Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord?

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 15:19 #835047

Over een maandje ga ik nieuwe gaten boren in de Pion voor de afvoeren en water inlaten.

Nou het LOG, ga ik daar nog een gat voor boren? in de GPS tijdperk is dat nog zin vol?

Misschien voor een wedstrijd zeiler?, maar voor een en daar schaar ik me toch wel onder toer zeiler... :unsure:

Heeft dat ding nog wel meer waarde?

Ik snap dat je de snelheid over water niet meer weet en dus niet samen met SOG wat kunt uitrekenen wat de stroom tegen is, maar ja als ik daar nu eenmaal vaar met stroom tegen heb ik daar wat aan?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 15:22 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 16:20 #835066

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Je verandert niks aan de situatie, maar het komt je tochtplanning wel ten goede als je kan inschatten hoeveel stroom je mee/tegen hebt en hoe lang dit nog ongeveer zal duren.
Daarnaast heb je een 2e onafhankelijk systeem mocht je GPS ooit uitvallen. Gegist bestek met een niet-werkende GPS en zonder log lijkt me een uitdaging.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 16:37 #835073

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Voor echte tochten op stromend water zoiets (Walker sleeplog), kan je later altijd nog een gat in je boot zagen als je moderne log echt mist.

www.marktplaats.nl/a/waterspor...reviousPage=lr&pos=2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 16:41 #835075

De stroom is niet of mee of tegen, die kan van alle kanten komen.
Het is altijd fijn om precies de stroom te weten en een beetje te kunnen voorspellen.
Met westen wind kruisend naar de Orwell kun je dan heel precies die stroom onder de lijboeg houden wanneer je op het juiste moment overstag kunt gaan, kan maar zo 50% van de vaartijd betekenen dat je eerder of later aankomt.
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 16:42 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 16:58 #835080

Wiking schreef :
Voor echte tochten op stromend water zoiets (Walker sleeplog), kan je later altijd nog een gat in je boot zagen als je moderne log echt mist.

www.marktplaats.nl/a/waterspor...reviousPage=lr&pos=2

ahahahah ja dat is een goeie natuurlijk!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 17:14 #835090

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Saeftinghe schreef :
De stroom is niet of mee of tegen, die kan van alle kanten komen.
Het is altijd fijn om precies de stroom te weten en een beetje te kunnen voorspellen.
Met westen wind kruisend naar de Orwell kun je dan heel precies die stroom onder de lijboeg houden wanneer je op het juiste moment overstag kunt gaan, kan maar zo 50% van de vaartijd betekenen dat je eerder of later aankomt.

Dwarsstroom zie je helaas niet op je log.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 17:20 #835093

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Je kunt prima zonder LOG.Zeker als je vooral op niet-stromend water vaart.

Zowel, de stroom kun je opzoeken in de HP33 enz.
Je merkt het aan je SOG i.r.t. windcondities.

Je kunt niet zonder LOG als je 100% performance wil varen, maar ook dan is die info niet 100%. Een goed gecalibreerd log, geeft slechts bij één snelheid de juiste waarde. Maar vertelt je wel altijd of je iets sneller of langzamer vaart. Dat doet een GPS ook, maar je weet dan niet wat de stroom doet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 17:26 #835098

nou ja dat was ook een beetje mijn idee, BK en boaderbas zullen heel veel belang hechten aan de performance ,en dat ook zichtbaar hebben.

Zoals ik het bekijk heb ik genoeg aan de SOG, maar misschien is er een puntje die ik over het hoofd zie die voor kan komen en dan wel erg van belang is.

Ik verwacht eerlijk gezegd een gat minder boren tot nu toe B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 17:46 #835103

Lamavare,

Nee niet op je log, maar wel aan je drift, het verschil tuseen voorliggen en grondkoers op de GPS.
In de tijd vóór de GPS zag je het aan de peilingen.

Een groepje scheepjes, wij als kleinste(traagste) van Great Yarmouth naar Stellendam. Kruisen.
Zuidgaande stroom, over BB zeilend vertrokken, leuke koers in de goede richting.
Veelvuldig peilen.
Bij kenteren stroom overstag, dat steeds goed in de gaten gehouden kwamen we ietsje te noordelijk uit, net onder de Maasvlakte.
Het laatste stukje konden we ietsje ruimer varen.
De hoofdgroep kwam tussen Ymuiden en Scheveningen op de kust.
Wij lagen al een tijdje vast en hadden het ontbijt al op toen we ze zagen binnen varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 18:01 #835111

Zonder log kun je prima varen, wél even je boordelectronica africhten zodat het SOG gebruikt voor TWS/TWA bepaling.

Het nadeel van een GPS is dat het erg traag is. Als je zeilen leuk vind, dan wil je graag zien wat er met je snelheid gebeurt als je een touwtje trekt of viert. Daar is een GPS erg ongeschikt voor. Vind je zeilen een noodzakelijk kwaad om zonder motor ergens te komen en vind je het al snel welletjes....dan is een GPS prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 18:16 #835119

Dank Bas! kijk dat had ik zo nog niet zo bekeken.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 18:26 #835122

boarderbas schreef :
Het nadeel van een GPS is dat het erg traag is.

Discussie is al eens vaker langsgekomen maar dit klopt volgens mij niet helemaal. Er zijn twee soorten GPS snelheidsmeters:
1) Het ouderwetse systeem dat twee opeenvolgende posities vergelijkt en de afgelegde afstand deelt door de tijd, idd heel traag (paar seconde responstijd)
2) Moderne GPS-en gebruiken het doppler effect en geven vrijwel instantaan een snelheid, dacht ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 19:28 #835144

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2727
Nergens voor nodig een log.
sloop ook meteen je compas eruit, windvaan nergens voor nodig.

Anyway: een log is een van de weinig basale dingen die je (ik) nooit zou willen missen.
Ik herken dat soort puristische gedachtes wel, maar weet ook wanneer ik dit op de foute dingen los laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 19:30 #835146

La Mavare schreef :
Een goed gecalibreerd log, geeft slechts bij één snelheid de juiste waarde.

Dat hangt sterk van het type snelheidsmeter (een "log" meet primair afstand volgens mij...), de plaatsing en de rompvorm af. Het schoepenwieltjes type wat ik op de Loper had deed het erg goed tussen 2 en 7 knopen, maar op m'n huidige boot doet hetzelfde type met dezelfde plaatsing het slechts goed tussen 5 en 6 knopen. Zeilend of motorend maakt ook nog uit nu!

Zo'n through-hull schoepenwieltje meet in de grenslaag op <15 mm van de scheepshuid. De stroming kan zich daar nogal onvoorspelbaar gedragen.

Electromagnetisch meet zo'n 5 cm vanaf de huid; dat is al een stuk beter!

Ultrasoon tussen zo'n 15 cm en 1 m; dat begint aardig op een ouderwets en zeer nauwkeurig sleeplog te lijken...

Ik denk dat je geluk kunt hebben met hoe een schoepenwieltje het in een bepaalde romp doet. Die oude VDO "Sumlogs" waren kwetsbaar en gevoelig voor wier en niet eenvoudig schoon te maken, maar wel een flink propeller-oppervlak zo'n 5 cm onder de romp. B&G geeft nog een tijdje "het schoepenwieltje op een stokje" gemaakt; die stak een aardig eind onder de romp uit: wel precies maar ook weer kwetsbaar.

Bij de huidige technologie raden zowel Ockam, NKE en Sailmon ultrasoon aan voor de beste precisie.

Ofdat jij dat bij jouw boot nodig hebt / nodig is vanwege je rompvorm kun je het beste zelf bepalen.

Het ouderwetse "log" als een mijlenteller om een gegist bestek bij te houden indien nodig werkt alleen bij een mechanisch sleeplog. Aan een electronisch log heb je met platte accu's nog niets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:06 #835156

Airgead schreef :
Nergens voor nodig een log.
sloop ook meteen je compas eruit, windvaan nergens voor nodig.

Anyway: een log is een van de weinig basale dingen die je (ik) nooit zou willen missen.
Ik herken dat soort puristische gedachtes wel, maar weet ook wanneer ik dit op de foute dingen los laat.

???????? ik zie even het vergelijk met betrekking tot het compas en windvaan niet zo?

Het heeft niets met puristisch te maken in mijn geval of zo min mogelijk willen hebben, inderdaad met alles eraf op een compasje na kom je d'r ook, jaren met mijn solo, laser, valk, friendship en weet ik wat zonder enige vorm van elektronica rondgevaren.

Maar ik houd inderdaad van : lekker simpel aan boord :) en dat is zeer persoonlijk.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:10 #835159

Hand-held GPSje en papieren kaart dan maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:16 #835162

Nachtvlinder schreef :
Hand-held GPSje en papieren kaart dan maar!

ahahahahah nee zo erg wordt het niet ;)

Ik was vanavond doorvoeren en afsluiters aan het bestellen van trhu-design.

toen dacht ik oooooohja dat gat van het LOG is nu dicht, hmmmmm ja LOG doe ik daar wat mee, zo kwam mijn vraag hier.

Omdat ik dadelijk alles op de aaipad wil hebben kaart AIS etc, dacht misschien is daar nog een nadeel van geen log, ik vraag maar na ik wijs ben ;)

lees elke keer met grote belangstelling mee als het over de roosmux etc etc, en begin het een beetje te snappen, naja wil gewoon van A naar B en met een systeem zonder al te veel gedonder.

En dat is er :laugh: :laugh: als ik vanavond roozeboos vs zeilprutser lees over wel zus en zo
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 20:19 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:19 #835167

Grappig ik heb ook net besloten om mijn impeller log op te geven. Het blijft gedoe met storingen en vuil in de sensor. Dus dan maar alleen SOG uit een GPS. Dan heb je inderdaad geen echte backup meer maar een beetje telefoon geeft ook SOG. En de "water-speed" heb ik dan maar niet meer.
Als backup van mijn kompas heb ik een handpeilkompas, als backup de dieptemeter heb ik een pikhaak, als backup voor mijn zeilen heb ik een motor. Lijkt mij allemaal ruim voldoende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:19 #835170

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Je kunt natuurlijk ook voor een gecombineerde transducer kiezen. Het gat voor je dieptemeter moet je toch maken.

Over de toegevoegde waarde van een log, ja zoals hierboven al genoemd het is wat sneller als een gps en je kunt zien hoeveel stroom je mee of tegen hebt.

In combinatie met je dieptemeter kun je dan beter zoeken naar plekken waar je juist meer of minder stroom hebt. In geval van tegen 'droog' varen en in geval van mee lekker diep water opzoeken.
' droog' is weinig stroom, diep is veel stroom.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:20 #835171

@kees :laugh: :laugh: :laugh:

@hrshaft gat voor de dieptemeter? dingen plak je gewoon op de romp......toch?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 20:22 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:23 #835172

Ik ga een ultrasone snelheidssensor aanschaffen. Mag je gewoon overheen antifoulen en is onderhouds- (en calibratie)vrij.
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 20:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:31 #835176

Nachtvlinder schreef :
Ik ga een ultrasone snelheidssensor aanschaffen. Mag je gewoon overheen antifoulen en is onderhouds- (en calibratie)vrij.

Heb ik wel eens hier voorbij zien komen inderdaad
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anno 2017 nog steeds een LOG aan boord? 14 mei 2017 20:33 #835178

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Nachtvlinder schreef :
Hand-held GPSje en papieren kaart dan maar!
Dat gaat inderdaad uitstekend.
Nog nooit met een log gevaren. Behalve dan het jaar dat ik een zelgebouwde in mijn boot had. Die was nog griezelig nauwkeurig ook. Schoepje zat dan ook in een vin, zo'n 12 cm buiten de romp.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl