A voor twee 50 Ah accu's. Ik heb het model gekozen wat helemaal dicht is: geen ventilator, de electronica is helemaal ingebouwd. Heeft een keurmerk voor een explosie- klasse. Werkt perfect en wordt nauwelijks handwarm.

De vorige lader was stuk gegeen door binnendringend vocht. Dat lijkt met deze toch wat lastiger.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 19:22 #786571

Dank jullie wel al voor alle informatie! Leuk ook om jullie ervaringen te zien met bijvoorbeeld de bluepower laders. Als ik het samenvat dan kom ik tot de volgende kernpunten:

- Keuze tussen diodebrug en scheidingsrelais beetje afhankelijk van je voorkeur. Een argument voor de diodebrug kan zijn dat de dynamo meer vermogen levert omdat de vraag van beide accu's bij elkaar wordt opgeteld. Een voordeel van de scheidingsrelais is de mogelijkheid voor het bijschakelen van de lichtaccu, als de startaccu het begeeft (zonder schakelaar).

- Toegevoegde waarde van meerdere uitgangen op een oplader is beperkt bij gebruik van een diodebrug, en ook bij een scheidingsrelais. Misschien wordt het voordeel groter, wanneer je meer dan 1 huishoudaccu hebt?

@Erikdejong: de hoofdvraag richtte zich niet zozeer op victron vs mastervolt (en of bv ctek of Waeco). Ik verwacht dat dit allemaal goede laders zijn. Mij valt eerder het verschil op tussen losse acculaders van rond de 100/120 euro (zoals mijn huidige ctek) versus de categorie laders van rond de 300 euro. Ik zie vooral verschil in Amp's => bv 7 vs 35 A? Vraag me dan af hoe groot de meerwaarde van dergelijke laders is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe acculader 22 nov 2016 19:58 #786599

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
gerhardstoel schreef :
snip 8--
@Erikdejong: de hoofdvraag richtte zich niet zozeer op victron vs mastervolt (en of bv ctek of Waeco). Ik verwacht dat dit allemaal goede laders zijn. Mij valt eerder het verschil op tussen losse acculaders van rond de 100/120 euro (zoals mijn huidige ctek) versus de categorie laders van rond de 300 euro. Ik zie vooral verschil in Amp's => bv 7 vs 35 A? Vraag me dan af hoe groot de meerwaarde van dergelijke laders is.

Voor zover ik het allemaal goed begrepen heb, is het voor een accu belangrijk met een juiste stroom te worden geladen, dat is dan een stroom in A van ongeveer 1/10 van de waarde capaciteit van de accu in Ah. Dus bij 110Ah ongeveer 10A.
De Cteck die jij en ik hebben kan dat eigenlijk niet aan, want die is voorzien om slechts 7A maximaal te geven. Hierdoor gaat de vermenging van het elektrolyt in de accu niet optimaal zijn.
Wel redelijk, maar niet optimaal. De vaste voedingen kunnen tot 35A leveren en kunnen dus accu's met een capaciteit tot 350 Ah optimaal laden.
Het kan dus inderdaad wel zo zijn dat je cteck door een te hoge capaciteit te moeten laten in zijn veiligheid is gegaan en niet meer zou werken. Niet al te gezond voor de Cteck trouwens.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe acculader 22 nov 2016 21:15 #786649

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Koezt schreef :
CeesS schreef :
Heb dit jaar een Victron 30A lader met 3 uitgangen geïnstalleerd. Startaccu 68Ah, service accu's 2x105 Ah.

Acculader voldoet uitstekend, goede prijs/kwaliteit.
Heb ik ook. Voldoet uitstekend.Is zelf snel genoeg om als voeding te dienen als er swinters geen accus aan boord zijn. Ook voldoende power om de kachel mee te starten (18A tijdens gloeien).
Hier ook een Victron Bluepower 30/3 sinds 2 jaar in gebruik. Probleemloos. Snelle lader, met goede storage mode. En zeer betaalbaar. 3 uitgangen, totaal 30 ampère.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 21:15 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe acculader 22 nov 2016 23:03 #786686

Ook hier een Victron Centaur 12V30Ah acculader met drie uitgangen.
De 2 service accu's van 105 Ah per accu worden keurig geladen.
Power genoeg, heb nog geen opstart problemen met de kachel Webasto 3500VP gehad.
Deze 2 accu's en de lader zijn geplaatst nabij de mast en lekker droog in een geventileerde elektrakast in de kajuit.

In de motorruimte heb ik naast de startaccu van 44 Ah een Victron 12V10Ah gemonteerd om deze in de winter te kunnen bijladen.

Als laadcapaciteit in Ah minimaal 1/10 van de waarde capaciteit van de accu in Ah aangehouden!
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 23:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl