Kijk ook even hier op pagina 56. Dat is de smeltkarakteristiek van de bij ons gebruikelijke D2 smeltveiligheden. In die grafiek lees je af dat een 6A zekering nooit stuk gaat bij 6A, pas na 10000 seconden als er 10A loopt, na 1,5 seconden als er 12A loopt, na 0,1 seconden als er 14A loopt en na 0,025 seconden als er 16A loopt. Dat verklaard waarom het goed lijkt te gaan met jouw 9A. Maar denk er wel om dat de smeltveiligheid bloedheet staat te worden in de meterkast. De smelttijd heeft nog al wat tolerantie, die drie uur uit de grafiek kan dus ook best zes uur zijn. Kennelijk is de smelttijd langer dan de opwarmtijd van je boiler.
In het algemeen zeker je de boot af een stap lager dan de wal zekering. Als het dan mis gaat hoef je niet de havenmeester uit zijn bed te halen voor de sleutel van de elektra kast. Ook is er vaak een goede reden om de walstroom af te zekeren op 6A of, zoals in mijn haven, op 10A. Dat heeft te maken met de draaddiameter die aangelegd is in de steigers en ook met het beleid van de haven om iedereen evenveel elektrisch vermogen te gunnen.
De vuisteregel is dan ook om nooit zwaarder te belasten als er gezekerd is. Wil je meer dan overleg je dat met de havenmeester. In mijn geval kan ik van een 10A muntautomaat naar een 16A vastrecht aansluiting (eigen meter) maar dan zijn de vastrecht kosten ook voor mijn rekening, net als thuis. Meer dan 16A zit er niet in in deze haven en dat is een beleidskeuze, mede bepaald door de kabeldiameters en ook door de hoofdaansluiting van de energiemaatschapij. Meer stroom (voor iedereen) leidt tot een te grote investering vind het havenbestuur.
Mijn scheepsboiler gebruikt slechts 800W op walstroom en is goed geisoleerd. Het effectieve gebruik ligt daarom veel lager. 15 liter heet water lijkt weinig maar daarmee maak je ruim 40 liter warm water. Ik ben daar nog nooit aan tekort gekomen. Als bonus warmt de boiler onderweg ook op, tenminste als de motor loopt. Met 800W kom je in elke haven weg als ze walstroom aanbieden.
Een ander aspect is dat ik voor de veiligheid en tegen corrosie een scheidingstrafo gebruik, Een 10A trafo was al een dure grap, laat staan wat een 16A exemplaar kost. Vanwege die trafo kan en wil ik niet meer dan 10A trekken.