Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe apparatuur, de moeite?

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:13 #800817

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Ahoy, let me pick your brains please.

Slartibartfast is een Winner 1010, van 2006 waar we regelmatig mee op zee en wedstrijdjes varen.
Op dit moment hebben we de oorspronkelijke Raymarine set aan boord met ST 60+ instrumenten in de kuip:
  • een windinstrument
  • een grafisch instrument
  • een combi diepte / log
Daarnaast hebben we in de kajuit:
  • zo’n middengrote plotter (C70) met navionics kaarten en zo’n draaiknopje.
  • Ook zit er een AIS ontvanger in.
De stuurautomaat is een tillerpilot (ST2000+) die ook op het systeem is aangesloten en pas als die er op zit hebben we een kompas.
Daarnaast zit er nu een Roosmux in die instrumenten (draadloos/ wifi) verbindt met een PC waarop ik WinGPS draai, met het laatste kaartmateriaal.

Systeem draait hoofdzakelijk op SeaTalk en een klein beetje NMEA 0183 (er is een multiplexer kastje)
De windsensor in de mast is vorig jaar vervangen.
Alle apparatuur werkt, alle bedrading (mast - log etc.0 is er maar het is niet helemaal naar mijn zin. Zo kunnen we drift niet goed berekenen en missen we een elektronisch kompas.

Graag willen we in elk geval dit systeem uitbreiden met een AIS transponder (met extra antenne dan wel splitter)

We staan nu voor de keuze. Gaan we dit systeem verder uitbreiden, of schrijven we het af en gaan voor een nieuw systeem.

Het "droom systeem" zou er dan als volgt uitzien:
  • Kleine plotter/ repeater in de kuip, die geintegreerd werkt met een grotere plotter in de kajuit.
  • Aparte meters voor wind, diepte en snelheid/log.
  • AIS transponder/receiver
  • Elektronisch Kompas zodat systeem ook drift en kan berekenen
  • mogelijkheid VPP karakteristiek van de boot in te voeren om tot realistische tochtplanning te komen
  • Liefst gebaseerd op NMEA 2000
  • Kaarten en routes gemakkelijk via de PC te downloaden en up to date te houden zodat de PC niet meer per se aan hoeft onder het varen maar we thuis wel tochtplanningen kunnen maken die we in de “on board” apparatuur kunnen uploaden (wireless?) Een licentie voor kaarten etc. over het gehele systeem (twee plotters + de PC)
Wat zouden jullie doen? Is zo'n dure majeure upgrade de moeite waard is en welk merk/ range zou het beste aansluiten bij deze wensen (B&G heeft bijvoorbeeld drie verschillende types, Ray Marine, iets anders?) of doen we er verstandiger aan alleen de AIS receiver vervangen door een transponder omdat die nieuwe spulletjes wel mooi uitzoen maar eigenlijk nauwelijks verbetering opleveren? En daarmee houden we een paar duzend euri in de zak.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:19 #800818

Als ik het zo lees wil je vooral een transponder, een kompas (geintegreerd) en een betere routeplanning.....

Ik zou de stuurautomaat vervangen door een moderne onderdekse Raymarine.
Dan heb je iets nieuws voor je geld: een altijd beschikbare uitstekend sturende machine met een kompaskoers in Seatalk en NMEA.

En dan de routeplanning, die kan uitstekend (met je eigen polar) in WinGPS Voyager.
Heb je meteen ook AIS in de voyager-kaart.

Drift, waarom zou je die willen berekenen? Je kunt er toch niets aan doen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:20 #800820

gewoon transponder erbij.
Heb je poen over voor andere dingen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:23 #800821

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Nieuwe apparatuur is altijd de moeite waard indien het minder elektrisch vermogen uit de service accu opneemt. Dat zal meestal wel het geval zijn indien je niet in mogelijkheden uitbreidt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:31 #800823

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Baasklusje schreef :
Als ik het zo lees wil je vooral een transponder, een kompas (geintegreerd) en een betere routeplanning.....

Ik zou de stuurautomaat vervangen door een moderne onderdekse Raymarine.
Dan heb je iets nieuws voor je geld: een altijd beschikbare uitstekend sturende machine met een kompaskoers in Seatalk en NMEA.

En dan de routeplanning, die kan uitstekend (met je eigen polar) in WinGPS Voyager.
Heb je meteen ook AIS in de voyager-kaart.

Drift, waarom zou je die willen berekenen? Je kunt er toch niets aan doen....

Routeplanning kan ik nu ook in WinGPS maar ik wil de routes en way points gemakkelijk kunnen overzetten naar "het systeem" op de boot.

En drift, je doet er niks aan is waar, maar ik bedoel eigenlijk een CTS die ook gebaseerd is stroom etc.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:56 #800828

WinGPS kan ook de automaat besturen, en sturen kan je zelf op een XTE doen, of op de COG. Een CTS, dat is een doel.... een XTE of COG is een resultaat van wat je stuurt. Is beter.....

Ik heb ook zo'n soort configuratie, alleen mijn radar/plotter is van 2002, dus geen AIS en wel CMAP/NT kaarten.
Moet zeggen dat ik die alleen als reserve (of soms de radar) gebruik, de PC doet altijd de navigatie. Sturen gaat op de hand naar een waypoint (obv XTE of COG), sturen op de automaat wordt aangestuurd door de ouderwetse GPS (Garmin) of (vaker) door de PC, Voyager. Niet allebei tegelijk ;-)

Waypoints zitten allemaal (>9000) in Voyager, de plotter krijgt uit de PC af en toe de 500 belangrijkste, en de GPS ook. Upload met GPSU. Misschien zou ik het met een modernere plotter anders doen, maar ik denk het niet.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 11:58 #800831

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Ben redelijk met hetzelfde bezig. Wil ook routes kunnen maken op pc (Raspberry Pi in mijn geval) en deze kunnen uploaden naar de GPS (plotter in jou geval).

Voor mij is jouw systeem al behoorlijk het ideale systeem. Ik heb net een set ST60+ wind (inclusief Close Hauled) aangeschaft (deels niet nieuw, wel ongebruikt) om de Nasa set te vervangen. Ik heb een RN300 GPS ter vervanging van de Garmin GPS (die slechte fix had met interne antenne onderdeks). Ik hoop de upload van routes vanuit OpenCPN hiermee voor elkaar te hebben. RN300 komt via Seatalk aan de Roosmux. Zodoende wordt GPS info geleverd voor Simrad Autopiloot, Marifoon, GPS repeater en PC. Windinfo komt van de ST60+ set en is op de RN300 ook benedendeks af te lezen.

PC (Pi) komt aan de NMEA van de RN300 te hangen. Die gebruik ik dan ook alleen voor tracks downloaden en routes / waypoints uploaden. Moet hiervoor nog even op zoek naar een optisch gescheiden RS485 <-> USB converter / RS485 <-> RS232 (TTL) converter.

Dit systeem is in de toekomst makkelijk uit te breiden met een plotter.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 17 jan 2017 12:01 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 12:17 #800833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Mischief schreef :
We staan nu voor de keuze. Gaan we dit systeem verder uitbreiden, of schrijven we het af en gaan voor een nieuw systeem.

Als alles nog goed werkt, zou ik in eerste instantie gaan voor een betere (eventueel onderdekse) stuurautomaat. Baasklus gaf het ook al aan. Tenzij je steeds met voldoende bemanning vaart, vind ik een ST2000 voor een schip van meer dan 10 meter vrij minimaal.
Nou ben ik als ex-singlehander nogal geobsedeerd met de beschikbaarheid van een goede en betrouwbare stuurautomaat, maar er is wat mij betreft eigenlijk niks aan bootuitrusting dat z'n geld meer waard is dan dat.

Een onderdekse stuurautomaat zal je snel een paar duizend euro kosten. Als er daarna nog geld over is, zou ik pas naar al die andere klokken gaan kijken.
Maar ja; je bent wedstrijdzeiler, geloof ik, en dan liggen de prioriteiten misschien net even anders..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 12:21 #800834

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
De koerscomputer van de Raymarine EVO stuurautomaten (de 'puck') zet ook de heading van de boot op het SeatalkNG / NMEA2000 netwerk. Deze gebruikt mijn AIS transponder o.a. om de CPA nauwkeuriger te berekenen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 12:23 #800836

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
roozeboos schreef :
gewoon transponder erbij.
Heb je poen over voor andere dingen.

+1
betere zeilen bijvoorbeeld of simpel weg meer tijd aan boord. Tijd is immers geld.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 12:26 #800838

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Zoveel mensen zoveel meningen, dat is duidelijk :-)

Hetgeen je wil is heel mooi, heb je de meest moderne technieken waar je veel plezier van zult hebben. Ikzelf zou voor de Raymarine optie gaan, gewoon omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Is allemaal mooi op elkaar afgestemd en makkelijk te installeren omdat je maar 1 backbone kabel in je schip hoeft te hebben.. Daar koppel je de instrumenten weer aan. Maar dat hebben andere merken ook.

Als je t geld er voor hebt zou ik er voor gaan. Maar ben t met de vorige bijdragen eens, een onderdekse stuurautomaat is goud waard!

Uiteindelijk zal je zelf de beslissing moeten maken maar ik zou er voor gaan!
Laatst bewerkt: 17 jan 2017 12:27 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 14:10 #800866

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Wat betreft die onderdekse stuurautomaat, kijk eens bij het Te Koop-deel van het forum, daar heb ik een ST6001 stuurcomputer te koop staan compleet met roerstandgever en kompas.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 18:32 #800932

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb ongeveer dezelfde instrumenten als jij. Wat je nog mist is het compas (te koop voor zo'n 200,-- op Mp). Dan heb je ook drift op de C70. (Is een vector die je aan of uit kan zetten in het menu van de C70).

Als je gewend bent te navigeren op je computer dan is WinGps wel de keuze. Ik denk niet dat er een plotter is die daar tegenop kan. Er is vast wel een scherm dat jouw pc scherm kan weergeven buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 19:28 #800939

Lijkt me niet de moeite waard (nu). Ik zou een transponder kopen die beide NMEA versies praat, dan kun je de rest gaan vervangen als het eerste uitval optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 19:37 #800942

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wel een mooie kans om nu nog van je raymarine spul af te komen. Nu is het nog iets waard.
Dan mooie bijv B&G N2K terugkopen. En een interne stuurautomaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 17 jan 2017 21:01 #800970

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Goedenavond,
Ik heb vrijwel dezelfde boot en vrijwel hetzelfde systeem. Ik heb een Raymarine AIS transponder erbij gezet, dat was makkelijk zelf te installeren.
Drift kan volgens mij door de C70 worden aangegeven, zorg ervoor dat je de laatste update hebt (te downloaden op de Raymarine-website).
Als je al WiFi hebt, kun je ook alles op een tablet laten lopen.
Je hebt (net zoals ik) 3 aparte meters, de Graphic kun je naar wens instellen. Dan heb je al je gewenste gegevens zichtbaar en hoef je geen extra apparatuur te kopen. Op de Graphic zitten veel mogelijkheden.
Resteert de tochtplanning: dit kan niet makkelijk op de ST-serie, koop daarom een goed navigatieprogramma op de tablet en je hebt wat je wilt.
Al met al: ik zou geen nieuwe spullen installeren, maar gebruik maken van wat je hebt. Ik heb zelf ook wel eens gedacht om alles te updaten/nieuw aan te schaffen, maar dat is uiteindelijk enorm duur en de technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat je dan na een paar jaar weer achterloopt/aangepaste wensen hebt. Dat was voor mij doorslaggevend om de huidige configuratie te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 18 jan 2017 12:00 #801079

Ik zou het als 2 aparte werelden zien.
Voor je informatiedisplays, ais en sensors is NMEA0183 al zat.

Kijk je naar de wat meer race georiënteerde systemen, dan hebben die vaak niet de "consumer" toeters en bellen en een eigen bus. Het is geen geheim dat ik een groot Nexus NX2 fan ben. Met wat zoeken komt er regelmatig een gehele uitrusting op ebay voorbij. De commerciële drang om steeds maar updates met meer toeters en bellen uit te brengen waarbij de oude apparaten niet meer werken is minder hoog. Tijdens een race wil je niet naar binnen naar een laptop, maar wel tactische informatie. Die geeft een raymarine over het algemeen niet of niet overzichtelijk genoeg.

Laat het systeem als systeem en breng op één plek de data er in en er uit naar een laptop of tablet voor je ingewikkelder handelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 18 jan 2017 13:44 #801117

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Beetje offtopic maar toch ook van belang voor TS:
Wat is de levensduur van zo'n plotter en bijbehorende apparatuur? 10 jaar of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 18 jan 2017 17:43 #801184

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
boarderbas schreef :
Tijdens een race wil je niet naar binnen naar een laptop, maar wel tactische informatie. Die geeft een raymarine over het algemeen niet of niet overzichtelijk genoeg.

Welke informatie mis je op de Raymarine displays?

Op de Graphic, maar zeker de ST70 krijg ik zo'n beetje alles wat ik maar kan verzinnen aan data.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe apparatuur, de moeite? 18 jan 2017 18:20 #801196

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Helaas voor de makers van al die speciale apparatuur en bijbehorende exclusieve kaartsystemen.

De toekomst is de computer als data verwerkingsbron.

Er komen zoveel kleine systemen op de markt, die allerlei functie's kunnen uitvoeren.

Draadloos kunnen communiceren met welk ander apparaat, zoals tablet, smartphone zelfs met zo'n smart horloge.

SignalK instrumenten, Radar overlays, kaartplotter functies, multiplexer, GPS, AIS etc. etc. Kan allemaal.

Er zijn ook al waterdichte schokbestendige tablets verkrijgbaar.

En je hoeft er geen gaten voor te boren, waarvan je meestal later spijt krijgt.

Want een andere generatie van instrumenten past natuurlijk niet in de oude gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl