De consensus alhier is het volgende:
Een start accu is een start accu. Die wordt in eerste instantie geselecteerd op Cold Cranking Amp, naar de behoefte van de startmotor.
Deepcycle, AGM, Gel etc maken het voorlopig alleen nog maar duur. Bovendien zijn gel en AGM gevoeliger voor mishandeling dan een normale accu. Een fout met te diep ontladen of een verkeerde lader doet een eventueel voordeel van deze accu's onmiddellijk teniet.
Het lijkt er op dat de goedkoopste oplossing voor de serviceaccu een gewone semi-tractie accu is. Die zijn er tegenwoordig "onderhoudsvrij" Dus geen geklooi met lekken en accuwater. Deze accu is dan voor ongeveer 70% te gebruiken, niet meer. Ja, daar slijt hij iets meer van, maar de gewonnen Ah's over de levensduur maken dat goed. Anders zou je een zwaardere accu moeten kopen. En: houd in gedachten dat een accu een verbruiksartikel is, wat elke paar jaar (5-7) vervangen moet worden.
Ook als je besluit om maar 1 accu te nemen, zou ik voor semi-tractie gaan.