Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Advies gezocht veranderen 12V systeem

Advies gezocht veranderen 12V systeem 19 mrt 2017 18:19 #818788

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14641
en wat bedoel je met een isolator?
een MOSFET brug?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 19 mrt 2017 18:22 #818789

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5608
an3s schreef :
Vraag over de gebruikersaccu's. Is het bij nieuwe accu's verstandig om meteen een isolator in te bouwen? Of is het een kwestie van jaarlijks accu's checken op capaciteit en bepalen of er verschil ontstaat?
Als je hiermee bedoelt dat je de service accu of boegschroef accu parallel aan de startaccu wilt aansluiten zonder enige vorm van scheiding dmv een relais of laadstroomverdeler, dan krijg ik de indruk (door het feit dat je deze vraag stelt)dat je de materie niet volledig begrijpt. Ik zou zelf niet gaan hobbyen, maar er een professional naar laten kijken.
Voor de volledigheid, het antwoord op het eerste gedeelte van je vraag is ja.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 mrt 2017 18:23 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 19 mrt 2017 18:29 #818794

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Heb sinds 2014 de Victron multiplus aan boord.
De 60A uitgang op de service accu's (2x260AH AGM)
De 4A uitgang op de boegschroef accu's (2x75AH AGM)
De start accu, ook AGM wordt alleen geladen door de dynamo dus als de motor loopt.
Moet zeggen bovenstaande configuratie werkt en bevalt goed.

Edit:
Het geheel wordt gescheiden door een Victron Mosfet scheider.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 19 mrt 2017 19:11 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 19 mrt 2017 19:43 #818832

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
PvO ik bedoelde een Victron battery diode combiner.

Als je meerdere accu's parallel schakelt als bank en je hebt er een slechtere accu tussen (stel een cel is minder goed) dan zal de effectiviteit van alle accu's afnemen. Daarom is het advies om alle accu's in een bank te vervangen in plaats van een enkele.

Door elke batterij in je accubank (bij mij 2 keer 130Ah) via een battery combiner diode te koppelen, heeft de goede accu geen nadelige invloed van de slechtere accu. Is immers geen open parallele schakeling meer.

Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2017 20:12 door an3s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 19 mrt 2017 20:41 #818848

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5651
Mijn serviceaccu's en de startaccu zijn niet door diodebrug gescheiden maar de laadstroomdraad wordt onderbroken door een relais dat sluit door de laadstroom.
Werkt al jaren perfect en geen spanningsval van een diodebrug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 07:51 #818901

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Waterblok schreef :
Mijn serviceaccu's en de startaccu zijn niet door diodebrug gescheiden maar de laadstroomdraad wordt onderbroken door een relais dat sluit door de laadstroom.
Werkt al jaren perfect en geen spanningsval van een diodebrug.

dat dit al jaren goed gaat heb je geluk mee.
een semitractie en een start accu mag je niet parallel laden
meestal gaat er 1 van de 2 zo stuk omdat het laadkarakter anders is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 09:33 #818932

an3s schreef :
Starten lopen en vaak wel een 30min varen voor ik zeilen omhoog heb. Het is een 3ym20. Licht motortje, ga er niet van uit dat de startmotor veel amperes trekt. Maar wellicht verstandig om er toch een vaste lader op te zetten.

Kwestie van een zonnepaneeltje. Dat brengt je accu's na een dagje zeilen weer netjes op peil als je niet aan boord bent en houdt ze ook op peil.
Daarvoor is een walaansluiting echt niet nodig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 09:40 #818935

zeilhaas schreef :
Waterblok schreef :
Mijn serviceaccu's en de startaccu zijn niet door diodebrug gescheiden maar de laadstroomdraad wordt onderbroken door een relais dat sluit door de laadstroom.
Werkt al jaren perfect en geen spanningsval van een diodebrug.

dat dit al jaren goed gaat heb je geluk mee.
een semitractie en een start accu mag je niet parallel laden
meestal gaat er 1 van de 2 zo stuk omdat het laadkarakter anders is.

Van wie mag dat niet?
Als je alleen tijdens het laden parallel schakelt?
Heb je wel eens GEMETEN wat er gebeurt en hoeveel stroom er loopt?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 09:45 #818936

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Natuurlijk mag jij dat doen! Maar ik zag bv op de site van optima dat als je de accu's parallel schakelt met ander soortige accu's dat de garantie vervalt en de levensduur minder word.

Yellow boat; ja dat is nog een projectje voor hierna. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 09:50 #818938

an3s schreef :
Natuurlijk mag jij dat doen! Maar ik zag bv op de site van optima dat als je de accu's parallel schakelt met ander soortige accu's dat de garantie vervalt en de levensduur minder word.

De reden dat ze dat zeggen is niet dat "hun" accu daardoor altijd een kortere levensduur heeft maar dat die kapot kan gaan als de andere accu slecht is of wordt of defect raakt.
En dat kan dus binnen de garantieperiode vallen, vandaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 09:51 #818940

an3s schreef :
Natuurlijk mag jij dat doen! Maar ik zag bv op de site van optima dat als je de accu's parallel schakelt met ander soortige accu's dat de garantie vervalt en de levensduur minder word.

De reden dat ze dat zeggen is niet dat "hun" accu daardoor altijd een kortere levensduur heeft maar dat die kapot kan gaan als de andere accu slecht is of wordt of defect raakt.
En dat kan dus binnen de garantieperiode vallen, vandaar.
Daarom is het parallel schakelen van twee accu's nooit verstandig , ook niet als het twee dezelfde zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 10:45 #818962

Wat is er mis met parallel schakelen?
Bij wat meer vermogen zal je er niet aan ontkomen.
Wanneer gaat een accu stuk? Vrijwel altijd door misbruik, te ver leegtrekken of overladen.
Te klein geplaatst vermogen zal die mishandeling bevorderen.

Met wat over capaciteit gaan accu´s véél langer mee.
Meerdere parallel zijn veel makkelijker te hanteren en in de gegeven ruimtes in te passen.

Het is altijd één cel die het eerst de geest geeft, bij slechts één accu zit je zonder stroom, bij meerdere parallel koppel je de defecte los en je hebt nog stroom en zit je niet dierect (in de shipping lane!) zonder. Er is tijd om thuis te komen en bij de bekende leverancier nieuw te halen.
En je merkt echt wel wanneer één accu wat minder wordt, vóór de rest het niet meer aan kan, tenminste wanneer je een klein beetje weet wat de verschijnselen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 11:02 #818966

Saeftinghe schreef :
Wat is er mis met parallel schakelen?
Bij wat meer vermogen zal je er niet aan ontkomen.
Wanneer gaat een accu stuk? Vrijwel altijd door misbruik, te ver leegtrekken of overladen.
Te klein geplaatst vermogen zal die mishandeling bevorderen.

Met wat over capaciteit gaan accu´s véél langer mee.
Meerdere parallel zijn veel makkelijker te hanteren en in de gegeven ruimtes in te passen.

Het is altijd één cel die het eerst de geest geeft, bij slechts één accu zit je zonder stroom, bij meerdere parallel koppel je de defecte los en je hebt nog stroom en zit je niet dierect (in de shipping lane!) zonder. Er is tijd om thuis te komen en bij de bekende leverancier nieuw te halen.
En je merkt echt wel wanneer één accu wat minder wordt, vóór de rest het niet meer aan kan, tenminste wanneer je een klein beetje weet wat de verschijnselen zijn.

Heel simpel . Juist als er bij een van beide accu's bijv één cel kortsluit zal de goede accu snel te ver leeggetrokken worden wat daardoor de levensduur van die accu zal schaden.
Eigenlijk kun je twee parallele accu's hetzelfde beschouwen als één accu waarvan een cel kapot gaat of , erger, kortsluit.
Bij door een laadsplitter gescheiden accu's kan dat niet gebeuren . Gaat dan bijv. de startaccu kapot kun je altijd nog tijdelijk de motor op de (een van de) lichtaccu('s) zetten en zo alsnog starten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 11:23 #818975

Een defecte cel in één accu bemerkt een wakker mens al ruim voor de andere accu schade oploopt.

Wanneer gaat die eerste cel stuk? normaal na vele jaren correct gebruik.
Hoe vaak komt het voor dat, bij correct behandelde accu, een cel voortijdig stuk gaat?

Een beetje penny wise, pound folish lijkt het mij.

Bij correct gebruik zal pas, bij de wat mindere accu, na een jaar of 8 achteruitgang bemerkt worden.
Ze hebben dan allemaal het einde van hun levensduur in zicht, bij een versleten linkerschoen is de rechter ook niet meer ver daarvan af.
Is het niet beter te focussen op de grootste probleem OORZAAK, het misbruik, dan op de gevolgen hiervan?
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 11:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 11:37 #818977

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5608
an3s schreef :
PvO ik bedoelde een Victron battery diode combiner.

Als je meerdere accu's parallel schakelt als bank en je hebt er een slechtere accu tussen (stel een cel is minder goed) dan zal de effectiviteit van alle accu's afnemen. Daarom is het advies om alle accu's in een bank te vervangen in plaats van een enkele.

Door elke batterij in je accubank (bij mij 2 keer 130Ah) via een battery combiner diode te koppelen, heeft de goede accu geen nadelige invloed van de slechtere accu. Is immers geen open parallele schakeling meer.

Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.
Als je service batterij bank uit meerdere afzonderlijke accu's bestaat, kun je deze accu's niet van elkaar scheiden.
Je kan geen diode brug gebruiken om ze te laden, en om ze te ontladen.
Wil de accu's per se gescheiden houden, dan zul je ze moeten ontladen door een diode brug (battery combiner) en elke accu met een aparte (dedicated) lader laden.


Maar dan wordt de oplossing ingewikkelder dan het probleem.

Zoals hierboven al eerder vermeld, als je je een beetje bewust bent van de toestand van je accu's kun je ze prima parallel schakelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 15:33 door PvO. Reden: Complete onzin, zou de post het liefst verwijderen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 11:53 #818982

Ooit heb ik wel eens een aantal accu´s met 2 dioden aan de pluspool gescheiden.

De laadstroom via parallel staande diodes náár de accu, en dan de verbruikers stroom via parallel staande diodes uit de accu.
Gewoon om eens te proberen.

In feite dus een laad diodebrug en een verbruiks diodebrug.

De generator aangepast zodat de accu´s tot 14,2V geladen werden.
De verbruikspanning werd dan wat lager.

Het werkte, maar er was meer verlies. het middel was erger dan de (mogelijke) kwaal.

Zoiets als: Niet alvast medicijnen gaan slikken voor een kwaal die je heel misschien wel eens zou kunnen krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 13:04 #818998

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5651
zeilhaas schreef :
Waterblok schreef :
Mijn serviceaccu's en de startaccu zijn niet door diodebrug gescheiden maar de laadstroomdraad wordt onderbroken door een relais dat sluit door de laadstroom.
Werkt al jaren perfect en geen spanningsval van een diodebrug.

dat dit al jaren goed gaat heb je geluk mee.
een semitractie en een start accu mag je niet parallel laden
meestal gaat er 1 van de 2 zo stuk omdat het laadkarakter anders is.

Voor de duidelijkheid, twee gelijke serviceaccu's parallel en een startaccu.
De start en servicegroep hebben de plus volledig gescheiden met als enige verbinding de laadstroomdraad naar de servicegroep. Die dus onderbroken wordt door het relais als er geen laadstroom is.

Ja beide groepen worden gelijktijdig geladen door de motordynamo dat is toch geen probleem?
Aldus kan de motor niet onbedoeld starten op de servicegroep en de koelkast kan niet de startaccu leegtrekken want als er geen laadstroom is is er geen verbinding tussen de groepen. (Ja wel de min)
Gaat al goed sedert 1988 en mijn jongste accu's zijn van 2009 (servicegroep)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 13:54 #819013

PvO schreef :
e]
Als je service batterij bank uit meerdere afzonderlijke accu's bestaat, kun je deze accu's niet van elkaar scheiden.
Je kan geen diode brug gebruiken om ze te laden, en om ze te ontladen.
Met permissie maar dat is onzin.
Natuurlijk kun je twee parallelle service accu's met een diodesplitter ( wel bij voorkeur een verliesvrije/arme nemen) scheiden. Alleen moet je dan ook twee gescheiden verbruikersgroepen maken , bij voorkeur met ongeveer dezelfde totale Wattage.Gaat het beste m.b.v. twee aparte schakelpanelen om vergissing uit te sluiten.
Dan zijn beide serviceaccu's helemaal gescheiden. Dat ze aan de minkant wel aan elkaar zitten maakt daarbij niet uit.
Zo kun je bijv. ook twee serviceaccu's en een startaccu alledrie van elkaar scheiden emt een splitter voor drie accu's .
Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 13:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 15:31 #819039

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5608
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
e]
Als je service batterij bank uit meerdere afzonderlijke accu's bestaat, kun je deze accu's niet van elkaar scheiden.
Je kan geen diode brug gebruiken om ze te laden, en om ze te ontladen.
Met permissie maar dat is onzin.
Natuurlijk kun je twee parallelle service accu's met een diodesplitter ( wel bij voorkeur een verliesvrije/arme nemen) scheiden. Alleen moet je dan ook twee gescheiden verbruikersgroepen maken , bij voorkeur met ongeveer dezelfde totale Wattage.Gaat het beste m.b.v. twee aparte schakelpanelen om vergissing uit te sluiten.
Dan zijn beide serviceaccu's helemaal gescheiden. Dat ze aan de minkant wel aan elkaar zitten maakt daarbij niet uit.
Zo kun je bijv. ook twee serviceaccu's en een startaccu alledrie van elkaar scheiden emt een splitter voor drie accu's .
Ad
Ad je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad onzin, maar om een andere reden als jij hierboven schetst.
Het doel is om de 2 accus dmv een diode combiner te combineren tot 1 set, niet tot twee verschillende sets zoals jij hierboven beschrijft.
Ergens had ik het idee opgevat dat als je zowel een diodeblok bij het laden als bij het ontladen gebruikt ze anti parallel zouden staan en daardoor dus nutteloos.

Na het even te hebben geschetst blijkt dat ze dan juist in serie staan


Beetje dom van mij dus om te zeggen dat het niet kan :blush:

Wel blijf ik van mening dat het een oplossing is voor een (nauwelijks) bestaand probleem.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 15:44 #819044

PVO,

Zoals jij schetst staan ze wel degelijk parallel al kunnen ze elkaar niet beinvloeden.

Ik heb op de geschetste manier 4 accu´s geschakeld, het was inderdaad een oplossing vor een niet bestaand probleem, wel werd de spanning aan de gebruikers aangeboden ietsje minder, de laadkant kon worden aangepast .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 15:48 #819046

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5608
Saeftinghe schreef :
PVO,

Zoals jij schetst staan ze wel degelijk parallel al kunnen ze elkaar niet beinvloeden.

.
ik bedoel de 'laad' en 'ontlaad' diode, die staan in serie met elkaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 17:55 #819073

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Leuke discussie! Weer veel geleerd. Ik ga geen medicijn slikken. Txs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gezocht veranderen 12V systeem 20 mrt 2017 20:42 #819124

Ik heb weer eens niet goed gelezen.
Maar we zijn het eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl