Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hellingshoek windmeter en betrouwbaarheid?

Hellingshoek windmeter en betrouwbaarheid? 25 apr 2017 17:56 #829591

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Ik lees met grote bewondering het draadje van Nachtvlinder over zijn raspberry pi performance box.
Ondanks dat ik niet alles snap of de moeite neem om alles goed te lezen, vraag ik me toch iets af?

Wat is de invloed van de hellingshoek op de windaanwijzing en dus op je performancebox of andere uitlezing?

Is het verstandig om je ultrasoon windmeter in dwarsscheepse richting cardanisch op te hangen??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 17:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellingshoek windmeter en betrouwbaarheid? 25 apr 2017 18:06 #829593

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
"
Is het verstandig om je ultrasoon windmeter in dwarsscheepse richting cardanisch op te hangen?? "

De bovengenoemde windset heb ik niet maar de vorig jaar vervangen windset van Silva vertoonde wel vergelijkbare "kuren "
De windset stond haaks op het schip en in enkele gevallen bij zeer harde wind > 5 vielen de schoepjes stil!
Dus geen wind!

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellingshoek windmeter en betrouwbaarheid? 25 apr 2017 18:27 #829604

Of dit effect van helling bij een ultrasone meting anders doorwerkt dan bij een mechanische weet ik niet.

Bij een mechanische sensor wordt richting en snelheid in 1 vlak gemeten: het vlak wat parallel aan het dek loopt zeg maar. Even heel extreem: indien een boot plat op het water zou liggen, kan een sensor slechts de component van de wind (richting en snelheid) meten die recht van voor of achter zou komen (er is uiteraard geen component loodrecht op het wateroppervlak - die is er nooit).

Daar kun je voor corrigeren:
Stel je boot ligt rechtop en je meet 10 knopen wind onder 45 gr van SB. Deze wind heeft dus een component van 10/(wortel 2) kn van voren en dezelfde 10/(wortel 2) kn van SB.

Zou je boot (onder diezelfde omstandigheden) plat op het water liggen (je gaat heel scheef) dan meet je slechts nog de component van voren. Je zou dan 7 knopen wind van voren meten.

Nu maak je geen 90 gr maar 20 gr helling. Hierdoor meet je EN een component recht van voren (7 kn) EN een component 7*cos(20) van SB. Hiermee kun je terugrekenen/compenseren wat de "echte" windrichting en -kracht is die je (correct) had gemeten indien de boot rechtop had gelegen.

Overigens is dit geen groot effect: bij bv 25 gr heb je wel gereefd en bedraagt cos(25)=0.9

Nu je vraag: een ultrasone set heeft geen aparte sensoren voor snelheid en richting. Er wordt direct twee componenten gemeten die intern omgerekend worden naar richting en kracht. De vraag is dus wat er onder helling gebeurt met de luchtstroom die door het meetvlak (parallel aan het dek normaal gesproken) stroomt. Afgezien dat een sensor met geintegreerde hellingsensor zou kunnen corrigeren voor wat ik hierboven heb geprobeerd uit te leggen, kan er weleens meer aan de hand zijn (verstoring luchtflow, turbulentie?).

Is dit de achtergrond van je vraag ongeveer?
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 06:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl