Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: laadregelaar

laadregelaar 01 juli 2017 19:26 #848387

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Mijn zonnepaneeltje op het kajuitdak, half verscholen onder de giek, bracht niet zoveel op.
Geinspireerd door al die kantelbare panelen toog ik aan het werk.
Ik ook een kantelbaar paneel. Parallel geschakeld aan het oude paneel aangesloten op de MPPT-regelaar.
Natuurlijk was ik benieuwd of het iets oplevert. Vanmiddag scheen opeens de zon. Op de accumonitor zie ik 13,4 V. Daar schrok ik toch wel van. Een regelaar moet er toch voor zorgen dat de accu niet overladen wordt?
Ik heb het paneel maar gauw gedemonteerd.
Ik weet niet wat de maximale spanning is die de accumonitor mag aangeven. Ik dacht altijd 12,7 of 12.8 V.
Is mijn regelaar kapot?

er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 01 juli 2017 19:28 #848389

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Nee dat is een prima waarde, in de piek fase mag hij zelfs richting 14,2 a 14,4v gaan.

12,7v of 12,8v zijn mooie waarden voor een volle accu in rust. Maar dan is de boel niet aan het laden ;) Door voor moet je dus boven deze waarden uitkomen.

Maak je maar niet ongerust dus.
Laatst bewerkt: 01 juli 2017 19:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 01 juli 2017 19:46 #848393

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ha bedankt. Een hele geruststelling.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 02 juli 2017 08:39 #848466

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Het boek Altijd Stroom van Victron is een heel mooie informatiebron over dit soort onderwerpen. Het is gratis te downloaden van hun site en (een paar jaar terug nog zeker) zelfs gratis te bestellen in hard copy.
Het is wel wat taai en soms erg technisch, maar als je daar even doorheen bijt zeer leerzaam.

Ook de handleiding van de betere laders geven mooie inzichten, al zijn die wat summier met aanvullende info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 02 juli 2017 09:21 #848485

Philip schreef :
Nee dat is een prima waarde, in de piek fase mag hij zelfs richting 14,2 a 14,4v gaan.

12,7v of 12,8v zijn mooie waarden voor een volle accu in rust. Maar dan is de boel niet aan het laden ;) Door voor moet je dus boven deze waarden uitkomen.

Maak je maar niet ongerust dus.

13,4-13,7 Volt is de druppellading of float lading.
Maar heb je geen handleiding want daar staat dat vast wel in . Niet dus , maar hier wel in de info brochure van de fabrikant: www.produktinfo.conrad.com/dat...ARLADEREGLER_3_A.pdf
Is dus volgens de brochure eigenlijk 13,8 Volt .

Ad
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 09:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 08 juli 2017 19:16 #850629

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695


Overdaad schaadt.
Dit is toch wel echt te veel van het goede, dus.
Is er een manier waarop ik het kan checken? De spanning meten aan de accupolen?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 07:16 #850686

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
taan schreef :
Overdaad schaadt.
Dit is toch wel echt te veel van het goede, dus.
Is er een manier waarop ik het kan checken? De spanning meten aan de accupolen?

Is er een gebruiksaanwijzing van de regelaar beschikbaar? Valt er iets in te stellen? Welk type accu hangt eraan? Sommige regelaars gaan af en toe in een modus waarbij de accu tijdelijk tot gassen wordt gebracht om stratificatie in het zuur te voorkomen.

De spanning is inderdaad aan de hoge kant. Bij meerdere uren laden met deze spanning heb je bij een klassieke accu het nodige waterverlies. Checken en bijvullen met gedestilleerd water indien nodig.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 11:04 #850736

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik heb geen gebruiksaanwijzing, maar hier
www.ivt-hirschau.de/product_info.php?products_id=148
is een beschrijving met technische details.
Je kan er niets aan instellen.
Er hangen 2 accu's aan: een serviceaccu (accu1) en de startaccu (accu2), beiden zijn onderhoudsvrije loodaccu's.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 11:20 #850738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
taan schreef :
Ik heb geen gebruiksaanwijzing, maar hier
www.ivt-hirschau.de/product_info.php?products_id=148
is een beschrijving met technische details.
Je kan er niets aan instellen.
Er hangen 2 accu's aan: een serviceaccu (accu1) en de startaccu (accu2), beiden zijn onderhoudsvrije loodaccu's.

Onderhoudsvrije accu's zijn vrijwel altijd lood-calcium accu's. Ze kunnen en wat hoger laadvoltage aan dan klassieke accu's.
Maar die de door jou gemeten laadspanning blijft wat te hoog, als die langer dan een uurtje zo blijft.
Hoeveel Wp levert het zonnepaneel maximaal? De regelaar is geschikt voor een maximale laadstroom van 3 A. Veel meer dan 40 Wp mag het zonnepaneel dus niet zijn.
Inderdaad ook even een universeelmeter op de accupolen zetten. Misschien is je accumonitor niet zuiver op de graat.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 11:32 #850742

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
taan schreef :
Sommige regelaars gaan af en toe in een modus waarbij de accu tijdelijk tot gassen wordt gebracht om stratificatie in het zuur te voorkomen.

De spanning is inderdaad aan de hoge kant.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit merk levert daar losse kastjes voor.

Ooit ook zo'n lader gehad maar dan de 30A uitvoering......met het zelfde probleem. Deze gaf de geest en bleek onder de kroonsteentjes helemaal zwart gekoold te zijn.

(De kroonsteentjes waren goed aangedraaid en maakten geen sluiting)
Laatst bewerkt: 09 juli 2017 11:35 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 13:38 #850760

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Het is een 50 W paneel. En parallel daaraan een 40 W paneel, die onder de giek, dus meestal in de schaduw ligt. 
Maar wellicht toch te veel voor deze regelaar.
En van die verkoolde kroonsteentjes wordt ik ook niet blij.
Ik had voor deze gekozen toen ik nog maar 1 paneel had.  Het leek mij handig dat je er 2 accu's op kon aansluiten.
In de winter op de wal met de accu's aan boord en mooie onderhoudsvrije voorziening om de accu's opgeladen te houden.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 13:49 #850762

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
In de door jouw geposte specs staat Maximum panel power - 36 W / 72 W
Dus 36 watt bij 12 volt gebruik.
Je hebt nu 90 watt er aan gehangen, dat is 150% te veel als je mij vraagt.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 13:55 #850763

Lodewijk, je kunt wel 10000Wp aan welke regelaar dan ook hangen, zolang je maar niet de ingangs spanning van die regelaar overschrijdt.
De regelaar dient immers juist om de stroom te REGELEN.

Ik vraag me af of het wel een MPPT regelaar is, ben wel eens een ding tegen gekomen dat hierop leek en ook het opschrift MPPT had, maar een PWM regelaar was.

Taan,
Wat weegt het ding? Een MPPT is doorgaans duidelijk zwaarder dan een PWM voor zelfde vermogen.
Wat is de maximale ingangs spanning van de regelaar?
Wat is de open paneel spanning?
Heb je wel eerst de accu aangesloten voor de panelen aangesloten werden? De regelaar moet als eerste weten wat de accu spanning is, VOOR je panelen aansluit.
Hij is toch wel direct op de accu aangesloten, zonder dat er een diodebrug of relais tussen zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 16:02 #850775

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
In de beschrijving staat iets over parameters, is dit instelbaar via de rj45 poort of een vaste instelling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 20:28 #850841

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Saeftinghe schreef :

Taan,
Wat weegt het ding? Een MPPT is doorgaans duidelijk zwaarder dan een PWM voor zelfde vermogen.
Wat is de maximale ingangs spanning van de regelaar?
Wat is de open paneel spanning?
Heb je wel eerst de accu aangesloten voor de panelen aangesloten werden? De regelaar moet als eerste weten wat de accu spanning is, VOOR je panelen aansluit.
Hij is toch wel direct op de accu aangesloten, zonder dat er een diodebrug of relais tussen zit?

Ik weet niet wat hij weegt. Hij is wel zwaar, maar dat komt ook omdat hij een metalen behuizing heeft.
"Solar-Input voltage range from 5V to 25V"
De open paneelspanning is 22,32 V.
Ik heb inderdaad eerst de accu aangesloten en daarna pas de panelen.
Hij is direkt op de accu's aangesloten
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 20:52 #850851

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
dehler schreef :
In de beschrijving staat iets over parameters, is dit instelbaar via de rj45 poort of een vaste instelling.

Voorzover ik weet is er niets instelbaar. Er is geen rj45 poort.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 21:01 #850853

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
en dit: Load output switchable by push button
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 21:18 #850858

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik overweeg nu de aanschaf van een Victron BlueSolar mppt 75/15 laadregelaar.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 09 juli 2017 21:40 #850861

Die Victron 75/15 aanschaffen is een verstandig besluit.
Ik heb er hier in de buurt een hele serie van geplaatst, de instraling is heel wat heftiger hier dan in Holland. De panelen leveren soms behoorlijk boven hun specificaties.
Ik heb die 75/15 's meermaals op 78V en 17 A zien staan, kunnen ze goed hebben.
Via Bleutooth zijn ze ook uitleesbaar wat ze leveren, met 30 dagen geschiedenis.
Dat is heel fijn, je weet dan precies wat je geladen hebt in een maand en wat je verbeteren kunt aan de positie van je panelen.

Het dingetje dat je nu hebt kan met de opgegeven ingangs spanning niet de 24V accu´s laden die het beweert te kunnen laden, daar is zo rond de 44V paneelspanning voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 16 juli 2017 17:32 #852912

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik heb toch even een mailtje gestuurd naar IVT. Kreeg snel een uiterst vriendelijk mailtje terug met de suggestie om de temperatuursensor en -kabel te checken. Dat zou de te hoge laadspanning kunnen verklaren.
Kabel nagelopen en ja hoor, een breuk in het dunne kabeltje.
Breuk gerepareerd en sindsdien nog niet een te hoge laadspanning gemeten!!
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadregelaar 20 juli 2017 19:39 #854043

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Mooi dat het bij jou opgelost is zo, bij mij werkte dat toen niet :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl