Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Transponder en splitter van zelfde merk?

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 12:49 #817696

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een EM-Trak B100 transponder. In de manual raden ze aan om ook gebruik te maken van de EM-Trak S100 splitter. Natuurlijk, want "wij van WC-eend... enz."
Of hebben ze gelijk en zit er qua techniek inderdaad verschil tussen de verschillende merken?

Ik weet alleen dat er verschil is tussen splitters voor receivers en splitters voor transponders.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 13:03 #817697

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
In principe kan je elke splitter gebruiken. Het is wel zo dat de Vesper transponders een data-uitwisseling hebben met de Vesper splitter. De transponder 'weet' of de splitter in orde is en geeft eventuele foutmeldingen van de splitter weer. Ook is op het transponderscherm te zien wanneer de splitter in de 'marifoon zend' stand staat. Of dit bij andere merken ook het geval is weet ik niet, maar het was voor mij wel een van de redenen om de splitter ook van Vesper te kiezen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 13:17 #817701

Om te overwegen:

Koop een tweede antenne voor je AIS Tranceiver. Dat is veel goedkoper dan een splitter en je hebt een apparaat en een paar stekkers minder. Hoe minder onderdelen er stuk kunnen gaan hoe betrouwbaarder je marifoon is. Je hebt een marifoon tenslotte voor je veiligheid!

Een aparte AIS antenne zou je ook nog wat lager kunnen opstellen om schepen op grote afstand niet te hoeven ontvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 13:26 #817702

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Dat overweeg ik inderdaad, een ais-antenne op de hekreling. Maar omdat ik steeds lees dat 2 antennes elkaar in de weg zitten twijfel ik ook over die oplossing. Gezien mijn vaargebied heb ik helemaal geen behoefte om schepen op 20 mijl afstand te zien en zij mij ook niet.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 13:45 #817705

Eclips schreef :
Dat overweeg ik inderdaad, een ais-antenne op de hekreling. Maar omdat ik steeds lees dat 2 antennes elkaar in de weg zitten twijfel ik ook over die oplossing. Gezien mijn vaargebied heb ik helemaal geen behoefte om schepen op 20 mijl afstand te zien en zij mij ook niet.
Dat is onzin. Je moet ze natuurlijk niet aan elkaar lijmen maar horizontaal flink uit elkaar houden. Verticale separatie is nog beter. Bijvoorbeeld de marifoon antenne in de masttop en de AIS antenne op het hek is ruim voldoende verticale separatie. Zelf heb ik een radarmastje van ruim twee meter op het hek waardoor het midden van de AIS antenne op zo'n 3,5 meter boven water staat.

Omdat je in zowel de marifoon als de AIS hetzelfde MMSI nummer insteld, worden de eigen signalen door de software van beide apparaten herkend als "Dat zijn wij zelf".
Laatst bewerkt: 15 mrt 2017 13:47 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 13:48 #817707

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
2 antennes die vlak bij elkaar zitten (op de masttop dus) zitten elkaar in de weg. Ik heb de ais antenne op de hekstoel en een verloopje waarmee ik deze ook aan de marifoon kan aansluiten (als noodantenne).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 15 mrt 2017 18:08 #817770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Eclips schreef :
Of hebben ze gelijk en zit er qua techniek inderdaad verschil tussen de verschillende merken?

Ik weet alleen dat er verschil is tussen splitters voor receivers en splitters voor transponders.

Neen...

Er is geen verschil tussen de gewone transponders en splitters.

De enige afwijkende zijn:
Vesper
Easy
Amec
True-Heading (eigen splitter en voeding)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 16 mrt 2017 08:30 #817874

Ik heb gisteren ook de Em-track B100 binnen gekregen en met mijn noodantenne thuis een proefopstelling gemaakt.
Ff een poosje klooien en verrek, ja hoor vanuit mijn achtertuin,
met de "antenne" op de leuning van de tuinstoel gezet, schepen in Breda (Veilingkade)
en zelfs een signaal bij de Moerdijkbrug ontvangen.
Zij het dat deze maar even te ontvangen was.
Dus niet slecht voor in de bebouwde kom.
En gelijk mijn gegevens in de transponder gezet, dus dat is klaar.



De grootste uitdaging komt nog, de AIS op mijn plotter zichtbaar gaan maken???
Gert
Laatst bewerkt: 16 mrt 2017 08:33 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 16 mrt 2017 10:34 #817916

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Eclips schreef :
Dat overweeg ik inderdaad, een ais-antenne op de hekreling. Maar omdat ik steeds lees dat 2 antennes elkaar in de weg zitten twijfel ik ook over die oplossing. Gezien mijn vaargebied heb ik helemaal geen behoefte om schepen op 20 mijl afstand te zien en zij mij ook niet.

Een antenne op de hekreling zit een marifoonantenne op de mast inderdaad niet in de weg. Bij normaal weer (geringe zeegang) heb je volgens meerdere zeilers die de antenne daar hebben gemonteerd ook voldoende bereik.

Wij willen zelf niet zo'n lijnenvanger op onze reling en maken (via een goede splitter) liever gebruik van onze marifoonantenne op de mast. Die installatie is optimaal (bekabeling en antenne) en werkt al jaren probleemloos met onze AIS transponder. De voor- en nadelen van splitters en losse antennes zijn op dit forum al eerder besproken.

Mocht je je reling ook graag zo leeg mogelijk houden en heb je geen radarpaal of -boog voor een aparte AIS antenne, dan loont het naar mijn mening al snel om te investeren in een goede splitter.

Onze noodantenne en kabel liggen onderdeks (buiten weer en wind) voor het grijpen, daar hebben we geen losse AIS antenne voor nodig.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2017 11:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 16 mrt 2017 11:41 #817934

Ik ga het eerst eens ff op de hekreling proberen en mss t.z.t. een splitter.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 16 mrt 2017 13:35 #817956

Een hoog geplaatste antenne heeft , naast een groter bereik , nog een ander voordeel. Je kunt bijv. "om een hoekje kijken "op rivieren , kanalen of tussen eilandjes maar ook tussen (lagere) bebouwing.Ook bijv. tussen de scheren in Zweden en Noorwegen kan dat heel handig zijn met de vele snelle motorboten en katamaranveren daar.
Staat niet voor niets ook in dit stukje wat al vaker hier geplaatst is: www.pve-holland.com/wms/fm/use...p1se109utop1gkh2.pdf
Uiteraard speelt dat op grote open wateren geel rol.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transponder en splitter van zelfde merk? 16 mrt 2017 17:19 #818010

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Yellow Boat schreef :
Staat niet voor niets ook in dit stukje wat al vaker hier geplaatst is: www.pve-holland.com/wms/fm/use...p1se109utop1gkh2.pdf

Ad

(Da's wel een heel oude versie, Ad)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl