FMJ schreef :
Het mooie van een bootboiler is dat deze verwarmd wordt door het koelwater van de motor. Misschien is het mogelijk de huis tuin en keuken boiler te combineren met een simpele warmtewisselaar en een klein pompje om toch deze warmte te kunnen gebruiken?
Probleem van een boiler aan boord op motorkoelwater is dat scheepsdiesels i.h.a. maar werken op 80 graden koelwatertemperatuur( de direct gekoelde nog veel lager) en dus met moeite 60 graden boilerwatertemperatuur zullen halen. Daarmee zit je aan de grens van wat m.b.t. legionellarisico nog veilig is.
Geen probleem als je die boiler bijv. na een dag aan boord aftapt maar geeft wel een risico als dat water er opgewarmd langere tijd zonder verversing in blijft zitten .
Om dezelfde reden zijn die die warmwaterzakken die je wel eens in de zon ziet hangen behoorlijk link.
Weliswaar is de kans op besmetting laag maar het zal je maar gebeuren
Ad