Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonnepanelen op Saila (2/2)

Zonnepanelen op Saila (2/2) 06 jan 2019 20:41 #1010459

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Saeftinghe schreef :
De nieuwere, ik meen vanaf dat Bluethoot er in zit, Victrons kun je ook voor LFP instellen.

Onze Victron MPPT heeft inderdaad een LiFePO4 stand, maar het gaat dan - voor zover ik kan zien - alleen om de laadspanningen.

De gangbare opvatting lijkt te zijn dat je LiFePO4 accu's in rust beter niet helemaal vol kunt hebben, laat staan dat je ze continu een 'onderhoudsspanning' aanbiedt vanuit je zonnepanelen. Helemaal afschakelen van alle laders als je een tijdje niet aan boord bent schijnt de levensduur van LFP accu's ten goede te komen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 jan 2019 20:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 06 jan 2019 21:11 #1010466

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hans V schreef :
PvO schreef :
Hans V schreef :

We gaan nog een schakelaar tussen de MPPT controller en de accu's plaatsen zodat we de panelen helemaal af kunnen schakelen.
Als ik de op goed heb gelezen heb je bluetooth mppt regelaar van victron.
Deze kun je ook via de app uitschakelen.

Dat klopt, wij hebben een bluetooth dongle bij onze Victron BlueSolar MPPT 150-35 en kunnen hem via de app uitschakelen. Maar ik meen dat we dan een melding krijgen dat dat alleen voor heel tijdelijk (onderhoud/configuratie o.i.d.) bedoeld is. Geen idee wat er mis zou kunnen gaan, kan het ook niet in de handleiding terugvinden.

Heb jij een Victron MPPT die je via de app aan- en (langdurig) uitschakelt?

Ik zal het bij Victron navragen. Als het geen probleem is scheelt me dat een schakelaar (incl. weerstand).
Als ik langdurig aan de walstroom lig, schakel ik de mppt altijd op deze wijze uit.
Mn lader gaat na 24 uur naar 13.2v, dit lijkt me beter dan dat de mppt elke dag al volle accus naar de 14,7v brengt.

Tot op heden geen problemen hiermee ontdekt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 04:03 #1010508

Bedankt voor de snelle reacties. @Hans: Mijn vraag had geen specifieke reden, behoudens dat ik van plan ben ze te gaan namaken en aangezien je nu al ff ervaring hebt was ik benieuwd hiernaar. Vanwege ruimtegebrek denken wij ook aan zo'n extra stang. Flush lijkt mij ook een mooie optie, verder denk ik precies zo uit te voeren.
Onze mast strijken we met kraan plus achterop zit al een radar, windgenerator en windvaan. De optie van Lodewijk past niet zo goed op onze boot. Indrukwekkende analyse saeftinge, succes verder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 10:12 #1010573

tussen accu en regelaar zou ik geen schakelaar plaatsen.
Ik schakel regelmatig via BT een regelaar af om op de andere iets onbeïnvloed te meten. Voor langere tijd, 2 weken in december.
Geen probleem gehad.


Edith
Mijn MPPT´s kunnen 9V als minimum ingesteld worden, De absorptie tijd is ook instelbaar.
De settings voor LFP vallen ruim in deze stelmogelijkheden.
Maar er zijn dan wel balancers nodig denk ik.
Op de lijst van Victron artiklen zie ik wel balancer staan.
Heb er geen ervaring mee.
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 10:18 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 10:46 #1010591

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
PvO schreef :
Als ik langdurig aan de walstroom lig, schakel ik de mppt altijd op deze wijze uit.
...
Tot op heden geen problemen hiermee ontdekt.

Saeftinghe schreef :
Ik schakel regelmatig via BT een regelaar af om op de andere iets onbeïnvloed te meten. Voor langere tijd, 2 weken in december.
Geen probleem gehad.

Goed om te horen. Aandachtspuntje met dat via bluetooth aan- en uitschakelen is nog wel dat we bij onze Victron MPPT alleen een bluetooth verbinding kunnen maken als de panelen wat spanning leveren, dus alleen overdag. Moet je dan wel op tijd aan denken voor je van boord gaat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 10:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 11:09 #1010602

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hans V schreef :
PvO schreef :
Als ik langdurig aan de walstroom lig, schakel ik de mppt altijd op deze wijze uit.
...
Tot op heden geen problemen hiermee ontdekt.

Saeftinghe schreef :
Ik schakel regelmatig via BT een regelaar af om op de andere iets onbeïnvloed te meten. Voor langere tijd, 2 weken in december.
Geen probleem gehad.

Goed om te horen. Aandachtspuntje met dat via bluetooth aan- en uitschakelen is nog wel dat we bij onze Victron MPPT alleen een bluetooth verbinding kunnen maken als de panelen wat spanning leveren, dus alleen overdag. Moet je dan wel op tijd aan denken voor je van boord gaat.
Is dat niet op te lossen met een firmware update?
Ik kan altijd met de twee mppt regelaars verbinding maken.
Licht of donker, wel of niet een paneel aangesloten.
Ik heb 1 regelaar met ingebouwde bluetooth en een via een dongle.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 11:53 #1010618

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
PvO schreef :
Hans V schreef :
Aandachtspuntje met dat via bluetooth aan- en uitschakelen is nog wel dat we bij onze Victron MPPT alleen een bluetooth verbinding kunnen maken als de panelen wat spanning leveren, dus alleen overdag. Moet je dan wel op tijd aan denken voor je van boord gaat.
Is dat niet op te lossen met een firmware update?
Ik kan altijd met de twee mppt regelaars verbinding maken.
Licht of donker, wel of niet een paneel aangesloten.
Ik heb 1 regelaar met ingebouwde bluetooth en een via een dongle.

Onze Victron 150-35 MPPT met bluetooth dongle heeft onlangs nog een firmware update gehad (via de app) en is voor zover ik weet-up-to date. Vreemd, het apparaat functioneert verder zoals het moet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 11:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 12:28 #1010627

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hans V schreef :
PvO schreef :
Hans V schreef :
Aandachtspuntje met dat via bluetooth aan- en uitschakelen is nog wel dat we bij onze Victron MPPT alleen een bluetooth verbinding kunnen maken als de panelen wat spanning leveren, dus alleen overdag. Moet je dan wel op tijd aan denken voor je van boord gaat.
Is dat niet op te lossen met een firmware update?
Ik kan altijd met de twee mppt regelaars verbinding maken.
Licht of donker, wel of niet een paneel aangesloten.
Ik heb 1 regelaar met ingebouwde bluetooth en een via een dongle.

Onze Victron 150-35 MPPT met bluetooth dongle heeft onlangs nog een firmware update gehad (via de app) en is voor zover ik weet-up-to date. Vreemd, het apparaat functioneert verder zoals het moet.
Nou heb ik de 75/15, misschien dat dat nog verschil maakt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 19:32 #1010725

De updates komen vanzelf wanneer de telefoon verbinding heeft met de regelaar.
Volgens mij zelfs zonder internet verbinding.
Dat heb ik wel eens meegemaakt.

Zou die update zich in de telefoon bewaren?

Om de settings te veranderenhoeft alleen de accu spanning aanwezig te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 19:58 #1010736

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Saeftinghe schreef :
De updates komen vanzelf wanneer de telefoon verbinding heeft met de regelaar.
Volgens mij zelfs zonder internet verbinding.
Dat heb ik wel eens meegemaakt.

Zou die update zich in de telefoon bewaren?

Die firmware update zit in de VictronConnect app. Als er een nieuwe app versie is heb je kans dat er ook een firmware update in zit. Maak je contact met de MPPT regelaar dan wordt die vanuit de app voorzien van de nieuwe firmware. Werkt bij ons feilloos tot nu toe. Je bent inderdaad niet afhankelijk van een soms brakke internet verbinding in de haven.

Saeftinghe schreef :
Om de settings te veranderenhoeft alleen de accu spanning aanwezig te zijn.

Dat werkt bij ons dus niet. Ik ga bij Victron navragen of dat model-specifiek is. Misschien zie ik ook ergens een instelling over het hoofd, hoewel de app en MPPT regelaar niet echt complex zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 19:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 20:36 #1010747

zojuist geprobeerd, alleen accu spanning nodig om settings te wijzigen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 21:57 #1010785

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Saeftinghe schreef :
zojuist geprobeerd, alleen accu spanning nodig om settings te wijzigen

Bij een Victron BlueSolar MPPT met bluetooth dongle?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 07 jan 2019 22:10 #1010790

beide, één regelaar met dongle en één die geen dongje nodig heeft.
steek de dongle er eens opnieuw in, mogelijk dat het dan wel weer gaat.
Soms brandt er wel eens een rood ledje, na opnieuw insteken is dat dan weer uit.


Edith:

Hans, ik heb op een andere telefoon die connect app gezet.
De 75/15 en 100/15 die met dongle werken deden het direct.
De 100/20lukte niet.

Een dongle op de 100/20 deed het wel, daarna zonder dongle weer niet.
Alles van die nieuwe telefoon gewist en opnieuw erop gezet en toen werkte alles goed op beide telefoons. niet dezelfde regelaar op beide telfoons, wel gelijktijdig verschillende ieder op een eigen telfoon.

Geen idee van de oorzaak, maar m´n internet is erg "brokkelig". Bij het downloaden misschien iets mis gegaan.
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 00:28 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 09 jan 2019 20:31 #1011394

  • CT2
  • CT2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Interessant verhaal van Hans, waar dit draadje mee is begonnen!

Wat ik mis - of ik heb er overheen gelezen - is hoe je accupakket eruit ziet. Wat heb je aan accu's staan?

Zelf ben ik de stroomvoorziening aan boord ook geschikt aan het maken voor meerdaagse reizen op zee en zelfvoorzienend achter het anker. Met o.a. een koelkast en stuurautomaat die stroom vragen, kom ik aan een benodigd vermogen (ruim 300 Ah) waarvan ik mij afvraag waar ik die moet laten.
(ik heb, met een slag om de arm, berekend dat ik 's nachts varend al bijna 100 Ah gebruik. En je wilt binnen de 30-40% maximale ontlading blijven...)
Arjen
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 20:32 door CT2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 10 jan 2019 11:09 #1011506

CT2,
Je verbruik is met die 100Ah ongeveer gelijk aan ´t mijne.

Bij mij staat er 400Ah aan accu capaciteit in de boot, dat is echt nodig voor permanente bewoning.
Een week achtereen noem ik ook permanente bewoning.

Er is, sinds kort, 400Wp aan panelen beschikbaar.
Afgelopen december kwam ik voor ´t eerst tekort met 300Wp aan panelen.
Maar dat waren een paar extreem donkere weken.

Deze zomer was extreem warm, weken achtewreen 44ºC.
De koelkast condensor had daardoor veel moeite om, bij insteltemp van 5º genoeg warmte af te voeren.
Steeds kort stoppen en dan weer starten nam, vooral ´snachts veel stroom.
Koeling op load gezet, starten bij 13,3V, stoppen bij 12,8V.
Koelkast op minimum temp gezet, liep de hele dag direct op de panelen.
Nam veel meer stroom, maar niet meer ´s nachts via de accu.
Dat gaf direct een veel kleinere ciclus op de accu.
In de winter zo gelaten, bevalt uitstekend.
Een paar flessen water die deels bevriezen-ontdooien houdt de temperatuur nabij de 0ºC

Ik haal ook warmte binnen met twee waterpaneeltjes, daar draaien twee pompjes voor.
Die schakelen automatisch in-uit op temperatuursensoren.
Nu de kachel brandt draaien ze 24 uur, samen 1A verbruik.
In de zomer alleen wanneer de zon schijnt, maar nu de helft van de tijd via de accu.


Ik ben wat aan ´t experimenteren om de meest gunstige schakeling te vinden.
Op dit moment staan alle panelen in één vlak, twee reglaars met elk 200Wp paneel.
Het is moeilijk om ze gelijke waarden te laten leveren.
Een zeer kleine hoekverdraaing geeft al sterke stroom verandering.
Een hoek van zo´n 2º geeft al meer dan 20W verschil in opbrengst.
Vandaag erg mooi stabiel en zonnig weer, instraalhoek ongeveer 45º
het lijkt dat met het naderen van de 90º instraling een kleinere verandering van de hoek sterkere verandering van stroom geeft.

Dat moet ik nog wel een aantal keren bevestigd zien voor ik het durf te stellen als zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 10 jan 2019 20:11 #1011589

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
CT2 schreef :
Interessant verhaal van Hans, waar dit draadje mee is begonnen!

Wat ik mis - of ik heb er overheen gelezen - is hoe je accupakket eruit ziet. Wat heb je aan accu's staan?

Zelf ben ik de stroomvoorziening aan boord ook geschikt aan het maken voor meerdaagse reizen op zee en zelfvoorzienend achter het anker. Met o.a. een koelkast en stuurautomaat die stroom vragen, kom ik aan een benodigd vermogen (ruim 300 Ah) waarvan ik mij afvraag waar ik die moet laten.
(ik heb, met een slag om de arm, berekend dat ik 's nachts varend al bijna 100 Ah gebruik. En je wilt binnen de 30-40% maximale ontlading blijven...)

Wij hebben 2x 100Ah AGM aan service accu's staan (momenteel 2x 95Ah AGM leenaccu maar dat is een ander verhaal). Binnenkort gaan we over op Lithium accu's (LiFePO4), o.a. omdat we meer bruikbare capaciteit willen (minder afhankelijk van de walstroom) in dezelfde accuruimte. Op Saila komt dat neer op zo'n 300Ah aan LFP accu's, die voor het grootste gedeelte ook daadwerkelijk bruikbaar is. Ongeveer 3x zoveel capaciteit (bij zo'n 80% DOD en 2500 cycli van de LFP accu's) tegen maximaal 40% DOD (ontlading) van de AGM accu's (waarmee je nog steeds geen 2500 cycli haalt).

Met jouw verbruik en vaargedrag zou ik - als je de aanvangsinvestering op kunt en wilt brengen - serieus nadenken over LiFePO4 accu's. Over de hele levensduur ben je niet duurder uit dan conventionele accu's, je laden gaat veel sneller (en efficiënter met zonnepanelen of alternator), je kunt veel meer capaciteit kwijt in je bestaande ruimte en het weegt een stuk minder (in ons geval zo'n 4x lichter per bruikbare Ah).

Onze komende switch naar LiFePO4 accu's (en de overwegingen die daaraan vooraf gingen) ga ik in een apart projectdraadje beschrijven. Het voert te ver om hier op alle details in te gaan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 22:22 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 10 jan 2019 20:21 #1011592

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hans V schreef :
Onze switch naar LiFePO4 accu's (en de overwegingen die daaraan vooraf gingen) ga ik in een apart projectdraadje beschrijven.

Dat ga ik dan zeker volgen.
Ik hoop dat mijn agm accus nog een aantal jaar meegaan.
Maar als ze versleten zijn zou ik graag een passende lifepo4 oplossing uitgedacht hebben.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 10 jan 2019 20:24 #1011593

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Saeftinghe schreef :
Vandaag erg mooi stabiel en zonnig weer, instraalhoek ongeveer 45º
het lijkt dat met het naderen van de 90º instraling een kleinere verandering van de hoek sterkere verandering van stroom geeft.

Dat moet ik nog wel een aantal keren bevestigd zien voor ik het durf te stellen als zeker.

Dank voor je info Saeftinghe.

Merk je nog verschillen tussen verschillende merken of uitvoeringen van panelen? Sommige fabrikanten beweren dat de oppervlakte structuur van hun paneel ze iets minder gevoelig maakt voor de instralingshoek van het zonlicht. Ik kan me daar iets bij voorstellen maar ben benieuwd of dat in de praktijk ook daadwerkelijk verschil maakt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 20:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 11 jan 2019 11:45 #1011717

Ja ik zie wel verschil tussen het éne of andere fabrikaat.
Er zijn nog steeds sterk verouderde generaties in de handel, die worden wat goedkoper aangeboden. Het lijkt dan heel wat; een groot paneel voor weinig geld.

Zelf ervaren heb ik het niet, ik plaats alleen Victron, dan ben ik zonder steeds te moeten controleren, zeker van topkwaliteit.
En doorgaans nog een stuk goedkoper dan men binnen mijn horizon via internet aanschaft.
Nu kan ik goed opschieten met de Victron importeur, Wanneer hij in de buurt is wordt het gebracht.
Ophalen is ook nog goed te doen.

Onlangs weer iemand die net z´n internet panelen geplaatst had en dan bij mij kpmt vragen waarom ze het niet doen.

Het zag er alles netjes uit voor op de foto, maar het plaatsen en werkend krijgen was iets anders.
-Paneel had gelukkig wel 36 cellen. Er worden ook nog 32 cells panelen verkocht.
-Aansluitdoosje achterop was onhandig klein. Niet robuust genoeg.
-Maar één draadinvoer. Waterdicht en serie schakelen een probleem.
-schroefjes draaiden in kunsstof van het doosje. Gammele bevestiging.
-Lomp en overbemeten bevestigingsmateriaal.
-Afkitting kon beter.


Voorzichtig gepolst naar de prijs. Die was inclusief verzending en het nodige nog aan te schaffen materiaal duidelijk hoger dan wat ik bij Victron betaal.
Veel extra werk om aan te sluiten.
Bij meten, wel in zwak licht, kreeg ik sterk de indruk dat panelen van een oudere generatie waren.

Dit was wel het zwakste geval wat ik tegen kwam.

Het versterkt mijn opinie dat ik EERST de zaak in handen wil hebben VOOR ik koop.
Ik zou dit nooit aangaschaft hebben, nog niet voor de halve prijs ervan.
In een winkel zie en voel je wat je wilt kopen.

Een bevestiging van de stelling: Kwaliteit heeft z´n prijs, maar prijs zegt niets over kwaliteit.

Maar ook zie ik wel dingen passeren waar niets op aan te merken is en die mogelijk van dezelfde leverancier komen.

Ken niet teveel gewicht toe aan wat ik hierboven als extreem voorbeeld gaf, er zijn meer positievere gevallen dan dit uiterste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 14 jan 2019 19:39 #1012587

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Saeftinghe schreef :
Ja ik zie wel verschil tussen het éne of andere fabrikaat.
Er zijn nog steeds sterk verouderde generaties in de handel, die worden wat goedkoper aangeboden. Het lijkt dan heel wat; een groot paneel voor weinig geld.

Ik bedoelde verschillen in opbrengst tussen soortgelijke panelen (zelfde generatie pv cellen) maar met verschillende oppervlaktestructuur. Dit n.a.v. je experimenten met invalshoeken van de zon rond de 90º: is een geribbeld paneel bijvoorbeeld minder gevoelig voor een niet-ideale instralingshoek?

Zoals je in het eerste deel van dit draadje kan lezen zijn er ook in onze ervaring grote verschillen in de kwaliteit van zonnepanelen. Onze dure 'Duitse' panelen raakten (bij meerdere exemplaren) snel defect door inwatering (lekkage bij de connection box). Vooralsnog zijn we erg tevreden met onze SUNBEAMsystem panelen: betaalbaar, de nieuwste generatie solar cellen c.q. hoge opbrengst en tot nu toe geen spoor van inwatering. Je weet pas echt welke panelen geschikt zijn op een zeegaand jacht als je ze een tijd daadwerkelijk aan boord gebruikt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 19:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 14 jan 2019 19:45 #1012588

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
PvO schreef :
Hans V schreef :
PvO schreef :
Hans V schreef :
Aandachtspuntje met dat via bluetooth aan- en uitschakelen is nog wel dat we bij onze Victron MPPT alleen een bluetooth verbinding kunnen maken als de panelen wat spanning leveren, dus alleen overdag. Moet je dan wel op tijd aan denken voor je van boord gaat.
Is dat niet op te lossen met een firmware update?
Ik kan altijd met de twee mppt regelaars verbinding maken.
Licht of donker, wel of niet een paneel aangesloten.
Ik heb 1 regelaar met ingebouwde bluetooth en een via een dongle.

Onze Victron 150-35 MPPT met bluetooth dongle heeft onlangs nog een firmware update gehad (via de app) en is voor zover ik weet-up-to date. Vreemd, het apparaat functioneert verder zoals het moet.
Nou heb ik de 75/15, misschien dat dat nog verschil maakt.

Zojuist bericht van Victron ontvangen:

There are two versions of the MPPT 150/35, rev1 and rev2. Rev1 is only powered from PV panels and not from the battery.

If during the night none of the MPPT LED's are lit, means that you have the Rev1 model.

Het ziet er naar uit dat wij versie 1 van de 150/35 hebben. :(
Functioneert verder perfect, maar was in verband met onze LiFePO4 plannen wel handig geweest om hem ook in het donker uit te kunnen zetten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 19:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 14 jan 2019 21:04 #1012630

Hans V,

De panelen waar ik toegang to heb zijn alle Victron, grotendeels door mij geplaatst.

Er kwam/komt met enige regelmaat wel eens iemand voorbij die een storing heeft en dan is me wel eens opgevallen dat de opbrengst tegenviel.
Maar een echte vergelijking door meten was doorgaans niet mogelijk.
Wanneer het probleem verdwenen is, is meestal ook het schip verder gevaren, en heb ik geen toegang meer.

Ik denk dat de tegenvallende panelen een oudere generatie zijn, die gewoon hun te verwachten opbrengst geven die er bij hoort.

Erg er op letten doe ik ook niet, ik heb geen bedrijf meer, hoef er niet meer aan te verdienen en alle aangeboden waar te beoordelen.

Ik had 4 panelen van 48Wp (39 cellen) "flexibele panelen.
Daarvan liet de toplaag los, vrijwel zeker door UV licht veroorzaakt.
Drie stuks staan nu bij een huisje, voor de tijd dat ze het nog doen, bij het vierde hield ik maar zo de toplaag los in handen.
Tot m´n vebazing leveren ze nog steeds dezelfde stroom, ondanks dat steeds meer groene oxide op verschijnt.
Voor de tijd dat het duurt laat ik ze werken, gooi ze niet weg.

Mijn indruk is dat er een zeer gering verschil in opbrengst is tussen het éne of andere fabrikaat.
Ik durf geen fabrikaten aan te wijzen.

Bij een watersportwinkel in de buurt kijk ik wel eens wat na, daar zijn verschillende fabrikaten, daar heb ik wel eens wat gemeten, maar te weinig om iets te kunnen stellen.
Geribbelde -flexpanelen?- leveren gelijk aan gladde glazen panelen volgens mij.
Goed richten is van GROTE invloed.

Maar het loont niet om op kleinere installaties een zonnevolger te zetten, al helemaal niet op een bewegend schip.
Kliene instalaties zijn beter af met een paneeltje extra.

De afgelopen 15 jaar was 300Wp genoeg, maar met de extreem donkere november en december moest ik af en toe andere laadbronnen aanspreken.
Met 400Wp heb ik nu ook in de winter wat overmaat en dat is heel comfortabel om niet naar de wal te moeten voor stroom.

Ik zou, vóór aankoop, de open spanning en kortsluit stroom meten, dat is DÈ manier om te testen.
De open spanning is al met wat minder licht aanwezig (geen stroomafname)
Voor de maximale kortsluitstroom moet er wel een net zonnetje op schijnen.

Altijd 36 cellen per 12V paneel, nooit een paneel van 32 cellen kopen.
Ook niet wanneer het vermogen gelijk is aan een 36 cell paneel.
Ze beginnen veel later met laden, halen mogelijk wel het opgegeven vermogen, maar over een véél kortere tijd.

Dat is voor mij ook de reden om zoveel als maar mogelijk in serie te schakelen.
Gelijke panelen over 2 regelaars, met gelijke setting.
De panelen kleiner dan de regelaar kan verwerken.
De enige maat die van belang is, is het aantal Wh er gelverd wordt per dag.
Niet de piek opbrengst, die geeft maar voor enkele minuten aan.

Gelijke setting gaf toch een behoorlijk verschil.
welke het eerst in absorptie kwam leverde minder.
De andere rgelaar bleef dan langer in bulk laden en hield de eerste in absorptie of float.

Na voortdurend de settings met 0,01 te wijzigen tot ze zo gelijk mogelijk naar absorptie gingen kwam ik op een voorkeur voor serie. Eerder beginnen en langer doorgaan
Maar dat is natuurlijk alleen geldig voor mijn schip op deze plaats.

Deze periode vergelijk ik richtbaar om 2 assen tegen 1 as.
Op ´t moment alles in één vlak, afstellen tot ze zo gelijk mogelijk leveren.
Wanneer dat bereikt is de 2 assige zo goed mogelijk gaan stellen en dan het verschil ontdekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 17 jan 2019 20:39 #1013527

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
:) Mooie draad over PV panelen :)
Even en een tip over een denk fout welke veel mensen maken.
Zonnepanelen geven nooit het maximale vermogen.. Dat is alleen maar te doen in een test opstelling.
In NL is het nooit meer dan 80% en dat als ze koel zijn , schoon en inde goede stand.

Je kan er dan ook van uit gaan dat dit rendement eerder bij de 70% ligt bij een zomerse dag.

Verder moet de boot er wel aan zuigen.. is de accu vol en of word er niets gebruikt dan doen die panelen het gewoon niet. De Mppt doet daar zijn best voor.
Het is dus niet waar dat als jij de stekker uit de panelen trekt deze overkoken van energie.
Je hoeft er dan ook geen doekje op te leggen. Ze leveren zelf helemaal niets tot dat je er een gebruiker aan hangt. DUS NIET JE VINGER OF MULTIE METER ER AANHANGEN !!!! dat zijn ook gebruikers.

Bij een boot is het als snel slim om meerdere Mppt's te gebruiken zeker als de panelen verspreid zijn opgesteld. immers een set panelen doorgeschakeld is niet handig als er schaduw opvalt. Met schaduw op 1 rij cellen vallen alle panelen weg. Een optie is Panelen met optimizers er tussen.

Als mensen over wegen flex-panelen aan te schaffen. Calculeer de opbrengst met zo'n 50% rendement dit met alle optimezers en Mppt's op de juiste plek.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 17 jan 2019 21:04 #1013533

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Monk schreef :
Zonnepanelen geven nooit het maximale vermogen.. Dat is alleen maar te doen in een test opstelling.
In NL is het nooit meer dan 80% en dat als ze koel zijn , schoon en inde goede stand.

Als mensen over wegen flex-panelen aan te schaffen. Calculeer de opbrengst met zo'n 50% rendement dit met alle optimezers en Mppt's op de juiste plek.

Wat een onzin, zowel mijn vaste panelen op mn huis als de flexibele panelen op mijn boot pieken zo nu en dan op of boven het vermelde Wp vermogen.

Gewoon in Nederland.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 21:05 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen op Saila (2/2) 17 jan 2019 22:12 #1013542

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
PvO schreef :
Monk schreef :
Zonnepanelen geven nooit het maximale vermogen.. Dat is alleen maar te doen in een test opstelling.
In NL is het nooit meer dan 80% en dat als ze koel zijn , schoon en inde goede stand.

Als mensen over wegen flex-panelen aan te schaffen. Calculeer de opbrengst met zo'n 50% rendement dit met alle optimezers en Mppt's op de juiste plek.

Wat een onzin, zowel mijn vaste panelen op mn huis als de flexibele panelen op mijn boot pieken zo nu en dan op of boven het vermelde Wp vermogen.

Gewoon in Nederland.

@Monk: Wij meten zoals je in ons verslag kunt lezen bij de richtbare panelen ook veel betere rendementen dan jij beschrijft. In Nederland, UK, Zweden en Kanaaleilanden (zomer) pieken de flexibele panelen regelmatig tegen de nominale capaciteit (50Wp).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 22:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl