DavidS schreef :
Is er verschil in belasting van de motor met dynamo of alternator? Ik vraag dit omdat er in mijn boot een Sabb H 8pk zit met dynamo en ik erop gewezen werd dat een alternator meer stroom levert. Maar dat meer stroom leveren moet dan wel van ergens komen,niet?
Een gelijkstroom dynamo of generator gebruikt koolborstels om net die wikkeling in te schakelen, die in die positie in het magneetveld de stroom in de goede richting afgeeft. Die koolborstels nemen de hoofdstroom op en geven slijtage, wrijving en verlies.
Een alternator heeft 2 sleepringen om de veldstroom te laten lopen. Die sleepringen geven ook iets verlies, maar minder dan koolborstels, omdat het hier gaat om de veldstroom. De alternator wekt een wisselstroom op en die moet worden gelijkgericht voordat de accu kan worden geladen. Ook in die gelijkrichters zit een verlies.
In beide toestellen ontstaat een mechanisch verlies door lagerwrijving en het meedraaien van een koelventilator op de as. Het grootste verlies ontstaat wel in de V-snaar die zich in de snaarschijven moet vastklemmen. Dat kost bij grote motoren wel 3 tot 5 pk (afhankelijk van een aantal factoren zoals maximaal vermogen van de dynamo of alternator). Wordt er gebruik gemaakt van een rollenketting of een getande riem, dan is dit 'snaarverlies' veel kleiner.
Van het door de motor afgegeven vermogen gaat het grootste deel worden omgevormd naar elektrisch vermogen. Een ander deel wordt het verlies in de snaaroverbrenging, de lagering en de elektrische verliezen in de 'opwekkers'. Het elektrische verlies is het kleinst bij de alternator. Daarom zal deze voor dezelfde moeite van de motor meer vermogen leveren. De motor zelf hoeft niet meer te leveren.
Als je wilt testen hoeveel vermogen de dynamo uit die 8pk opneemt, kun je een keer de snaar van de dynamo eraf halen (als dat geen kwaad kan in verband met andere motoronderdelen zoals ventilator en koelpomp) en de motor starten en dan zonder dynamo varen. Ik kan je nu al zeggen dat dit verschil goed merkbaar zal zijn. Je hebt ineens een veel levendiger boot.
De grootste winst komt uit de loskoppeling van de alternator of generator van de V-snaar. Uiteindelijk zit daar het meeste verlies.
Tijd voor een getande riem? Of een zeer verliesarme permanente magneet alternator op de krukas met buck-boost regeling voor een constante spanning en een van het toerental van de motor afhankelijke stroom?
Groeten, Peper.