Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startaccu scheiden, capaciteit vergroten

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 15:46 #844668

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Beste mensen,
Mijn Beneteau Oceanis uit 1998 heeft een beetje raar accusysteem en dat wil ik verbeteren.
Ik hoop dat julle ff met me mee willen denken wat een hanteerbare oplossing is.
Er zijn 2 identieke vmf accus van 70 Ah (mogelijk 4 jaar oud).
Er zijn 2 accuschakelaars die beide accus parallel zetten (maar je kan dus ook 1 van beiden aanzetten).
Dat is leuk , omdat je dan 140Ah hebt, maar een risico als beiden teveel leeglopen.
Mijn wensen zijn als volgt:
- ik wil niet de hele tijd schakelaars omzetten
- ik wil dat de startaccu (nr 1) niet leegloopt (ik zeil veel, motor weinig)
- ik wil grotere service accu capaciteit (bijv 140 Ah).

Ik denk er dus aan om beide oude identieke accus parallel te gaan zetten als service accu (over paar jaar vervangen door 1 nieuwe semitractie service accu). En dus een nieuwe startaccu aan te schaffen die door een Cyrix accuscheider gescheiden wordt. Ik zal een schemaatje plaatsen van mijn basissituatie en mijn mogelijke oplossing.
Alleen twijfel ik nogal hoe die Cyrix dan aangesloten moet worden......
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 15:54 #844672

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Mogelijke oplossing?

Mijn oude startaccu1 is nu accu 3 geworden. Er is een nieuwe startaccu aangeschaft.
2 en 3 dienen tot hun einde gezamenlijk als service accu.

Verbinding tussen W en X verwijderen?
Cyrix accuscheider tussen Z en Y?

Optie zonnepaneel later op Z. Die laadt dan rechtstreeks op de service accus en eventueel via de Cyrix naar de startaccu.

Hoor graag of dit allemaal kan zo.....

BVD!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 16:06 #844676

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik zou de Cyrix tussen X en W plaatsen.
En de acculader alleen op Z aansluiten, eventueel de beide uitgangen van je lader parallel.
Maar dit moet je even nakijken in de handleiding van de acculader.

Op deze wijze kun je, als je in de haven ligt door het uitschakelen van de hoofdschakelaar van je startaccu voorkomen dat je startaccu langdurig, onnodig een hoge spanning te verwerken krijgt.
Verder weet je zo zeker dat je zonnepanelen geen energie verspillen aan je startaccu als je voor anker ligt.
Als je toch bezig bent zou ik voor de hoofdschakelaar van je startaccu en de massaschakelaar een dubbelpolig type kiezen, scheelt weer een schakelaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 16:29 #844682

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Dankje pvo!
Cyrix tussen w en x was ook mijn eerste gedachte. Maar als ik 2 weken niet op mijn boot kom, zet ik alle schakelaars uit (en ligt ie niet aan walstroom).
Maar ik wil wel dat mijn zonnepaneel de accus laadt.

Acculader op alleen z lijkt mij idd goed plan!
Handleiding is nogal in het frans, dus dat wordt moeilijk. Maar aangezien beide uitgangen feitelijk nu ook parallel staan als beide schakelaars s1 en s2 aan staan, neem ik aan dat dat geen probleem is?
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 16:32 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 16:33 #844686

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Als je twee weken niet op de boot komt, en je hebt een zonnepaneel nodig om je startaccu te onderhouden, ben je toe aan een nieuwe startaccu.

Ik heb ongeveer dezelfde opset als jij wilt gaan maken.
De Cyrix is er (bij mij) primair voor dat ik op de motor de licht accu's kan laden.
Dat hij ook andersom werkt (van lichtaccu naar startaccu) is een leuke bijkomstigheid maar niet echt nodig.
Bij normaal gebruik zal je startaccu ook altijd vol zitten. De stroom die nodig is om je motor te starten zit er bij een paar minuten motoren al weer in.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 19:25 #844738

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Ok, duidelijk. Dus tussen w en x zetten. Walstroom voortaan alleen op z.
De Cyrix werkt dan bij motoren van accu 1 naar 2.
En bij walstroom werkt ie van 2 naar 1 (met optie om 1 uit te zetten omdat ie toch al vol zit).
Bij afwezigheid alles uit, dus ook Cyrix buiten werking.
Een toekomstig zonnepaneel laadt dan alleen nr 2 op.
Bij aanwezigheid (zeilen bijv) laadt ie dan ook 1 op.
Mocht er dan toch probleem met startaccu zijn, dan kan ik met de extra hulpknop van Cyrix zonodig toch nog starten met accu2 (en3).
Zo zijn we er denk ik! Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 19:43 #844745

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Met die "extra" knop kun je wél een eventueel lege startaccu 'een opkikkertje' geven maar je moet hem wel weer uitzetten op het moment dat je start hoor !

Zo'n grote stroom vindt ie niet lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 20:15 #844763

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Capri Ahoy schreef :
Met die "extra" knop kun je wél een eventueel lege startaccu 'een opkikkertje' geven maar je moet hem wel weer uitzetten op het moment dat je start hoor !

Zo'n grote stroom vindt ie niet lekker.
dat valt wel mee hoor, afhankelijk van het vermogen van je startmotor en type relais.

www.google.nl/url?sa=t&source=...vaGjOjnllCbpQaOzDiAg
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 20:33 #844771

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Gokje : de 180A versie.

Ik durf het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 21:40 #844786

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Ik dacht de 120 A versie aan te schaffen, aangezien mijn dynamo max 60 A levert.
Die moet gedurende 5 sec 180 A kunnen schakelen.
Vergt starten van mijn 18 pk Volvo Penta MD2020 meer dan 180A dan?
Er zitten 35 mm2 accukabels op..

Overigens zou idd een boost vanuit een zwaardere service accu ook kunnen werken.
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 21:44 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 18 juni 2017 22:26 #844792

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Nee, weten doe ik het niet maar het lijkt mij ook niet dat zo'n klein motortje zó veel stroom trekt.......ik dacht in wat grotere motoren :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 19 juni 2017 07:10 #844821

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb mijn startaccu alleen aan de dynamo hangen en wordt dus alleen geladen als de motor loopt. Verder geen walstroomlader, zonnepaneel of Cyrixaan de startaccu. Bewust KIS gehouden en dat werkt perfect. Het is de accu van de goedkoopste soort die inmiddels het langste meegaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 19 juni 2017 15:19 #845016

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Ik vind die accuscheider wel mooi, dus ga voor die accuscheider van Cyrix.

Laatste vraag aan de forumleden:

Als accu2 voortaan dus eigenlijk gescheiden is van accu1, hoef ik daar dus geen zware accukabels meer toe te passen toch?
Accu3 kan dan parallel met 2 worden gezet met een dunne kabel van max 10 mm ofzo?
Er loopt nu een kabel van 35mm2 tussen accu 1 en 2. De kabels van w en x naar de accuscheider kunnen dan ook dun, 10 mm ofzo?
Het zijn allemaal korte eindjes van enkele decimeters...
Ik verwacht in mijn boot gemiddeld niet meer dan 10 A te gebruiken..
Wat adviseren jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 19 juni 2017 15:27 #845019

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
FAL schreef :
Ik vind die accuscheider wel mooi, dus ga voor die accuscheider van Cyrix.

Laatste vraag aan de forumleden:

Als accu2 voortaan dus eigenlijk gescheiden is van accu1, hoef ik daar dus geen zware accukabels meer toe te passen toch?
Accu3 kan dan parallel met 2 worden gezet met een dunne kabel van max 10 mm ofzo?
Er loopt nu een kabel van 35mm2 tussen accu 1 en 2. De kabels van w en x naar de accuscheider kunnen dan ook dun, 10 mm ofzo?
Het zijn allemaal korte eindjes van enkele decimeters...
Ik verwacht in mijn boot gemiddeld niet meer dan 10 A te gebruiken..
Wat adviseren jullie?
ik zou dat niet doen, je wilde toch de noodstart functie van je relais kunnen gebruiken?

Hoever van je accu zit je eerste(hoofd) zekering en hoe zwaar is die?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 19 juni 2017 16:31 #845033

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
FAL schreef :
Ik vind die accuscheider wel mooi, dus ga voor die accuscheider van Cyrix.

Laatste vraag aan de forumleden:

Als accu2 voortaan dus eigenlijk gescheiden is van accu1, hoef ik daar dus geen zware accukabels meer toe te passen toch?
Accu3 kan dan parallel met 2 worden gezet met een dunne kabel van max 10 mm ofzo?
Er loopt nu een kabel van 35mm2 tussen accu 1 en 2. De kabels van w en x naar de accuscheider kunnen dan ook dun, 10 mm ofzo?
Het zijn allemaal korte eindjes van enkele decimeters...
Ik verwacht in mijn boot gemiddeld niet meer dan 10 A te gebruiken..
Wat adviseren jullie?
Onderlinge verbindingen tussen de accu's en met de accuscheider zou ik dikker nemen, minstens 25mm2. Voor het incidenteel starten met de servicegroep (accu's 2 en 3) moet veel stroom geleverd kunnen worden en 10mm2 is daarvoor niet geschikt. Voor de verbinding van je servicegroep met je schakelpaneel kun je best 10mm2 nemen als je geen grote verbruikers hebt en altijd beneden de pak 'm beet 20A blijft (wel afhankelijk van de afstand tussen accu's en schakelpaneel).

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu scheiden, capaciteit vergroten 19 juni 2017 20:27 #845089

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
Ok, dank, misschien dan toch maar idd voor de zekerheid die 35 mm2 plaatsen.
De zekering moet ik checken, weet ik eigenlijk niet.
Kan het zijn dat er geen zekeringen tussen mijn accus zitten? Alleen naar de verbruikers wel?
Na komend weekend kan ik dat gecheckt hebben..
Laatst bewerkt: 19 juni 2017 20:38 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl