En niet alleen in de automotive industrie. De halfgeleider industrie gebruikt CAN op grote schaal. Bedsrijven als Intel, ASML, IBM en nog een paar echt grote jongens koppelen machines met CAN tot een productie lijn. CAN is een deterministisch netwerk en dat is misschien wel de voornaamste reden waarom het niet door Ethernet vervangen kan worden.
WnW heeft last van wat je wel vaker ziet bij oudere techneuten (inclusief mezelf), en dat is moeite om nieuwe technologie te accepteren. Het komt vanzelf goed zodra hij door krijgt dat de technologie niet op hem wacht (of op mij). De definitie van CAN (en NMEA2000) is eeb stuk duidelijker dan NMEA0183 waar je alle kanten mee op kan, inclusief de goede. Ik noem alleen het wel of niet aarden van RS485 in dit kader.
NMEA2000 verplicht je niet de voeding van de bus te gebruiken. Bijvoorbeeld mijn MFD en AIS hebben eigen voedingen omdat ze te veel energie nodig hebben die de bus niet kan/mag leveren. Daarnaast kan een NMEA2000 bus gesegmenteerd worden waarbij elk segment zijn eigen voeding krijgt. Dat lukt niet met die Garmin connectors maar die connectoren zijn niet de enige manier om NMEA2000 aan te leggen. En CAN kan ook galvanisch gescheiden worden net zo makkelijk als NMEA0183 alleen is het meestal niet nodig door de hoog ohmige (kuch, 600 ohm) karakteristiek van de CAN bus. En als gezegd voeding kan gesepareerd worden en de bus gesegmenteerd.
Ik ga niet proberen die rijdende trein te stoppen, ik heb er mee leren leven en vervolgens ontdekt dat het wel degelijk een technologische vooruitgang is. Dat proces heet "bijscholen". In de automotive industrie, waar ik werkzaam ben, hebben we dit station al lang geleden gepasseerd. De watersport loopt kennelijk ver achter in de discussies.