Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen

Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 13:02 #817127

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1745
Naar aanleiding van het topic Levensduur accu is het mij duidelijk dat ik een "brandstofmeter" op de accu van mijn elektro-bbm wil hebben.

Deze betaalbare meter kost incl shunt enkele tientjes.
Nog een paar tientjes voor een behuizing en bekabeling.
Hiermee kan ik voorkomen dat ik mijn accu te ver ontlaadt.

Even de situatie:
Boot: Lanavarre L17
Motor: Minn Kota Endura 55 lbs
Accu: VMF VDC31M 105Ah in accubak met 60A zekering



Tot nu toe staat de accu achter in de boot (onder het werkgebied van de helmstok) alsof het de externe tank van een verbrandings-bbm betreft.

Als ik een accumonitor/verbruiksmeter zoals in het bovengenoemde topic aan wil sluiten moet ik deze in de kajuit installeren omdat deze niet waterdicht is.

Als de accumonitor dan toch naar binnen moet, dan mag de accu ook meteen naar binnen.

Dit zorgt voor een flinke verschuiving van het zwaarte punt van de boot omdat ik een massa van 25 kg van vlak voor de spiegel 3 meter naar voor verplaats tot pal achter de mastondersteuning.

Volgens het tabelletje van Minn Kota trekt mijn motor max. 50A en moet ik voor een verbinding over die afstand minstens een diameter van 6 AWG (dim 4.2 mm = 13.3 mm2)gebruiken.
(heb ik nog ca 4 meter van liggen)

In de kuip komt een mooie connector verbinding die het zeker zal doen.


  • Zijn voor de verbindingen aan de accu en de shunt deze kabelogen geschikt om max 50A door te laten?
  • Kan ik de shunt bij de meter in de behuizing inbouwen zodat ik enkel twee draden aan de accubak hoef te koppelen?
  • Is het bezwaarlijk dat de 12-Volts plug aansluiting op de accubak (handig om de telefoon op te laden en het hijsbare ankerlicht op aan te sluiten) niet via de meter lopen?
  • Weet iemand een waterdichte steker/contasteker om een verlengsnoer voor het ankerlicht te maken?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 13:25 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 14:40 #817151

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Waterman schreef :
Dit zorgt voor een flinke verschuiving van het zwaarte punt van de boot omdat ik een massa van 25 kg van vlak voor de spiegel 3 meter naar voor verplaats tot pal achter de mastondersteuning.

Volgens het tabelletje van Minn Kota trekt mijn motor max. 50A en moet ik voor een verbinding over die afstand minstens een diameter van 6 AWG (dim 4.2 mm = 13.3 mm2)gebruiken.
(heb ik nog ca 4 meter van liggen)

De geel gemerkte kabelogen zijn voor '6 kwadraat' en ga je niet netjes op een 13.3 kwadraat krijgen. Overigens is 6 AWG in Nederland moeilijk te verkrijgen, weet je zeker dat je geen 16 kwadraat hebt? Daar moet je dan kabelogen aan persen en het liefst met een hydraulische tang.
  • Zijn voor de verbindingen aan de accu en de shunt deze kabelogen geschikt om max 50A door te laten?
Nee, die gele niet. Je zult minimaal 10 kwadraat moeten gebruiken.
  • Kan ik de shunt bij de meter in de behuizing inbouwen zodat ik enkel twee draden aan de accubak hoef te koppelen?
  • Doe dat maar niet, je krijgt extra spanningsval door de langere kabel en warmte ontwikkeling bij de meter. Het is juist de bedoeling dat je de shunt elders plaatst en dan met dunne draden naar de meter gaat.
  • Is het bezwaarlijk dat de 12-Volts plug aansluiting op de accubak (handig om de telefoon op te laden en het hijsbare ankerlicht op aan te sluiten) niet via de meter lopen?
  • Nee, dat is het niet, maar waarom koop je dan een stroom en spanningsmeter? Die doet het dan voor een deel van je installatie niet.

    Zekeringen/smeltveiligheden beschermen de kabel die er achter zit en niet de kabel die ervoor zit! Zet de zekering dus zo dicht mogelijk bij de accu.
    Als je gaat 'aftakken' met dunnere draad (en dat ben je zeker van plan!) dan moet er op de overgang van de dikke naar de dunne draad een zekering komen die de dunne draad beschermt tegen te hoge stroomdoorgang en dus ook tegen brand aan boord. Ook als je gaat aftakken op de accupool!

    Je gaat een lood-zwavelzuur accu gebruiken. Die heeft zelfontlading en daarvan gaan ze vroeger of later kapot. Overweeg een klein zonnepaneeltje (20Wp) met een eenvoudige regelaar om dit te compenseren. Dan leeft je accu langer! Het is voor de levensduur van je accu beter deze constant een beetje op te laden, dan op de 'brandstof' meter te zien dat de accu bijna leeg is en verder niets te doen!
    Groeten, Peper.
    Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
    Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
    Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 16:12 #817172

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    hoi Peper,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik hoopte al op de reactie van een vakman.

    Peper schreef :
    Waterman schreef :
    Dit zorgt voor een flinke verschuiving van het zwaarte punt van de boot omdat ik een massa van 25 kg van vlak voor de spiegel 3 meter naar voor verplaats tot pal achter de mastondersteuning.

    Volgens het tabelletje van Minn Kota trekt mijn motor max. 50A en moet ik voor een verbinding over die afstand minstens een diameter van 6 AWG (dim 4.2 mm = 13.3 mm2)gebruiken.
    (heb ik nog ca 4 meter van liggen)

    De geel gemerkte kabelogen zijn voor '6 kwadraat' en ga je niet netjes op een 13.3 kwadraat krijgen. Overigens is 6 AWG in Nederland moeilijk te verkrijgen, weet je zeker dat je geen 16 kwadraat hebt? Daar moet je dan kabelogen aan persen en het liefst met een hydraulische tang.

    Ik heb ogen liggen waarvan het "busje" 4,5 mm inwendig is.
    Hydraulisch aanpersen kan ik dat bij mijn garage vragen?

    • Zijn voor de verbindingen aan de accu en de shunt deze kabelogen geschikt om max 50A door te laten?
    Nee, die gele niet. Je zult minimaal 10 kwadraat moeten gebruiken.

    zie boven
  • Kan ik de shunt bij de meter in de behuizing inbouwen zodat ik enkel twee draden aan de accubak hoef te koppelen?
  • Doe dat maar niet, je krijgt extra spanningsval door de langere kabel en warmte ontwikkeling bij de meter. Het is juist de bedoeling dat je de shunt elders plaatst en dan met dunne draden naar de meter gaat.

    de shunt komt op nog geen meter van de accubak, is dat te veel?
  • Is het bezwaarlijk dat de 12-Volts plug aansluiting op de accubak (handig om de telefoon op te laden en het hijsbare ankerlicht op aan te sluiten) niet via de meter lopen?
  • Nee, dat is het niet, maar waarom koop je dan een stroom en spanningsmeter? Die doet het dan voor een deel van je installatie niet.

    Zekeringen/smeltveiligheden beschermen de kabel die er achter zit en niet de kabel die ervoor zit! Zet de zekering dus zo dicht mogelijk bij de accu.
    Als je gaat 'aftakken' met dunnere draad (en dat ben je zeker van plan!) dan moet er op de overgang van de dikke naar de dunne draad een zekering komen die de dunne draad beschermt tegen te hoge stroomdoorgang en dus ook tegen brand aan boord. Ook als je gaat aftakken op de accupool!

    Het verbruik van de e-bbm is vele malen meer dan dat van het ankerlicht of van de telefoon oplader.De 12 volts aansluiting is gezekerd met 10A op de accubak

    Je gaat een lood-zwavelzuur accu gebruiken. Die heeft zelfontlading en daarvan gaan ze vroeger of later kapot. Overweeg een klein zonnepaneeltje (20Wp) met een eenvoudige regelaar om dit te compenseren. Dan leeft je accu langer! Het is voor de levensduur van je accu beter deze constant een beetje op te laden, dan op de 'brandstof' meter te zien dat de accu bijna leeg is en verder niets te doen!
    Groeten, Peper.

    De accu gaat net als de motor na elke vaardag mee naar huis en wordt regelmatig door de CTEK lader bijgeladen. Vanaf 2018 wordt ik trailer-sailor en gaat ook de boot mee naar huis en is opladen met netstroom geen probleem.
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 16:23 door Waterman.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 16:27 #817179

    • Peper
    • Peper's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3650
    Wat staat er op de kabelogen die je hebt? Als er iets van 16-8 staat, is het meestal een kabeloog voor 16mm2 met een 8mm gat erin.

    Ik heb een hydraulische kabel krimper tot -tig Bar, maar er zal toch wel een ZF-er in de buurt van Giethoorn zijn met zo'n ding?

    Achter een 10A zekering hoort een leiding van 1,5mm2 Dat zal best voldoende zijn.

    Als je nu de shunt in de 'min leiding' opneemt, zit je goed voor alle gebruikers aan de 'plus'.

    Die CTEK lader werkt niet 'op de plas', een zonnepaneeltje wel!

    Groeten, Peper.
    Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
    Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
    Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 16:36 #817183

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    Peper schreef :
    Wat staat er op de kabelogen die je hebt? Als er iets van 16-8 staat, is het meestal een kabeloog voor 16mm2 met een 8mm gat erin.
    op de ogen die ik heb staat 10-10. dus dat gaat wel passen dan :lol:

    Ik heb een hydraulische kabel krimper tot -tig Bar, maar er zal toch wel een ZF-er in de buurt van Giethoorn zijn met zo'n ding?
    geef maar een gil, ik woon vlak bij Royal Huisman

    Achter een 10A zekering hoort een leiding van 1,5mm2 Dat zal best voldoende zijn.

    Als je nu de shunt in de 'min leiding' opneemt, zit je goed voor alle gebruikers aan de 'plus'.

    Die CTEK lader werkt niet 'op de plas', een zonnepaneeltje wel!
    Dat is een ander verhaal. Waarvoor ik wel ruimte in de elektrobehuizing op wil nemen. Hoe groot moet m'n doosje dan worden?

    Groeten, Peper.
    groeten, Waterman
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 17:17 #817196

    • Peper
    • Peper's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3650
    op de ogen die ik heb staat 10-10.
    Dan gaat die 13mm2 er niet in!

    Hoe groot moet m'n doosje dan worden?
    Daar ga ik maar niet op in... :silly:

    Denk erom dat lood-zwavelzuur accu's meteen moeten worden geladen om sulfatering te voorkomen. Nou ja, dan heb je in elk geval een goed excuus om de volgende keer LiFePO4 cellen te kopen.

    Groeten, Peper.
    Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
    Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
    Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 13 mrt 2017 18:24 #817215

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    meten = weten

    Omdat er niets op de kabel staat die ik heb liggen heb ik even een stukje gestript:
    Met de schuifmaat meet ik iets van 4 mm waarbij ik dan onvermijdelijk de zijkanten van de ader iets afplat.
    Als het dus 4 mm is is de oppervlakte 12.5 mm2 Maar ja het is geen massief koper....
    4mm is iets minder dan 6 AWG waarmee volgens Minn Kota maximaal 10 feet mee overbrugd mag worden.

    Ook even geprobeerd of het kabeloog past; met Fingerspitzengefühl kon ik het busje van het kabeloog er over schuiven zonder dat er maar één tiertje krom ging, maar een dikkere ader past niet :)

    Om de weerstand in de kabel niet te hoog te laten worden kijk ik misschien nog even of ik naar 20 of 25 mm2 kabel kan gaan om de draadweerstand nog even drastisch te verlagen.
    Daar moet ik dan wel alle aansluitingen voor kunnen krijgen.

    Voordat ik de zonnepaneel optie ga bestuderen ga ik eerst maar eens kijken hoe het daadwerkelijke verbruik is.
    Eventueel kan ik de (identieke)accu van de caravanmover ook nog als reserve meenemen.

    Voor de zekerheid ga ik op meerdaagse trips de oplader en een verlengsnoer meenemen.
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 18:30 door Waterman.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 08 okt 2017 18:56 #880579

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    De accu monitor is binnen: de Nasa Clipper BM1 die Boarderbas over had.

    De accubak krijgt een plekje tegen de maststeun.
    De shunt krijgt een plekje in het ongebruikte opbergvak onder het bed vlak voor de maststeun.

    Waar het display komt weet ik nog niet zeker.

    Tegen het kajuitdak aan de maststeun heeft mijn voorkeur.
    Dan moet ik wel "binnendoor" de steun vanwege de in hoogte verstelbare tafel.

    Tegen de kajuitwanden naast de ingang is geen optie; dat is mijn rugleunig als ik niet-zeilend buiten zit.
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 10 okt 2017 05:39 #881079

    • koko
    • koko's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15813
    Zo te zien ben je al een flink eind op weg, maar bezuinig niet op dikte kabels of de juiste krimpogen. Maak het netjes af met krimpkous met lijm over de verbinding kabel-persoog.
    Bij verschillende watersportwinkels hebben ze zowel de ogen als de bijbehorende speciale tang om ze aan te knijpen. Als je de lengtes weet knijpen ze de ogen ter plekke even voor je op de kabel.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 10 okt 2017 06:07 #881084

    • FKZ
    • FKZ's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1201
    De shunt moet zo dicht mogelijk bij de accu in de Min kabel. Dus klein stukje kabel van de min naar de shunt en vanuit daar verder naar de motor en gebruikers. Wil je het netjes gebruik dan een Aarde rail van voldoende amps dan krijg je niet 6 aansluitingen op 1 boutje.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 10 okt 2017 06:52 #881097

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    Bedankt voor de tips.

    Omdat de accumonitor toch iets van een kastje moet krijgen, kan daar meteen een 12V/usb stopcontact bij.

    Weet iemand of een shunt warm wordt?
    De shunt en de 12V verdeel rails moeten nl in een kunststof doos omdat dit op de bodem van de boot staat.
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Accu voor elektro-BBM 3 meter verplaatsen 12 mei 2018 19:31 #942817

    • Waterman
    • Waterman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1745
    Vandaag gemeten hoe de accu's zou passen in de kajuit; op de kajuitvloer passen twee accubakken tussen maststeun en voorkant zwaardkast. :)

    Verticaal is er een onoverkomelijk probleem: het bed (tevens zitplaats)zou 12 cm (!) omhoog moeten. :woohoo:
    Dat is echt een No-Go in het kajuitje waar ik toch al nauwelijks rechtop kan zitten.
    Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl