Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator blues

Alternator blues 03 aug 2017 16:30 #858189

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1751
Peper schreef :
Het grootste verlies ontstaat wel in de V-snaar die zich in de snaarschijven moet vastklemmen. Dat kost bij grote motoren wel 3 tot 5 pk (afhankelijk van een aantal factoren zoals maximaal vermogen van de dynamo of alternator). Wordt er gebruik gemaakt van een rollenketting of een getande riem, dan is dit 'snaarverlies' veel kleiner.

In dat verband schiet me plotseling een van van mijn vorige bootjes te binnen, een oud sleepvletje met daarin de (voor kenners legendarische) Samofa 2-S108. Die motor is de meest robuuste (kleine) scheepsdiesel die ik ooit heb gezien. In plaats van zo'n popperig impellerpompje voor het koelwater een pontificale plunjerpomp en in plaats van een dynamo met een V-snaar, een (gelijkstroom) dynamo die gewoon rechtstreeks aangedreven werd door een tandwiel binnen de trein met distributietandwielen die ook de brandstofpomp en nokkenas aandreven.
Op het gebied van onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid werkelijk een fantastisch ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator blues 04 aug 2017 09:00 #858424

Inderdaad een mooi ding maarehh , een plunjerpomp voor (buiten)koelwater, weet je dat zeker?
Dat moet je dan wel heel goed filtreren want plunjerpompen en ook de klepjes die er voor en achter zitten kunnen absoluut niet tegen vuildeeltjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator blues 04 aug 2017 10:04 #858455

Yellow Boat schreef :
Inderdaad een mooi ding maarehh , een plunjerpomp voor (buiten)koelwater, weet je dat zeker?
Dat moet je dan wel heel goed filtreren want plunjerpompen en ook de klepjes die er voor en achter zitten kunnen absoluut niet tegen vuildeeltjes.
Ad

Ja Ad, ook mijn eerste motor was een Samofa S-108, maar dan een 1 cilinder. Ik had er een lasgeneratorsetje van gemaakt. Draaide lekker rustig op 620 toertjes.
Die had ook zo'n plunjerpomp. Alles ruim bemeten, heel degelijk, nooit problemen met vuil. Nouja: een keertje wel, toen was er een paling gestorven in de aanvoerslang van het koelwater. Dat meurde ernstig, en na een tijdje bleven er wat werveltjes van dat dier steken in de pomp.

Toen het ging vriezen heb ik op de sloop een cv-radiator gekocht, en die thermostaatloos aangesloten op Samofa, gevuld met koelvloeistof. Werkte perfect.

Eigenlijk is zo'n Samofaatje de beste motor om het sleutelen op te leren: eenvoudiger dan deze motor kan het niet. En superdegelijk.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl