Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sturing pulspompje Eberspacher X2

Sturing pulspompje Eberspacher X2 24 nov 2016 21:12 #787242

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb een Eberspacher X2 kachel overgenomen voor weinig :laugh:

Ik heb het hele apparaat gedemonteerd en het ziet er nog heel goed uit. Niet vol met dieselroet, of vettige aanslag. De gloeiplug ook netjes schoon, alleen de isolatie is wel gebroken. Als ik de kachel verder goed krijg overweeg ik of ik die ga aanschaffen. In eerste instantie was de kachel vooral bedoelt als leerobject. Ik snapte het hele principe niet en dan is openschroeven een fijne leerweg :cheer:

Wat ik vandaag alvast leerde is dat er behalve een opvoerpompje is om de diesel uit de tank bij de kachel te krijgen, maar ook een pulspompje dat de diesel gedoseerd door de gloeiplug spuit. Dat wordt aangestuurd via een setje contactpuntjes op de ventilator. Net als bij een ouderwetse auto-ontsteking.

Bij een eerste testje werkte dat nog, maar nadat ik een het massa draadje had vervangen en de puntjes had schoongemaakt niet meer :blush. Ze gaan goed open en dicht, en maken kontact.
Als ik met de multimeter op weerstandsmeting meet krijg ik echter zowel op de plus als de min een reactie. Dus vermoed ik dat de condensator stuk is, maar dat is voor mij een gok. Ik weet alleen dat een condensator razendsnel verl stroom kan leveren. Of hij kortsluiting geeft als hij stuk is: geen idee.

Weet iemand hoe die kontactpuntjes zitten en of mijn vermoeden, (meer een gok), kan kloppen




Het rode draadje is plus, de bruine is massa, de zwarte zit aan de contactpuntjes. De motor draait op Rood en Bruin, het pompje deed het even op Bruin en Zwart
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 21:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturing pulspompje Eberspacher X2 25 nov 2016 17:13 #787426

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Sluit de ventilator motor aan op de volgende manier

rood naar de plus
bruin naar de min

ventilator motor draait, de zwarte draad wordt nu naar de min geschakeld, met de multimeter zou je dit als volgt kunnen meten, meter in DC Volt meetstand

rode meet pen op de rode draad
zwarte meet pen op de zwarte draad

resultaat bij sluiten contact, 12 volt op de meter, bij open gaan weer 0 Volt

Vervolgens de pulspomp aansluiten, sluit de + draad van de pomp aan bij de rode draad van de ventilator
sluit de zwarte schakeldraad van de ventilator motor aan op de andere draad van de pulspomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturing pulspompje Eberspacher X2 25 nov 2016 17:30 #787434

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Heb je hier wat aan? link
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturing pulspompje Eberspacher X2 25 nov 2016 18:37 #787454

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Henk, bedankt voor je "schema". Ik had 'm net anders aangesloten, dus hopelijk was dat de fout.

Gijper, dank voor de link. Deze had ik gevonden en het schema ook gevonden op het net. Het draadjr is zeker leerzaam.

Ga zo 's even proberen wat Henk voorstelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturing pulspompje Eberspacher X2 25 nov 2016 19:03 #787457

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Helemaal top! Aangesloten volgens schema van Henk en het werkt weer super. Het pulspompje geeft nu een betere, hardere puls. Dus dat schoonmaken van de contactpuntjes heeft goed geholpen.
:woohoo: :woohoo: :woohoo:

Henk, nogmaals bedankt. Ik heb blijkbaar de eerste keer geluk gehad en het per ongeluk goed gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl