Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Seatalk NG bekabeling specifiek?

Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 11:50 #826428

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Vraagje aan de kenner(s): weet je of de bekabeling voor Seatalk NG aan hele specifieke waarden moet voldoen? Achtergrond van de vraag: ik heb bij de refit van mij Spear30 voldoende extra bekabeling getrokken naar de stuurconsole buiten (goede kwaliteit en volledig afgeschermde, twisted pair 6-aderig), voor NMEA en Seatalk 1 communicatie. Maar, niet bedacht dat ik zo snel toch naar Seatalk NG zou willen overstappen. Meest logische lijkt dus te zijn de bestaande bekabeling hiervoor inzetten, maar, ik heb online nóg niet de specs van Seatalk NG bekabelling kunnen vinden. Ik zoek nog even verder, maar, wellicht zit de kennis ook wel op het forum.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 12:04 #826430

www.panbo.com/archives/2008/02..._not_a_big_woop.html

Je ziet dat de officiele Devicenet kabel een individueel afgeschermd paar voor voeding en data heeft. Dat dat niet noodzakelijk is laten de andere twee, veel gebruikte types kabel zien.

Wat in ieder geval wél belangrijk is, dat N2K apparaten (soms) gevoed worden vanuit deze kabel. Oppervlak van de aders dient dan voldoende te zijn.
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 12:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 20:50 #826536

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Wat Nachtvlinder schrijft klopt. Wat wel opvallend is, is dat SimNet aders dunner zijn dan de STng aders, vooral de 2 voedingsdraden.

Ik denk dat van een zes aderig twisted pair kabel m.n. de aders voor de voeding te dun zijn. Hangt natuurlijk helemaal af van wat je er op gaat aansluiten.

Trouwens, de meeste N2K instrumenten worden gevoed via de N2K kabel. Zelfde voor STng instrumenten.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 20:52 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 21:11 #826538

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Top, goede info Nachtvlinder en mmaassen. Dank. Voeding in mijn setup trouwens geen probleem. De Raymarines ST60's worden afzonderlijk al gevoed en het gaat om die Seatalk data vanuit kajuit naar stuurconsole te sturen. Dat zou dus moeten gaan werken met een ST1 - STng converter en de bestaande bekabeling. Thx!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 21:26 #826539

NMEA 2000 kopieert de specificaties van DeviceNet dat op zijn beurt weer gebaseerd is op CAN-BUS. De N2K kabel (N2K is de korte schrijfwijze voor NMEA 2000) maakt gewoonlijk gebruik van twee afgeschermde paartjes en een gevlochten afscherming rond de hele kabel. Een paartje heeft 12 volt plus en min en het andere paartje een symmetrische data lijn (twee geleiders) met een multi-drop protocol zodat meerdere gebruikers er op kunnen zonder met elkaar in conflict te komen, een beetje zoals was aan een waslijn.

Alle aders, inclusief de afscherming worden via de connectoren doorverbonden maar de afscherming is nergens verbonden met een apparaat of sensor, De afscherming is alleen op het voedingspunt verbonden met de min 12V. Zo'n voedingspunt mag er dus ook maar eentje zijn per segment.

Het signaal paartje van de hoofdkabel (de backbone) wordt aan elke uiteinde afgesloten met een 120 ohm weerstand maar de drop-kabels (die tussen hoofdader en de instrumenten/sensoren) kennen geen afsluitweerstanden en hun maximum lengte is beduidend minder dan die van de hoofdader. Net als in DeviceNet wordt de voeding gewoonlijk alleen gebruikt voor sensoren en hebben controllers meestal een aparte voeding. Zulke controllers maken dan dus ook geen gebruik van de voeding uit de N2K kabel.

De stekkers die het meeste gebruikt worden voor N2K en DeviceNet zijn vijf polige "M12" vliegtuigstekkers die goed verkrijgbaar zijn in de elektronicahandel maar ook via Aliexpress maar die laatste is nauwelijks goedkoper dan, bijvoorbeeld Conrad, Farnell, Distrelec, enz.

Veel info is te vinden als je googeld op bijvoorbeeld: "nmea 2000 cabling" Je vind dan onder andere dit of dit en nog veel meer leuks
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 21:41 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 15 apr 2017 21:38 #826540

mmaassen schreef :
Wat Nachtvlinder schrijft klopt. Wat wel opvallend is, is dat SimNet aders dunner zijn dan de STng aders, vooral de 2 voedingsdraden.

Ik denk dat van een zes aderig twisted pair kabel m.n. de aders voor de voeding te dun zijn. Hangt natuurlijk helemaal af van wat je er op gaat aansluiten.

Trouwens, de meeste N2K instrumenten worden gevoed via de N2K kabel. Zelfde voor STng instrumenten.
De aderdikte varieert per leverancier heb ik gemerkt. De aderdikte van de CAN-BUS maakt niet zo veel uit, er gaat geen vermogen door. De aderdikte van het voedingspaartje is alleen van belang als je van plan bent er veel gebruik van te maken en je dus een hoge stroom verwacht. In dat geval staan N2K toe om het netwerk in segmenten op te delen waarbij elk segment zijn eigen voedingspunt krijgt.

Bij de kabel keuze, bedenk dat CAN-BUS van oorsprong bedacht is voor automotive toepassingen en dus behoorlijk wat storing verdraagt. Punt twee is dat de snelheid laag is in vergelijking met USB of UTP (ethernet) en USB of UTP kabel is dus prima te gebruiken voor N2K. Mijn voorkeur zou echter toch uitgaan naar iets met afscherming (geen UTP dus). Niet dat de afscherming echt nodig is voor N2K maar het zorgt er voor dat de N2K signalen niet storen op andere apparatuur zoals bijvoorbeeld je radio of marifoon. Je moet je ook afvragen of de door jouw gekozen kabel mechanisch, chemisch en hitte technisch geschikt is voor de plaatsen waar je de kabel wilt trekken. Ik denk nu aan de zooi in de bilge, diesel olie en/of een hete uitlaat.
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 21:46 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 16 apr 2017 07:29 #826573

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Joshua Slocum schreef :
...
Net als in DeviceNet wordt de voeding gewoonlijk alleen gebruikt voor sensoren en hebben controllers meestal een aparte voeding. Zulke controllers maken dan dus ook geen gebruik van de voeding uit de N2K kabel.
...

In de bootjes wereld worden niet alleen de sensoren gevoed door de CAN bus, maar ook de displays, zoals bijvoorbeeld de B&G Triton en de Raymarine P70 en i70 displays.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 07:30 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 16 apr 2017 07:55 #826582

In de specificaties van het aan te sluiten apparaat vindt je een LEN getal: dit geeft aan welke stroom het apparaat uit het voedingspaar in de kabel opneemt. 1 LEN = 50 mA

Zie verder bv hier:
www.uprealimager.com/interesti...workFundamentals.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 16 apr 2017 12:13 #826630

mmaassen schreef :
Joshua Slocum schreef :
...
Net als in DeviceNet wordt de voeding gewoonlijk alleen gebruikt voor sensoren en hebben controllers meestal een aparte voeding. Zulke controllers maken dan dus ook geen gebruik van de voeding uit de N2K kabel.
...

In de bootjes wereld worden niet alleen de sensoren gevoed door de CAN bus, maar ook de displays, zoals bijvoorbeeld de B&G Triton en de Raymarine P70 en i70 displays.
De CAN-BUS voed helemaal niets, daar is ze veel te hoog-ohmig voor. Ik neem aan dat je het N2K voedingspaartje bedoeld?

Mijn AIS en MFD worden wel degelijk apart gevoed, geheel conform de DeviceNet/N2K specificaties. De kleine displays mogen inderdaad via de de netwerk kabel gevoed worden omdat ze zo weinig stroom verbruiken en zich qua vermogen dus min of meer als "sensor" gedragen, geheel volgens de specificaties. Niet het feit of een device een sensor is is uiteindelijk bepalend of ze voeding uit de kabel mag betrekken, maar het stroomverbruik van dat device.

En als je te veel devices op de N2K kabel hebt kun je gaan segmenteren waarbij elk segment apart gevoed wordt. Het is hier dat ik veel problemen verwacht door amateurisme. Lees: het niet in de gaten houden van het totale verbruik en het maximum toegestane op een segment. Door spanningsverliezen gaan we weer mooie dingen meemaken, not.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 18 apr 2017 14:46 #827240

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Inderdaad Jos, ik bedoelde dat die displays gevoed worden door de N2K kabel en dan specifiek de 2 voedingsaders daarin. Niet via de 2 andere aders, zijnde de CAN bus aders.

Bij merken zoals B&G, Simrad en Raymarine worden alle displays zo gevoed.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Seatalk NG bekabeling specifiek? 18 apr 2017 16:11 #827272

Ja, een Triton display is bv LEN 3 dus trekt 300 mA uit het voedingpaartje in de kabel. Met een uitgebreid netwerk trek je makkelijk 1-2 amperes. Staan wel wat tooltjes online om te bepalen of dat paartje voldoende mm2 is, ofdat je meerdere voedingen (of een betere kabel) nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl