Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsdip door ankerlier overbruggen?

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 25 apr 2017 20:15 #829647

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
jaja
maar dit staat er;
Wel moet er geladen worden via Schottky diodes of FET's om te voorkomen dat de lier batterij bijgeladen wordt door de boordnet batterij.

dus zeg mij maar welke kant ik dan heen moet kijken om een volle lier batterij te krijgen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 25 apr 2017 21:24 #829667

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
PvO schreef :
Hans, zit de ankerlier rechtstreeks op de accu aangesloten, of deelt ze een voedingskabel met de rest van je boordnet?
Ik bedoel dus, gaat er van je accu een aparte kabel naar je ankerlier en naar je distributiepaneel, of gaat er 1 kabel naar je distributiepaneel en wordt deze daarvandaan doorgelust naar je ankerlier?

Als dit laatste het geval is, de spanningsval over dit eerste stuk 'gedeelde' kabel ook een (belangrijke) rol kunnen spelen.

Persoonlijk zou ik de ankerlier, zoals hierboven ook al vermeld, op de startaccu aansluiten.

Groet,

Pieter

Dat moet ik checken, maar ik weet vrij zeker dat de voeding van de ankerlier een aftak is van de kabel naar het schakelpaneel. Zodra de ankerlier op de startaccu aangesloten is zijn de spanningswisselingen op het boordnet over. Dat lijkt me - los van de herstarts - sowieso beter voor de electronica.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 10:12 #829755

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12667
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, het volgende.
Op Zeebeest hebben we een startaccu, een serviceaccu en een boegschroefaccu.
De laatste zit voorin met korte dikke kabels.
Wanneer ik ooit een elektrische ankerlier neem, zie ik geen probleem -spanningsval e.d. - bij het aansluiten daarvan op de boegschroef accu.
Dus wanneer Hans ook een aparte accu voorin zet is het probleem toch opgelost???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 10:39 #829763

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
Joshua Slocum schreef :
WADnWIND schreef :
De oplossing op de startaccu is de mooiste, dergelijke zware gebruikers met enorme EMK's horen niet thuis op een normaal boordnet.

De condensator oplossing met scotky diode is een goede n.r.2

Nog mooier dan de twee genoemde oplossingen is een aparte batterij, afgestemd op de lier. Die wordt dan zo dicht mogelijk bij de lier geplaatst zodat er korte, dikke verbindingen zijn met weinig verliezen. Voor het opladen volstaat dan een dunnere kabel van de generator en/of batterijlader naar de lierbatterij. Dat kan omdat de laadstroom beduidend lager is dan de liermotorsstroom. Wel moet er geladen worden via Schottky diodes of FET's om te voorkomen dat de lier batterij bijgeladen wordt door de boordnet batterij.

Op het moment dat de motor draait met voldoende toeren om de volle dynamostroom te leveren moet je er rekening mee houden dat de maximale stroomopname van de ankerlier ook door de laadkabels loopt.
Dus max 120A (of minder als de lier minder vraagt)
Meestal dus ook relatief grote afstanden tussen motor en lier, dus toch best wel dikke kabels ook al staat de accu voorin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 11:00 #829772

HPV schreef :
Joshua Slocum schreef :
WADnWIND schreef :
De oplossing op de startaccu is de mooiste, dergelijke zware gebruikers met enorme EMK's horen niet thuis op een normaal boordnet.

De condensator oplossing met scotky diode is een goede n.r.2

Nog mooier dan de twee genoemde oplossingen is een aparte batterij, afgestemd op de lier. Die wordt dan zo dicht mogelijk bij de lier geplaatst zodat er korte, dikke verbindingen zijn met weinig verliezen. Voor het opladen volstaat dan een dunnere kabel van de generator en/of batterijlader naar de lierbatterij. Dat kan omdat de laadstroom beduidend lager is dan de liermotorsstroom. Wel moet er geladen worden via Schottky diodes of FET's om te voorkomen dat de lier batterij bijgeladen wordt door de boordnet batterij.

Op het moment dat de motor draait met voldoende toeren om de volle dynamostroom te leveren moet je er rekening mee houden dat de maximale stroomopname van de ankerlier ook door de laadkabels loopt.
Dus max 120A (of minder als de lier minder vraagt)
Meestal dus ook relatief grote afstanden tussen motor en lier, dus toch best wel dikke kabels ook al staat de accu voorin
Nee, zie eerste wet van Kirchhoff. De Ri van de batterij is veel lager als van de rest. De batterij levert dus altijd de hoofdstroom. Zie ook de opmerking over een boegschroef van Albert45. En een schottky-diode of FET distributieblok zorgt dat de andere batterijen geen stroom zullen leveren aan de ankerlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 17:52 #829914

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Albert 45 schreef :
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, het volgende.
Op Zeebeest hebben we een startaccu, een serviceaccu en een boegschroefaccu.
De laatste zit voorin met korte dikke kabels.
Wanneer ik ooit een elektrische ankerlier neem, zie ik geen probleem -spanningsval e.d. - bij het aansluiten daarvan op de boegschroef accu.
Dus wanneer Hans ook een aparte accu voorin zet is het probleem toch opgelost???

Ja, het spanningsval probleem is met een aparte accu voorin opgelost.
Maar ik heb geen boegschroef en wil voorin geen extra gewicht plaatsen alléén voor de ankerlier.

De lier zelf werkt prima, de bestaande bekabeling is toereikend. Met het aansluiten van de ankerlier kabels op de startaccu is het probleem denk ik opgelost.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 17:54 #829916

Noballast schreef :
Kan een LiFePO4 accu dit opvangen/voorkomen ?

Het is vast een domme vraag, maar kan één van de deskundigen hier nog een antwoord op geven ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 17:59 #829917

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Noballast schreef :
Noballast schreef :
Kan een LiFePO4 accu dit opvangen/voorkomen ?

Het is vast een domme vraag, maar kan één van de deskundigen hier nog een antwoord op geven ?

Lijkt me helemaal geen domme vraag, maar het lijkt erop dat forumlid Peper met vakantie is... :laugh:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 17:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 18:08 #829918

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
Noballast schreef :
Noballast schreef :
Kan een LiFePO4 accu dit opvangen/voorkomen ?

Het is vast een domme vraag, maar kan één van de deskundigen hier nog een antwoord op geven ?
Niet voorkomen, wel verminderen.
De inwendige weerstand van een LiFePO4 accu is een stuk lager dan van een loodaccu. Waarbij bij een loodaccu de inwendige weerstand ook nog eens toe neemt met de leeftijde. Deze inwendig weerstand zorgt voor spanningsvelies rechtevenredig met de stroomsterkte. Als er dan ook nog een stuk gemeenschappelijke kabel is, telt het verlies in deze uitwendige weerstand ook mee. Net als bv de shunt weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsdip door ankerlier overbruggen? 26 apr 2017 19:31 #829944

Eens met rooiedirk, de inwendige weestand van LiFePO4 accus is een stuk lager waardoor de spanning aan de accu polen minder in zal zakken dan bij een lood accu.

Maar wat je ook niet moet vergeten zijn de overgangs- en kabel weerstanden. Zeg dat een accu 12.5V levert en meeste apparatuur gaat uit onder de 10V dan betekend dat je dip maximaal 2,5V mag zijn. Bij een inschakel stroom van 600A betekend het dat deze weerstand slechts 4mOhm mag zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl