Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accuregelaar voor op dynamo

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 17:13 #838897

Ik wil een regelaar kopen om mijn service accuus beter te laden mbv mijn motor mitsibushi 42 pk van Craftsman met een 90 A Alternator
Ik vind drie opties: Mastervolt ( moet de alternator voor aangepast worden) en Balmar (Victron) en Sterling (Asa)
Ik twijfel tussen de laatste twee. Wie kan mij wat verschillen (plussen en minnen) noemen van deze twee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 19:04 #838941

Ik begrijp dat je de uitgangs spanning van je generator wilt opvoeren, is dat juist?

Wanneer het alleen de keus tussen de merken is zou ik altijd voor Victron gaan, op afstand de beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 19:26 #838947

Het apparaat van sterling is wel erg simpel te monteren. Je kunt gewoon je dynamo uitgang er op aan sluiten. Heeft laadaansluiting voor drie accus. Hij fopt de dynamo door een lagere spanning te creeeren waardoor de dynomo vol aan de bak gaat. Zou wel een temperatuur voeler op de dynamo monteren want die moet flink werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 19:34 #838951

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Bij een "opvoer" regelaar op de dynamo moet deze wel voldoende koeling en toeren hebben.
Maar het werkt perfect. Een kleinere pully op de dynamo doet daarbij dan wonderen. Niet onbelangrijk is dan dat het kleinere V-snaar oppervlak wel het vermogen kan overbrengen en beslist niet mag slippen. Een vertande snaar lost dit vrijwel altijd op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 19:34 #838952

Werken beide systemen volgens het zelfde principe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 29 mei 2017 21:09 #838999

Wat WadnWind stelt heb ik begin jaren 80 toegepast.
Te weinig motor uren om de accu´s vol te houden, de (borstelloze) generator de puly van 14cm naar 6,5cm diam. Genoeg stroom voor acculaden tijdens het op lage scheeps snelheid de haven uit te varen.

De startmotor trok het niet meer om de koude motor te starten omdat de generator direct zeer hoge stromen ging draaien.
Dat werd opgevangen door zonder stuurstroom naar de generator te starten en dan pas het contact naar de generator regelaar in te schakelen.
Stationair toeren iets verhoogd zodat de nog koude motor bleef draaien.
Dit heeft 14 jaar probleemloos gewerkt, de boot werd toen verkocht.
Kosten; misschien 10 gulden voor een puly.

Wanneer de puly al klein is, dan zou de aandrijvende puly groter moeten worden. Is daar mogelijkheid voor?

Bij niet borstelloze generatoren zou bij te hoge toeren de bedrading van de rotor kunnen vliegen, dus even opletten dat maximaal motortoeren niet zorgt voor te veel generator toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 06:36 #839056

Hartelijk dank voor de alternatieve oplossingen, maar even terug naar de vraag:
Kan iemand aangeven wat de verschillen zijn tussen de Balmar en de Sterling regelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 08:20 #839103

Volgens mij moet je bij belmar een belmar dynamo en regelaar kopen. Hoort bij elkaar en is stevig aan de prijs. Er zijn op het forum topics te vinden van zeilers die problemen hebben gehad met deze combinatie.
Bij Sterling kun je de bestaande dynamo gebruiken en hoef je verder niet aan de dynamo te klussen als je de duurdere uitvoering neemt. Ca. 450,_
Voedingkabel van je dynamo op de regelaar monteren en de regelaar aan de accu's hangen. Eventueel een temperatuur sensor op de dynamo plakken om te voorkomen dat die doorbrand en
klaar is kees.
En mocht je onderweg problemen krijgen met de regelaar kun heel snel terug naar de oude situatie. Bij belmar zit de dynamo regelng in het regel/omvormer kastje. Gaat dat kapot dan heb je niets meer.
Laatst bewerkt: 30 mei 2017 08:30 door johannesw. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 11:55 #839187

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
In de loop der tijd heb ik zelf achtereenvolgens een dyna-chip (niet meer verkrijgbaar) een Sterling en een Balmar 612 (nu opgevolgd door de 614) gehad.

Ik praat niet over de regelbare DC-DC converter die sterling ook nog verkoopt. Daar heb ik geen ervaring mee.

Bij alle regelaars waarmee ik ervaring heb moet de alternator aangepast of de bestaande vervangen worden door een al aangepaste alternator.

Tegenwoordig heb ik dus een Balmar. Die mij zeer goed bevalt.
Een paar opmerkingen.
- Het ding zelf kan niet goed tegen hoge temperaturen die soms in het motorruim heersen. Het motorruim kan bij matige ventilatie tegen de 60 graden worden. Dat is dus niet goed. Plaats de Balmar op een koele plek.
- Je kunt het ding zelf programmeren en de voltages van de verschillende laad stadia instellen. Naast natuurlijk de standaard programma's die al aanwezig zijn. Maar je kunt dus exact de waardes die de fabrikant van jou accu's opgeeft gaan gebruiken.
- Het ding heeft een instelling om te zorgen dat het maximum vermogen wat de alternator afgeeft te beperken. Mocht je V-riem dus problemen met het afgenomen vermogen hebben kun je dit dus bijregelen en problemen voorkomen. Overigens hoe beter je accu's hoe sneller je tegen gedoe met de v-snaar aanloopt. Goede accu's kun je sneller laden. Dat moet je v-snaar en alternator maar aan kunnen.
-Je kunt een vertraging instellen voor het starten. Je kunt de alternator hiermee dus tijdens het starten en de eerste minuten onbelast laten meedraaien.
- Als je de alternator aanpast kun je de oude standaard regelaar (13,8-14,0 volt) laten zitten. Mocht de Balmar het loodje leggen gaat de alternator gewoon terug alsof er geen slimme regelaar is. Alleen bij gebruik van Li-ion accu's moet je dit niet doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 mei 2017 11:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 12:38 #839211

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Misschien kun je me ook nog uitleggen wat, hoe en waarom de alternator omgebouwd moet worden.Ik lees daar niks over bij Balmar (maar misschien heb ik er overheen gelezen). (Bij Sterling vermelden de expliciet dat dat niet nodig is).
Al vast bedankt voor de moeite!
Gr. W.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 15:11 #839237

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Al dit soort regelaars werken op het principe dat de alternator een bekrachtigingsstroom nodig hebben om te kunnen werken. De opbrengst is evenredig met die bekrachtigingsstroom.
De (ingebouwde) regelaar is aangesloten op het punt van de alternator waar deze bekrachtigingsstroom nodig heeft. Op een van de sleepcontacten van de rotor. De meeste alternators hebben een ingebouwde regelaar en verder geen voorziening om een externe regelaar aan te sluiten. Deze moet je dan zelf maken. Dat is dus wat Sterling dus vermeld.
Balmar verkoopt ook alternators ! Slim genoeg als ze zijn zit daar al een aansluiting voor een externe regelaar op. Blijf je binnen hun ecosysteem is er dan niets aan de hand. Echter wil je een bestaande alternator die al op je motor zit gebruiken zul je het zelfde moeten doen als wat Sterling je aanraad.
Opletten ! De balmar regelaar is een positief regelaar. En kan niet op een negatief geregelde alternator aangesloten worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 16:15 #839250

Ik heb nog zo'n 70A @24V Balmar liggen inclusief drietrapsregelaar. Ooit gebruikt in m'n woonschip, toen ik het gestamp van een oud Listertje (die alleen deze Balmar aandreef) nog niet zat was.

Weet iemand of dat om te bouwen is naar 12V, of kan ik het spul beter op Marktplaats zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 16:34 #839256

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Nachtvlinder schreef :
Ik heb nog zo'n 70A @24V Balmar liggen inclusief drietrapsregelaar. Ooit gebruikt in m'n woonschip, toen ik het gestamp van een oud Listertje (die alleen deze Balmar aandreef) nog niet zat was.

Weet iemand of dat om te bouwen is naar 12V, of kan ik het spul beter op Marktplaats zetten?

Met een externe regelaar kan je dat prima op 12 volt regelen, maar de stroom blijft hetzelfde, dus het vermogen ook de helft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 18:10 #839300

Sterling heeft verschillende uitvoeringen. Bij de goedkopere regelaars moet je draden aan de borstel aansluiting van de dynamo solderen. Bij de duurdere uitvoering hoef je niets aan de dynamo te doen. Kan zo tussen de kabel van de dynamo naar accu's.
Google even op sterling power systems. Daar staat het prima omschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuregelaar voor op dynamo 30 mei 2017 20:25 #839352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Bosch had vroeger gewoon losse koolborstelhouders, waar je zo je regelaar op aan sloot met schuifstekkers.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl