Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accuspanning loopt op naar 15,4 volt

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 18:51 #815485

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Een paar dagen geleden hing ik mijn accu's voor het eerst sinds lange tijd aan de walstroom ( Dolphin acculader zonder verdere aanduiding die al min 10 jaar in de boot zit ) omdat ik in een storm mn zonnepanelen verloren was, en tot mijn verbazing liep de accuspanning na enige tijd op naar 15,4 v. Dus de lader er maar snel weer af gehaald. Vervolgens heb ik eergisteren een groter zonnepaneel ( 80w ) gemonteerd, en na enige tijd liep de accuspanning opnieuw op naar 15,4 v ( spanning loopt via een mppt regelaar ). Dus snel een handdoek over het paneel gegooid ;).
Als ik op de motor vaar blijft de accuspanning keurig gemaximeerd op 14,1 v. ( en gemotort heb ik de afgelopen 2 maanden erg veel )
Aangezien ik het een beetje gek vind dat beide apparaten tegelijkertijd kapot gaan, ben ik eerst maar eens met mn voltmetertje gaan meten, en die geeft precies dezelfde waardes aan.

Een paar jaar geleden heb ik de scheiding tussen startaccu ( 90 ah, deze AGM accu is een paar jaar oud ) en gebruiksaccu's ( 2 x 120 AH, nieuw gekocht in november 2016) die handmatig was, vervangen door een electronisch exemplaar. Voor zover ik me kan herinneren heb ik daarna nooit meer aan walstroom gelegen. Tot een paar dagen geleden dan.
Het vermogen van dit nieuwe zonnepaneel is een stuk hoger dan wat ik had, maar de mppt regelaar zou het makkelijk aan moeten kunnen ( net nog even nagekeken ).
Van de walstroomlader weet ik verder niets.
Kan dat er iets mee te maken hebben?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 18:59 #815487

hoe leeg waren je accus? Ik bedoel dat als de accu's vol zijn en er nog steeds meer dan 15 volt op gezet wordt, er wel wat mis is. Tijdens het laden van een lege accu zou ik me niet zo druk maken. dat is toch ook maar even
Wellicht kiest je lader ervoor om met constante stroom te laden, waardoor de spanning wat hoog uit komt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:03 #815491

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
De accuspanning stond vanochtend, voordat het zonnetje mn paneel bescheen nog op 12,4 v. Redelijk volle accus dus.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:07 #815493

Ik zou gewoon laden, en goed kijken wat de temperatuur van je accus doet.
En spanning meten. Stroom meten zal moeilijk zijn. als de laadspanning zakt als de accu vol is is er niet zoveel aan de hand.
Even een tabelletje maken. als je lader niet slim is moet je het zelf zijn.

punt is dat je daar vast niet makkelijk even een nieuwe mppt regelaar kan halen.

of je batterij van je volt meter is leeg. Geeft een van je instrumenten niet de boordspanning weer?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 19:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:13 #815498

Lijkt mij niet dat het elektronisch scheidingsrelais de hoge spanning veroorzaakt. Deze gaat alleen dicht als de spanning van de startaccu hoog genoeg is.

Lijkt er dus op dat de spanningsregelaar van de acculader en zonnepanelen de spanning te hoog laat oplopen. Maar zoals je zegt lijkt het onlogisch dat die tegelijk kapot gaan. Dus aansluit fout?

Bij de dynamo zouden dit soort dingen kunnen gebeuren als de spanningsregelaar en de aansluiting van de dynamo niet aan elkaar verbonden zijn (bij voorbeeld omdat het rails open is). De spanningsregelaar meet een lage spanning en verhoogt de dynamo spanning tot de max. Maar bij de acculader zit de spanningsregelaar ingebouwd waardoor dit niet fout kan gaan zou je zeggen.

Sluit alles is zo simpel mogelijk aan. Dus alleen de acculader op de accu. Gaat het dan ook fout? Vervolgens alleen de zonnepanelen enz. Problemen uitsluiten.

Misschien spanningsval over een slecht contact? Al zou de spanning dan nog steeds beperkt moet worden door de lader. Niet simpelweg de spanning van de laders verkeerd ingesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:36 #815507

Christiaan 676 schreef :
Bij de dynamo zouden dit soort dingen kunnen gebeuren als de spanningsregelaar en de aansluiting van de dynamo niet aan elkaar verbonden zijn (bij voorbeeld omdat het rails open is). De spanningsregelaar meet een lage spanning en verhoogt de dynamo spanning tot de max. Maar bij de acculader zit de spanningsregelaar ingebouwd waardoor dit niet fout kan gaan zou je zeggen.

Precies dát gebeurde mij een paar jaar geleden.
De sense-draad van de dynamo zat aan de lichtaccu, de laad-draden aan de startaccu,en toen ging het relais kapot (bleef open staan). Gevolg: 17 volt laadspanning.

Het zou bij de lader en de zonnecellen-regelaar ook zo kunnen zitten, misschien: ladende draden aan de ene accu, sense-draad aan de andere.

Ik heb het toen tijdelijk opgelost door beide accu's 'hard' te koppelen, parallel aan het defecte relais, met een kabel (startkabel!). Later vervangen door een schakelaar voor deze koppeling. Is handig voor nood, ook om te kunnen starten op de lichtaccu.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:41 #815509

Lezen is ook een kunst BK...
het gaat goed op de motor, echter niet goed op de wal en zonnepaneel.
sense draad is dan niet van toepassing. De dynamo doet op dat moment niks
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:48 #815514

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgen eerst eens, zoals Christiaan 676 voorstelt, het systeem vereenvoudigen, om te kijken wat er dan gebeurt. En dat laat ik dan hier uiteraard weten.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:49 #815516

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Laatst was de draad van de temperatuurvoeler van mijn mppt regelaar gebroken door een domme aktie. Ik dacht die vervang ik binnenkort wel. Nu bleek dat de mppt regelaar dan de spanning laat oplopen tot boven de 15v. Na de voeler weer aangesloten te hebben, was het probleem opgelost.

Zou dit het bij jou ook kunnen zijn?

Hoewel, twee voelers in een keer stuk......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:51 #815517

roozeboos schreef :
Lezen is ook een kunst BK...
het gaat goed op de motor, echter niet goed op de wal en zonnepaneel.
sense draad is dan niet van toepassing. De dynamo doet op dat moment niks

Dat had ik allemaal begrepen Chris.
Het zal goed gaan op de motor als de sense van de dynamo en de laadkabels beide aan de startaccu zitten.
Met een kapot relais wordt dan de lichtaccu niet geladen op de motor,maar de laadspanning is normaal.
Ik denk zomaar dat een lader (en een paneel-regelaar) ook moeten weten hoe vol een accu al is. Ik weet zeker dat mijn lader daarvoor een aparte sense-draad heeft.
En ik neem aan dat een zonnecel-systeem ook zoiets heeft.
En dan zou het kunnen dat die senses aan de accu zitten die niet door die dingen (lader en zonnecel) geladen wordt. En DAN gaat het fout met een kapot relais, terwijl je op de motor geen laadprobleem hebt, althans geen te hoge laadspanning.

Nou, had ik het goed gelezen of niet?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 19:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 19:52 #815518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18179
Van pas geleden kan ik me hier een verhaal herinneren van iemand die ook een te hoge laadspanning registreerde. De oorzaak was een kapotte accu. Dat staat ook zo omschreven in de manual van de lader.
Ik meen ook dat een dynamo een draadje kan hebben om de laadspanning te registreren (die van ons in ieder geval) en zo terug kan regelen. Dat zou het verschil in laadspanning tussen dynamo en walstroom kunnen verklaren of zit ik er nu helemaal langs...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:05 #815526

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7581
frankrijk schreef :
De accuspanning stond vanochtend, voordat het zonnetje mn paneel bescheen nog op 12,4 v. Redelijk volle accus dus.

volgens mij zijn ze dan best wel leeg? :blink:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:07 #815527

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18179
indicatie:

12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:13 #815533

Baasklusje schreef :
En ik neem aan dat een zonnecel-systeem ook zoiets heeft.
Nou, had ik het goed gelezen of niet?

dat neem je verkeerd aan BK. een mmpt regelaar of een walspanning lader hebben geen sense draad.
Maar om te voorkomen dat we hier eindeloze discussies krijgen,en omdat je ongelijk toegeven erg moeilijk is: Je hebt het goed gelezen.

Ondertussen,
Het enige goede advies komt van Christiaan. Systeem terug naar basis maken en kijken wat er verandert.
Het moet op deze manier uit te vinden waar het fout gaat.
Holtere , je indicatie is juist. Maar Frank moet eigenlijk ook eerst zijn multimeter controleren. Zodat ie weet hoe nauwkeurig er gemeten wordt. Je lijst gaat in honderdsten van volts.
Stel nu dat de meter er naast zit en een volt of 2 teveel aangeeft...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 20:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:30 #815544

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14632
@Frank
mijn analyse; een MPPT regelaar is slim, een acculader is slim, dwz ze zullen op/bijregelen naar gelang de eigen meting.
de motor dynamo is niet zo slim, die blijft stug 14,1 volhouden.
conclusie, wat is er gemeenschappelijk?
een defecte accu

misschien een accu wisselen om mijn conclusie te checken?

succes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:49 #815555

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Net heel even weg geweest ( het is hier een stuk vroeger en het zonnetje schijnt, handdoek had ik weer van mn zonnepaneel afgehaald, de boot ligt niet aan de walstroom ), en toen ik terugkwam bij mn boot zag ik dit:







Oh, slecht te zien op de foto, maar de mppt lader staat op 'akku voll'.
De voltmeter staat op 13,0 v

Waarschijnlijk zaten de accus inderdaad eedrder niet helemaal vol ( mn koelkast staat er ook aan te trekken hè ).
Dus misschien is het probleem een stuk minder dan ik dacht?
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 20:51 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:55 #815558

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18179
Ja, je moet er niet van alles bij aan hebben staan. Dan krijg je wel gekke dingen!
Mooi dat het opgelost is!
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 20:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 20:59 #815559

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Holtere, is dat wel zo? Ik bedoel als mn koelkast draait, en het zonnepaneel laadt bij: is dat een reden dat de spanning oploopt?
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 21:06 #815561

dat was je voltmeter zeker, als je een multimeter hebt kan je kontroleren of beide dezelfde waarde aangeven.

als je koelkast meer verbruikt dan dat de zonnecellen kunnen laden zal de spanning van de accu toch inzakken.
als je zonnepanelen het wel aankunnen maakt het voor de spanning niet uit of de koelkast erbij staat.
(Het laden van de accu zal wel langer duren.)

dus de 15 volt was maar even kort dus?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 21:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 21:33 #815576

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja, Chris, ik hoop en denk dat het van korte duur was, maar weet ik niet zeker. Morgen ga ik de boel uitgebreid in de gaten houden en zonodig het systeem vereenvoudigen om duidelijker aan te geven wat er gebeurt. Ik kom er sowieso morgen op terug.
De voltmeter, mn multidisplay van de boot, en de multimeter geven dezelfde waarde aan.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 21:33 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 07 mrt 2017 23:39 #815605

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Hé Frank, ik heb hetzelfde merk mppt regelaar. Wel een zwaarder type, maar dat doet er even niet toe. Mijn eerdere post over de temperatuurvoeler ging dus over dit merk regelaar. Die raken van slag als de voeler er niet aan gekoppeld is of defect is. Bijv door draadbreuk. Controleer het voor de zekerheid even. Zodra ik de draad weer aangesloten had, was het probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 08 mrt 2017 09:07 #815641

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
holtere schreef :
Van pas geleden kan ik me hier een verhaal herinneren van iemand die ook een te hoge laadspanning registreerde. De oorzaak was een kapotte accu. Dat staat ook zo omschreven in de manual van de lader.
Ik meen ook dat een dynamo een draadje kan hebben om de laadspanning te registreren (die van ons in ieder geval) en zo terug kan regelen. Dat zou het verschil in laadspanning tussen dynamo en walstroom kunnen verklaren of zit ik er nu helemaal langs...?

Ja ik kan me dat ook nog herinneren, het hoogtepunt in mn carrière :sick: :sick:
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 09:07 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 08 mrt 2017 09:12 #815644

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Wimedam, dat is een goeie van je, ik ga kijken of die voeler nog steeds in de accubak hangt.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 08 mrt 2017 14:32 #815767

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
frankrijk schreef :
@Wimedam, dat is een goeie van je, ik ga kijken of die voeler nog steeds in de accubak hangt.
Frank

Het gaat er vooral om of de elektrische verbinding van de voeler nog goed is en natuurlijk of de voeler nog werkt. Waar hij hangt is in dit geval niet relevant. Hij hoort natuurlijk op de accu, maar voor het oplopen van de spanning is de verbinding en werking relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning loopt op naar 15,4 volt 08 mrt 2017 14:36 #815770

Als dat zo is dan is het wel een behoorlijk verkeerd ontwerp.
De temperatuur sensor is er voor om de accu te beschermen. Maar raakt de sensor defect dan stijgt de accu spanning te hoog.
Klopt niks van natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl