Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader met twee of drie uitgangen?

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 11:27 #826883

Mijn kennis op elektrisch gebied is niet toereikend.

De situatie is alsvolgt; mijn acculader heeft de geest gegeven. Aan boord heb ik alleen maar "natte accu's". Twee keer 85 Ah lichtaccu's die aan elkaar gekoppeld zijn en een start accu.

Nu is mijn vraag of ik een acculader met drie uitgangen nodig heb, of dat twee uitgangen volgoende zijn omdat de twee lichtaccu's aan elkaar gekoppeld zijn

Ik zit te denken aan deze Victron.





Een goedkoper alternatief met twee uitgangen zou deze Mastervolt zijn.



Hopelijk heeft iemand een advies welke ik het beste toe kan passen. En als iemand een tip heeft voor nog een ander alternatief dan is dat natuurlijk ook meer dan welkom :) .


groet, Rick
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 12:06 door dorienenrick. Reden: link aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 11:50 #826892

2
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 12:01 #826895

2 Accu's parallel geschakeld wordt gezien als één accu.
10% laadstroom van het totaalpakket is voldoende. 2 x 85 Ah= 170 Amp maakt 17 A. Dus 20 Amp
is een mooie lader.
En dan is 2 uitgangen voldoende.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 12:07 #826898

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Beste Rick,

Ik heb een Mastervolt met 3 uitgangen Chargemaster 12/25/3
1 uitgang is voor de eventuele start accu en de andere kan 10 A per uitgang leveren en deze 2 uitgangen heb ik gekoppeld dus 20 A!

Als dit ook jouw 2e keus is is dat volgens mij een prima keuze.

Waar ik wel op zou letten is een eventueel aanwezige ventilator welke nog wel eens in de nachtelijke uren wat geluid overlast kan geven en zo een ventilator zit ook in de chargemaster!

Vriendelijke groet,

Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 12:41 #826900

Die 10% moet gezien worden als MAXIMALE laadstroom.
Je kunt met een veel compacter (en goedkopere) lader toe.

Er van uitgaande dat je in een overnachting je de lege accu's weer vol wilt hebben heb je met 10A laadstroom voldoende.

Victron zou altijd mijn voorkeur hebben. Een 15A lader is dan ruim bemeten.

Victron heeft die laders met een bleutooth uitlezing waarop je een geschiedenis van 30 dagen kunt terug zien.
Met alle terzake doende details.

Mooi compact en niet duur.

Je hebt ook genoeg aan een uitgang voor de huishoud accu, de startaccu is alweer vol na zeer korte tijd motorgebruik.
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 12:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 12:42 #826901

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16937
Een opmerking t.a.v. de Centaur:
Het is een fijne lader en ook heel degelijk. Hij heeft wel een continue draaiende ventilator dus ook bijbehorend geluid. Hoeft geen nadeel te zijn, tis maar dat je het weet.
Veel acculaders maken ook wel een brom tijdens het laden / omvormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 14:58 #826931

bedankt allemaal, wat een nuttige tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 15:01 #826932

Saeftinghe schreef :
....Je hebt ook genoeg aan een uitgang voor de huishoud accu, de startaccu is alweer vol na zeer korte tijd motorgebruik.


Is dat gebruikelijk op deze manier. Ik bedoel de startaccu door de motor laten laden en de lichtaccu door de acculader?

In dat geval lijkt me deze optie wel een mooie (10A), of evt de 15A variant die 25 Euro meer kost. Het is inderdaad zo dat het me goed genoeg is als de accu's binnen een nacht weer vol zijn.
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 15:03 door dorienenrick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 16:48 #826955

In mijn optiek is die lader in de link het beste wat er nu te koop is.

Via bleutooth heb ik een geweldig inzicht in het laad gebeuren, alles wordt zichtbaar gemaakt in een Excel overzicht.
Ik kan sinds enkele maanden bleutooth uitlezen op de solarregelaars.
Alles wordt er op waargenoemen en opgeslagen.

Voor het verschil van die 25 euro zou ik 15A kiezen. De 10A is ruim voldoende, met de 15A heb je behoorlijk overschot.
Je kunt dan nog 50% bijplaatsen aan accu/gebruikers zonder krap uit te komen.

Mijn startaccu heeft nog nooit een andere lader dan via de generator gehad, een helemaal alleen staande startaccu via een diodebrug is echt fit en forget.
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 16:54 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 16:49 #826956

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Beste Rick,

Bij veel schepen ( die van mij sowieso ) wordt de start accu door de motor geladen en als deze accu vol is gaat de laadstroom naar de genoemde licht accu.
De extra uitgang van de acculader gebruik ik voor de winter om ook de start accu vol weg te zetten.
Maar of dit echt nodig is daar weten ze op het forum wel over te discussieren :whistle:

Groet,

Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 16:51 #826957

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
dorienenrick schreef :
Saeftinghe schreef :
....Je hebt ook genoeg aan een uitgang voor de huishoud accu, de startaccu is alweer vol na zeer korte tijd motorgebruik.


Is dat gebruikelijk op deze manier. Ik bedoel de startaccu door de motor laten laden en de lichtaccu door de acculader?

In dat geval lijkt me deze optie wel een mooie (10A), of evt de 15A variant die 25 Euro meer kost. Het is inderdaad zo dat het me goed genoeg is als de accu's binnen een nacht weer vol zijn.

Ik heb dat al een aantal jaar zo zitten. Startaccu zet ik alleen in de winter wel eens een keertje aan de lader, als ik er aan denk. Toevallig vandaag effe gemeten: 12,68, na een paar maanden winterstalling. Accu al 7 jr oud. Volgens mij de best onderhouden accu ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 17 apr 2017 22:03 #827043

Saeftinghe schreef :
Die 10% moet gezien worden als MAXIMALE laadstroom.
Je kunt met een veel compacter (en goedkopere) lader toe.

Als ik het juist heb spreekt Victron juist een MINIMALE laadstroom van 10% van de totaal te laden accucapaciteit. :dry:

Mijn twee serviceaccu's van in totaal 210 Ah hebben een Centaur 30A lader.
Een 20A lader is dan net te weinig.

Voor de winterperiode heeft de Optima startaccu van 44 Ah een 10A acculader.
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 22:14 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 18 apr 2017 09:43 #827147

Jollenbaas,

Ik ken niet de situatie waar Victron dat beschrijft.

Lood accu's worden met 10% van hun capaciteit geladen, (Lithium met meer dan 100%).
Mogelijk wordt bedoelt dat de lader die 10% moet aankunnen.

Een loodaccu die totaal (50%) leeg is zal die 10% laadstroom accepteren, maar een ten dele ontladen loodaccu accepteert geen 10% van de capaciteit als laadstroom.

Wanneer de motor wordt gestart bij 12,3V in de huishoud accu dan gaat daar bij mij veel minder laadstroom in dan die 10%.
Wanneer door somber weer de accu onder de 12V zakt haal ik zelfs die 10% maar voor enkele minuten.

Getallen voorbeeld: Accu (vroeg in de ochtend) 11,9V zorgt voor een generator stroom van 40A, de verbruikers die altijd bijstaan nemen 4A. Laadstroom is dus 36A.

Die laadstroom begint vrijwel onmiddellijk te zakken tot ergens nabij de 32A.
Nabij 25A blijft hij lange tijd hangen.

Geinstalleerd 400Ah accu en 60A generator laden op volle generatorcapaciteit=1500RPM.

Aan zonpanelen is 300Wp aanwezig met 2stuks 15A regelaars, die nooit aan die gezamelijke 30A toekomen bij felle zon.
Bij matiger zon natuurlijk ook niet, maar dan zorgt de overmaat aan paneel en regelaars dat de laadstroom niet onmiddllijk terugvalt.

Met het Bleutooth dat Victron heeft is dat heel leuk te volgen, alles wordt opgeslagen.

Ik heb ooit eens laadcurve geplaatst waar (in Abs/float) de laad/verbruikersstroom gezakt is naar 7A, de koelkast komt dan in en de door de panelen GELEVERDE stroom gaat met exact het koelkast verbruik omhoog.
Dit geeft aan dat er genoeg stroom van de panelen kan komen, maar dat de accu niet die stroom accepteerd.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader met twee of drie uitgangen? 18 apr 2017 19:27 #827313

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Ik heb een Victron Bluepower 12/30 met 3 uitgangen. Eén aangesloten op startaccu 75 Ah en één uitgang op 2 parallelle 90 Ah licht accu's. Ding kost nog geen 200 EU en werkt al 2.5 jaar prima. Geen Bluetooth connectiviteit.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader met twee of drie uitgangen? 18 apr 2017 21:53 #827349

mmaasen,

Dat is toch een prima ding voor z´n doel.
Bijna 100% overbemeten, maar dat hindert niet.
Meet de laadstreoom maar eens, ik schat in dat die zelden meer dan 15A zal zijn.

Wanneer je hem hebt zeker geen geld uitgeven aan een nieuwe, je kunt er nog ongeveer evenveel verbruikers bij plaatsen voor je een groter nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 07:16 #827399

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Saeftinghe schreef :
mmaasen,

Dat is toch een prima ding voor z´n doel.
Bijna 100% overbemeten, maar dat hindert niet.
Meet de laadstreoom maar eens, ik schat in dat die zelden meer dan 15A zal zijn.

Wanneer je hem hebt zeker geen geld uitgeven aan een nieuwe, je kunt er nog ongeveer evenveel verbruikers bij plaatsen voor je een groter nodig hebt.

Inderdaad. Ik was ook zeker niet van plan die te vervangen hoor. Prima ding en BT heb ik niet nodig.

Deze is het:
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 19 apr 2017 07:21 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 08:10 #827416

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
MrDJ schreef :
Beste Rick,

Bij veel schepen ( die van mij sowieso ) wordt de start accu door de motor geladen en als deze accu vol is gaat de laadstroom naar de genoemde licht accu.
De extra uitgang van de acculader gebruik ik voor de winter om ook de start accu vol weg te zetten.
Maar of dit echt nodig is daar weten ze op het forum wel over te discussieren :whistle:

Groet,

Rick
Hangt er een beetje van af hoe lang je op motor vaart na het starten. Als je meer als een half uur vaart heeft de alternator je accu wel terug bijgeladen. Maar ik zit meestal al na 10 a 15 minuten onder zeil en motor af. Dus gaat de startaccu na aankomst ook op de lader.
Volladen van de (start)accu voor de winterstop is zeer belangrijk! Dat heb je dus altijd goed gedaan.
(Volle accu bevat zuur,bevriest niet, lege accu bevat water .. . .)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 10:49 #827481

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Hoe verhelderend een grafiekje toch kan zijn ! SF.

Ik heb altijd gedacht dat de "intelligentte" laders de laadspanning én de stroom regelen .......en dat aldus het laadproces beïnvloedt word door gebruikers die stroom trekken. Die zouden immers de spanning doen inzakken, waardoor de lader niet meer weet waar die aan toe is !?

Zucht.....zo moeilijk is het dus allemaal niet.De lader is niet intelligent, ik wel dom ;)

Zolang de lader maar genoeg stroom kan leveren zakt de spanning niet, zie ik nu.


Wat ik allemaal van plan was met relay's/voedingen en twee huishoud-accubanken zal ik maar uit m'n hoofd zetten.......en voor me houden :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 12:30 #827505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Het kan echt bere verhelderend zijn als je via een shunt en multimeter een tijdje volgt wat er allemaal gebeurt met je accu. Als je een 50A/50mv of 100A/100mv shunt koopt hoef je niet te rekenen. 1mv op je multimeter is dan gelijk aan 1 Ampere gebruik/laden.

Een accumonitor laat dat allemaal nog mooier zien, maar is wat kostbaarder. Bij Aliexpress koop je voor zo'n 13euro deze simpele uitvoering: laat wel alles zien maar rekent geen restcapaciteit en gaat maar 1 kant op. (tekst effe knippen/plakken. Krijg geen linkje te pakken)

DC 6.5-100v 100A LCD Combo Meter Voltage current KWh Watt Panel Meter 12v 24v 48v Battery Power monitoring +100A Shunt
Laatst bewerkt: 19 apr 2017 12:35 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 12:38 #827510

Tony,
Ik denk meer in enkele minuten terug opgeladen.

Starten 10 seconden? 200A ?.
Dat zou, 0,6 Ah zijn.
Haven uitvaren 5 minuten met 1500RPM,
accu is nog bijna vol, dus geen 35A laadstroom, maar stel die op 15A.
Laadrendement 50% ?
Dan zou je in 3 minuten weer op vol zijn.
Het valt altijd tegen, de accu was misschien toch niet helemaal vol.

De tijd om buiten te varen is dan nog steeds genoeg voor terugwinnen van het startvermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 13:10 #827519

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Saeftinghe schreef :
Tony,
Ik denk meer in enkele minuten terug opgeladen.

Ik ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 18:07 #827624

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
koko schreef :
Saeftinghe schreef :
Tony,
Ik denk meer in enkele minuten terug opgeladen.

Ik ook

Ach, ik heb wel eens mijn accuspanning gevolgd na het starten en draaien op motor, bleek dat het toch altijd ongeveer 15 a 20 minuten duurt voor deze op zijn eindspanning van 14,4 V komt.
Die spanning neem ik aan als zijnde accu vol, zal misschien iets eerder zijn, maar ik verwacht het niet.
Stroom neemt sterk af in de laatste fase vooraleer de accu terug 100% vol zit.
Dus die laatste percentages duren het langst.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader met twee of drie uitgangen? 19 apr 2017 19:20 #827662

Tony,

Dat tragere laden bij een bijna volle accu heb ik duidelijk meegenomen in het sommetje.
Zonder daarmee rekening te houden zou 1,6 minuut het antwoord geweest zijn. reken maar eens na.

Die 10 seconden is ook ruim genomen evenals die 200A.

En ja, wanneer je motor niet in orde is kun je er wel 3 accu´s op leeg starten, maar dan ligt het probleem elders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl