Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem bilgepomp

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 19:16 #816702

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Ik heb een probleem met mijn whale supersub 650. Als de afvoer slang volstaat met water lukt het hem niet om de bilge leeg te pompen. Pas als ik de whale heen en weer schudt, 'pakt' ie na enige tijd en pompt hij goed door.
Als ik begin met een lege slang (of zonder slang) doet hij het probleemloos.
Een volle slang is inderdaad wel een behoorlijke druk die overwonnen moet worden. Met de mond de slang doorblazen met water er in lukt niet. Zonder water merk ik niets van eventuele verstoppingen oid.
De opvoerhoogte van bilge naar uitlaat is ca 1,5 meter
De terugslagklep doet het goed.
Ik heb nu van alles geprobeerd. Hebben jullie tips waar ik het zou moeten zoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:03 #816707

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Voldoende dikke bedrading/niet gecorrodeerde contacten zodat de pomp bij het opstarten voldoende stroom krijgt en de spanning niet teveel inzakt? Kost immers nogal wat vermogen om het water op gang te krijgen, zoals blijkt uit het feit dat het met de mond al niet door te blazen is. Misschien eens met een losse voedingsdraad rechtstreeks op de accu aansluiten en kijken of die het dan doet.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:12 #816710

Je schrijft dat de opvoer hoogte 1,5 meter is maar wat is de totale lengte van de slang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:14 #816711

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
lengte slang is ca 3 m (incl hoogteverschil)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:16 #816712

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Olav schreef :
Voldoende dikke bedrading/niet gecorrodeerde contacten zodat de pomp bij het opstarten voldoende stroom krijgt en de spanning niet teveel inzakt? Kost immers nogal wat vermogen om het water op gang te krijgen, zoals blijkt uit het feit dat het met de mond al niet door te blazen is. Misschien eens met een losse voedingsdraad rechtstreeks op de accu aansluiten en kijken of die het dan doet.
Ga ik proberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:30 #816716

Als je de pomp gewoon aan hoort slaan ligt het niet aan de bedrading. De pomp kan waarschijnlijk het "gewicht" van het water wat in de slang blijft staan niet weggepompt krijgen. Ik had hetzelfde probleem met deze pomp maar mijn slang was wel iets langer. Door de slang zoveel mogelijk in te korten en een dunnere diameter te nemen was bij mij het probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:41 #816719

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Tja, maar deze pomp is juist gekocht met de specificaties dat dit kon. Dus moet hij het ook doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 20:49 #816720

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Pieter2,
Waar zit die terugslagklep? Direct na de pomp of een stukje verderop. Waarschijnlijk loopt de pomp leeg bij stilstand. Bij start zit er in het pomphuis rond de waaier niet voldoende water om genoeg vacuum te creeëren en ontstaat niet genoeg overdruk om de terugslagklep open te drukken. Daar staat ook nog de waterdruk in de persslang boven. Kan net teveel zijn om te starten.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 21:15 #816726

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
De terugslagklep zit direct op de pomp zelf. Er zit een lucht ventiel op dat zou moeten voorkomen dat er een lucht bel blijft zitten. Wellicht werkt dit onvoldoende omdat ie na goed schudden het wel doet?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 22:02 #816732

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
pieter2,
De pomp ziet er iets anders uit als dat ik verwachtte. Maar wat ik beschreef zou in dit geval best kunnen. Kun je die klep er niet even uithalen en zonder klep proberen of de pomp dan wel direct aanpakt? Er loopt dan wel even wat water terug, maar dan weet je tenminste waar je moet zoeken.
Probleem is ws opgelost als je bij de start wat meer water in de pomp krijgt. Dat zou kunnen door de klep wat verder vanaf de pomp te monteren. Of desnoods een losse terugslagklep in de slang op een paar dm vanaf de pomp.
Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 11 mrt 2017 22:05 #816733

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Hi Peter,

Ik ga dat ook even proberen. Er is wel wat te zeggen voor jouw redenering. De plaats van de terugslagklep is wel standaard, maar je weet maar nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 13 mrt 2017 21:55 #817288

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Nou, ik hou toch een probleem over. Van alles geprobeerd
Stroom voorziening is prima.
Zonder terugslagklep werkt de pomp prima.
Met een lege afvoerslang én terugslag klep werkt de pomp prima.
Met een volle slang en terugslagklep en een kleinere stijghoogte werkt de pomp nog niet goed (of goed genoeg)

Het probleem van een terugslagklep verder in de slang monteren (heb ik nog niet gedaan) zal steeds een plas water in de bilge geven waardoor de pomp eeuwig blijft aanslaan (sensor zit erg laag).
Zijn er nog meer tips cq ervaringen met deze pomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 13 mrt 2017 22:42 #817304

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Pieter2,
Het zit dus toch kennelijk in het mengsel lucht/water waarmee de pomp start. Door de aanwezigheid van lucht is de druk om de klep te openen te laag. Je zou kunnen proberen om "voor" de klep, dus tussen pompwaaier en klep een kleine lekkage te creëren waardoor de lucht kan ontwijken. Nadeel is uiteraard dat ook tijdens bedrijf een beetje water terug lekt. De pomp zou dan iets langer draaien.
Het probleem zit echt daar. Verschil in soortelijke massa van water en een lucht/water-mengsel. Bij centrifugaal pompen komt de s.m. ook in de formule voor het bepalen van de opvoerhoogte voor.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 13 mrt 2017 22:55 #817306

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Deze bilgepompjes met terugslag klep, gaan pas pompen als ze ruim onder water staan, anders krijg je ze met terugslagklep niet aan de praat, bij een smalle bilge geen probleem, bij een ondiepe zijn ze geheel ongeschikt, tenzij je de terugslagklep eruit haalt, of een andere pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem bilgepomp 14 mrt 2017 08:50 #817372

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Het ligt er helemaal aan wat je met deze pomp wilt bereiken. Bilge waar een plasje water in staat leegpompen doet ie nooit goed.
Maar dat is meer een comfort pomp.

Bilgewater in een bij aanvang behoorlijke laag werkt ie vermoedelijk zo weg.
Dat is dan meer een veiligheids overweging.
Sensor hoger zetten als dat kan en zorgen dat de pomp voldoende te doen heeft.

Als je voor het comfort de bilge droog wilt hebben dan adviseer ik een klein zelfaanzuigend pompje te nemen. Ik gebruik daarvoor een automatisch werkend condenswaterpomp voor een airco, met een slangetje en zelfaanzuigend met een filterje.
Is alleen op 230V en als we in de haven liggen. Soms slaat die even aan en dan weer een paar uur niet.
Zeker als we in de winter aan boord verblijven, allemaal condenswater.

Bilge (nou ja, putje van 1,5 liter)
is bijna altijd leeg op een paar mm water na
Laatst bewerkt: 14 mrt 2017 08:51 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl