Tony2920 schreef :
Ik ben hier niet helemaal zeker van.
De accu's moeten inderdaad wel helemaal vol zijn, maar ik ben niet zeker dat dit niet te bereiken is met de 14,2 V .
Volgens mij mag de AGM 14,6 hebben als maximum laadspanning en de anderen maar 14,2.
Maar de volledig geladen toestand is ook niet zo hoog als de maximum laadspanning.
Bij een mindere spanning dan de maximum laadspanning gaat het laden van het laatste beetje wel trager.
Kortom, het zou kunnen dat deze opstelling met een maximum laadspanning van 14,2 wel voldoet om de accu volledig op te laden.
Mij interesseert het danig om te weten of mijn veronderstelling hierover juist is.
Kan het kwaad wanneer de AGM accu alleen optimaal geladen wordt aan de walstroomlader?
Hangt ervan af hoe dikwijls je hem oplaad tot volledig vol.
Als je elke keer voor vertrek voor langere tijd de AGM volledig oplaad met walspanning kan het geen kwaad veronderstel ik.
Maar ga je daar altijd voldoende tijd voor hebben ?
Ga je op reis, en blijf je dan verschillende dagen op zee, dan kan het minder gunstig zijn.
Eea hangt ook af van de chemische samenstelling van de loodplaten. Sommige merken zijn gevoeliger voor sulfatering dan anderen. Denk dat ik het gewoon zou proberen