Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment

Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 10:58 #839712

  • aartman
  • aartman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Ik heb een nieuwe Simrad TP 10 stuurautomaat.
Handig, maar niet als hij op de meest ongelegen momenten uit gaat, en dat is dus het geval. Eerst dacht ik dat misschien de accu af was, maar hij is getest en goed bevonden. Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak verder in zou kunnen zoeken? Dit zijn de specificaties:

  • Accu Sunlight 12V, 100Ah, Gel VRLA Geladen door zonnepaneel
  • Simrad TP10 stuurautomaat 12V (10-16V)DC, standby 60mA, Auto 500mA

    Zou het kunnen dat hij in de Auto stand (want daar gaat het natuurlijk om) teveel stroom trekt en dat ik er een accu bij moet zetten (parallel)?
  • Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 11:02 #839713

    • JPD
    • JPD's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 798
    Ik heb een TP20 zonder enig probleem en een TP30 die precies hetzelfde doet als wat jij beschrijft, heb het idee dat het samenhangt met veel kracht leveren en grote hoek ofzo, maar geeft geen piep of wat dan ook, houdt er gewoon mee op, althans, gaat van AUTO stand naar Handmatig.
    Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 11:07 #839715

    Te dunne bedrading of slechte contacten?
    Probeer eens de spanning te meten bij de stekker van de stuurautomaat terwijl je , op standby, enkele keren op +/- 10 drukt en kijk daarbij of en hoeveel de spanning afneemt.
    Meer dan een of 2 tienden Volt mag dat eigenlijk niet zijn.
    Eigenlijk is het kabeltje wat standaard een de stuurautomaat zit al aan de dunne kant.
    Ad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 11:18 #839717

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    Bedankt Ad, dat zal ik eens proberen. Ik heb wel de voorschriften gevolgd bij de inbouw met de draaddiameters, maar misschien een contact idd. Ik heb nog wel iets opmerkelijks aan dit probleem, en misschien dat dat ook op iets kan wijzen.
    Als de automaat uitvalt, dan gaat hij niet in de Standby stand maar echt uit. Als ik dan de schakelaar op het schakelpaneel in de kajuit uit- en weer aanzet dan gaat hij weer op Standby. Vind ik opmerkelijk......
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 11:26 #839719

    • JPD
    • JPD's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 798
    Zou iig verklaren waarom mijn TP20 nergens last van heeft ( hele dikke draden ) en mijn TP30 wel ( was reeds ingebouwd, niet dik volgens mij.
    Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 12:40 #839739

    Is die schakelaar tevens een zekering?
    Zo ja is die dan de juist bemeten?
    Het lijkt me dat de automaat meer dan genoemde 500mA trekt, eerder zo'n 4A.

    Een sterk geoxideerd contact lijkt me een mogelijkheid.
    Kun je de spanning meten terwijl je er een autolamp van 60W op aan en uitschakeld?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 12:53 #839742

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    Ja, er zit een zekering in het schakelpaneeltje. Ik dacht dat het niet aan de zekering zou kunnen liggen, want als hij is doorgebrand dan doet hij het definitief niet meer. Klopt dat niet?
    En die 500mA staat echt in de specificaties in het boekje wat erbij zit.

    De meting die jij voorstelt met een autolamp is eenvoudiger uit te voeren dan spanningsmeten met de stuurautomaat zelf. Dus die proef zal ik uitvoeren. Bedankt voor de suggestie. BTW: die 60Watt lamp neemt dan dus wel 5 Ampere toch? 10 keer zoveel als in de specificaties van de stuurautomaat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 12:58 #839743

    Saeftinghe schreef :
    Het lijkt me dat de automaat meer dan genoemde 500mA trekt, eerder zo'n 4A.

    500mA zeker niet, dat is het gemiddelde wat in de handleiding staat ,de pieken zijn veel meer. Die 4 Amp zou best kunnen maar hangt sterk af van de belasting. De handleiding schrijft een 10 Amp zekering voor , dus die 4 Amp zal best kloppen maar ik zou de bedrading uitleggen voor 10 amp.
    Als ik reken met een trekkracht van 65 kg (die opgegeven wordt) bij een uitslag van 10cm/sec( geschat, heb er 15 jaar mee gevaren) komt er netto 65 watt oftewel 5 ampère uit.Met de efficientie erbij wel 7 amp.
    Zorg dus dat de bedrading tot aan de accu minimaal de dikte voor 10 amp heeft enneh......vergeet de min/massadraden niet . :whistle:
    Ad
    Laatst bewerkt: 01 juni 2017 13:03 door Yellow Boat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 13:20 #839745

    • Joop66
    • Joop66's Profielfoto
    • aanwezig
    • Gebruiker
    • Berichten: 8308
    Als de zekering 10A is, moet de bedrading die daar achter zit daar tenminste tegen kunnen.

    Dat is 1,5mm2 volgens pag 10 van dit document.

    drive.google.com/file/d/0BzJaq...V1k/view?usp=sharing

    De spanningsval waar je op moet rekenenen:

    Zeg dat de lengte naar de accu 5m enkele reis is, dus 10m heen en weer, en dat vind ik niet overdreven, dan is de spanningsval bij 7A 0.0164x7x10/1.5 = 0.8V. (pag 9) Dat is al best flink.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 13:36 #839746

    dan neem je nog een dikkere kabel. Dan heb je minder verlies. 2.5 of 6 kwadraat
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 13:51 #839748

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    De afstand naar de accu is iets meer dan 2 meter (4 meter heen en terug). De draden zijn 1.5mm2. Dat zou volgens de specificaties volstaan tot 4 meter (8 meter heen en terug denk ik dan, al heb ik dat dan misschien mis en zou het kunnen gaan om de hele kabellengte, en dan is de 1.5mm2 idd krap bemeten). Maar toch even de volgende vraag:
    Het gaat nu dus blijkbaar over de installatie. Dat deze onderbemeten zou zijn. Is een symptoom van een onderbemeten installatie dat de stuurautomaat uitvalt (echt uit, dus niet Standby)? En hoe is dan te verklaren dat hij niet na enige tijd vanzelf weer aangaat, maar dat eerst de schakelaar op het schakelpaneel uit- en aangezet moet worden? Ik ben een leek en ik vind dat vreemd.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 13:55 #839749

    als de automaat stroom wil trekken en door al je verlies onderweg dit niet lukt dan zakt de spanning in.
    als tie maar ver genoeg inzakt gaat de automaat wel uit hoor.

    in rust gebruikt ie niet zoveel en dan blijft ie wel aan.

    het verlies komt dus door de stroom.

    (in feite: stroom in het kwadraat keer de weerstand van de bekabeling.)
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 14:02 #839750

    Dat spanningsverlies gaat hard hoor, met een slechte kabelverbinding.
    Op een vorige boot had ik een rood/groen licht op de boeg, deed niets, ook niet een klein beetje gloeien.
    Voltmeter erbij, 12,6V (met de lamp eruit gehaald). Niets aan de hand, denk je dan.
    Lamp er weer in, geen licht.
    Meten met de lamp erin: 3 V ongeveer.
    En dat dus met een 2A stroompje, minder dan helft van wat de stuurautomaat trekt.

    In dit geval was het stuk kabel buiten (van boeg tot preekstoel) doortrokken met zout (water), als je de meetpennen in de mantel stak kon je een weerstand over een paar centimeter rubber meten van een paar honderd Ohm. Alle stroom ging lekker bezig de kabel op te warmen, ipv mijn boeglamp aan te doen.
    "You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
    Laatst bewerkt: 01 juni 2017 14:02 door Baasklusje.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 14:03 #839751

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    Ok Roozeboom, het uitgaan snap ik. Maar wat ik niet snap is dat hij dan niet vanzelf weer aangaat. Dit type staat aan als je hem in het stopcontact steekt. Waarom moet dan eerst de schakelaar op het schakelpaneel uit en aangezet worden? Is dat ook logisch?

    (Volgens deze tabel www.rfsystems.nl/techniek/Kabe...nede_12V_24V_LED.pdf zou de betreffende installatie goed zijn voor 8 Ampere.)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 14:06 #839753

    nou ja, dat ligt aan t apparaat, eventueel hangt ie daarom. (brown out)

    Je moet in ieder geval beginnen met een goede voeding, voordat je de stuurautomaat als stuk bestempelt.
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 14:06 #839754

    aartman schreef :
    Ok Roozeboom, het uitgaan snap ik. Maar wat ik niet snap is dat hij dan niet vanzelf weer aangaat. Dit type staat aan als je hem in het stopcontact steekt. Waarom moet dan eerst de schakelaar op het schakelpaneel uit en aangezet worden? Is dat ook logisch?

    Omdat er een beveiliging in zit die met een (door het apparaat vastgestelde) lage spanning het verstandige besluit neemt om die volgens hem bijna lege accu maar niet verder leeg te trekken?
    Pas na een verse 12,6V vindt hij de kust weer veilig.
    "You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
    Laatst bewerkt: 01 juni 2017 14:06 door Baasklusje.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 14:35 #839757

    Ik heb hetzelfde meegemaakt met een TP10.

    Die had al wel eens een nachtje buiten gelegen :-).
    Ik heb een sterk vermoeden dat ze niet heel waterdicht zijn.

    Het ging van kwaad naar erger...
    Ze hebben eerst tweemaal getracht van het te herstellen, zonder succes evenwel...
    Ik heb uiteindelijk van Simrad een nieuwe gekregen.

    Terug brengen naar de verkoper als er nog garantie op zit.
    Anders even openmaken om te zien of er geen roest op het binnenwerk zit.

    Gary
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 15:59 #839766

    aartman schreef :
    Ik heb een nieuwe Simrad TP 10 stuurautomaat. Handig, maar niet als hij op de meest ongelegen momenten uit gaat,

    Bij mij bleek, na lang zoeken, de oorzaak in de stekker en het stopcontact te liggen. Zo'n typisch verchroomd setje wat je wel vaker ziet op de wat oudere boten. Vervangen door een Binder plug setje (met afdekkapje) loopt de stuurautomaat weer als een zonnetje.
    Laatst bewerkt: 01 juni 2017 16:00 door Joshua Slocum.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 15:59 #839767

    floppystrikes schreef :
    Anders even openmaken om te zien of er geen roest op het binnenwerk zit.

    Gary

    Niet zo makkelijk bij een simrad. Alleen de aandrijving zie je meteen als je hem openmaakt, de electronica zit nog eens apart in een kastje.
    Maar met de service manual erbij kun je het wel eens proberen:
    drive.google.com/file/d/0B0vn-...TFE/view?usp=sharing
    Ad
    Laatst bewerkt: 01 juni 2017 16:00 door Yellow Boat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 01 juni 2017 23:44 #839863

    Hoeveel moeite is het om de voeding te controleren(met die lamp) en hoeveel moeite is het om terug te gaan naar de leverancier?

    Het is best genant om met een goede automaat bij de leverancier terug te komen.

    Ik zou zeker eerst vaststellen WAAR het defect zit.

    Met dikke draden direct vanaf de accu de automaat proberen en de aansluiting controleren met die lamp, kijken of die het wel goed doet.
    Dan WEET je wat en val je de leverancier niet voor niets lastig.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 02 juni 2017 08:55 #839923

    • mrtnm
    • mrtnm's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 2082
    Yellow Boat schreef :
    floppystrikes schreef :
    Anders even openmaken om te zien of er geen roest op het binnenwerk zit.

    Gary

    Niet zo makkelijk bij een simrad. Alleen de aandrijving zie je meteen als je hem openmaakt, de electronica zit nog eens apart in een kastje.
    Maar met de service manual erbij kun je het wel eens proberen:
    drive.google.com/file/d/0B0vn-...TFE/view?usp=sharing
    Ad

    Valt reuze mee, 2x gedaan.
    www.zeilersforum.nl/index.php/...en-de-toetsen#733209
    www.zeilersforum.nl/index.php/...stuurautomaat#467262

    Let er wel op bij het weer in elkaar zetten dat het siliconen seal goed op z´n plek zit. De meeste problemen bij deze stuurautomaten zitten hem in een vaak slechte stekker verbinding, een beetje haperend contact en hij stopt er mee.
    Wat het stroomverbruik betreft, dit heb ik eens gemeten. Bij normaal gebruik (bij mij op een Leisure 17 & 22) klopt die halve ampere gemiddeld wel, ik zag als de automaat even flink moest corrigeren pieken van 1,5 ampere, nooit hoger.

    Martijn :)
    Leisure 22


    www.leisure17-22.nl/

    Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 02 juni 2017 09:22 #839927

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    Ik heb eerst spanning gemeten op het stopcontact en daar is het al fout. Ik snap niet dat de automaat het überhaupt gedaan heeft, want ik meet nog niet eens 10Volt, terwijl de accu helemaal vol is (13,8Volt). Ik ga de bedrading inclusief zekering opnieuw doen. Met de nieuwe bedrading zal ik ook de test met de lamp nog even doen, dat is dan zo gepiept. Bedankt voor de tips, hopelijk is het met de nieuwe bedrading opgelost.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 02 juni 2017 09:26 #839929

    mrtnm schreef :
    ik zag als de automaat even flink moest corrigeren pieken van 1,5 ampere, nooit hoger.

    Martijn :)

    Probleem is dat dat sterk afhangt van de kracht die de automaat bij die 1,5 amp moet leveren. De TP10 kan maximaal 76 kg duwen . Daarmee kun je ook het netto vermogen en dus de netto amp uitrekenen als je weet hoe snel de stuurstang beweegt door die snelheid ( in meters/sec) te vermenigvuldigen met die 76 kg.
    Daar komt dan uit mkg/sec en 100 mkg/sec is een kW. Uiteraard komt er minder dan 0,1 kW uit dus kun je dat het beste omrekenen naar Watt. Zo heb ik uitgerekend hoeveel amp de automaat theoretisch trekt als de stang bij maximale belasting met 10 cm/sec beweegt.Zo kwam ik dus op die 5 amp netto.
    Als die 10cm/sec minder is is uiteraard de Amp evenredig ook minder.
    Ad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 06 juni 2017 08:18 #840945

    • aartman
    • aartman's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 56
    Yellow Boat schreef :
    Te dunne bedrading of slechte contacten?
    Probeer eens de spanning te meten bij de stekker van de stuurautomaat terwijl je , op standby, enkele keren op +/- 10 drukt en kijk daarbij of en hoeveel de spanning afneemt.
    Meer dan een of 2 tienden Volt mag dat eigenlijk niet zijn.
    Eigenlijk is het kabeltje wat standaard een de stuurautomaat zit al aan de dunne kant.
    Ad

    Beste Ad,
    Ik heb nieuwe draden getrokken en het schakelpaneeltje ertussen uitgehaald en een vaste 7,5Ampere zekering erin gezet. Dit weekend werkte het. Ik heb een Garmin EV42 kaartplottertje en daarop kun je de accuspanning aflezen tijdens gebruik. De spanningsafname is wel veel meer dan een paar tienden Volt. Als ik het zonnepaneeltje afkoppel en dus alleen de spanning van de accu meet dan zakt de spanning die ik aflees op de EV42 toch wel 2-3 Volt als de stuurautomaat inschakelt en aan het werk gaat. Met het zonnepaneeltje aangesloten is de spanningsval minder.
    Is die spannningsval een probleem, en zo ja, waar duidt het dan op? Toch een probleem met de accu? Hij zou capaciteit genoeg moeten hebben (105Ah) en hij is "gezond" gediagnostiseerd (heb ik extern laten doen)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Simrad TP10 stuuraut. gaat uit op ongelegen moment 06 juni 2017 09:04 #840968

    2-3 Volt lagere accuspanning als je er een amp of 5 uit trekt is in ieder geval veeel te veel. Dat zou niet meer dan een paar tienden mogen zijn.
    Lijkt erop dat de accu overleden is . Ik ga er tenminste vanuit dat de accuklemmen wel goed vast zitten en er ook nergens een slechte verbinding in de min/massa aansluiting zit.
    Haal hem eruit en ga ermee naar een garage .Daar kunnen ze hem wel doormeten .
    Ad
    Laatst bewerkt: 06 juni 2017 09:05 door Yellow Boat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl