Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Effect van te kleine lader?

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 07:09 #859935

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb dit voorjaar mijn accu pakket uitgebreid en ben van 90 naar 180Ah capaciteit gegaan en het tweede pakket van 70 naar 130Ah. VRLA AGM accu's. Mijn acculaders zijn eigenlijk te klein, 7A en 10A.
Die heb ik niet vervangen, wel de instellingen aangepast naar AGM.

Het werkt allemaal heel fijn, dagen zonder walstroom en toch koud bier B)

Maar wat wel opvalt is dat de adsorbtiefase (14,4V, is zo aangegeven op de accu zelf. Ik weet het, lager dan bij veel AGM accu's) lang duurt. Is logisch, het is een groot pakket. Tegelijkertijd vraag ik mij af wat het effect op de lange termijn is. (Victron schrijft bij haar lader dat die fase ook lang hoort te duren).

De accu's worden zelden tot de laatste druppel uitgeknepen. Evengoed duurt de adsorbtiefase soms bijna de hele nacht. Hoe schadelijk is dat? Wat houdt dat in voor de levensduur? Is korter (ergo, laden met een grotere capaciteit lader) echt veeeeel beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 07:22 #859939

Je zit dus nu op ca 5% (stroom als percentage van de Ah-capaciteit)? Dat is wel een beetje de ondergrens. Kwaad kan het niet, lang duurt het wel...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 07:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 08:31 #859981

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Een mogelijk probleem met te lage laadstroom is het niet voldoende circuleren van het elektrolyt in een traditionele accu.
Hoe dit zit bij AGM's weet ik niet, voor zover mij bekent gaat daar weinig stroming optreden.
Zal je eens moeten navragen bij de accuproducent.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 09:23 #860013

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Tony2920 schreef :
Een mogelijk probleem met te lage laadstroom is het niet voldoende circuleren van het elektrolyt in een traditionele accu.
Hoe dit zit bij AGM's weet ik niet, voor zover mij bekent gaat daar weinig stroming optreden.
Zal je eens moeten navragen bij de accuproducent.

Tony, dit is een fabeltje. AGM- en gel-accu's circuleren sowieso niet en daarmee is eigenlijk al aangegeven dat het niet klopt.
Het laden van loodzwavelzuur accu's geeft een toename van de soortelijke massa van het zwavelzuur tussen de platen (daarom kun je de ladingstoestand van de accu controleren met een densimeter of 'accuzuur weger'). Door die toename van de sm zakt automatisch het 'zwaardere accuzuur' naar beneden en wordt vervangen door 'lichter accuzuur'.
Dit 'circuleren' van het zwavelzuur zou ook kunnen worden bereikt door de accu met een hoge stroom te laden waarbij er aan de platen waterstofgas en zuurstofgas ontstaat en de gasbelletjes omhoog borrelen en zo het zwavelzuur 'klutsen'. Dat is dus niet nodig en het is zelfs slecht voor de accu! Naast elektrolyse van het water in het accuzuur, waardoor in onderhoudsvrije accu's het elektrolyt 'opdroogt' en de accu eerder versleten is, is er nog een nadelig effect:
Er ontstaat 'zwammig' lood en loodoxide op respectievelijk de min- en de plus-plaat omdat de gevormde gasbelletjes goede hechting van deze stoffen aan de plaat tegen gaat. Dit lood en loodoxide zal van de platen afbreken en bij 'non-AGM' accu's onder in de accubak vallen tot er kortsluiting tussen de platen ontstaat door het opgehoopte lood onder in de accu.
Bij AGM en gel accu's gebeurt dit niet want het lood en loodoxide kan niet langs de glasmat of door de gel vallen.

Snelladen is dus slecht voor loodzwavelzuur accu's. Het is goed voor de accufabrikant want zo verkoopt hij/zij meer loodzwavelzuur accu's. Langzaam laden is beter, het vormt een 'vastere' laag op de platen, die er niet makkelijk afvalt bij zware zeegang.
BK zit goed met zijn opmerking dat langzaam laden langer duurt. Het is wel beter voor de accu.

TS kan dus gewoon met zijn 'kleine' laders zijn grote accu's laden. Dat is zelfs beter voor de accu's. Alleen hij moet geen haast hebben! Maar dat hebben zeilers nooit, toch? ;)

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 10:21 #860064

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Kijk, dat zijn fijne berichten. Nieuwe lader is een duur grapje zag ik al. Stop ik dat in een zonnepaneel B)

Overigens waren mijn vorige accu's geen gel accu's. Als ik ze om wat voor reden loskoppelde keerde ik ze ook altijd even op zijn kop voor 'het betere mengwerk'. Geen idee eigenlijk of dat zinnig was, maar het leek me snel en simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Effect van te kleine lader? 09 aug 2017 13:53 #860170

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
koko schreef :
Kijk, dat zijn fijne berichten. Nieuwe lader is een duur grapje zag ik al. Stop ik dat in een zonnepaneel B)

Dat is heel verstandig, loodzwavelzuur accu's willen graag 'helemaal vol' zijn anders gaan ze 'sulfateren'. Indien je met opladen wacht tot je weer aan de walstroom ligt, is de schade door het sulfateren op den duur groter. Continu bijladen door een zonnepaneel voorkomt dit.
Overigens waren mijn vorige accu's geen gel accu's. Als ik ze om wat voor reden loskoppelde keerde ik ze ook altijd even op zijn kop voor 'het betere mengwerk'. Geen idee eigenlijk of dat zinnig was, maar het leek me snel en simpel.

Dat heeft helemaal geen zin en een natte accu zou zelfs zwavelzuur kunnen lekken. Krijg je gaten van in je kleren! Aan de andere kant, je spaart wel geld voor de sportschool uit! :P
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl