Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 08:32 #837928

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27160
Nachtvlinder schreef :
Ook voor mij als eindgebruiker moet het eenvoudig aan te sluiten zijn, robuust werken zonder uitvoerig mee te hoeven tweaken. Gedoe met stekkertjes heb ik niet gehad; heb altijd een paar T-stukjes en soldeerbare stekkers op voorraad.

Omdat mijn netwerk er als hieronder uitziet, heb ik voor NMEA2000 gekozen.


Ik denk niet dat deze functionaliteit in een net zo eenvoudige (en plug&play) topologie in NMEA0183 gerealiseerd had kunnen worden.

Als ik tóch wil hobbyen/prutsen zijn er voldoende uitdagingen met de aangesloten Pi, die ik gebruik om de performance te berekenen en op de bus te zetten. Die kan ik dan overal weergeven...

Vergelijk dat eens met onderstaande topologie. Kan iemand mij dat in 5 minuten uitleggen laat staan aansluiten?

Je hebt gelijk als je zegt dat Baasklus zijn creatief met 183 niet zo gemakkelijk is als een bussysteem. Maar het gaat om het principe van een bussysteem, of dat nu N2K of ethernet is maakt niet uit. Je vergelijk met 183 en N2K gaat dus mank, appels en peren. 183 is prima voor simpele zaken, daar is N2K zware overkill, maar wel véél onnodig duurder.
Dat de wereld van 183 uit zijn jasje gegroeid is, is duidelijk. Maar het geknutsel aan een CANbus met een extra layer die wij N2K noemen en die eigenlijk hier helemaal niet voor bedoeld was, heeft ook geen oneindig leven. Door de vaart der volkeren is dat ook gedoemd te verstoppen. In dat licht bekeken is ethernet de meest logische opvolger en grootste gemene deler.

Helaas laten veel mensen zich leiden door zaken als raymarine, Microsoft, Google, Apple etc. waardoor niet altijd andere facetten tot ontwikkeling komen en we vooral blijven hangen in de (wurg)greep van dit soort hype's.

Ik zie een perfecte betaalbare toekomst voor de PI-3 als knooppunt tussen 183 en ethernet met wifi access punt. Overal kan je 183 in en uit doen naar ethernet en wifi. Zeker, zoals Anjo al aangaf, met de farnell-box met een minisata SSD. dan zijn we ook van dat twijfelachtige SD kaartje af. Er zijn vast wel arduino achtige alternatieven, maar het gaat om het idee.

Vroeg of laat komt er een fabrikant met mooie 8x8" transreflective monitortjes, vermomd als klokken die betaalbaar en waterdicht zijn. Die kan je zo via wifi of ethernet aansluiten overal en tot 256 stuks op een de bus. of je nu wind, speed of netflix wilt kijken maakt niet uit.

Je navigatie drone voor het verkennen van onbekend terrein maakt het geheel af met realtimne info in zichtbaar, infrarood en UV beeld.

Dit was slechts een kleine tipje van de sluier.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 08:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 08:38 #837931

Nachtvlinder schreef :
Goed stuk Joshua!

Echter niemand heeft tot zover beantwoord hoe mijn netwerk, indien gebouwd met 0183, er uit had gezien. Dat zegt genoeg.
kijk nu even naar je tekening. Als alle boten zo een groot systeem hadden was nmea0183 allang dood geweest.
Net als Wadnwind zeg ik ook steeds dat voor het doel waar nmea0183 is ontworpen dit uitstekend werkt. Low cost, low power en betrouwbaar. eenvoudig te repareren en uit te breiden. Geen speciale spullen nodig.
Daarom heb ik eigenlijk ook een hekel aan Seatalk-1. Met die speciale ronde connector. je kan in nood nog wat doen met kabelschoentjes, maar ideaal is het niet. Afgezien van het brakke protocol nog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 08:42 #837932

lees ik hier nu goed dat een modulair systeem met een krachtige processor misschien wel wat is? :whistle:
Robuust, betrouwbaar, eenvoudig te bedienen/installeren en aansluiten?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 09:01 #837938

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Een krachtige processor is leuk. Maar die moet wel wat te processen hebben. Eenmaal daar goed mee aan de gang kom je er achter dat een 38400 baud bospaadje het niet gaat redden.

Hier valt verder nog gruwelijk veel aan software te ontwikkelen. Het staat allemaal nog behoorlijk in zijn kinderschoenen. Het is zelfs nog niet duidelijk welke kant het op zal gaan.

Wel is het me gelukt door middel van zo'n processor mijn stuurautomaat een factoren betere koersvastheid te geven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 10:02 #837947

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Hier een indruk wat we kunnen verwachten in de toekomst van instrumenten werkend met SignalK

www.wilhelmsk.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 11:24 #837958

Ben het niet eens met 3Noreen alles is er al hoeft alleen op een verstandige manier toegepast te worden.
En juist verder hieronder staat dat het bospaadje voor de tractor en kruiwagen prima functioneert, en voor de snelle jongens is er de raket.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 11:31 #837960

Mijn visie is, gebruik het bospaadje als dat goed functioneert naar het station en vlieg daar door met de raket indien gewenst voor de geavanceerde systemen. Heb je geen behoefte aan geavanceerde systemen dan ga je op het station verder over de bospaadjes, mocht je dan volgend jaar toch een raket nodig hebben dan breid je het station uit.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 14:17 #837984

brambo schreef :
Hier een indruk wat we kunnen verwachten in de toekomst van instrumenten werkend met SignalK

www.wilhelmsk.com/

Dat schreef ik al: voorlopig is Signal-K niet meer dan een applicatielaag! Pas als de koppeling naar het lagere sensorniveau wordt gemaakt heeft is er een kans dat het ongemakkelijk gaat voelen bij de leden van de NMEA organisatie en er daadwerkelijk smart-sensoren die dit protocol praten op de markt gaan komen. En als DAT zover is zullen er ook MFD's volgen gemaakt door de grote merken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 14:22 #837986

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Zeilprutser schreef :
Ben het niet eens met 3Noreen alles is er al hoeft alleen op een verstandige manier toegepast te worden.
En juist verder hieronder staat dat het bospaadje voor de tractor en kruiwagen prima functioneert, en voor de snelle jongens is er de raket.

Altijd leuk als je op iets gewezen wordt waarvan je het bestaan niet kent. Als het er al is zou dan ook graag daar meer van weten. Door middel van Fourier Transform heb ik in middels wel een programma wat de harmonische verstoring van mijn windmeter weten te kwantificeren. Echter waar ik tegenaan loop is de synchronisatie van de Transform uitkomst met het oorspronkelijke signaal. Door de afwezigheid van een real time van de data van de windmeter. Maar als het er al gedaan is met hopelijk open source software zou ik graag willen weten waar ik dat zou kunnen vinden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 15:16 #837998

Interessante dingen ben je mee bezig 3Noreen!

Signalen over TCP/IP hebben een onvoorspelbare en varierende latency. Je weet alleen dat een bericht ooit aankomt bij de ontvanger. CAN is ook niet echt, maar wel veel meer real-time. Op transportprotocol werkt het met prioriteiten; een PGN met hoge prioriteit zet andere PGN's in de wacht en krijgt voorrang. Je zou de PGN uit je windset (bij dit systeem) een hoge prioriteit kunnen toekennen dan.

Bij mij heeft (standaard) het kompas de hoogste prioriteit: de autopilot vind het wel fijn als deze data netjes met 10Hz binnenkomt, en niet soms met tussenpozen van 50 ms en even later met 150 ms.

Signal-K werkt dacht ik wel standaard met timestamps; je kunt dan in de ontvanger herklokken, maar je loopt dan wel continue iets achter, natuurlijk.
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 15:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 15:36 #838002

Precies timestamp en eventueel rechten! dus uit en aankleedbaar, als je weet dat de data van poort a van de dieptemeter komt, hoeft hij alleen die diepte te geven als hij diepte en snelheid geeft wordt het dan bijvoorbeeld, D23.12;S5.23 = Diepte 23.12 mtr snelheid 5.23 knopen, de server kan er dan een timestamp aanhangen indien gewenst voor de applicatie enz. enz. enz.
Als het opensource is kunnen wij de sensor laten spuien wat wij willen, en zoals ik al eerder aangaf zelfs firmware updates doen.
Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een open source flightcontroller die je kan programeren met sketch (Arduino) van deze slimme man (Kris): www.tindie.com/stores/onehorse/
Ik kwam bij hem terecht door deze slimme man (rob) van signalk:https://github.com/SignalK/signalk-imu
Daarnaast zijn we nog bezig met een BMS en schakelpaneel.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 16:19 #838008

Ja leuk verhaal, maar het blijft een oplossing voor de nerds. 3noreen met zn fft en nachtvlinder met zn installatie.
Ik zit nog steeds op de wip hoor.

Voorlopig voegt het voor 99% van de zeilers niks toe. Afgezien van overbodig stroomverbruik.

Het is leuk om te zeggen dat de multiview het eerste mfd is met signalK maar of je daar nu beter van wordt...

Ik heb nog een hoop andere apparaten in de pijplijn. Wat veel meer zeilers zal aanspreken.
Dan zo'n moeilijk raspberry boxje.
Dat eerst maar realiseren..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 16:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 17:15 #838015

Simpel voor de leek en uitgebreide mogelijkheden voor de veeleisende klant of nerds zoals jij ze noemt.
De leek koopt een kant en klaar kastje plug en play, en de nerd breidt hem uit met zijn eigen wensen dat is nu zo leuk aan zo'n kastje. Ik kan nooit aan al die wensen van de veeleisende klant voldoen, maar die vindt wel een vriendje die het kan toevoegen of ik wijs hem naar een draadje zodat hij het zelf kan.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 17:27 #838016

.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 19:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 18:47 #838025

..."daar gaat het hier niet over" zeg je, maar je wilt het blijkbaar toch nog even noemen!?

Lukt het nu echt niet om even afstand te nemen van jullie eigen producten en belangen?

Ik denk zo langzamerhand dat, voor de neutraliteit van ZF, het voor belanghebbenden (al of niet sponsoren) een goede zaak is om ze te verbieden aan dit soort draadjes deel te nemen!

Het wordt steeds lastiger de essentie te filteren uit de gekleurde posts, al zijn voor mij de eigenschappen en verschillen wel duidelijk.
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 18:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 18:57 #838030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27160
;-) :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 18:58 #838031

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27160
Ik ben ff varen!.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 19:24 #838038

Voor de rust in het forum op eigen iniatief mn bericht maar verwijderd.
Kan je rustig slapen, nachtvlinder.

Ik blijf wel technisch mijn standpunt verdedigen. Dat recht heb ik zeker.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 19:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 19:38 #838046

Het punt zijnde dat dus voor 99 % van de zeilers op dit moment nmea0183 en seatalk ruim voldoende is. Technisch lastig wellicht voor sommigen. Maar een simpel draadje vadtschroeven lukt nog wel.
Verder is het duidelijk low power en betrouwbaarder dan en veel goedkoper dan nmea2k en ethernet.

Het implementeren van signalk zal afhangen van het succes van uitrol. Net als bijvoorbeeld Zigbee. Zou het helemaal worden. Maar is toch ook mislukt.
We wachten het af. Ik zit er bovenop hoor, vindt t leuk om erin te duiken, net als met mijn Lora. Ook dat wordt op dit moment getest.
Ik kan razendsnel een oplossing hebben als t nodig is.
Maar, en lees ook mijn onderschrift, uiteindelijk moet de schoorsteen ook roken.
Dat betekent dat ik wel afgewogen beslissingen moet nemen over wat wel en wat niet te ontwikkelen. Anders ben ik alleen maar leuke dingen aan het doen zonder omzet...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mei 2017 19:44 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 19:52 #838052

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27160
Zeilprutser schreef :
lees ik hier nu goed dat een modulair systeem met een krachtige processor misschien wel wat is? :whistle:
Robuust, betrouwbaar, eenvoudig te bedienen/installeren en aansluiten?

Nee hé, niet weer.... :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 21:34 #838085

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Vorig jaar voor mijn 50e verjaardag een mooie uitbreidingsset gekregen.
Had aan boord Raymarine ST40 bidata en een Raymarine ST2000.
Wat koop je er dan bij? Derdehands spul wat nog met seatalk kan praten?
Tweedehand spul met dure converter die seatalk 2 en seatalk kan praten?

Nee hoor, gewoon een zeer betaalbare set B&G Vulcan 7 en een Triton met windset en diepte/log/temp transducer. Voor minder dan 1500 klaar. NMEA2000.
Seatalk er uit en met een mooie ceremonie naar de schroot brengen.

Heb eerst overwogen een hobby project te maken met RPi en Openplotter. Maar uiteindelijk toch voor iets werkends gegaan.
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 25 mei 2017 22:23 #838093

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Heb je de kosten van de NMEA2000 kabeltjes, T koppelingen etc meegeteld ?

En de aanschaf van kaartmateriaal voor je nieuwe systeem. Terwijl je de prachtige, wekelijks aangepaste ENC kaarten van de Delta, gratis kunt downloaden.

En kom er niet mee aan dat OpenCPN op een Raspberry Pi niet zou werken.

Het is echter wel een computer systeem met meerdere opties, zoals een multiplexer, draadloze data overdracht, wiFi een VNC server etc etc. Allemaal zaken die je met je B&G niet kunt doen.

Ja, daar moet je wel enige instellingen en moeite voor doen. Net zo als in ieder ander computer systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 26 mei 2017 05:27 #838121

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Kabels en t-stukjes zaten er al bij, heb een kort kabeltje en een t-stuk moeten bijkopen.
Natuurlijk werkt OpenCPN, heb het op een RPi draaien. Mijn iPad met Navionics werkt ook. Alleen het probleem was dat als het wat serieuzer weer werd ik altijd moest uitkijken of die iPad niet beschadigd door water of onbedoeld rondvliegen. Als de zon schijnt wordt die te warm en valt uit, etc.
Met een RPi kwam ik ook niet tot een acceptabele oplossing die ik gewoon buiten kan monteren. Had het graag gedaan, en ook gekoppeld aan nog wat eigen sensoren en die met met een NodeMCU met wifi verbinden.

Grootste nadeel tot nu die is de omvang van die backbone onderdelen. Paar t-stukken aan elkaar werk je niet makkelijk achter een plafond plaat weg. Ik heb het opgelost door voor 2,69 een plastic onderdelenbak bij de action te kopen. De schotjes binnenin weg te halen, er alles in weg te werken en aan de wand te hangen.

En de jaarlijkse kosten van kaarten vormen ongeveer 2% van de zeilbegroting. Valt best mee dus.
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 26 mei 2017 06:04 #838126

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Joshua Slocum schreef :
Een.
Laatst moest ik dringend naar Schiphol om een vliegtuig te halen. Ik huurde een kruiwagen want die was licht en spotgoedkoop. Helaas was ze niet erg snel waardoor ik mijn vlucht miste. Kruiwagens, je hebt er helemaal niets aan!

Twee.
Toen mijn dochter ging verhuizen en ze me vroeg te helpen. Ik besloot een Porsche te huren. Die dingen gaan snoei hard en de verhuizing zal er snel mee achter de rug zijn. Helaas past het bankstel van mijn dochter er niet in. Een Porsche is een k*dt vervoermiddel!

Drie.
Toen ik mijn tuinpad wilde veranderen huurde ik een Scania Vabis. Daar gaat lekker veel zand in en dan ben ik zo klaar met mijn tuintje. Helaas paste de auto niet door de brandgang. Wat een k*dt bak zo'n Scania Vabis!

Natuurlijk snapt iedereen dat ik mijn tuin met de kruiwagen had moeten doen, de verhuizing met de Scania en naar Schiphol met de Porsche. Stuk voor stuk zijn het prima transportmiddelen binnen de context waar ze voor ontworpen zijn. Maar vervang kruiwagen, Scania en Porsche eens met NMEA0183, NMEA2000 en Ethernet, dan valt iedereen ineens over elkaar heen.

Die netwerken hebben elk hun voor en nadelen. De een is niet beter dan de ander, maar anders, voor een ander doel. En daarmee is deze hele discussie onzinnig geworden.

Een paar honderd miljoen auto's rijden op CAN-BUS, en dat werkt prima en zeer betrouwbaar. Of denken jullie echt dat de automotive industrie alleen maar uit dommeriken bestaat?
Ethernet heeft zich al ver voor CAN-BUS bewezen maar kan niet wat CAN kan, en CAN kan niet wat Ethernet kan. De verschillende netwerken en interfaces kunnen prima naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen. En dat is wat je overal in de industrie ziet gebeuren. In de machines van ASML, Intel, IBM en noem nog maar een stuk of honderd fabrikanten op, zit CAN-BUS, Ethernet, en RS232 gebroederlijk naast elkaar, en vult elkaar prachtig aan. CAN voor de deterministische, mission critical data en besturing (sensoren, actuatoren, transport synchronisatie, enz. enz.), Ethernet voor het (non deterministische) bulk data transport en RS232 voor allerhande maatwerk interfaces en van alles nog wat. Het gaat me te ver om alle voor en nadelen van die netwerken en interfaces hier op te sommen, leg de diverse wiki pagina's maar eens naast elkaar.

Er is niet een netwerk dat "wint". Net zo min als dat er maar een perfecte zeilboot zou bestaan.
Ehhhr nou, dus, eigenlijk, dus, mijn eigen bootje is natuurlijk wel........


Helemaal mee eens, CAN wordt al jaren in automotive en industrie gebruikt. Wat nu 'niet geschikt voor mission critical applications'. Er zijn daarnaast in automotive protocollen als LIN en SENT (naast analoog) voor lagere data rates over normale draadjes, geeft overigens minstens net zo veel ellende op EMC vlak.

Ik heb mijn eigen backbone gebouwd (zie eerdere post), gewoon een stuk CAN kabel en een paar standaard pluggen. Heerlijk, alles netjes op maat met een T splitsing waar nodig, geen bossen losse kabels en als er iets bij moet gewoon inpluggen.

Ik ben er blij mee, maar als je graag met zo'n mux box aan de gang wilt, wat houdt je tegen...
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 26 mei 2017 06:04 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 /N2K/SeaTalkng versus NMEA0183 26 mei 2017 06:28 #838128

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Beste Etapje,

het is niet of - of. Maar je kunt de B&G NMEA gemakkelijk koppelen met de Raspberry en deze als server laten werken. Een gecombineerd systeem is best een interessante optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl