baspa schreef :
iemand ervaring met dergelijke (niet noodzakelijkerwijs van Calypso/Vaavud) windmeters?
Ik heb slechte ervaringen met de Airmar 150WX. Voor een indicatie prima, maar wil je er echt iets mee dan lijkt er een systematische fout te ztten in de implementatie door Airmar. Plaatjes in onderstaande link werken niet meer helaas, deze post ik hieronder nogmaals.
Calibratie deel 2 - windset
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Calibratie deel 2 - windset
Nu een echte tegenvaller, wat óf te maken heeft met de windset opzich, of de manier waarop deze op de masttop gemonteerd is (een 600 mm aan 2 kanten omgezette aluminium pijp van 22 mm doorsnede). Of iets anders...
Onderstaande plot geeft weer hoe AWS vs. AWA zich gedraagt tijdens het rondjes-varen op lage en hoge vaarsnelheid (snelheid ook weergegeven):
Ik begrijp de pieken bij +50 en -40 graden absoluut niet. Dit geeft in ieder geval aan dat de windset 5 graden uit het hart van de boot meet (aangezien je +45 en -45 zou mogen verwachten als die pieken er dan tóch zijn), maar wat ik niet begrijp is waardoor die pieken ontstáán. Turbulentie of versnelling door de mast/dikke pijp? Dit is notabene motorend! Ook bij +130 en -120 een soort pieken (en die zijn echt consistent bij 3x hetzelfde rondje!)
Bagger in = bagger uit uiteraard. Ik ben niet verder gegaan; dit moet eerst opgelost worden. Andere montage of toch een traditionele mechanische windset?
Ter illustratie hoe de TWS eruit zou zien op basis van deze data (SOG ipv STW gebruikt omdat ik die op dit moment méér vertrouw). Onbruikbaar...
In alle gevallen 4 knopen verschil in TWS die systematisch lijkt te zijn met de AWA. 4 Knopen is bij deze windsnelheden ongeveer een verdubbeling van de winddruk!
Wie heeft dit soort dingen wel eens systematisch getest? Wat denken jullie? Andere windset, andere montage (rechte pijp omhoog bv)? Onder helling zal het verhaal nog véél ingewikkelder kunnen worden.
/////////////////////////////////////////////////////////////////
PS: nu m'n oude mechnische sensor gemonteerd op een koolstof hengel. is netto lichter, nauwkeuriger en zonder systematische afwijkingen, ook bij lage windsnelheden, regen of mist: