Jollenbaas,
Ik ken niet de situatie waar Victron dat beschrijft.
Lood accu's worden met 10% van hun capaciteit geladen, (Lithium met meer dan 100%).
Mogelijk wordt bedoelt dat de lader die 10% moet aankunnen.
Een loodaccu die totaal (50%) leeg is zal die 10% laadstroom accepteren, maar een ten dele ontladen loodaccu accepteert geen 10% van de capaciteit als laadstroom.
Wanneer de motor wordt gestart bij 12,3V in de huishoud accu dan gaat daar bij mij veel minder laadstroom in dan die 10%.
Wanneer door somber weer de accu onder de 12V zakt haal ik zelfs die 10% maar voor enkele minuten.
Getallen voorbeeld: Accu (vroeg in de ochtend) 11,9V zorgt voor een generator stroom van 40A, de verbruikers die altijd bijstaan nemen 4A. Laadstroom is dus 36A.
Die laadstroom begint vrijwel onmiddellijk te zakken tot ergens nabij de 32A.
Nabij 25A blijft hij lange tijd hangen.
Geinstalleerd 400Ah accu en 60A generator laden op volle generatorcapaciteit=1500RPM.
Aan zonpanelen is 300Wp aanwezig met 2stuks 15A regelaars, die nooit aan die gezamelijke 30A toekomen bij felle zon.
Bij matiger zon natuurlijk ook niet, maar dan zorgt de overmaat aan paneel en regelaars dat de laadstroom niet onmiddllijk terugvalt.
Met het Bleutooth dat Victron heeft is dat heel leuk te volgen, alles wordt opgeslagen.
Ik heb ooit eens laadcurve geplaatst waar (in Abs/float) de laad/verbruikersstroom gezakt is naar 7A, de koelkast komt dan in en de door de panelen GELEVERDE stroom gaat met exact het koelkast verbruik omhoog.
Dit geeft aan dat er genoeg stroom van de panelen kan komen, maar dat de accu niet die stroom accepteerd.