Ja er ligt weer een mastunit op de reparatietafel.
Waarom leveren ze eigenlijk niet standaard twee mastunits? Hoef je maar een keer naar boven om de kapotte voor de gerepareerde te wisselen...
Vandaag weer een keer de wisseltruc gedaan (Dank Andries voor het zekeren en lieren!)
Gelukkig heb ik inmiddels een reserve mastunit dus een keer naar boven was voldoende (wel winderig daarboven)
Wat gaat er zo al kapot?
1. Het schoepenwieltje verdwijnt spoorloos, waarschijnlijk door een falende klemverbinding/ klemschroefje. -> Nieuwe kopen en er weer aan zetten. (Was dacht ik nog een Navman, maar op een 22 voeter, dus die mast kon naar beneden.)
2. De draadjes in het blokje op de mast zijn losgekomen. Dat blokje is volgegoten met epoxy, en die draadjes zijn erg dun, dus blijkbaar beweegt dat wat en breken die draadjes af. -> Blokje leeg bikken, nieuwe kabel er aan (steviger!) en weer vol gieten met epoxy. (Was ook de Navman)
3. Inmiddels een andere boot, met daarop een AdvanSea: het magneetje van het windvaantje komt daarin regelmatig los, herkalibreren helpt maar tijdelijk, dus ding uit elkaar slopen, magneetje goed vastzetten door er een heel klein stukje plakband tussen te douwen, en weer wisselen.
4. Verbinding tussen kopje van de mastunit en buis is los, lijm uitgewerkt of zo. Asje van het schoepenwieltje en windvaan staat zo ongeveer horizontaal, dus weer de wisseltruc en die kop met tweecomponentenspul weer aan elkaar geplakt.
Dus DE tip:
Zorg voor een wisselunit, scheelt een keer klimmen. Aan de andere kant, als het niet zo koud was geweest had ik nog wat meer van het uitzicht genoten...