Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NO PILOT melding op ST 6001+

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 08:58 #808685

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Ik heb onlangs mijn stuurautomaat (RAY SPX-5) en VHF blackbox op een andere plaats aan boord gemonteerd. Nu alle aparatuur weer is aangesloten krijg ik helaas de melding NO PILOT op de ST6001.
Uiteraard al van alles gecontroleerd en getest maar de SPX en de beidieningsunit willen elkaar niet zien.

Situatie: ST6001+ zit samen met 2 ST60+ instrumenten op stuurstand en zijn d.m.v. Seatalk Daisychain verbonden. Seatalk is d.m.v. ST-STng converter aangesloten op STng backbone. VHF zit ook in het Seatalk deel van het netwerk. Stuurcomputer, plotter en AIS zijn dmv STng verbonden met het netwerk. Op de plotter zijn wind, diepte en log zichtbaar. op de VHF komt de positie van de plotter door. Connecties en conversie zijn dus OK.

De wheeldrive draait als er rechtstreeks 12v op wordt gezet. De stuurcomputer heeft spanning en de zekeringen zijn OK.

Wat kan de oorzaak van de foutmelding zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 09:19 #808697

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Wellicht is het direct metSeatalk connecteren van ST6001 en stuurcomputer een oplossing?
Heb je die connecties anders opgebouwd dan in de oude situatie? Dan zou je daarin de fout kunnen zoeken.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 10:03 #808715

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
De connectie was in het verleden i.d.d. via Seatalk maar voor het verplaatsen heb ik getest of het via STng ook werkte en dat was het geval.
Uiteindelijk zijn bij de verplaatsing alleen de transducer kabels blijven zitten, dus er is nogal wat gewijzigd.

Testen d.m.v. een directe Seatalk verbinding had ik ook bedacht, heb alleen even niet de benodigde kabels/stekkers voorhanden, heb nl. alles hergebruikt.
Laatst bewerkt: 13 feb 2017 10:05 door so32i.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 10:12 #808720

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Kan je plotter de Spx zien?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 13:09 #808774

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Nee denk ik. Waarom twijfel, krijg geen foutmelding pas als ik goto WP of iets dergelijks probeer komt er een foutmelding/alarm. Dit zou betekenen dat er ook geen verbinding met STng deel van het netwerk is. Aansluiting spur-SPX gechecked, alle draadjes zitten goed vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 13:19 #808778

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Welke kabels en connectoren heb je nodig om te testen, ik heb nog wel wat reservespul te leen eventueel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 13:53 #808793

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Is de SPX wel aangemeld in het Ng netwerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 14:50 #808820

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
666 schreef :
Is de SPX wel aangemeld in het Ng netwerk?
Handmatig valt er niets aan te melden, zodra je aansluit wordt het device herkend. Maar als er een aansluitprobleem in het netwerk is (kabelbreuk, slecht contact etc.) kan aanmelding uiteraard achterwege blijven. Als je een MFD hebt dan kan je ergens in de krochten van de setup een lijstje opvragen van alle in het netwerk bekende devices. Die check lijkt me inderdaad heel zinvol.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 15:39 #808833

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Die check zak ik gaan uitvoeren. Kabeltje om SPX via ST aan te sluiten is niet zo spannenend, aan SPX zijde losse aders andere kan stekker of ergens vastknopen( drieweg doosje zit direct naast SPX, ergens vastknopen 5m verderop :) gaat ook wel lukken.

@ilcigno dank voor aanbod maar afstand is beetje groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 13 feb 2017 16:11 #808841

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Dan denk ik dat de pilot eerst 'in bedrijf gesteld' moet worden. Type drive, roeruitslag, midscheeps, headingsensor calibreren etc etc.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NO PILOT melding op ST 6001+ 16 feb 2017 07:57 #809616

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
UPDATE:

Ik heb onderzocht of de plotter de SPX "ziet". Dat was idd het geval, zij het met de melding dat wijziging van instellingen werd verhinderd door de SPX/ST-converter. Na verwijderen van de spurkabel van de SPX verscheen er een rood kruis door het Pilot icoon op de plotter.

Vervolgens een Seatalk verbinding met de SPX gemaakt. Hiermee is de stuurautomaat weer te bedienen. Mijn zorg dat de SPX defect was geraakt is dus gelukkig voorbij maar ik vind het nog steeds vreemd dat de beoogde aansluitmethode niet (meer) werkt.

Weelicht ga ik t.z.t. wel eens weer experimenteren maar voorlopig richt ik me op het afwerken van de kluslijst.

groet,

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl