Hallo allemaal,
Ik wil het 12V systeem op mijn bootje aanpassen. Graag zou ik horen wat ik over het hoofd zie en wat er volgens jullie beter kan.
Oude situatie:
2 keer 110Ah loodaccus op een en/of/uit schakelaar. Geen losse startaccu dus. De accu's worden geladen met een 20A Sterling Pro charge lader. Walstroom aangesloten op de lader en op 4 220V stopcontacten verdeeld over de boot. Geen omvormer aanwezig. Plan was om er een simpele losse inverter in te bouwen.
Motor is een Yanmar 3YM20 met 60A dynamo.
Wensen
Boegschroef welke nu ingebouwd word.
Inverter met suivere sinus om laptop op te kunnen laden. Wellicht in de toekomst meer apparaten op 220V. Momenteel nog geen wensen op 220V vlak.
Graag wil ik een systeem wat simpel en bedrijfszeker is.
Nieuwe situatie
Omdat de boegschroefruimte niet goed geventileerd kan worden, dacht ik aan AGM accu's. Dan kan er eventueel een AGM accu in de punt, onder de kooi. Omdat er dan een AGM komt, is het ook logisch om de huidige loodaccus te vervangen. Initieel wilde ik voor 2 130AH AGM service accu's gaan en een redtop startaccu en evt een yellowtop als boegschroef accu.
Een Victron multi unit 12/1600/70 zou een toekomst bestendige investering zijn naar mijn mening. Qua lader is er ruimte om de service accubank uit te breiden. 100Ah boegschroef, 75Ah start en 2 keer 130Ah service maakt 435Ah accu capaciteit en zou dus een lader vragen van 43,5A. De service accu's kunnen aan de hoofduitgang (70A) en de startaccu kan op de 4A lader uitgang. De boegschroef accu kan ik doorladen met een Cyrix vanaf de startaccu.
vragen
1; Monteur stelt voor om de start en boegschroef accu te combineren. Idee is dat je de boegschroef niet veel gebruikt en als deze word gebruikt, dan draait de motor en levert vermogen. Door de kabel wat dikker te maken moeten dat geen probleem zijn. Max gebruik boegschroef is 300A. (5 A per minuut gebruik uit de startaccu) Wat vinden jullie hier van?
2; Goedkopere optie zou zijn een extra ladertje te kopen voor de AGM boegschroef en de startaccu ook vervangen door AGM. De lader instellen op AGM laden en de huidige lader gebruiken om de huidige 5 jaar oude loodaccu's op te gebruiken. Een Victron 500W omvormer om een laptop te kunnen laden. Als ik alles optel toch nog een aardige investering waar ik binnenkort weer kosten op ga maken om componenten te vervangen bij veroudering.
3; Het multi systeem van Victron spreekt mij erg aan. Beperking walstroom en optimaal gebruik walstroom icm accu's voor inverter lijkt mij ideaal. Of kan ik beter kiezen voor een losse omvormer en een losse zwaardere lader?
Constructieve antwoorden worden zeer gewaardeerd. Ik heb geen snelle zeiler

, maar gewoon een varende caravan. Dus 15kg accu in de punt is voor mij geen probleem.