Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Service batterijen !

Service batterijen ! 14 mei 2017 10:39 #834983

  • vasco
  • vasco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hoe lang gaan service batterijen mee ?
De onze steken er 4 seizoenen in en slaat nu snel op alarm.
De batterijen zijn 2 Victron energy van 165 AH
Zeilgroeten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 10:54 #834985

11 jaar voor 3 van 105 Ah.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 20:06 #835155

Ik heb met een stel "ordinaire" onderhoudsvrije accu's van 105 Ah 10 jaar gedaan.
Maar vorig jaar in één keer einde oefening.
En natuurlijk in de vakantie en in het buitenland. Dus te duur nieuwe aangeschaft.
2 x Varta 105 Ah € 400,-
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 20:41 #835185

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
2x 185 Ah uit 2009 gewone accu's niks fancy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 20:55 #835199

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
vasco schreef :
Hoe lang gaan service batterijen mee ?
De onze steken er 4 seizoenen in en slaat nu snel op alarm.
De batterijen zijn 2 Victron energy van 165 AH
Zeilgroeten,

Is geen antwoord op te geven.
Hangt te sterk af van de ondergane (mis)(be)handeling.
Sommige gaan 4 jaar mee, sommige 10 jaar.
Hangt af van hoe dikwijls geladen, ontladen, leeg getrokken overladen etc etc etc . Kwaliteit enzv.
Men zegt dikwijls dat accu's 4 jaar meegaan, meestal gaan ze langer mee, als je ze heel goed behandeld wel 10 jaar.
Maar ieder jaar dat ze meegaan gaan ze sneller minder worden.
En dan is het opeens over.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 20:56 #835200

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
vasco schreef :
Hoe lang gaan service batterijen mee ?
De onze steken er 4 seizoenen in en slaat nu snel op alarm.
De batterijen zijn 2 Victron energy van 165 AH
Zeilgroeten,

Daar is niks over te zeggen. Hangt helemaal af van de wijze waarop je er mee om gaat. Met zonnepanelen gaan ze meestal langer mee, omdat een eventuele mishandeling dan niet te lang duurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 14 mei 2017 21:24 #835208

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Als je ze flink afragt, zoals een charterschip/
Wij zeiden altijd;
3 jaar is pech
5 jaar is prima
7 jaar is geluk

Met afraggen bedoel ik grote stromen zoals omvormers met koffiezet apparaten, ankerlieren, wasmachines etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 19 mei 2017 12:46 #836415

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 12:54 door an3s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 19 mei 2017 14:05 #836455

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
an3s schreef :
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.

Het nadeel is weer dat je ook voldoende mogelijkheden moet hebben om een grote bank te laden!
Dus accu vergroting kan inhouden dat dynamo en lader ook vergroot dienen te worden. Anders kan het zijn dat je met haven uit en in en nachtje laden ze niet helemaal vol mer krijgt.
Ik begrijp nu ook waarom vee3l jachten op de motor varen met wind, da's voor de accu's :unsure:

Nog beter is om het verbruik normaal te houden, zonder senseo's, wasmaschines etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 14:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 19 mei 2017 16:27 #836515

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
an3s schreef :
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.

Dat is inderdaad het hele punt.
De levensduur is dus wel degelijk voorspelbaar, het is niks in de sfeer van geluk hebben of "het kan vriezen of dooien".

Het is wel, zoals WadnWind zegt, een kwestie van accucapaciteit,laadcapaciteit en verbruik op elkaar afstemmen. Veel accucapaciteit en een te kleine lader werkt niet. 200 Wp aan zonnepanelen en één 75 Ah huishoudaccu is ook het paar achter de wagen spannen. Nou ja; in het laatst geval zal de accu lang leven, maar benut je de zonnepanelen slecht.

Maar de hoofdzaak is, als je lang met je accu's wilt doen: probeer de cyclussen klein te houden. Kan dat om welke reden dan ook niet, dan zal je levensduur relatief korter zijn.
Die vier jaar van TS vind ik kort. De accu's zijn dus regelmatig flink ontladen, vermoed ik. Veel verbruikers en te weinig capaciteit. Maar ja; wat is duurder: 4 jaar doen met 1 accu van 100 ah of 8 jaar met twee (bij hetzelfde verbruik)?

Uiteindelijk is het, zoals de meeste dingen, een kwestie van rekenen..

De opmerking van Koko is ook een goeie. Met zonnepanelen wordt er meestal binnen 24 uur weer geladen. Op een langere zeiltocht zonder walstroom kan dat veel langer duren..
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 16:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 19 mei 2017 19:57 #836576

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1751
lodewijk stegman schreef :
an3s schreef :
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.

Uiteindelijk is het, zoals de meeste dingen, een kwestie van rekenen..

Om je wat te helpen met dat rekenen is deze link wel interessant.

Je kunt daar lezen dat de uiteindelijke levensduur in het algemeen bepaald wordt door de meest nabije datum van de volgende drie verschijnselen:

1. de absolute levensduur: die wordt bepaald door de datum waarop de accu hoe dan ook overleden is, ongeacht wat er verder mee gebeurd. Hier is de de productiedatum bepalend.
2. de opslag levensduur; dit is de periode die een inactieve accu onder bepaalde omstandigheden kan worden opgeslagen alvorens onbruikbaar te worden.
3. de cyclische levensduur. Die wordt bepaald door het aantal laad-/ontlaadcycli die een accu kan leveren, daarbij inachtnemende dat hoe dieper je een accu ontlaadt in een cycle, hoe minder van die cycles geleverd kunnen worden, en andersom.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service batterijen ! 19 mei 2017 20:22 #836584

  • PaulC
  • PaulC's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Knar schreef :
lodewijk stegman schreef :
an3s schreef :
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.

Uiteindelijk is het, zoals de meeste dingen, een kwestie van rekenen..

Om je wat te helpen met dat rekenen is deze link wel interessant.

Je kunt daar lezen dat de uiteindelijke levensduur in het algemeen bepaald wordt door de meest nabije datum van de volgende drie verschijnselen:

1. de absolute levensduur: die wordt bepaald door de datum waarop de accu hoe dan ook overleden is, ongeacht wat er verder mee gebeurd. Hier is de de productiedatum bepalend.
2. de opslag levensduur; dit is de periode die een inactieve accu onder bepaalde omstandigheden kan worden opgeslagen alvorens onbruikbaar te worden.
3. de cyclische levensduur. Die wordt bepaald door het aantal laad-/ontlaadcycli die een accu kan leveren, daarbij inachtnemende dat hoe dieper je een accu ontlaadt in een cycle, hoe minder van die cycles geleverd kunnen worden, en andersom.

Dick

Goeie link. Het spreekt alleen je punt 3 een beetje tegen. Citaat:
"The above graph was constructed for a Lead acid battery, [...] This is because battery life depends on the total energy throughput that the active chemicals can tolerate. Ignoring other ageing effects, the total energy throughput is fixed so that one cycle of 100% DOD is roughly equivalent to 2 cycles at 50% DOD and 10 cycles at 10% DOD and 100 cycles at 1% DOD. "

Het voelt voor mij ook een beetje raar. Ik zou ook zeggen dat voor loodzuur <50% DOD gunstig is... :huh: Het artikel is echter een beetje ambigu wanneer ze nou Li en wanneer ze nou op Pb accu's doelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl