Baasklusje schreef :
Dat is nu juist een nadeel van een diodebrug..... altijd de reeds volle startaccu proberen te laden....
Bij een Cyrix (of ander scheidingsrelais) zal igv laden op de motor direct de lichtaccu worden bijgeschakeld en geladen, want de startaccu is vrijwel altijd vol. Zelfde als bij een diodebrug.
Bij laden met de lader, aangesloten op de lichtaccu, wordt de startaccu pas bijgeschakeld als de lichtaccu boven een bepaald voltage komt (en vrijwelvol is). Dan wordt de startaccu dus niet onnodig 'geladen'.
Bij een diodebrug wordt de startaccu ook nauwelijks geladen. Een bijna volle accu neemt maar een klein stroompje af. Zeker als de laadspanning nog niet zo hoog is door een flink lege lichtaccu. Bij mijn boot met diodes zit dat rond de 1 a 2A.
Bijkomend voordeel van een relais is dat er geen 0,7V spanningsverlies over een diode is (waardoor of je accu's nooit vol worden of de spanning van de alternator moet worden aangepast).
Met een MOSFET geen probleem meer.
Een lader met enkele uitgang (naar de lichtaccu) is voldoende, het relais zorgt voor het bijschakelen van de startaccu.
Of ieder een eigen lader: de grote aan de service accu en een klein 4-traps ladertje (15-20 euro?) voor de startaccu. Zo heeft iedere accu een ideale laadcurve en kost weinig. Die kleine lader gebruik ik in de praktijk vooral in de winter of als er lang niet gevaren is,.
Diodebruggen, zóóó vorige eeuw
Relais met bewegende onderdelen.... nee dat is state-of-the art. Volgens mij moet je terug naar de 19e eeuw. Bewegende onderdelen = sneller stuk en je hebt het pas in de gaten als het stuk is als ook je accu ook stuk is. Was de jouwe niet al een keer stuk gegaan?