Ik heb een Eberspacher X2 kachel overgenomen voor weinig
Ik heb het hele apparaat gedemonteerd en het ziet er nog heel goed uit. Niet vol met dieselroet, of vettige aanslag. De gloeiplug ook netjes schoon, alleen de isolatie is wel gebroken. Als ik de kachel verder goed krijg overweeg ik of ik die ga aanschaffen. In eerste instantie was de kachel vooral bedoelt als leerobject. Ik snapte het hele principe niet en dan is openschroeven een fijne leerweg
Wat ik vandaag alvast leerde is dat er behalve een opvoerpompje is om de diesel uit de tank bij de kachel te krijgen, maar ook een pulspompje dat de diesel gedoseerd door de gloeiplug spuit. Dat wordt aangestuurd via een setje contactpuntjes op de ventilator. Net als bij een ouderwetse auto-ontsteking.
Bij een eerste testje werkte dat nog, maar nadat ik een het massa draadje had vervangen en de puntjes had schoongemaakt niet meer :blush. Ze gaan goed open en dicht, en maken kontact.
Als ik met de multimeter op weerstandsmeting meet krijg ik echter zowel op de plus als de min een reactie. Dus vermoed ik dat de condensator stuk is, maar dat is voor mij een gok. Ik weet alleen dat een condensator razendsnel verl stroom kan leveren. Of hij kortsluiting geeft als hij stuk is: geen idee.
Weet iemand hoe die kontactpuntjes zitten en of mijn vermoeden, (meer een gok), kan kloppen
Het rode draadje is plus, de bruine is massa, de zwarte zit aan de contactpuntjes. De motor draait op Rood en Bruin, het pompje deed het even op Bruin en Zwart