an3s schreef :
Volgens mij zit het zo; Hoe verder je ze leeg trekt, hoe sneller ze over het algemeen stuk gaan. Bij de nieuwe victrons staat het er gewoon bij op het productblad. Bv bij 20% ontlading 1500 keer gebruiken en bij 70% ontlading 400 keer gebruik voor ze stuk gaan. Met andere woorden zorg voor een grote bank die je niet ver ontlaad.
Dat is inderdaad het hele punt.
De levensduur is dus wel degelijk voorspelbaar, het is niks in de sfeer van geluk hebben of "het kan vriezen of dooien".
Het is wel, zoals WadnWind zegt, een kwestie van accucapaciteit,laadcapaciteit en verbruik op elkaar afstemmen. Veel accucapaciteit en een te kleine lader werkt niet. 200 Wp aan zonnepanelen en één 75 Ah huishoudaccu is ook het paar achter de wagen spannen. Nou ja; in het laatst geval zal de accu lang leven, maar benut je de zonnepanelen slecht.
Maar de hoofdzaak is, als je lang met je accu's wilt doen: probeer de cyclussen klein te houden. Kan dat om welke reden dan ook niet, dan zal je levensduur relatief korter zijn.
Die vier jaar van TS vind ik kort. De accu's zijn dus regelmatig flink ontladen, vermoed ik. Veel verbruikers en te weinig capaciteit. Maar ja; wat is duurder: 4 jaar doen met 1 accu van 100 ah of 8 jaar met twee (bij hetzelfde verbruik)?
Uiteindelijk is het, zoals de meeste dingen, een kwestie van rekenen..
De opmerking van Koko is ook een goeie. Met zonnepanelen wordt er meestal binnen 24 uur weer geladen. Op een langere zeiltocht zonder walstroom kan dat veel langer duren..