Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Walstroom en motor starten.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 08:17 #856049

Beste mensen,

Ik vraag me eigenlijk wat af.
Als ik aan de walstroom lig en dus de accu's geladen worden/op peil gehouden worden, trek ik uit gewoonte eigenlijk altijd de walsrtoom eerst los voordat ik de motor start. Ik ben er eigenlijk niet zeker van of er schade optreed aan lader of dynamo als beide actief zijn.
Voor de goede orde, ik heb tot op heden nooit enig probleem ondervonden, maar ben toch benieuwd naar de mening van jullie.

Mvrgr.
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 08:36 #856055

Aannemend dat de wallader (ook) op de startaccu staat.

De accuspanning zal iets dippen, de wallader zou hierdoor kunnen denken dat er geladen moet worden, zodra de startmotor geen stroom meer af neemt zal de accu spanning weer stijgen, de generator zal stroom gaan leveren en de wallader zal denken dat de accu nu voller is en minder gaan laden.

Alle laders komen uiteindelijk bij de accupolen terecht, ze zullen elkaar daar beinvloeden.
Er is altijd een verschil in afstelling tussen de laadbronnen, degene met de laagste afstelling zal als eerste ophouden met laden, daarna de volgende totdat de hoogst afgestelde als enige overblijft en die bepaalt de uiteindelijke laadspanning van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 09:35 #856082

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Beetje off topic maar ik ben al heel tevreden dat ik de laatste dagen de walstroom er af haal voordat ik ga varen, en niet meer doordat ik ga varen.

(Ben het allemaal nog aan het leren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 09:40 #856086

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Ata schreef :
Beetje off topic maar ik ben al heel tevreden dat ik de laatste dagen de walstroom er af haal voordat ik ga varen, en niet meer doordat ik ga varen.

(Ben het allemaal nog aan het leren)

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 09:54 #856090

Goede gewoonte om eerst de walstroom te ontkoppelen voor het starten van de motor. Op zich zal het geen kwaad kunnen wanneer gestart wordt met de walstroom nog aangesloten maar gegeven is dat de accu(s) bij lopende motor en aangesloten walspanning mogelijk door twee (of wellicht door drie bijvoorbeeld door de zonnepanelen/windgenerator) electriciteitsbronnen geladen worden. Is dat kortdurend ook niet erg maar bij deze een praktijkvoorbeeld:

'Een familielid van mij starte zijn diesel met de walstroom nog aangesloten. Omdat er net onderhoudswerk aan de diesel was gedaan werd er aandacht besteed aan extra controle als koelwaterdoorstroom, eventuele lekkages en motorgeluiden. Na een kwartiertje stationair draaien begnnen de accu's flink warm te worden. Waarna de accu's aan vervanging toe waren vanwege sterk verminderde capaciteit'.

Sinds dien koppelt ook hij eerst af en pas daarna starten.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 09:56 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 10:06 #856099

Ik schakel de lader ook altijd uit voor het starten, door de zekering van de walstroom even uit te zetten.
Kan vast geen kwaad ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 10:09 #856100

Hurley,

En wat was nu de oorzaak van het warm worden van die accu´s?

Door wie beoordeeld?

Was het door overladen?
Was het door leegtrekken met grote stromen?
Een wallader (ongeregeld) van 15 € bij de gamma?
De generator die niet regelde?
De zonpanelen?

Ik zou toch graag de oorzaak weten voordat het weer een keer kan gebeuren.

Een goede generator laadt amper, bij stationair draaien.
Wallader kan niet meer dan z´n capaciteit leveren.
Ook zonpanelen zijn begrensd door hun capaciteit.
Daar zal waarschijnlijk iets heel anders de oorzaak van zijn.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:10 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 10:22 #856109

Het wordt gehouden op 'overladen'
waarbij er natuurlijk wel wat et zeggen valt
over de walstroomlader die blijkbaar doorging met laden.

De diesel liep daarbij
ook met meer toeren dan 'stationair'
met het oog op het controleren van één en ander.

Aldus 'van horen vertellen'!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:22 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 13:55 #856179

Wij hebben tussen de laadstroom vanaf de dynamo een hoofdschakelaar zitten waarmee we kiezen welke accu(s) er geladen worden, deze zet ik standaard op 'nul' als ik de motor uit zet, kan het nooit fout gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 13:58 #856184

Tot je een keer vergeet hem van de nul af te halen.
Dan kan de generator z´n spanning niet kwijt en gaat stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 14:12 #856190

Valt mee, ongeladen startaccu is veel lastiger.
Daarbij is het net zo makkelijk te vergeten als het open zetten van je koelwater afsluiter, of het los halen van je walstroom aansluiting. Voorbeelden genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 16:28 #856220

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Ik laad mijn startaccu uitsluitend met de motor. Starten met walstroom heeft alleen als gevolg dat zowel dynamo als Victron laden dat snapt de 30 jaar oude Victron kennelijk? Edit: de serviceaccugroep wordt dan door beide geladen.
Wel komt de situatie zelden voor waarom zou je de motor starten voor de duitse landvast los is?
Gebeurt alleen als er iets met de motor is.
Warmdraaien erger ik me groen en geel aan, ik start de motor en vaar weg.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 17:10 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 16:51 #856226

De oorspronkelijke vraag was of het kwaad kon!!

Het antwoord is: Nee het kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 28 juli 2017 17:45 #856234

Dank je wel Seaftinghe.

greettzz..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en motor starten. 30 juli 2017 19:41 #856875

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Saeftinghe schreef :
De oorspronkelijke vraag was of het kwaad kon!!

Het antwoord is: Nee het kan geen kwaad.


Pjoehh hé, heb ik ff geluk. Start ik eerst de motor. Zet dan nog gauw een Nespressootje en trek dan pas de kabel uit de walstroom.
Zie eigenlijk op mijn voltmeters geen verschil als de walstroom bij lopende motor af wordt gekoppeld. Zal qua spanning dus wel meevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl