Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
e]
Als je service batterij bank uit meerdere afzonderlijke accu's bestaat, kun je deze accu's niet van elkaar scheiden.
Je kan geen diode brug gebruiken om ze te laden, en om ze te ontladen.
Met permissie maar dat is onzin.
Natuurlijk kun je twee parallelle service accu's met een diodesplitter ( wel bij voorkeur een verliesvrije/arme nemen) scheiden. Alleen moet je dan ook twee gescheiden verbruikersgroepen maken , bij voorkeur met ongeveer dezelfde totale Wattage.Gaat het beste m.b.v. twee aparte schakelpanelen om vergissing uit te sluiten.
Dan zijn beide serviceaccu's helemaal gescheiden. Dat ze aan de minkant wel aan elkaar zitten maakt daarbij niet uit.
Zo kun je bijv. ook twee serviceaccu's en een startaccu alledrie van elkaar scheiden emt een splitter voor drie accu's .
Ad
Ad je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad onzin, maar om een andere reden als jij hierboven schetst.
Het doel is om de 2 accus dmv een diode combiner te combineren tot 1 set, niet tot twee verschillende sets zoals jij hierboven beschrijft.
Ergens had ik het idee opgevat dat als je zowel een diodeblok bij het laden als bij het ontladen gebruikt ze anti parallel zouden staan en daardoor dus nutteloos.
Na het even te hebben geschetst blijkt dat ze dan juist in serie staan
Beetje dom van mij dus om te zeggen dat het niet kan
Wel blijf ik van mening dat het een oplossing is voor een (nauwelijks) bestaand probleem.