Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slappe stuurautomaat..

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 18:58 #851850

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Mn stuurautomaat is een oudje, uit de Navico-stal. Vorig jaar, toen ik de boot aankocht, deed ie het prima. Toen ik dit voorjaar de boot uit winterstalling haalde en de AP oplegde, vertoonde hij kuren: te slap alsof hij niet genoeg power kon leveren.
Ter verduidelijking een YouTube-filmpje van een andere stuurautomaat met een gelijkaardig probleem.


Zonder belasting (afgekoppeld) gaat hij nog op en neer, aangekoppeld krijgt hij het roer nauwelijks in beweging. Omdat ook mn koelcompressor raar doet (draait wel maar koelt niet) verdacht ik in eerste instantie de accu, die misschien te weinig stroom levert.
Echter, de gezondheid van mijn accu (bj 2016) is volgens de multimeter pico bello: op alle contactpunten meet ik 12,8V.
De AP vertoont de kuren trouwens ook als ik aan de walstroom hang.

Stuurautomaat dus overleden (en koelaggregaat ook :angry:)en op zoek gaan naar nieuw spul....of zie ik iets over het hoofd?
Laatst bewerkt: 12 juli 2017 19:00 door Tenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:05 #851854

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vreemd dat beide apparaten het tegelijkertijd begeven. Misschien oxidatie van de contacten na de winteropslag?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:09 #851856

Gewoon ouderwetse pech lijkt me niet minder aannemelijk..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:11 #851859

de accu moet je belast meten met een multimeter. onbelast voltage zegt niet zo veel.

verder kan de stuurautomaat of de koelmachine een sluiting hebben waardoor de stroom grotendeels inzakt.

alles uitzetten alleen de stuurautomaat inschakelen en proberen. en later de koelmachine als enige inschakelen en proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:23 #851867

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
De accu belast meten? Doe ik dat dan bvb met koelaggregaat aan? En hoeveel mag de spanning dan zakken?
Pleit het feit dat de problemen zich ook voordoen als de accu aan walstroom hangt niet tegen een accu-probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:38 #851870

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
ik heb een tijdje geleden ongeveer hetzelfde aan de hand gehad: stuurautomaat lockte niet in auto, sloeg de hele tijd in en uit

de stroomonderbreker had een hele week opgestaan en alhoewel er niets ingeplugd was of stroom afnam was de batterij ontladen. Terug met walstroom opgeladen en AP werkte 's anderendaags pico bello
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:38 #851871

Een accu meet je ALTIJD onbelast, dus alles loskoppelen een paar minuten wachten en dan meten. Zeker je koelapparaten moeten losgekoppeld zijn omdat deze niet permanent stroom vraagt maar uiteraard alleen als hij koelt.
Verder test je met een voltmeter alleen de hoeveelheid volt in een accu maar niet de kwaliteit ervan.
Het kan dus best zijn dat je accu in rust 12.8 volt geeft maar zodra er een zwaar apparaat zoals een koelbox of stuurautomaat op aangesloten wordt de accu 10 volt geeft. De kwaliteit van de accu test je met een accumeter die sluit, simpel gezegd, de polen kort en geeft daarna de kwaliteit van de accu aan.
It is not the size of the ship that matters but the roaring in the ocean...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 19:51 #851873

een accumeter bevat een weerstand die een hoge stroom kan hebben. op die manier meet je de accu dus belast. maar niet iedereen heeft zo'n ding. dus het alternatief is je accu belast meten, enige tijd nadat je de lader eraf hebt. als de multimeter onder de 12 volt zakt heeft het apparaat een sluiting of is de accu kapot. met een ander apparaat nogmaals meten dus. als ie dan weer onder de 12 volt zakt is het waarschijnlijk een kapotte accu. of de koelmachine draait of niet hoor je wel lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 20:01 #851875

De meest realstische meting is de spanning wanneer belast meten in het alparaat: dit geeft een idee over de conditie van de accu, overgangsweerstanden en de spanningsval over de kabel. Indien de spanning daar inzakt, kun je verder opzoek naar de oorzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 22:04 #851920

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Andersom denkend: iemand in de buurt met zelfde stuurautomaat? De jouwe daar testen en eventueel de buurmans bij jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 12 juli 2017 23:16 #851931

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Heb je op de stekker aansluiting gemeten of op de accu polen?

Kan ook een gecorrodeerd verbinding in je elektra zijn, nul klem gecorrodeerd of de stekker zelf.

In het verleden met mijn AH800 ook gehad, was corrosie in de stekker en wanddoosje.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 13 juli 2017 17:15 #852170

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Nachtvlinder schreef :
De meest realstische meting is de spanning wanneer belast meten in het alparaat: dit geeft een idee over de conditie van de accu, overgangsweerstanden en de spanningsval over de kabel. Indien de spanning daar inzakt, kun je verder opzoek naar de oorzaak.
De conditie van de accu kom je op die manier niet te weten en als de accu slecht is ook problemen in de verbinding niet.
Eerst je accu testen. De makkelijkste manier is je motor starten met uitgetrokken stopkabel en gelijktijdig de accuspanning meten. Blijft die boven de 10,5 volt dan is je accu goed genoeg om die als oorzaak uit te sluiten.
Dan de spanning meten zo dicht mogelijk bij de motor van de verbruiker (liefst op de motor zelf maar dat zal niet altijd mogelijk zijn). Eerst zonder die verbruiker aan te zetten en dan terwijl die aan staat.
In het eerste geval zul je vrijwel dezelfde spanning meten als op de accu polen. Als je een aanzienlijk lagere spanning meet, als de verbruiker aan staat, mag je oxide gaan krabben.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 17:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 13 juli 2017 17:29 #852175

Je kunt op meer plekken meten inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 13 juli 2017 17:48 #852180

Als je goed zoekt vind je vast ergens zoiets:





Deze was de oorzaak van mijn koelkastprobleempje.
Bijlagen:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 17:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 13 juli 2017 20:42 #852247

Even uit mijn hoofd... de tp series waren uitgevoerd met een ordinaire mabuchi 550 geloof ik.
Dst waren voor die tijd leuke en krachtige motortjes.
Echter wel voorzien van koolborsteltjes.
Je hebt best kans dat er een vervuiling (oxidatie) op de lamelletjes zit of dat de borsteltjes net niet voldoende kontakt maken of zels zijn versleten.
Dan draaie die motortjes nog lekker maar kunnen niet meer voldoende kracht leveren.
Een ander euvel is dat het tandeieltje op de motoras een beetje slipt..krijg je ook dat effekt.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slappe stuurautomaat.. 13 juli 2017 21:03 #852258

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Nachtvlinder schreef :
De meest realstische meting is de spanning wanneer belast meten in het alparaat: dit geeft een idee over de conditie van de accu, overgangsweerstanden en de spanningsval over de kabel. Indien de spanning daar inzakt, kun je verder opzoek naar de oorzaak.

+1

@Tenzee: misschien weet je onderstaand al. In dat geval: negeer.

Het meten van de spanning bij de eind gebruiker doe je liefst belast. Onbelast kan ieder lullig dun draadje die 12,8 wel laten zien. Ook langs groen uitgeslagen kroonsteentjes lukt het onbelast nog wel. Zodra je draad en overgangen gaat belasten door stroom te gebruiken gaat weerstand een rol spelen. Hoe meer stroom je gebruikt, hoe meer weerstand, hoe lager het voltage wat je dan nog overhoudt, ook wel spanningsval genoemd. Daarom leg je 12volt systemen bij voorkeur aan met dikkere draden. Mijn koelkast draait op 6mm2 bij een lengte van 4mtr. Juist bij 12volt systemen speelt dat eerder een rol dan bijvoorbeeld 220V. Koelkasten, maar ook stuurautomaten gebruiken zomaar 4,5 Ampere. Dat is vergelijkbaar met een 1000watt bouwlamp van vroeger bij het klussen thuis.

De spanningsval gemeten bij je accu onder belasting is lastig om te interpreteren.

Overigens zou ik de post van Thomss ook goed nalezen. Is absoluut een goeie tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl