Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Autopilot controller is de weg een beetje kwijt.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 04 apr 2017 06:50 #823357

Het gaat weer lekker de laatste tijd.
Van de week enkele dagen te varen geweest met fotograaf-opstappers rond Sitka, stopte mijn Autopilot er mee.





Het display doet allemaal rare dingen, het husseld alle pixels door elkaar of zet zaken op zijn kop en in spiegelbeeld. De controller werkt wel gewoon, al zet deze zichzelf soms uit. Er ligt hier en andere boot die een identieke stuurautomaat heeft, en ik heb de controle unit al uitgewisseld, het ligt echt aan de display want daar heeft het exact dezelfd eiegenschappen. Iemand dit al eens eerder gezien? Wat veroorzaakt zoiets?

Ik ben al in contact met Simrad en het lijkt erop dat ze onder garantie vervangen, maar ik ben toch wel erg nieuwschierig wat er hiet nu eigenlijk mis gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 04 apr 2017 07:28 #823370

Slecht signaal intern. De CPU stuurt een pixeladres naar een LCD controller. Blijkbaar vallen er wat bitjes om en komt er een verkeerd adres aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 18:08 #824123

Ik krijg net te horen van Simrad US dat de unit 3 maanden ouder is dan de garantie termijn. Repareren kan, dat is een vastbedrag van $450+ verzendkosten. Vervanging kost $900.
Denk je kwaliteits spul te kopen en heb je er niets dan gezeik mee. Eerst ging de computer binnen twee maanden naar zijn grootje. Toen heb ik gratis een nieuwe opgestuurd gekregen, maar moest ik wel eerst 1400 mijl met de hand naar Ellesmere Island en terug varen. Daarna moest het compas opgestuurd worden voor reparatie, dat was wel binnen de garantie en dus gratis. En dan nu de controle unit. Ik begin mijn vertrouwen in Simrad te verliezen. Als het werkt werkt het fantastisch, maar als ik ieder jaar onderdelen moet op gaan sturen voor reparatie word ik daar niet blij van. Zeker niet nu de garantie termijn verlopen blijkt te zijn.

Ik ben nog van plan een brief te schrijven naar Simrad dat ik er niet blij mee ben, maar ondertussen koop ik maar een nieuwe unit. Veel vertrouwen in reparatie heb ik niet, zul je net zien dat de unit naar een paar weken weer iets heeft.

Ondertussen ben ik bijna klaar om mijn Furuno AutoPilot weer terug in te bouwen, dan heb ik er tenminste twee. Als er eentje kuren heeft dan schakel ik over op de andere.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 18:13 #824124

Gezien jou vaargebied en vele mijlen die je maakt zou een los contact de eerste verdachte zijn.
Is er geen techneut bij jou in de buurt die even kan kijken?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 19:18 #824142

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Nog een nabrander van je blikseminslag?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 19:31 #824143

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8308
La Mavare schreef :
Nog een nabrander van je blikseminslag?

Dat kan maar zo zijn. ESD schade kan sporen verzwakken in een chip, die pas veel later tot echt falen leidt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 20:00 #824155

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Een andere mogelijkheid is een slechte verbinding tussen display en printplaat (vaak afwisselend dunne laagjes isolerend en geleidend rubber). Een heel klein beetje meer druk op deze verbinding dmv een stukje tape of papier op de display lost dan het probleem op.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 20:32 #824174

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Jep, als garantie geen soelaas biedt, reparatie buitenproportioneel veel geld kost dan is open schroeven altijd een optie. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:09 #824194

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
idem als Koko; open maken en eens ff met de display shuffelen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:30 #824200

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Erikdejong schreef :
Ik krijg net te horen van Simrad US dat de unit 3 maanden ouder is dan de garantie termijn. Repareren kan, dat is een vastbedrag van $450+ verzendkosten. Vervanging kost $900.
Denk je kwaliteits spul te kopen en heb je er niets dan gezeik mee. Eerst ging de computer binnen twee maanden naar zijn grootje. Toen heb ik gratis een nieuwe opgestuurd gekregen, maar moest ik wel eerst 1400 mijl met de hand naar Ellesmere Island en terug varen. Daarna moest het compas opgestuurd worden voor reparatie, dat was wel binnen de garantie en dus gratis. En dan nu de controle unit. Ik begin mijn vertrouwen in Simrad te verliezen. Als het werkt werkt het fantastisch, maar als ik ieder jaar onderdelen moet op gaan sturen voor reparatie word ik daar niet blij van. Zeker niet nu de garantie termijn verlopen blijkt te zijn.

Ik ben nog van plan een brief te schrijven naar Simrad dat ik er niet blij mee ben, maar ondertussen koop ik maar een nieuwe unit. Veel vertrouwen in reparatie heb ik niet, zul je net zien dat de unit naar een paar weken weer iets heeft.

Ondertussen ben ik bijna klaar om mijn Furuno AutoPilot weer terug in te bouwen, dan heb ik er tenminste twee. Als er eentje kuren heeft dan schakel ik over op de andere.

Is daar meer ervaring mee, dat Simrad niet lang mee gaat? Ik had een TP10 die op de eerste dag na de winter (en ik had het apparaat gewoon droog opgeborgen) me binnen honderd meter de dijk opstuurde terwijl ik op het voordek bezig was met aanslaan. Was op tijd, maar rennen op een schip, tja. Reparatie was zo moeilijk en langdurig dat ik een nieuwe heb gekregen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:38 #824203

La Mavare schreef :
Nog een nabrander van je blikseminslag?
Nee, deze simrad is nog maar 2.5 jaar oud. Die blikseminslag was een jaar of 5 geleden.

Ik ga straks nog een brief schrijven naar Simrad dat ik het er niet mee eens ben en even zien hoe ze daar op reageren. Als ze voet bij stuk houden dat ze het niet onder garantie willen verhelpen dan zal ik de unit inderdaad open maken en kijken of ik er zelf wat mee kan. Ik wilde evengoed en tweede bedien unit voor buiten bij het stuurwiel (deze zit binnen) dus ik ga in ieder geval wel een nieuwe unit kopen. In het slechtste geval heb ik dus een nieuwe unit waar ik hem nu heb zitten, in een gunstig geval heb ik er dan ook eentje buiten.

Doch ik maak deze niet open tot ik uitsluitsel van Simrad heb, ik geef ze nog een weekje. Het is alles met elkaar toch een apparaat van $5000 oid en dit is nu de derde keer dat er iets mis mee is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:40 #824204

canuma schreef :
Is daar meer ervaring mee, dat Simrad niet lang mee gaat?
Het tegendeel juist. Het is zelfs zodanig betrouwbaar dat heel veel beroepsvaart al aan het overstappen is op Simrad. Dit moet dus gewoon een maandagochtend modelletje zijn die ik heb denk ik. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ze weigeren om er zelfs maar naar te kijken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:42 #824206

Zeilzin schreef :
Een andere mogelijkheid is een slechte verbinding tussen display en printplaat (vaak afwisselend dunne laagjes isolerend en geleidend rubber). Een heel klein beetje meer druk op deze verbinding dmv een stukje tape of papier op de display lost dan het probleem op.

Een verontreinigde zebrarubber is een mogelijkheid maar dat is onwaarschijnlijk in een hermetisch gesloten behuizing. Ik denk eerder aan condens. Dat denk ik omdat het na de winter is gebeurd. Maar zekerheid heb je pas als je het kastje openschroeft en inspecteerd. Tot dan is het een raadspelletje en helpt een vraag op het forum ook niet. Meten is weten zijn mijn oude leraar altijd.

Maar als het vocht is kan fohnnen van de binnenkant helpen maar zorg er wel voor dat de binnenkant kurkdroog is als je het kastje weer sluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 21:51 #824207

Vocht is het in mijn geval zeer zeker niet, de display hangt binnen en ik heb een erg droge boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 22:02 #824209

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Dat zou ik zéker meenemen in je protestbrief!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 22:08 #824210

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Erikdejong schreef :
canuma schreef :
Is daar meer ervaring mee, dat Simrad niet lang mee gaat?
Het tegendeel juist. Het is zelfs zodanig betrouwbaar dat heel veel beroepsvaart al aan het overstappen is op Simrad. Dit moet dus gewoon een maandagochtend modelletje zijn die ik heb denk ik. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ze weigeren om er zelfs maar naar te kijken.

Er wordt nooit naar gekeken,na garantie periode aanbod voor vervangende unit,kan nieuw zijn of refurbished. Ook binnen garantie periode, zelfde ook meegemaakt met Raymarine. Twee maal plotter teruggestuurd, twee maal nieuw serienummer. Garantie periode telde vanaf aanschaf eerste :-(
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 22:09 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 06 apr 2017 22:20 #824211

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
zebra rubber lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die hier is toegepast (te groot LCD en zebra rubber is wel erg ouderwets), driver IC LCD niet in orde of connector LCD naar print, los pootje van beide eerder genoemde onderdelen op de hoeken niet onwaarschijnlijk,dit is alleen reparabel met de juiste skills en tools.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 11 apr 2017 08:03 #825114

Erikdejong schreef :
Ik ga straks nog een brief schrijven naar Simrad dat ik het er niet mee eens ben en even zien hoe ze daar op reageren.
Afgelopen zaterdag de brief verstuurd en vanochtend kreeg ik een telefoontje van de directeur van Navico-USA (Navico doet B&G, Lowrance en Simrad). Hij vertelde me dat de controller zonder verdere vragen kosteloos vervangen zou worden en of ik nog meer wensen had. De brief die ik geschreven had was netjes, beleefd en feitelijk. De reactie van de manager verbaasde me een beetje, maar het aanbod om de controller gratis te vervangen neem ik uiteraard aan.
Ik ben benieuwd hoe lang het systeem nu probleemloos zal werken. Tot op heden ben ik er nog niet zo heel positief over, maar nu dat ik een tweede stuurautomaat heb wat geheel onafhankelijk is van de eerste maak ik me er minder zorgen over.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 11 apr 2017 08:08 #825116

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16937
Ik wed dat die man stiekum meeleest op het zeilersforum :whistle:
In ieder geval, mooi dat het is opgelost!
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 08:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 11 apr 2017 08:17 #825123

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Erikdejong schreef :
Afgelopen zaterdag de brief verstuurd en vanochtend kreeg ik een telefoontje van de directeur van Navico-USA (Navico doet B&G, Lowrance en Simrad). Hij vertelde me dat de controller zonder verdere vragen kosteloos vervangen zou worden en of ik nog meer wensen had. De brief die ik geschreven had was netjes, beleefd en feitelijk. De reactie van de manager verbaasde me een beetje, maar het aanbod om de controller gratis te vervangen neem ik uiteraard aan.

Misschien heeft de beste man op je naam gegoogeld en kwam hij je CCA Young Voyager Award 2016 tegen? ;)

Een bekende zeiler uit de UK met wie ik wat projecten doe krijgt - als hij dat wil - de nieuwste electronica van Raymarine voor op z'n zeiljacht. Hij schrijft o.a. voor Yachting Monthly en lezers kijken nu eenmaal op foto's in dit soort bladen wat voor apparatuur deze ervaren rot zelf aan boord heeft. Dat heeft RM goed begrepen.

Ik denk dat jouw Vendee Globe aspiraties - voor zover al goed te vinden op internet - ook best een rol kunnen spelen. Warm houden dit soort contacten, het zou zomaar een VG sponsor kunnen worden...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 10:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 11 apr 2017 08:28 #825129

het krijgen van gratis spullen is natuurlijk leuk en aardig, maar het moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn anders heb je er nog niets aan. Tot op heden kan ik niet zeggen dat ik zo heel enthausiast ben van de Simrad stuurautomaat, en dat terwijl ze toch een beste duit kosten.
We gaan het zien, ik ben zeker niet te beroerd om credit te geven waar het verdiend is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot controller is de weg een beetje kwijt. 11 apr 2017 10:31 #825172

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Erikdejong schreef :
het krijgen van gratis spullen is natuurlijk leuk en aardig, maar het moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn anders heb je er nog niets aan. Tot op heden kan ik niet zeggen dat ik zo heel enthausiast ben van de Simrad stuurautomaat, en dat terwijl ze toch een beste duit kosten.
We gaan het zien, ik ben zeker niet te beroerd om credit te geven waar het verdiend is.

Helemaal mee eens. Je veiligheid en onafhankelijkheid (in je professionele mening) zijn een groot goed. De enkele keer dat wij iets ter test aangeboden krijgen spreek ik altijd duidelijk met de leverancier af dat ik ook eventuele tekortkomingen zonder hun tussenkomst met anderen deel. Net als de positieve punten. Is tot nu toe nooit een probleem. Bij mijn weten ook niet bij onze Britse vriend.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 10:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl