Wie o wie kan mij helpen met een technische storing?
Ik heb aan boord van onze ETAP 28i enige tijd geleden alle gloeilampen vervangen door LED.
Voor de interieurverlichting heb ik hiervoor 7 armaturen van NauticLED van het type DL02-L170-MV-T aangeschaft die direct op de 12 Volt zijn aangesloten.
Deze armaturen verbruiken per stuk 2,1 Watt, kunnen aangesloten worden op 9,5 – 30 Volt DC (gelijkstroom), hebben een geïntegreerde touch-schakelaar en leveren een zee aan licht. Tot zo ver alles perfect. (
www.nauticled.com)
Maar… helaas gaan deze lampen na geruime tijd branden spontaan uit.
Als wij dan de tiptoets aanraken gaat het licht wel meteen weer branden maar valt kort daarop weer uit. Er zit geen patroon in de interval tussen het vanzelf uitschakelen.
Het maakt geen verschil of wij voor anker liggen en uitsluitend 12 Volt hebben of dat het boordnet op 220 Volt walstroom is aangesloten.
Via de volgende link
we.tl/VeRXmG1Hah kan je een videobestand downloaden en zelf aanschouwen hoe de storing zich manifesteert.
(helaas heb ik daarbij wel de telefoon 90 graden gekanteld dus je moet even je hoofd draaien)
Deze opname duurt tweeënhalve minuut in welke tijd de lamp in de achterhut vijf keer uitschakelt.
Ik heb al van alles geprobeerd om te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn echter dit heeft tot nu toe niet tot een oplossing geleid.
• De armatuur direct op de accu aangesloten dus niet via de automatische zekering in het schakelpaneel.
• Alle bedrading die vanuit het bedieningspaneel naar elk van de 7 armaturen loopt vervangen voor nieuwe van 0,75 qmm.
• De armaturen getest door alle verbruikers van de accu’s los te koppelen zodat alleen deze lampen nog stroom verbruiken en geen enkele andere verbruiker een piekspanning of onderspanning kan veroorzaken.
• 2 nieuwe 105 Ah service accu’s aangeschaft.
• Elke accu voorzien van een eigen energie niveaumeter, de spanning komt nooit onder de 9,8 en nooit boven de 14,48 Volt.
• Zonnepaneel aangeschaft om de accu’s op voldoende spanning te houden.
• De storing treedt niet alleen op wanneer wij alleen over 12 Volt gelijkstroom beschikken maar ook als we op 230 Volt walstroom liggen.
• Ik heb in de kajuit als sfeerlicht nog twee LED-strings onder de bovenkastjes en die werken probleemloos. Hetzelfde geldt voor de LED-string in de bakskisten en in de motorruimte.
• Ook alle LED-navigatieverlichting werkt volkomen storingvrij.
• Op verzoek (zie hieronder) van NauticLED een armatuur uitgebouwd en in de lucht laten bungelen. (ook toen schakelde de lamp zichzelf uit).
NauticLED – Amsterdam heeft slechts één keer inhoudelijk gereageerd op mijn mailtjes met de volgende opmerking.
Citaat NauticLED:
“Vaak heeft dit te maken met een niet geheel elektrisch geïsoleerde ondergrond. De schakelaar werkt capacitief en wanneer deze langzaam wordt ontladen gaat hij uit. Het snelst kan je dit testen door het betreffende lampje even los te schroeven en alleen even aan zijn draad laten hangen en dan aan zetten. Wanneer hij dan blijft branden dan is je ondergrond niet goed geïsoleerd”.
Einde citaat.
Gezien de resultaten van alle tests lijkt het mij niet dat dit probleem daadwerkelijk aan de stroomvoorziening aan boord zou kunnen liggen.
Ik heb de eerste storing al in september 2014 heb gemeld.
Daarna is er nog diverse malen mailcontact geweest maar NauticLED hult zich vaak in langdurig stilzwijgen. Als zij al reageert op een mail blijkt daaruit dat er niet eens de moeite is genomen om zich in te lezen in de probleemstelling laat staan dat er op een structurele manier wordt nagedacht over het probleem. De ultieme oplossing die NauticLED nu (27-01-2017) biedt (lees: de weg van de minste weerstand) is alle armaturen uitbouwen terugsturen en de aankoop crediteren.
Ik kijk uit naar jullie reactie.
Groet, Marcel Kok
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.