Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 05:38 #836332

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Helaas heeft de koelkast de boord accu gesloopt. Domweg niet uitgezet en bij terugkomst accu op 9,45Volt. Waren al wat ouder, dus zaten er al aan te komen.

Nu denk ik aan vervanging met AGM accu, maar dat betekent dat die alleen aan de walstroom optimaal geladen wordt. Op de motor zal het minder optimaal zijn. Dynamo hangt aan Argofet laadstroomverdeler met drie groepen: instrumentenaccu, boordaccu en startaccu. Laadspanning 14,2 meen ik me te herinneren. AGM moet op 14,6.

Kan het kwaad wanneer de AGM accu alleen optimaal geladen wordt aan de walstroomlader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 07:21 #836341

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Ja, dat kan kwaad! Lood-zwavelzuur accu's moeten altijd 'vol' zijn, niet helemaal vol laden geeft vermeerderd sulfatering en bekort de levensduur van de accu.
Hoeveel dan? Tja, dat is niet bekend. Wellicht doe je er toch wel 5 jaar mee.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 07:49 #836347

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Ik ben hier niet helemaal zeker van.
De accu's moeten inderdaad wel helemaal vol zijn, maar ik ben niet zeker dat dit niet te bereiken is met de 14,2 V .
Volgens mij mag de AGM 14,6 hebben als maximum laadspanning en de anderen maar 14,2.
Maar de volledig geladen toestand is ook niet zo hoog als de maximum laadspanning.
Bij een mindere spanning dan de maximum laadspanning gaat het laden van het laatste beetje wel trager.
Kortom, het zou kunnen dat deze opstelling met een maximum laadspanning van 14,2 wel voldoet om de accu volledig op te laden.

Mij interesseert het danig om te weten of mijn veronderstelling hierover juist is.

Kan het kwaad wanneer de AGM accu alleen optimaal geladen wordt aan de walstroomlader?
Hangt ervan af hoe dikwijls je hem oplaad tot volledig vol.
Als je elke keer voor vertrek voor langere tijd de AGM volledig oplaad met walspanning kan het geen kwaad veronderstel ik.
Maar ga je daar altijd voldoende tijd voor hebben ?
Ga je op reis, en blijf je dan verschillende dagen op zee, dan kan het minder gunstig zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 08:40 #836358

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Je kan er van uitgaan dat in de tijd dat je aan boord verblijft de huishoudaccu maar zelden 100% vol zal zijn. Wat voor accu je dan ook koopt. Alleen bij langdurig motoren of als je absurd veel zonnepanelen installeert. Zodra je de motor stopt of de zon onder gaat zal de accu namelijk ontladen worden omdat je leeft aan boord en apparaten/koelkast/licht aan hebt staan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 09:20 #836376

Tony2920 schreef :
Ik ben hier niet helemaal zeker van.
De accu's moeten inderdaad wel helemaal vol zijn, maar ik ben niet zeker dat dit niet te bereiken is met de 14,2 V .
Volgens mij mag de AGM 14,6 hebben als maximum laadspanning en de anderen maar 14,2.
Maar de volledig geladen toestand is ook niet zo hoog als de maximum laadspanning.
Bij een mindere spanning dan de maximum laadspanning gaat het laden van het laatste beetje wel trager.
Kortom, het zou kunnen dat deze opstelling met een maximum laadspanning van 14,2 wel voldoet om de accu volledig op te laden.

Mij interesseert het danig om te weten of mijn veronderstelling hierover juist is.

Kan het kwaad wanneer de AGM accu alleen optimaal geladen wordt aan de walstroomlader?
Hangt ervan af hoe dikwijls je hem oplaad tot volledig vol.
Als je elke keer voor vertrek voor langere tijd de AGM volledig oplaad met walspanning kan het geen kwaad veronderstel ik.
Maar ga je daar altijd voldoende tijd voor hebben ?
Ga je op reis, en blijf je dan verschillende dagen op zee, dan kan het minder gunstig zijn.

Eea hangt ook af van de chemische samenstelling van de loodplaten. Sommige merken zijn gevoeliger voor sulfatering dan anderen. Denk dat ik het gewoon zou proberen :whistle:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 10:39 #836389

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dank alvast voor het meedenken.
Niet ideaal zo begrijp ik, maar 3Noreen maakt natuurlijk een uiterst zinnige opmerking.
Ik kan in de thuishaven altijd walstroom aansluiten na aankomst. De motor deelt dan de eerste klap uit, de lader maakt het dan af. Mocht er ooit een zonnepaneel komen, dan gaat die op de AGM stand, want tzt gaat alles over naar AGM.
Helaas is dat nu effe te begrotelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 13:30 #836436

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Komt wel goed joh. 14,2 volt komt al aardig in de buurt van 14,6 volt. Als je nu een oude alternator van 13,8v had... Bovendien top je ze af en toe nog eens af met 14,6 in de haven.

De 14,6v is een maximum en geen vereiste. Laden duurt alleen wat langer. In de handleiding van mijn AGM's staat zelfs dat je alleen het max (14,4v bij de mijne) moet gebruiken bij een snelle lading en het liefst niet te vaak.

Ook victron geeft aan van hun AGM:
Cycle service Normal: 14,2 - 14,6 V
Cycle service - Fast recharge: 14,6 - 14,9 V

Je 14,2 valt dus nog binnen de aangegeven grenzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 19 mei 2017 18:01 #836550

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Top! Dat klinkt idd niet gek. Sub-optimaal, maar binnen de bandbreedte

Brgin nu wel te twijfelen of de dynamo die 14,2 geeft. Of per ongeluk verkeerd onthouden en is het de lader. Morgen effe kijken.
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 18:02 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm en gelaccu's in zelfde laadcircuit 20 mei 2017 16:24 #836713

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vandaag 2 x 65A(h?) deep cycle accus op de kop getikt voor 90,-- met uitprobeer garantie van een maand. Niet goed geld terug.
Ze stonden al een tijdje in de zaak, dus er viel te onderhandelen :)
Nu aan de lader in recondition stand. En dan de koelbox er aan, kunnen kijken hoe veel ze nog kunnen leveren. Lang leve de accumonitor :laugh:

Ze passen ook nog eens mooi in de bak onder de bank ter hoogte van de mast B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl