Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gelikt paneel of onhandig?

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:02 #825747

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Waarom geen glaszekeringen meer? In mijn oude auto zitten nog die dingen. En en mijn boot zaten ze nog. Drama! Ervaringen daar:

- extra component dus meer verbindingen en dus meer kans op storingen.
- meer corrosie gevoelig, als ik al voor niet-automatische zekeringen ging, graag die gekleurde vna moderne auto's.
- maken soms geen contact meer terwijl ze wel nog goed zijn, vooral in de auto. Grr.
- verwisselen is meer werk dan alleen een schakelaar omzetten. En natuurlijk altijd op de verkeerde momenten
- je moet de goede bij je hebben en bij voorkeur kunnen vinden in het donker want natuurlijk is de eerste die er uit klapt die van de binnenverlichting :P
- automaten zijn ook in tal van waarden te krijgen
- bovendien dienen de zekeringen in het paneel vooral de bekabeling te beschermen. Gevoelige apparatuur zouden zelf de kleine zekeringen aan boord moeten hebben..
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 06:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:14 #825750

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Juist omwille van die redenen, en omdat ik in de wagen ook met steekzekeringen zit, wil ik in de boot ook alles omzetten naar steekzekeringen. ( terwijl ik toch de electra verander )
Zul je merken dat bij elke toestel dat je koopt er standaard van die vliegende zekeringhouders zitten voor glaszekeringen ! :sick:
En dat in je volgende wagen ze van standaard steekzekeringen overgegaan zijn in mini steekzekeringen!
Zo blijf je bezig ! :sick: :sick: :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:20 #825753

Gewoon zelf je paneeltje ontwerpen en bij www.schaeffer-ag.de/en/ bestellen.
Heb je een professioneel panel, naar eigen design.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:32 #825755

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Yep dat Schaeffer is super mooi.
Een nadeel is wel het coreldraw formaat dat ze gebruiken voor de complexere graveer lijnen. Maar sinds vorig jaar kan je ook panelen laten bedrukken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:37 #825756

In alle eerlijkheid: bij een goed uitgelegd systeem dat juist berekend is gaan zekeringen eigenlijk nooit kapot. In de 60.000 mijl die ik nu met mijn boot heb gevaren is het denk ik nog maar twee keer voorgekomen dat er een zekering kapot ging. Een keer toen ik solozeilde en met slecht weer de boot uit het roerliep, toen ging de zekering van de stuurautomaat eruit. Achteraf iets te licht gekozen en dus feitelijk mijn eigen fout.
De andere keer was er zeewater in het heklicht gekomen door een achterop lopende golf.

Beide keren met natte kleren in het donker de juiste zekeringen zoeken. Ondanks dat ik ze georganiseerd vlakbij het paneel heb liggen. Bleek ook nog eens dat een van de zekeringen stuk in het doosje lag, was nauwelijks te zien aan de buitenkant. Sta je daar met je mulitmeter te kl#ten om uit te vinden dat een gloednieuwe zekering niet goed is, je hebt wel wat beters te doen op zo'n moment...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 06:44 #825759

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik ben al een tijdje op zoek naar een klein paneeltje voor wat aanvullende schakelaars, dat goed past bij het bestaande Calira panel. Calira bestaat niet meer. Ga dat www.schaeffer-ag.de zeker proberen. Bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 09:06 #825798

  • Orsina
  • Orsina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Schaeffer is mooi, maar ik vond het te duur toen wij een paar jaar geleden ons paneel hebben vernieuwd. Met dank aan dit forum ben ik ben toen uitgekomen bij deze firma in België. Ik ben nog steeds zeer tevreden over het paneel dat zij toen voor ons hebben gemaakt.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 10:52 #825846

Heeft er iemand wel eens gedacht om een draaiknop te maken voor de verlichting? Ankeren-motoren-zeilen-uit.

Geen goed idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:04 #825857

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Dewindhoos schreef :
Heeft er iemand wel eens gedacht om een draaiknop te maken voor de verlichting? Ankeren-motoren-zeilen-uit.

Geen goed idee?
Best wel. Ik heb er gelijk werk van gemaakt...

www.nauticshop.nl/contents/nl/d1626.html
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:04 #825858

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Adres tegelijkertijd zet je toch niet aan. Net zo'n draaiknop heb je altijd de juiste combinatie van lichten aan.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:19 #825865

Koezt schreef :
Dewindhoos schreef :
Heeft er iemand wel eens gedacht om een draaiknop te maken voor de verlichting? Ankeren-motoren-zeilen-uit.

Geen goed idee?
Best wel. Ik heb er gelijk werk van gemaakt...

www.nauticshop.nl/contents/nl/d1626.html

Prijzig....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:21 #825867

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Ja wel aan gedacht maar ik vond het niet flexibel genoeg. Ik heb wel eens zeilend boordlichten + heklicht aan gehad omdat de driekleur het niet meer deed.
Of ankerlicht en boordlichten op de motor ipv stoomlicht, heklicht en boordlichten.

Dat soort kunstgrepen zijn in principe niet nodig als alles goed werkt maar ik vond het wel erg prettig in die situatie.
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 11:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:40 #825875

Dewindhoos schreef :
Heeft er iemand wel eens gedacht om een draaiknop te maken voor de verlichting? Ankeren-motoren-zeilen-uit.

Geen goed idee?
Geen goed idee inderdaad. Zo'n knop is best prijzig en alleen maar handig voor mensen die zonder niet weten hoe met de navigatieverlichting om te gaan. In dat geval kunt je je geld beter aan een vaarbewijscursus uitgeven IMHO.

Zo'n knop maakt het onmogelijk om even het ankerlicht bij te schakelen om beter gezien te worden of voor als er een van de navigatielampen kapot is. Ik houd liever mijn opties open.
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 19:14 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 11:50 #825878

37south schreef :
Sluit je een gevoelig electronisch apparaat waarvoor een 1A zekering nodig is op een circuit breaker aan die tript bij 5A, dan zul je een extra in-line zekering moeten gebruiken met alle nadelen van dien.

Onzin! Een zekering beveiligd een apparaat helemaal niet. Als een apparaat stuk gaat en kortsluiting veroorzaakt beveiligd een zekering de boot, de opvarenden en de andere apparaten. Precies andersom dus. Zelfs met een zorgvuldig gekozen zekeringwaarde grijpt die zekering pas in als het al te veel laat is voor het defecte apparaat. De stroom is dan al aan het stijgen (waarom?) en ongeacht het type zekering is ze altijd veel te langzaam om nog iets te redden van het defecte apparaat. Het is dus ook geen probleem een zekering of automaat, binnen redelijke grenzen, over te dimensioneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 12:07 #825882

nou, de zekering voorkomt voornamelijk dat je bekabeling wordt overbelast bij sluiting, en er daardoor eventueel brand uitbreekt.

Dus je moet je zekering zo dimensioneren dat het apparaat normaal kan werken, en bij eventuele sluiting na de zekering deze de stroomkring onderbreekt en daarmee de voedingsdraden heel houdt .

dus de dikte van de voedingsdraden bepaalt in feite je maximale zekering waarde.

1 Bepaal verbruik apparaat
1 kies juiste kabel dikte en legte
- kies juiste zekeringwaarde, (niet te hoog en niet te laag)

@slocum: Een zekering kan eventueel ook brand in het apparaat zelf voorkomen. Als er bij bijvoorbeeld een stuurautomaat een onderdeel intern defect raakt kunnen er (murphy) grote stromen gaan lopen. Als het apparaat intern gezekerd is zal deze ingrijpen. Zo niet, dan is een externe zekering wel degelijk nuttig!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 12:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 12:33 #825889

roozeboos schreef :
nou, de zekering voorkomt voornamelijk dat je bekabeling wordt overbelast bij sluiting, en er daardoor eventueel brand uitbreekt.

Dus je moet je zekering zo dimensioneren dat het apparaat normaal kan werken, en bij eventuele sluiting na de zekering deze de stroomkring onderbreekt en daarmee de voedingsdraden heel houdt .

dus de dikte van de voedingsdraden bepaalt in feite je maximale zekering waarde.

1 Bepaal verbruik apparaat
1 kies juiste kabel dikte en legte
- kies juiste zekeringwaarde, (niet te hoog en niet te laag)

@slocum: Een zekering kan eventueel ook brand in het apparaat zelf voorkomen. Als er bij bijvoorbeeld een stuurautomaat een onderdeel intern defect raakt kunnen er (murphy) grote stromen gaan lopen. Als het apparaat intern gezekerd is zal deze ingrijpen. Zo niet, dan is een externe zekering wel degelijk nuttig!

Ja, dat schrijf ik toch. Wat is je punt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 13 apr 2017 15:11 #825939

Ik maak ook een paneel, en dan binnen en buiten een paneel. Boordverlichting bijv denk ik dat ik buiten plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelikt paneel of onhandig? 15 apr 2017 08:58 #826368

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Joshua Slocum schreef :
37south schreef :
Sluit je een gevoelig electronisch apparaat waarvoor een 1A zekering nodig is op een circuit breaker aan die tript bij 5A, dan zul je een extra in-line zekering moeten gebruiken met alle nadelen van dien.

Onzin! Een zekering beveiligd een apparaat helemaal niet. Als een apparaat stuk gaat en kortsluiting veroorzaakt beveiligd een zekering de boot, de opvarenden en de andere apparaten. Precies andersom dus. Zelfs met een zorgvuldig gekozen zekeringwaarde grijpt die zekering pas in als het al te veel laat is voor het defecte apparaat. De stroom is dan al aan het stijgen (waarom?) en ongeacht het type zekering is ze altijd veel te langzaam om nog iets te redden van het defecte apparaat. Het is dus ook geen probleem een zekering of automaat, binnen redelijke grenzen, over te dimensioneren.

Dat heb je mis.
Electronische apparaten kunnen overbelast worden of een component kan falen, waardoor er intern (relatief) te grote stromen gaan lopen die de circuits kunnen beschadigen. Een zekering beperkt de schade en voorkomt o.a. dat de tracks doorbranden. Interne zekeringen komen niet vaak meer voor. Geen lolletje om het apparaat open te breken om een zekering te vervangen. Ik vind dat bij mijn multi-meter al vervelend.Wel wordt vaak ter bescherming van electronische circuits intern een PTC (resettable fuse) toegepast, maar deze gaat vanzelf weer geleiden, dus vervangt niet echt de zekering. Automatische circuit-breakers op het distributie paneel beschermen wel de bedrading omdat deze dicht bij het DC distributie punt zitten en bij sluiting in de bekabeling trippen. Als je op een circuit-breaker op het paneel een enkel apparaat aansluit en de trip-waarde exact die is van de voor het apparaat voorgeschreven zekering waarde, dan heeft die breaker een dubbel-funktie en beschermt ook het apparaat. Dat is dus ook het geval bij een eenvoudig paneel met zekeringen. Een in-line zekering bij het apparaat is dan niet meer nodig.

Echter, in veel gevallen staan diverse electronische apparaten op dezelfde groep, bijv. "Instrumenten", dus individuele zekeringen blijven nodig. Bij de meeste electronica geeft de fabrikant in het aansluitdiagram aan wat de zekering waarde moet zijn.

Dit alles geldt niet alleen voor electronica. Voorbeeld: Bij een pomp wordt bijv. een zekeringwaarde van 15A aangegeven. Dit is voor bescherming van de pomp, niet voor bescherming van de bedrading. Normaal trekt de pomp bijv. 10A. Wanneer er een obstruktie zit in aan- of afvoer, moet de pomp harder werken, wordt warm en de stroom loopt op. Bij 15A slaat de zekering door. Deze waarde is zo gekozen dat de pomp niet onherstelbaar wordt beschadigd. Na afkoeling en verwijdering van obstruktie kan de pomp weer gebruikt worden.

Als je geen zekering zou hebben en alleen een circuit-breaker van 20A kun je de pomp wel weggooien.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 09:04 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl