Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Projectje lithium

Projectje lithium 12 juli 2017 15:28 #851779

Beste forumleden,
Al een tijdje loop ik met het idee om voor de huishoudaccu over te schakelen van loodzuur naar lithium. Op dit moment zitten er op mijn boot 2x110Ah loodzuur accus die geladen worden via walstroom en 2 100Wp panelen die met een Steca PR1010 op deze bank aangesloten zijn. Op motor wordt er natuurlijk met de dynamo geladen. Nu kwam ik op EV-power dit setje tegen: www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...onitoring.html?cur=1
Klopt het als ik denk dat ik na assemblage van de verschillende onderdelen deze set gewoon in de bestaande batterijbak kan steken of zitten er nog addertjes onder het gras? Ik las ook ergens dat ik de dynamo moet beschermen tegen de lage inwendige weerstand van de lithium accu of dat ik een zwaardere dynamo moet plaatsen. Dit moet dan een serieuze vermogensweerstand zijn vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 16:38 #851802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Ik zou zeggen: gebruik éérst de zoekfunctie op het forum om de diverse waardevolle draadjes zorgvuldig te lezen. Dan hoeven we het niet elk kwartaal opnieuw te doen.

Peper, kom er maar in....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 17:00 #851814

Heb ik gedaan maar ik zoek eigenlijk een specifiek oordeel over dit pakket en dat kwam nog nergens voorbij denk ik. Mijn bijdrage geeft trouwens aan dat ik een en ander gelezen heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 17:06 #851817

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
WnW, daar gaat ie dan...

Tulipe, ik kan je elke set aansmeren of tegen maken zolang je geen verbruiksgegevens weergeeft. Eerst een energiebalans maken en dan kan ik pas zeggen of welke set dan ook iets voor je is.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 17:14 #851820

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Lees ook even over het nut / overbodigheid van een BMS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 17:17 #851821

Het is een prima set voor een goede prijs. Je hebt veel meer power voor minder gewicht. BMS ook prima. Je zult idd iets aan de dynamo moeten doen wrs. zonnepaneel zal wel goed gaan. Zou mooi zojn als je de laad cyclus kan aanpassen voor lifepo4 accu's. Maar ook met een traditionele loodaccu programma zal t wel goed gaan.

Er zijn ook mptt laders te koop speciaal voor lifepo4 accu's.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 19:00 #851851

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
bwernsen schreef :
BMS ook prima.

Wat is het nut daarvan ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 juli 2017 19:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 19:03 #851853

3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
BMS ook prima.

Wat is het nut daarvan ?

In mijn ogen een over- en onderspanning beveiliging.

Is dat voldoende?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 19:09 #851857

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
bwernsen schreef :
3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
BMS ook prima.

Wat is het nut daarvan ?

In mijn ogen een over- en onderspanning beveiliging.

Is dat voldoende?

Is dan een victron BatteryProtect niet veel voordeliger ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 12 juli 2017 19:12 #851860

3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
BMS ook prima.

Wat is het nut daarvan ?

In mijn ogen een over- en onderspanning beveiliging.

Is dat voldoende?

Is dan een victron BatteryProtect niet veel voordeliger ?

Er zijn veel meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem. Je kan ook een BMS van een paar tientjes kopen. Maar dan heb je nog niet zo'n geile app om je speelgoed op te monitoren! En daar draait t natuurlijk wel eem beetje om..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 00:33 #851939

Wat betreft die dynamo:
Een nog niet volle accu pakt ALLE beschikbare stroom van de dynamo! Dus een zwaardere dynamo betekent nog meer stroom... Ook door je BMS, die dus ook weer zwaarder moet.
En neem dat dus ruim, ik zie op mijn batterijmonitor stromen van 40A voorbij komen van mijn Hitachi, die gespecificeerd wordt op 35A.
Gelukkig houdt ie dat uit.
Stroom beperken zou dus op zich kunnen, maar blijkt bij mij in de praktijk niet nodig. Wel ga ik er nog een schottkydiode tussen (60A, waarschijnlijk 2 parallel) om de piek van 14.4 er een beetje af te schaven.
Mijn zonnepaneelregelaar stopt bij 13.5 dus dat is al netjes.
Last but not least: je laadkabel van dynamo naar accu dus ook niet te licht uitvoeren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 04:32 #851940

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
bwernsen schreef :
3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
3Noreen schreef :
bwernsen schreef :
BMS ook prima.

Wat is het nut daarvan ?

In mijn ogen een over- en onderspanning beveiliging.

Is dat voldoende?

Is dan een victron BatteryProtect niet veel voordeliger ?

Er zijn veel meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem. Je kan ook een BMS van een paar tientjes kopen. Maar dan heb je nog niet zo'n geile app om je speelgoed op te monitoren! En daar draait t natuurlijk wel eem beetje om..

Leuk dat die laat weten op je telefoon dat het fout gaat. Maar de benodigde relais om de zaak af te schakelen zijn niet inbegrepen met wat hier aangeboden word. Als je zelf niet aan boord bent en het dreigt fout te gaan wil je dat het systeem ingrijpt om erger te voorkomen. Dat doet deze bms zoals hij hier verkocht wordt niet. Dan heb ik toch liever een victron BatteryProtect die de zaak dan daadwerkelijk afschakelt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 04:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 04:44 #851942

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
It Paradyske schreef :
Wat betreft die dynamo:
Een nog niet volle accu pakt ALLE beschikbare stroom van de dynamo! Dus een zwaardere dynamo betekent nog meer stroom... Ook door je BMS, die dus ook weer zwaarder moet.
En neem dat dus ruim, ik zie op mijn batterijmonitor stromen van 40A voorbij komen van mijn Hitachi, die gespecificeerd wordt op 35A.
Gelukkig houdt ie dat uit.
Stroom beperken zou dus op zich kunnen, maar blijkt bij mij in de praktijk niet nodig. Wel ga ik er nog een schottkydiode tussen (60A, waarschijnlijk 2 parallel) om de piek van 14.4 er een beetje af te schaven.
Mijn zonnepaneelregelaar stopt bij 13.5 dus dat is al netjes.
Last but not least: je laadkabel van dynamo naar accu dus ook niet te licht uitvoeren.

De diodes in een alternator genereren bij 40A ±72 watt aan warmte. De veldwikkelingen zullen nagelang het ontwerp ongeveer het zelfde vermogen aan warmte ontwikkelen. Dat is in een warme machinekamer een serieus probleem waarbij er als het enige tijd volgehouden wordt er een reëel brandgevaar ontstaat. Controle op de temperatuur van de alternator lijkt me zeer aan te bevelen. Brand in de machinekamer is iets wat je moet voorkomen. Kijken hoelang het goed gaat lijkt me niet verstandig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 05:58 #851953

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Dat brandgevaar zal wel meevallen, maar de thermische conditie van de veldwikkelingen en dioden is een uitdaging. Dat kan bij warm weer, lang motoren en lege accu's wel eens een defecte dynamo op leveren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 06:08 #851958

Hitachi Dynamo is overigens wel temperatuur-gecompenseerd, hoe hoger de temperatuur, hoe lager de laadspanning.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 06:27 #851961

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
WADnWIND schreef :
Dat brandgevaar zal wel meevallen, maar de thermische conditie van de veldwikkelingen en dioden is een uitdaging. Dat kan bij warm weer, lang motoren en lege accu's wel eens een defecte dynamo op leveren.

:laugh: :laugh:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 06:53 #851966

Ik begin me af te vragen of lithium voor mij wel interessant is. Ik lees ook dat je lithium best niet constant tot 100% opgeladen houdt. Nu is het zo dat ik op mijn boot de koelkast vanaf medio maart continu aan laat ook als ik er niet ben. De zonnepanelen houden dan overdag de accu's goed vol. Maar zou deze manier niet schadelijk zijn voor lithium accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 07:08 #851970

Ik vind dit een erg volledig artikel over de toepassing.

De (tientjes) BMS-en die ons "clubje" initieel kocht doen een aantal dingen:

-Algehele overspanningsbeveiliging zowel in- als uit. Dynamo's willen nog wel eens kapot raken en dan de spanning niet goed reguleren. Ook bij een defecte acculader is de accu veilig.
-Algehele onderspanningsbeveiliging. Zorgt er voor dat je accu niet een keer per ongeluk onherstelbaar beschadigd door een sluipverbruiker of ander ongelukje
-Individuele cel over én onderspanningsbeveiliging. Als er een keer een cel kaduuk gaat blijven de rest van de cellen binnen hun veilige marges. Dan kun je een ecel uitwisselen en je bent weer het brammetje.
-Stroom- en kortsluitbeveiliging. Gewoon een extraatje, maar een fijn idee als je de boel moet aansluiten.

En dat voor 5% van de aanschafwaarde van het accupakket. Een prima verzekering.

Wij hebben ook balancers op de cellen. Een diepteinvestering voor als over een poos de cellen uit de pas gaan lopen. Het kan ook zonder, maar dan vergt het toch regelmatig meten en checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 07:10 #851972

Het beste is om LiFePO4-accu's helemaal niet te gebruiken en op 30% te laten staan. Dan gaan ze het langst mee.
Gebruik leidt tot achteruitgang, niet doen dus!
Lood als ballast in de kiel is trouwens een stuk goedkoper.
[/cynische mode]
Mocht je toch elektriciteit aan boord willen gebruiken, ja, dan zul je ook de accu's moeten gebruiken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 07:24 #851977

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Tulipe schreef :
Ik begin me af te vragen of lithium voor mij wel interessant is. Ik lees ook dat je lithium best niet constant tot 100% opgeladen houdt. Nu is het zo dat ik op mijn boot de koelkast vanaf medio maart continu aan laat ook als ik er niet ben. De zonnepanelen houden dan overdag de accu's goed vol. Maar zou deze manier niet schadelijk zijn voor lithium accu's?

lithium accu's hebben vooral hun voordeel t.o.v. lood als je langere tijden aan boord bent en geen gebruik van walstroom kunt maken. De meeste stroom die je dan gebruikt komt dan van zonnepanelen of windmolen. Hier komen die accu's tot hun recht.
Bij weekeinde gebruik waarbij de boot door de week aan de walstroom hangt zie ik het voordeel niet.
Als mijn boot in de haven achtergelaten wordt zijn de lithium accu's losgekoppeld van de zonnepanelen en ik gebruik geen walstroom. De accu's blijven dan in de toestand waarop ze zijn. Meestal niet 100%.
Het aantal zonnepanelen is gekozen dat ze mijn stroomverbruik terwijl ik aan boord ben gemiddeld kunnen bijbenen. Het middelen dáár zijn mijn accu's voor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 07:25 #851978

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Ik kom nu pas in dit draadje en op basis van mijn eigen ervaringen (zie elders in dit forum) zeg ik, mooi setje, kopen!

Belangrijkste is dat je je bewust bent van de uitgangsspanning van je laadbronnen en de toegestane spanning op de accuset. Om diepontlading te voorkomen gebruik ik actief een accumonitor.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 07:28 #851981

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
It Paradyske schreef :
Het beste is om LiFePO4-accu's helemaal niet te gebruiken en op 30% te laten staan. Dan gaan ze het langst mee.
Gebruik leidt tot achteruitgang, niet doen dus!
Lood als ballast in de kiel is trouwens een stuk goedkoper.
[/cynische mode]
Mocht je toch elektriciteit aan boord willen gebruiken, ja, dan zul je ook de accu's moeten gebruiken.

Eindelijk iemand die het snapt! :laugh: :laugh: :laugh:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 08:39 #852003

Ik zeil vaak 3 dagen aan een stuk, lig dan soms aan de walstroom, soms ook niet. Ik moet echter ook regelmatig nog eens werken en dan ligt de boot er enkele dagen alleen. Maar ik heb in die periode toch graag de koelkast in bedrijf zodat mijn drank fris en mijn eten vers blijft. Voor de rest gebruik ik tijdens het zeilen natuurlijk de instrumenten, stuurautomaat (ik zeil meestal solo), en 's avonds nog wat laptop. De 200Wp houden nu voor een groot deel van de dag de 2x110Ah accu's op 100%. Rond 20:00 uur geeft de laadcontroller van de panelen over het algemeen zo'n 98% aan. Dit alles in de zomer natuurlijk. Het is vooral voor de uren waarop er geen zon is en in de winter dat ik wat meer capaciteit zou willen. dan komt er ankerlicht, kajuitverlichting en dergelijke bij.
In de winter is de koelkast als ik er niet ben geen issue, dan staat ze gewoon uit. Alles blijft dan vanzelf fris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 09:10 #852016

Het mooiste is als je je zonnepanelen de accus tot max 80% laat laden. Heb je altijd een basis en houd de accu het ook goed uit. Als je de volle prik wilt zet je er via de walstroom een lithium lader aandie 100% laadt en dan uit gaat.

Met een lithium lader moet je wel oppassen dat je niet langdurig laad en verbruikt tegelijk. Je wilt dat hij de accus aftopt en dan uit gaat, om daarna direct te gaan verbruiken zodat ze niet constant op 100% blijven staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Projectje lithium 13 juli 2017 09:21 #852028

Tulipe schreef :
Ik zeil vaak 3 dagen aan een stuk, lig dan soms aan de walstroom, soms ook niet. Ik moet echter ook regelmatig nog eens werken en dan ligt de boot er enkele dagen alleen. Maar ik heb in die periode toch graag de koelkast in bedrijf zodat mijn drank fris en mijn eten vers blijft. Voor de rest gebruik ik tijdens het zeilen natuurlijk de instrumenten, stuurautomaat (ik zeil meestal solo), en 's avonds nog wat laptop. De 200Wp houden nu voor een groot deel van de dag de 2x110Ah accu's op 100%. Rond 20:00 uur geeft de laadcontroller van de panelen over het algemeen zo'n 98% aan. Dit alles in de zomer natuurlijk. Het is vooral voor de uren waarop er geen zon is en in de winter dat ik wat meer capaciteit zou willen. dan komt er ankerlicht, kajuitverlichting en dergelijke bij.
In de winter is de koelkast als ik er niet ben geen issue, dan staat ze gewoon uit. Alles blijft dan vanzelf fris.

Koop anders zo iets als charge controller tussen je panelen en je accu: genasun.com/all-products/solar...r-charge-controller/

Sunday vaart ook al jaren met deze config en de accu's houden zich prima.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl